αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΗ Μικαέλα Πλάκα παραιτήθηκε από την πρωινή δουλειά της και έφτιαξε την Cordella

Η Μικαέλα Πλάκα παραιτήθηκε από την πρωινή δουλειά της και έφτιαξε την Cordella

Και τελικά, πόσο εύκολο είναι να αφήσεις την πρωινή δουλειά σου για να «βουτήξεις» στο δικό σου project; Η Μικαέλα Πλάκα το έκανε. Έβαλε σε εφαρμογή την ιδέα της, παραιτήθηκε από την δουλειά της και μπήκε full-time στην Cordella. Το ξεκίνημα έγινε μάλιστα μέσα στην εποχή της πανδημίας. Πόσο αγχωτικό μπορεί να είναι το ξεκίνημα μέσα σε ένα τέτοιο αβέβαιο περιβάλλον;

«Το να είσαι startupper και να ξεκινάς κάτι από το μηδέν είναι πάρα πολύ απαιτητικό από μόνο του. Εγω δεν ανάγω λοιπόν το στρες και την αμφιβολία στην πανδημία. Υπήρχε εκεί, άσχετα από τον Covid. Το δυσκολότερο πράγμα που περνάς ως founder είναι οι απανωτές αποτυχίες και το γεγονός ότι την επόμενη ημέρα πρέπει να ξανά σηκωθείς και να βρεις το κίνητρο να ξαναδουλέψεις πάνω στο project σου. Είναι πάρα πολύ δύσκολο ψυχολογικά», λέει η ίδια.

Η Μικαέλα Πλάκα μιλά στο It’s Possible και εξηγεί τι ακριβώς κάνει η πλατφόρμα της η οποία θέλει να αλλάξει τον τρόπο που παίρνονται τα δώρα στους γάμους και τα βαφτίσια. Περιγράφει το πως είναι να μπαίνεις στο μονοπάτι του startupper, ενώ εξηγεί και το πως μπορεί κάποιος να πάρει χρηματοδότηση, μιας και η ίδια πρόσφατα «σήκωσε» 100.000 ευρώ.

Με τι ασχολούσασταν επαγγελματικά πριν και πως προέκυψε η ιδέα για το project σας;

Εμένα το background μου είναι στη διαφήμιση. Δούλευα δύο χρόνια στο Λονδίνο και μετά 5,5 χρόνια στην Ελλάδα. Επικοινωνία, μάρκετινγκ, creative. Και ενώ ήμουν χαρούμενη με όλο αυτό και οι εταιρίες που δούλευα ήταν πολύ δημιουργικές, είχα αρχίσει να σκέφτομαι: Ποιο είναι το επόμενο πράγμα που θέλω να κάνω; Οπότε είχα τις κεραίες μου ανοιχτές και έψαχνα για να δω τι θα μπορούσε να είναι αυτό.

Το Δεκέμβριο του 2018 έτυχε να κάνω μία συζήτηση με μία φίλη. Εκείνη θα γινόταν για πρώτη φορά κουμπάρα στην Αμερική και συζητήσουμε τι κάνουν οι κουμπάροι στην Αμερική και τι στην Ελλάδα. Κάποια στιγμή η φίλη μου λέει: «Οκ, αυτά πλέον τα ζευγάρια α ζητάνε στις online λίστες γάμου τους». Την ρώτησα τι ακριβώς εννοεί και μου εξήγησε ότι υπάρχουν κάποια sites, που στην ουσία είναι startups, και όλοι τα χρησιμοποιούν για να κάνουν λίστες γάμου. Εκεί είπα: «Ουάου. Είναι μία τέλεια ιδέα». Στην Ελλάδα ο γάμος είναι ένα μεγάλο event, έχουμε κατά μέσο όρο 200 καλεσμένους, και συνήθως δίνεται και μεγάλο μπάτζετ εκεί. Και φυσικά ήταν ένα πεδίο που δεν είχε γίνει disrupt. Στην Ελλάδα είχαμε συνηθίσει το δώρο γάμου να είναι συνήθως χρήματα. Λέω λοιπόν: Let’s do this. Άρχισε να ζυμώνεται η ιδέα στο κεφάλι μου. Και έκανα στην σχετική έρευνα.

