αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΠως είναι να κάνεις Wine Marketing στην εποχή των lockdowns: Η Γεωργία Παναγοπούλου μιλά στο It’s Possible

Πως είναι να κάνεις Wine Marketing στην εποχή των lockdowns: Η Γεωργία Παναγοπούλου μιλά στο It’s Possible

Έχει φτιάξει το δικό της brand εδώ και περίπου 4 χρόνια. Έχει δημιουργήσει μια κοινότητα στο Instagram με 112 χιλ. followers. Έχει συνεργαστεί με μεγάλα brands κρασιού. Η Γεωργία Παναγοπούλου είναι ο άνθρωπος πίσω από το Wine Gini. Μια Χημικός Μηχανικός που έγινε expert στο Wine Marketing.

Και ξαφνικά, ήρθε ο Covid και τα lockdowns. Τι άλλαξε και τι έμεινε ίδιο; Η Γεωργία Παναγοπούλου μιλά στο It’s Possible για το πως είναι να κάνεις Wine Marketing στην εποχή των lockdowns. Εξηγεί πως το κρασί έγινε… digital, ενώ περιγράφει και τον τεχνικό εξοπλισμό που είναι απαραίτητος για όποιον θέλει να ξεκινήσει ένα αντίστοιχο project.

Πως είναι να κάνει κάποιος Wine Marketing στην Covid εποχή; Πρακτικά με ποιον τρόπο δουλέψατε εσείς και πως βιώσατε όλη αυτή την πρωτόγνωρη εμπειρία;

Συγκεκριμένα στο χώρο του κρασιού, που είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την εστίαση, υπήρξε όπως αντιλαμβάνεστε ένα πολύ περίεργο κλίμα με τα απανωτά lockdown.

Μιας και ο κλάδος μου είναι το digital wine marketing μπορώ να πω ότι ήμουν τυχερή, μιας και μέσα σε αυτήν τη δύσκολη περίοδο, το project μου δεν επηρεάστηκε, το αντίθετο μάλιστα. Χρειαζόμουν κυρίως καλή σύνδεση στο ίντερνετ και δούλευα όπως οι περισσότεροι από το σπίτι.

Συνεργάζομαι με wine brands σε Ελλάδα και εξωτερικό, τόσο σαν brand ambassador, μέσα από τις σελίδες μου στα social media, όσο και σαν digital marketer χτίζοντας την social media στρατηγική τους. Παρατήρησα λοιπόν ότι υπήρξε ιδιαίτερη ανάγκη στο κομμάτι της online επικοινωνίας με τους οινόφιλους.

Το κρασί είναι από μόνο του ένα προϊόν που φέρνει τους ανθρώπους κοντά. Και τώρα ήταν η περίοδος που οι παραγωγοί στάθηκαν πραγματικά στο ύψος των περιστάσεων. Ξεκίνησαν να είναι πιο ενεργοί στα social media, οργανώνοντας live γευσιγνωσίες και χρήσιμο περιεχόμενο για τους ακόλουθούς τους. Υπήρξαν αρκετές live συζητήσεις στα social media, yt videos, podcasts, και ακόμη άρχισαν να θίγονται θέματα όπως το #metoo, ο σεξισμός και το inclusiveness.

Πολλά brands άρχισαν επίσης να αναζητούν είτε full time ή part time εξωτερικούς συνεργάτες ή και agencies στο κομμάτι του digital marketing.

Πως αντιμετώπισαν τα brands τους digital marketers σαν εσάς και ποιο είναι το γενικότερο feedback που πήρατε;

Ο κορονοϊός ήταν μια μεγάλη ευκαιρία για την digital αφύπνιση και τον εκσυγχρονισμό του κλάδου. Η επικράτηση του digital wine marketing έκανε αίσθηση. Γράφτηκαν άρθρα στα πιο έγκριτα media από την Independent, The Times, Vine Pair, The Drinks Business, La Revue Du Vin de Frace, Les Echos, BBC Radio Scotland, για την digital εποχή στο κρασί, και με έμφαση στο πώς οι wine influencers αποτελούν πλέον κομμάτι της αγοράς, αλλά και κατά πόσο επηρεάζουν το καταναλωτικό κοινό και συνολικά το σύγχρονο marketing.

