05/12/24

Ο Έλληνας που έφτιαξε την πιο πετυχημένη FoodTech εταιρία στη Σουηδία, μιλά στο It’s Possible

Μια startup, ένα περίεργο όνομα, σπιτικό φαγητό, η Σουηδία και μέσα σε όλα αυτά ένας Έλληνας. Είναι τα βασικά «υλικά» της ιστορίας του Gastronaut. Μιας πλατφόρμας που έχει έδρα στην Στοκχόλμη και μέσω της οποίας μπορούν οι άνθρωποι που φτιάχνουν σπιτικό φαγητό, να έρθουν σε επαφή με… καλοφαγάδες που θα ήθελαν να το παραγγείλουν και να φτάσει άμεσα σπίτι τους. Ιδρυτής της συγκεκριμένης καινοτόμου επιχείρησης είναι ο Άκης Παλαμήδης.

Ο ίδιος μιλά στο It’s Possible από τη Σουηδία, στην οποία διαμένει μόνιμα. Εξηγεί το πώς προέκυψε η ιδέα για το Gastronaut, τι σημαίνει αυτό το ασυνήθιστο όνομα, πως έφτασε η επιχείρηση του να βραβευτεί ως η καλύτερη TechFood company στη χώρα, ενώ μας δίνει και εικόνα για το πώς είναι το startup οικοσύστημα στη Σουηδία.

Πρώτα από όλα, πότε και για ποιους λόγους αποφασίσατε να εγκατασταθείτε στη Σουηδία;

Έφυγα από την Ελλάδα πριν από περίπου 11 χρόνια, με προορισμό την Αμερική. Επέστρεψα το 2009 για να κάνω το στρατιωτικό μου, με σκοπό να αναχωρήσω πάλι για το εξωτερικό, μετά το τέλος της θητείας μου. Εκείνη την περίοδο του στρατιωτικού, γνώρισα την Σουηδία μέσω της τότε κοπέλας μου (μισή Σουηδέζα, μισή Ελληνίδα) και της οικογένειας της. Από αυτή την εμπειρία μου δόθηκε η ευκαιρία να ανακαλύψω ότι οι καλύτερες και πιο αποτελεσματικές δουλειές στη διαφήμιση προέρχονται από τη Σουηδία, μιας και μέχρι τότε εργαζόμουν στον τομέα ως Strategic Planner. Έτσι ήρθα στην Σουηδία, αντί να πάω σε οποιαδήποτε άλλη χώρα.

Πως προέκυψε η ιδέα για το Gastronaut;

Επειδή τόσο εγώ, όσο και οι συνιδρυτές μου (από την Κίνα), λείπουμε από τις πατρίδες μας πολλά χρόνια, μας είχε γίνει πολύ αισθητή η απουσία του αυθεντικού σπιτικού φαγητού.

Παρ’ όλο που υπάρχουν πολλά εστιατόρια με καλά φαγητά από όλο τον κόσμο, δεν αυθεντικό σπιτικό φαγητό. Εάν εγώ, για παράδειγμα, σαν Έλληνας στο εξωτερικό θέλω μουσακά, δεν ξέρω να τον φτιάχνω και δεν βρίσκω έναν μουσακά της προκοπής στα λίγα μαγαζιά που τον σερβίρουν. Που μπορώ να τον αγοράσω; Η απάντηση είναι ξεκάθαρη: από κάποιον Έλληνα νοικοκύρη που μένει και αυτός στην Στοκχόλμη και ξέρει να φτιάχνει φανταστικό μουσακά. Και φυσικά αυτό ισχύει για όλους τους μετανάστες, από όλες τις χώρες, και για όλα τα φαγητά.

Παράλληλα, επειδή τα αεροπορικά ταξίδια έχουν γίνει πολύ πιο φθηνά τα τελευταία χρόνια, οι ντόπιοι ξέρουν καλά πλέον ότι τα φαγητά που σερβίρουν τα εστιατόρια είναι προσαρμοσμένα σε πολύ μεγάλο βαθμό, στις τοπικές γεύσεις και έχουν χάσει την αυθεντικότητα, τη μαγεία και την γεύση από την χώρα προέλευσης τους. Οπότε αναζητούν και αυτοί τις αυθεντικές γεύσεις που δοκιμάσανε στα ταξίδια τους.