Ξεκινήσατε λοιπόν το project σας παράλληλα με την πρωινή δουλειά σας ή σταματήσατε αμέσως για να μπείτε fulltime σε αυτό;

Ξεκίνησα παράλληλα με την πρωινή δουλειά και πορεύτηκα έτσι για μία περίοδο. Περίπου για ένα 6μηνο. Απλά κάποια στιγμή είδα ότι γίνεται πολύ δύσκολο. Πόσες φορές να βρεθείς με τον λογιστή σου στις 8 ή 9 το βράδυ; Πόσα τηλέφωνα προμηθευτών μπορείς να μην απαντάς κατά την διάρκεια της ημέρας; Κάπου εκεί είπα ότι για να γίνει αυτό σωστά, πρέπει να επενδύσω όλο τον χρόνο μου. Παραιτήθηκα λοιπόν από την πρωινή δουλειά μου και μπήκα full-time στο project μου. Αυτό έγινε πριν το επίσημο λανσάρισμα της πλατφόρμας, καθώς έπρεπε να γίνει πολύ δουλειά σε επίπεδο site. Και έπρεπε να χτιστεί το portfolio των συνεργατών πριν καν λανσάρουμε.

Να σημειώσω επίσης ότι η Cordella ξεκίνησε 100% με δικά μου χρήματα. Ό,τι αποταμιεύσεις είχα κάνει τα προηγούμενα χρόνια δουλεύοντας, πήγαν εκεί. Ευτυχώς… ήμουν καλή στις αποταμιεύσεις.

Λανσάρατε την πλατφόρμα σας τον Ιούνιο του 2021. Μέσα στην πανδημία. Δεν σας άγχωσε το απρόβλεπτο περιβάλλον που υπήρχε τότε;

Επειδή αυτή ήταν μία κατάσταση που μεταξύ άλλων είχε επηρεάσει πολύ και τους γάμους, θυμάμαι πολλούς να μου λένε: Πωπω κρίμα έπεσες και πάνω στα lockdowns. Εγώ έλεγα ότι δεν ήταν καθόλου κρίμα, για δύο βασικούς λόγους: Πρώτον, γιατί εγώ έτσι κι αλλιώς από το σπίτι μου θα δούλευα, άρα σε αυτό δεν άλλαξε κάτι επί της ουσίας. Και δεύτερον, όσον αφορά τους γάμους του μειώθηκαν, οκ κανείς δεν περιμένει ότι θα κάνει το λανσάρισμα μίας νέας πλατφόρμας και θα πιάσει το 100% της αγοράς. Εγώ λοιπόν το ξεκίνημα μου θα το έκανα. Το μόνο που μας καθυστέρησε ήταν η υλοποίηση διότι με την όλη ψυχολογία που είχε δημιουργηθεί και με τις υποχρεώσεις που είχαν οι άνθρωποι, όλα τα πράγματα πήγαν λίγο πιο πίσω.

Το να είσαι startupper και να ξεκινάς κάτι από το μηδέν είναι πάρα πολύ απαιτητικό από μόνο του. Εγω δεν ανάγω λοιπόν το στρες και την αμφιβολία στην πανδημία. Υπήρχε εκεί, άσχετα από τον Covid. Το δυσκολότερο πράγμα που περνάς ως founder είναι οι απανωτές αποτυχίες και το γεγονός ότι την επόμενη ημέρα πρέπει να ξανά σηκωθείς και να βρεις το κίνητρο να ξαναδουλέψεις πάνω στο project σου. Είναι πάρα πολύ δύσκολο ψυχολογικά.

Για κάποιον που δεν γνωρίζει, τι ακριβώς κάνει η πλατφόρμα σας;

Ουσιαστικά η Cordella είναι η online λίστα δώρων που τα έχει όλα. Ξεκινήσαμε από τους γάμους και καλύπτουμε όλες τις παραδοσιακές κατηγορίες δώρων, που περιλαμβάνουν από έπιπλα και σερβίτσια, μέχρι διακοσμητικά και λευκά είδη. Εχουμε και κατηγορίες που είναι πιο μοντέρνες για τα ζευγάρια, όπως χόμπι και κατοικίδια. Περιλαμβάνουμε και το κομμάτι των εμπειριών- ταξίδια, ξενοδοχεία και όλο αυτό το πεδίο. Τα ζευγάρια μπορούν επίσης να ζητήσουν χρήματα. Οπότε δεν γίνεται αυτό το περίεργο σκηνικό όπου βάζεις IBAN στο προσκλητήριο (κάτι που πολύς κόσμος το θεωρεί αμήχανο). Στην πλατφόρμα μας μπορείς να φτιάξεις έναν ή περισσότερους «κουμπαράδες», να ζητήσεις τα χρήματα που θες και να αναφέρεις και τον λόγο που τα θες (π.χ. μια ανακαίνιση σπιτιού). Και οι καλεσμένοι να επιλέξουν να δώσουν χρήματα για τον εκάστοτε σκοπό.

