Για πολλούς ανθρώπους, το να λένε «συγγνώμη» μετά από ορισμένες καταστάσεις, ακόμη και εκείνες που δεν απαιτούν συγγνώμη, είναι κάτι συνηθισμένο. Αλλά η υπερβολική… συγγνώμη μπορεί να γυρίσει μπούμερανγκ, ειδικά στον εργασιακό χώρο: Μπορεί να κάνει τους άλλους να σκέφτονται λιγότερο για εσάς, να μειώσει την αυτοεκτίμησή σας και να μειώσει τον αντίκτυπο των μελλοντικών «συγγνώμη» που θα πείτε.
Η ανάγκη να ζητάτε συνεχώς συγγνώμη γεννιέται από το μοτίβο αμφιβολίας για τον εαυτό σας – και η αναγνώριση καταστάσεων όταν πρέπει ή δεν πρέπει να πείτε «συγγνώμη» είναι ένα από τα πρώτα βήματα για να βρείτε καλύτερες φράσεις για χρήση, λέει στο CNBC η Patrice Williams Lindo, Διευθύνων Σύμβουλος της Career Nomad, μιας εταιρείας συμβούλων καριέρας.
Ακολουθούν τρία συνηθισμένα σενάρια όπου μπορεί να μπείτε στον πειρασμό να ζητήσετε συγγνώμη. Και τι να σκεφτείτε να πείτε αντ’ αυτού.
Εάν αντιμετωπίζετε τεχνικές δυσκολίες
Η υβριδική και η remote εργασία έγιναν δημοφιλείς τα τελευταία χρόνια, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να χρησιμοποιούν τις ηλεκτρονικές τους συσκευές περισσότερο από ποτέ. Δυστυχώς, ανεξάρτητα από το πόσο γνώστες της τεχνολογίας είστε, είναι βέβαιο ότι θα προκύψουν τεχνικές δυσκολίες. Και συνήθως δεν φταίτε εσείς. Σκεφτείτε, για παράδειγμα, μια κακή βιντεοκλήση. Μπορεί να αισθάνεστε υποχρεωμένοι να ζητήσετε συγγνώμη εάν χρειάζεται πολύς χρόνος για να φορτώσει μια παρουσίαση, εάν τα κουμπιά δεν λειτουργούν σωστά ή εάν υπάρχει άλλη τεχνική καθυστέρηση. «Συγγνώμη» είναι συχνά μια φράση που χρησιμοποιούν οι άνθρωποι όταν θέλουν να γεμίσουν χώρο», λέει η Lindo. «Δεν τους βολεύει η σιωπή». Αντί να ζητάτε συγγνώμη για πράγματα που είναι έξω από τον έλεγχό σας, χρησιμοποιήστε φράσεις όπως «Εκτιμώ την υπομονή σας» και «Σας ευχαριστώ που συνεργαστήκατε μαζί μου», για να ξεπεράσετε οποιαδήποτε αμηχανία και να επαναφέρετε έναν αέρα εμπιστοσύνης.
Εάν πρέπει να συμμετάσχετε σε μια συνομιλία
Ας υποθέσουμε ότι παρακολουθείτε μια συνάντηση με όπου τον λόγο έχει ένας συνάδελφο;. Κάποιος θίγει ένα point με το οποίο συμφωνείτε ή διαφωνείτε και θέλετε να μοιραστείτε την άποψή σας. Μπορεί να αποφασίσετε να παρέμβετε λέγοντας: «Συγγνώμη, αλλά θα ήθελα να πω κάτι εδώ». Αυτή η κατάσταση δεν απαιτεί συγγνώμη, επισημαίνει η Lindo. «Αν έχετε πληροφορίες να προσθέσετε σε μια συνομιλία ή μια αντίθετη άποψη, είναι απολύτως εντάξει», λέει. «Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν το «Συγγνώμη» σε αυτές τις καταστάσεις για να διεισδύσουν στη συζήτηση και να ακουστεί η φωνή τους όταν δεν χρειάζεται». Αντί να ζητάτε συγγνώμη, χρησιμοποιήστε φράσεις όπως «Θα ήθελα να προσθέσω», «Νομίζω ότι» ή «Εδώ είναι μια διαφορετική οπτική γωνία». Αυτές οι φράσεις σας βοηθούν να συνεισφέρετε χωρίς να φοβάστε να το κάνετε.
Αν κάνεις ένα λάθος
Όλοι κάνουμε λάθη, ειδικά στη δουλειά. Εάν έχετε κάνει ένα task λάθος ή έχετε προσβάλει κατά λάθος κάποιον, το να πείτε «συγγνώμη» δεν θα ήταν απαραίτητα λάθος απάντηση, αλλά δεν θα ήταν και η ιδανική απάντηση. «Όταν κάνεις κάτι λάθος, η απάντηση δεν χρειάζεται να είναι «Συγγνώμη», λέει η career expert. Μπορείτε να μιλήσετε για την ενέργεια που θα κάνετε για να διερευνήσετε ή να επιλύσετε το πρόβλημα. Υπάρχουν άλλες φράσεις μπορούν να δείξουν καλύτερα ότι είστε έτοιμοι να κάνετε ό,τι χρειάζεται για να διορθώσετε την κατάσταση. Αυτές μπορεί να περιλαμβάνουν: «Σας ευχαριστώ για το feedback σας», «Αναλαμβάνω την πλήρη ευθύνη», «Εκτιμώ που μου το επισημάνατε — πώς μπορώ να βελτιωθώ;».