Παρατηρήθηκε μια αύξηση στην κατανάλωση κρασιού στο σπίτι, και είναι κάτι που έκανε πολλά οινοποιεία να ξεκινήσουν μέχρι και δικά τους e-shop ή online διαφήμιση με θετικά αποτελέσματα. Όσο για τις e-κάβες είχαν την τιμητική τους και βοήθησαν αληθινά τους παραγωγούς με ωραίο περιεχόμενο, ειδικές προσφορές σε επιλεγμένες ετικέτες και καλή διαφήμιση. Μπορεί να είμαστε σχετικά στην αρχή της digital επανάστασης στο κρασί, αλλά το μέλλον του, προβλέπεται συναρπαστικό.

Αυτό γιατί είναι ένας κλάδος που ακόμη δεν έχει εκμεταλλευτεί πλήρως όλα τα digital tools που υπάρχουν διαθέσιμα, καθώς μέχρι πρόσφατα ήταν δύσκολο να βρεις επαγγελματίες με γνώσεις στο κρασί και το digital. Λόγω της κάπως πιο συντηρητικής νοοτροπίας των προηγούμενων γενεών, η αντιμετώπιση ήταν πιο συγκρατημένη στο κομμάτι αυτό. Ωστόσο τα τελευταία 2 χρόνια λόγω της ανάληψης θέσεων ευθύνης, από περισσότερους millennials ιδιαίτερα στο κομμάτι του marketing, τα πράγματα αλλάζουν.

Το 2020 ήταν η χρονιά που μπορώ να πω μετά βεβαιότητας ότι κρασί έγινε digital.

Βγαίνοντας από τα lockdowns, ποια εκτιμάτε ότι θα είναι τα δεδομένα που θα επικρατήσουν στην αγορά; Τι θα αλλάξει και τι θα μείνει ίδιο μετά το «άνοιγμα»;

Τα πράγματα είναι τόσο ρευστά που δεν είναι εύκολο να κάνω προβλέψεις. Ωστόσο ο κόσμος θα βγει στα εστιατόρια και θα συνεχίσει να υποστηρίζει τοπικά προϊόντα, και να πληρώνει ακόμη και λίγο παραπάνω για την καλή τους ποιότητα, ελέγχοντας και την οικολογική συνείδηση του παραγωγού. Αυτό είναι κάτι που παρατηρείται σαν τάση στο κρασί τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Βέβαια δεν γνωρίζω αν πολλά από τα εστιατόρια που επλήγησαν, θα είναι σε θέση να ξανανοίξουν. Η εστίαση ήταν ο μεγάλος χαμένος και ελπίζω να βρεθεί ο τρόπος και τα μέτρα για να κάνει γρήγορα επανεκκίνηση.

Τώρα για το κομμάτι του digital wine marketing είναι εδώ για να μείνει, και φυσικά να βοηθήσει ουσιαστικά και να λύσει τα χέρια των παραγωγών ανά τον κόσμο. Παραδοσιακά η πώληση του κρασιού, στηρίζεται στις σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των ανθρώπων. Θεωρώ όμως ότι η ευκολία που δημιούργησαν tools όπως πχ. το zoom για calls, tastings, συνδιασκέψεις, εκπαίδευση, θα αναπτυχθούν και άλλο, και έτσι θα έχουμε φρέσκο, ενημερωμένο κοινό και καταρτισμένους επαγγελματίες αλλά και μια άνευ προηγουμένου διασύνδεση, που φυσικά θα φέρει νέες δυνατότητες ανάπτυξης.

Σκεφτείτε για παράδειγμα ένας παραγωγός που θέλει να πουλήσει τα κρασιά του σε έναν εισαγωγέα στη Σιγκαπούρη ή σε ένα εστιατόριο στην Αυστραλία. Πριν υπήρχε μια δυσπιστία στο να δημιουργηθεί ένα επαγγελματικο deal εξ αποστάσεως. Οι παραγωγοί μπορεί να ταξιδεύουν για μήνες σε χώρες που θέλουν να “ανοίξουν” την αγορά. Πλέον κλείνονται σημαντικές συμφωνίες και μέσω e-calls. Αυτό είναι κάτι που γλιτώνει κόπο, πολύτιμο χρόνο, και χρήμα ιδιαίτερα σε ένα οικογενειακό οινοποιείο. Του δίνει μάλιστα την ευκαιρία να επικεντρωθεί στο προϊόν, δηλαδή τη δημιουργία εξαιρετικών κρασιών, και στην σωστή προώθηση τους online, ώστε να προσελκύσει περισσότερους potential buyers και media.

Και αυτό σας το λέω από προσωπική εμπειρία καθώς διαχειρίζομαι σελίδες οινοποιείων που τα social media γίνονται σε πολλές περιπτώσεις το first point of contact για εισαγωγείς, buyers, κάβες, εστιατόρια κλπ., λόγω του τρόπου που διαχειριζόμαστε την εικόνα και το online marketing τους. Θεωρώ ότι οι παραγωγοί αντιλαμβάνονται τη νέα πραγματικότητα και την ανάγκη είτε για digital στελέχη (ανάλογα με τις ανάγκες τους) ή για ένα γενικότερο digital – savviness ή και την κατάρτιση του υπάρχοντος προσωπικού.