Τον Απρίλιο λανσάραμε και την κατηγορία Baby, όπου ουσιαστικά επεκταθήκαμε σε εκδηλώσεις που είναι γάμος+βάφτιση ή βάφτιση.

Με την Cordella τα ζευγάρια ουσιαστικά επιλέγουν τα δώρα που θέλουν να τους αγοράσουν οι καλεσμένοι. Φτιάχνουν την λίστα τους και ο κάθε καλεσμένος επιλέγει από εκεί το δώρο που θέλει να τους κάνει. Όταν ένα καλεσμένος πάρει ένα δώρο, τότε αυτό φεύγει από την wish list. Άρα δεν θα σου πάρουν το ίδιο δώρο 1,2 ή 5 φορές. Η πλατφόρμα είναι δωρεάν στην χρήση της και για το ζευγάρι και για τους καλεσμένους.

Τι προϊόντα προτιμούν συνήθως όσοι χρησιμοποιούν την πλατφόρμα σας; Ή υπάρχει κάτι πιο περίεργο που σας έχει τραβήξει την προσοχή;

Σχεδόν όλοι περιλαμβάνουν κάποια εμπειρία, κάποιο ταξίδι ή κάτι τέτοιο. Πολλοί επιλέγουν επίσης την στήριξη Οργανισμών. Διότι μέσα από την πλατφόρμα μας μπορείς να βάλεις σαν επιλογή και την στήριξη Οργανισμών, συνεργαζόμαστε ήδη με αρκετούς. Φυσικά ψηλά στις προτιμήσεις είναι οι μικρές ηλεκτρικές συσκευές.

Αλλά ίσως το πιο περίεργο δώρο που έχουμε δει να επιλέγουν ζευγάρια είναι… τα μπουρνούζια. Υπάρχει ένα μεγάλο πάθος με τα μπουρνούζια. Ένα ακόμα «περίεργο» δώρο που επιλέγουν πολλά ζευγάρια, είναι οι κάδοι σκουπιδιών. Και πολλοί καλεσμένοι επιλέγουν να τους κάνουν ένα τέτοιο δώρο για το σπίτι. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν και κάποιοι πιο ακριβοί κάδοι, οπότε ίσως για αυτό κάποια ζευγάρια το βάζουν στις λίστες τους.

Παρατηρώντας τα στατιστικά μας, βλέπουμε ότι γενικότερα ένα ζευγάρι έχει πολύ διαφορετική συμπεριφορά στις αγορές του όταν τα χρήματα βγαίνουν από την τσέπη του και διαφορετική όταν βγαίνουν… από την τσέπη κάποιου άλλου. Στην δεύτερη περίπτωση βλέπουμε ότι επιλέγουν πολύ πιο ακριβά δώρα, χωρίς να είναι η τιμή το πρώτο πράγμα που κοιτούν.

Τι όγκος δουλειάς υπάρχει στο backstage για να τρέξει μία τέτοια πλατφόρμα;

Γενικά ο founder δεν έχει ωράρια. Μπορεί να τσεκάρεις emails το βράδυ, στις διακοπές σου ή μέσα στο Σαββατοκύριακο. Αλλά αυτό νομίζω ισχύει για όλους τους επιχειρηματίες- δεν έχουν ωράρια. Ουσιαστικά, εγκεφαλικά το μυαλό σου δεν φεύγει ποτέ από την επιχείρηση σου.

Φυσικά οι εργαζόμενοι που δουλεύουν στην Cordella έχουν ωράριο. Ο δικός μου ρόλος είναι διαφορετικός.