Ωστόσο, η ιδέα του Gastronaut δεν είναι πρωτότυπη. Έχουν υπάρξει παρόμοιες προσπάθειες στο παρελθόν, σε διάφορες χώρες. Αυτό που είναι πρωτότυπο και πρωτοποριακό, είναι η «μηχανή ανάπτυξης» που έχουμε φτιάξει καθώς και ένα στιβαρό οικοσύστημα σημαντικών συνεργασιών με εταιρίες, κρατικές οργανώσεις και επίσης του καλύτερους επαγγελματίες στον χώρο του φαγητού.

Αν κάποιος δεν γνωρίζει την εφαρμογή, ποια είναι τα βήματα που πρέπει να κάνει έτσι ώστε να συμμετέχει σε αυτή;

Απλά πράγματα. Αν θέλει κάποιος να ασχοληθεί σαν μάγειρας, κατεβάζει την εφαρμογή, πατάει «start my kitchen» και ακολουθεί τα βήματα για να συμπληρώσει το προφίλ του/της. Για τους πελάτες είναι ακόμα πιο εύκολο. Κατεβάζουν την εφαρμογή, παραγγέλνουν, πληρώνουν και παραλαμβάνουν το φαγητό τους.

Οι συνιδρυτές του Gastronaut (από αριστερά): Jinlin Li, Shu Wei, Άκης Παλαμήδης, Kai Xie. Λείπει μόνο ο Weiping Ding

Το όνομα Gastronaut πως το σκεφτήκατε;

Προέρχεται από το GASTRONOMY και το ASTRONAUT. Το gastronomy νομίζω είναι αυτονόητο. Το astronaut προέκυψε από τις αξίες και την ιδεολογία της εταιρίας μας, να καταρρίψουμε τα σύνορα μεταξύ χωρών, κουλτουρών, ανθρώπων, ιδεολογιών και φυσικά φαγητών. Στο «διάστημα» λοιπόν, είμαστε όλοι ισότιμοι εξερευνητές σε έναν «χώρο» που δεν έχει σύνορα. Έτσι θεωρούμε ότι οι «γαστροναύτες» είναι ισότιμοι εξερευνητές που τους ενώνει η αγάπη για το σπιτικό φαγητό από τον τόπο τους και τον υπόλοιπο κόσμο.

Η εφαρμογή σας βραβεύτηκε ως «FoodTech Company of the Year» στη Σουηδία. Με ποιον τρόπο επιλέγονται οι εφαρμογές που λαμβάνουν τη συγκεκριμένη διάκριση;

Οι λόγοι για τους οποίους κερδίσαμε επεκτείνονται πολύ πέρα από τα κριτήρια της κριτική επιτροπής. Σύμφωνα με την επιτροπή, κερδίσαμε επειδή ήμασταν η πιο ενδιαφέρουσα εταιρία. Μέρος του επιχειρηματικού μας μοντέλου είναι η κοινωνικο- οικονομική ενδυνάμωση του πληθυσμού, μέσα από τη δημιουργία δουλειών και ευκαιριών κοινωνικής ενδυνάμωσης. Καθώς είμαστε μια κοινωνικά inclusive εταιρία. Ως σημαντικός πολλαπλασιαστής αυτών των σημείων υπερτέρησης, λειτούργησε το γεγονός ότι έχουμε φτιάξει ένα μοντέλο που είναι λειτουργικό και σε πολύ μεγάλη κλίματα μπορεί να εξαχθεί και να έχει ένα θετικό αντίκτυπο παγκοσμίως.