Πρόσφατα πήρατε και την πρώτη σας χρηματοδότηση, ύψους 100.000 ευρώ. Πως σκοπεύετε να αξιοποιήσετε αυτά τα κεφάλαια;

Η Cordella δραστηριοποιείται σε ένα πεδίο όπου δεν χρειάζεται να αγοράσουμε π.χ. στόλο αυτοκινήτων, προϊόντα ή ακίνητα. Τα χρήματα θα επενδυθούν κυρίως σε μάρκετινγκ γιατί εμείς είμαστε και ένα lifestyle brand επί της ουσίας. Και φυσικά θα γίνουν και κάποιες νέες προσλήψεις για να πετύχουμε νέα ανάπτυξη. Επίσης θα δωθούν κάποια κεφάλαια και στο κομμάτι του development για να μεγαλώσει το project.

Τελικά, τι πρέπει να κάνει ένας νέος επιχειρηματίας για να πάρει μια χρηματοδότηση; Τι θα συμβουλεύατε εσείς;

Είναι λίγο κλισέ, γιατί αυτή η πληροφορία υπάρχει εκεί έξω, αλλά ισχύει 100%: Δεν έχει νόημα να βάζεις την ενέργεια σου κάπου, χωρίς να την έχεις βάλει πρώτα στο business. Αυτό πρέπει να το κάνεις δηλαδή πριν πας στην πόρτα του επενδυτή. Πρώτα να πετύχεις μία ανάπτυξη και να έχεις ένα καταγεγραμένο traction, και μετά να κάνεις τις όποιες επαφές με επενδυτές.

Έχεις μια ιδέα; Τέσταρε την πρώτα. Φτιάξε ένα group με φίλους και γνωστούς και τέσταρε την εκεί. Προσπάθησε να έχεις όσες περισσότερες δικλήδες ασφαλείας μπορείς.

Ναι, οι πιθανότητες δεν είναι υπερ σου. Γενικά 8 στις 10 startups αποτυγχάνουν πριν καν σηκώσουν την πρώτη τους χρηματοδότηση. Για να μπορέσεις λοιπόν να έχεις τις καλύτερες δυνατές πιθανότητες, σε αυτό το γενικά πολύ δύσκολο ποσοστό επιτυχίας, πρέπει σε κάθε στάδιο να κάνεις όλες τις ενέργειες που μπορείς. Για να αυξήσεις τις πιθανότητες να πάει καλά. Δεν χρειάζονται πολλά χρήματα. Δεν σου κοστίζει να φτιάξεις ένα ερωτηματολόγιο και να το μοιράσεις σε 100 άτομα μέσω Facebook ή Linkedin. ‘Η να κάνεις έρευνα και να δεις τι παρόμοια projects υπάρχουν στο εξωτερικό.

Και φυσικά προσπάθησε να κάνεις ένα καλό business plan- στο επίπεδο που μπορείς σε τόσο αρχικά στάδια.

Επίσης, πριν πας στην πόρτα του επενδυτή, πρέπει να έχεις βρει ανθρώπους με τους οποίους θα δουλέψεις μαζί long term. Είναι σαν γάμος. Σε αυτό το κομμάτι είναι χρήσιμο να βρεις συνεργάτες που να έχουν δεξιότητες και εξιδίκευση που ενδεχομένως εσύ δεν έχεις. Έτσι ο ένας να συμπληρώνει τον άλλο.

Πρέπει να ξεκινήσεις να υλοποιείς αυτό που έχεις στο μυαλό σου. Δεν νομίζω ότι κάποιος μπορεί να σηκώσει χρηματοδότηση, έχωντας στα χέρια του απλά μία ιδέα. Δεν συνέβαινε αυτό στην Ελλάδα έτσι κι αλλιώς. Τώρα που το οικοσσύστημα έχει οριμάσει περισσότερο, οι επενδυτές είναι ακόμα πιο ορθολογικοί σε σχέση με το που βάζουν τα λεφτά τους. Έχουν «καεί» και 1,2,3 φορές, έχουν μαζευτεί και λίγο, οπότε είναι λογικό. Πρέπει λοιπόν να έχεις ένα προιόν στα χέρια σου, ένα traction και πελάτες. Αν τα έχεις όλα αυτά και αποφασίσεις να πας σε επενδυτές, μετά πρέπει να φτιάξεις και ένα καλό pitch (max 10-12 slides). Το οποίο στην πορεία μπορείς να το αλλάζεις, να το προσαρμόζεις και να το βελτιώνεις. Λαμβάνοντας υπόψη τι λειτουργεί καλύτερα, αλλά και ποιον επενδυτή έχεις μπροστά σου κάθε φορά.

 

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

fifteen + 2 =