Βράβευση μαγείρων από τη διάσημη σεφ Sigrid Bárány (νικήτρια Master Sef Σουηδίας 1012)

Βάσει της εμπειρίας σας, η Σουηδία είναι μια καλή χώρα για να δραστηριοποιηθεί ένας νέος επιχειρηματίας;

Το σύστημα είναι πολύ φιλικό. Το οποίο όμως σημαίνει ότι υπάρχει και πολύ μεγάλος ανταγωνισμός. Από μια άλλη άποψη, είναι πιο εύκολο να δραστηριοποιηθεί κανείς σε χώρες όπως η Ελλάδα, γιατί παρόλο που το σύστημα δεν είναι τόσο ευνοϊκό, υπάρχει πολύ λιγότερος ανταγωνισμός (ειδικά στον τομέα της τεχνολογίας) και σημαντικές ευκαιρίες για επιχειρηματική ανάπτυξη.

Δεν είναι το σύστημα μόνο που κάνει την Σουηδία καλύτερο περιβάλλον για νέες επιχειρήσεις. Μια νέα επιχείρηση με σοβαρές βλέψεις θα αντιμετωπίσει αντίξοες συνθήκες, σε διάφορα στάδια, ανεξαρτήτως συστήματος. Πολύ σημαντικότερο ρόλο παίζει η γωνία προσέγγισης.

Η νοοτροπία του κόσμου, σαν κουλτούρα, είναι κάτι που ωθεί τους Σουηδούς στο να σκέφτονται πιο ομαδικά, πιο πρακτικά, πιο αποτελεσματικά και να δημιουργούν ένα κλίμα εμπιστοσύνης που κατ’ επέκταση επηρεάζει τη δομή και τη λειτουργία του συστήματος.

Το σύστημα προέρχεται από την νοοτροπία και η νοοτροπία με τη σειρά της καθορίζει το σύστημα. Είναι κύκλος.

Θα δούμε κάποια στιγμή την εφαρμογή σας να έρχεται στην Ελλάδα;

Το ερώτημα δεν είναι αν θα μας δείτε στην Ελλάδα, αλλά το πότε. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι οι Έλληνες δεν μπορούν να γίνουν κομμάτι του Gastronaut μέχρι να φτάσουμε στην Ελλάδα. Ήδη πολλοί Έλληνες της Σουηδίας μαγειρεύουν και ευχαριστιόνται απίστευτα φαγητά από όλο τον κόσμο, μέσω του Gastronaut.

Επίσης, μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα ανοίξουμε τον επόμενο επενδυτικό μας γύρο και έτσι Έλληνες επενδυτές θα έχουν την ευκαιρία να γίνουν κομμάτι του Gastronaut.

Είμαστε η καλύτερη FoodTech εταιρία στην Σουηδία (η Στοκχόλμη είναι η δεύτερη καλύτερη περιοχή στον κόσμο, σε ότι αφορά στα Unicorns, μετά την Silicon Valley). Είμαστε από τους πρωτοπόρους στον ραγδαία αναπτυσσόμενο τομέα του FoodTech με μια σοβαρή και δυνατή ομάδα που έχει στήσει ένα στιβαρό οικοσύστημα συνεργασιών με τους καλύτερους επαγγελματίες στον χώρο. Αν λοιπόν υπάρχει κάποιος Έλληνας επενδυτής που ενδιαφέρεται να μάθει περισσότερα, θα χαρώ πολύ εάν θέλει να επικοινωνήσει μαζί μου το akis@gastronaut.me.

Γιάννης Μπελεγρίνης
Γιάννης Μπελεγρίνης
Ο Γιάννης Μπελεγρίνης είναι δημοσιογράφος και ιδρυτής του itspossible.gr. Ξεκίνησε τη δημοσιογραφική του διαδρομή, κάνοντας την πρακτική του στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha. Σε ηλικία μόλις 19 ετών, εντάχθηκε στο δυναμικό της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος» στο τμήμα του οικονομικού ρεπορτάζ. Στη συνέχεια εργάστηκε σε αρκετά ελληνικά ΜΜΕ όπως η Huffington Post Greece, ο Όμιλος του ANT1 και το Startup.gr.

TOP STORIES

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗς

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

18 + 4 =