Αλλά το πιο ελπιδοφόρο; Νομίζω ότι είναι στα αλήθεια το γεγονός ότι μπορεί κανείς να εκπαιδευτεί ή να ενημερωθεί για το κρασί από τον καναπέ του ή όποτε εκείνος θέλει, με sessions on demand. Το 2016 που δούλευα full time σε μια εταιρεία, αλλά ονειρευόμουν να ασχοληθώ με το κρασί, τα μόνα μαθήματα που υπήρχαν ήταν από κοντά, και τις ώρες που δούλευα, άρα ήταν αδύνατον. Ας μην πάμε μακριά, πριν 2 χρόνια στις Digital Marketing σπουδές μου, έπρεπε να είμαι επίσης σε αίθουσα. Σήμερα γίνονται όλα τα παραπάνω μαθήματα online, και υπάρχουν πολλοί πάροχοι για αυτό.

Η γνώση είναι δύναμη, και πλέον διαθέσιμη!

Εσείς βέβαια, μιας και εργάζεστε χρόνια πάνω σε αυτό το κομμάτι, έχετε χτίσει ήδη μια κοινότητα γύρω σας. Για παράδειγμα, στο Instagram έχετε ένα account με 112 χιλ. followers. Από ποιες χώρες προέρχεται όλο αυτό το κοινό, και τι κινήσεις μπορεί να κάνει κάποιος για να αναπτύξει ένα αντίστοιχο social προφιλ;

Το Wine Gini που είναι πλέον το brand μου, ξεκίνησε πριν 4 χρόνια. Έχοντας σπουδάσει Χημικός Μηχανικός παραιτήθηκα από μια σίγουρη αλλά όχι δημιουργική δουλειά, εν μέσω βαριάς κρίσης, κυνηγώντας κάτι νέο, γιατί απλά δεν είχα κάτι να χάσω.

Μετακόμισα στη Σαντορίνη για δουλειά και έπειτα στην Γαλλία, ξεκινώντας τις σπουδές μου στο κρασί, κατά τη διάρκεια των οποίων επισκέφθηκα 30 οινικές χώρες. Παράλληλα άνοιξα το account μου για να αποτυπώσω αυτή την αλλαγή στη ζωή μου. Τα social media τότε στο κρασί δεν ήταν πολύ δημοφιλή. Επίσης ο ανταγωνισμός ήταν λιγότερος και ο αλγόριθμος διαφορετικός.

Ήταν κατά τη διάρκεια αυτών των σπουδών που άρχισα να μιλώ με τον δικό μου τρόπο για το ταξίδι σε συνδυασμό με το κρασί. Νομίζω ότι αυτό που έκανε το account να αναπτυχθεί ήταν το γεγονός ότι ήταν διαφορετικό. Οι wine λογαριασμοί, έως τότε, δημοσίευαν κυρίως σκέτες φιάλες.

Μιλώντας με τους παραγωγούς, παρατήρησα πόσο δύσκολο ήταν να επικοινωνήσουν σωστά το μήνυμά τους και να προσαρμοστούν στη νέα ψηφιακή πραγματικότητα. Ως μηχανικός και με εμπειρία σε θέσεις μάρκετινγκ, για μένα είναι φυσικό να λύνω προβλήματα, συνδυάζοντας τη δημιουργική επικοινωνία.

Επεδίωξα την αφήγηση, την έμπνευση, τις πραγματικές οινικές εμπειρίες σε νέους τόπους, με ένα προσωπικό τόνο φωνής και οπτικού στυλ, και φυσικά το ανθρώπινο στοιχείο. Προσπαθώ να προσεγγίζω την κοινότητά μου με ενημέρωση, διασκέδαση και χρήσιμο περιεχόμενο με χιούμορ, συναίσθημα και έχοντας ανησυχίες. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αφορούν τη δημιουργία διαλόγου. Μην μιλάς απλώς, αλλά άκου.

Πλέον απευθύνομαι σε χώρες όπως Αμερική, Αγγλία, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Βέλγιο, Βραζιλία, Ελβετία και σε μια κοινότητα επαγγελματιών οίνου σε πεδία όπως: εξαγωγές / εισαγωγές, μέσα μαζικής ενημέρωσης, μάρκετινγκ, εκπαίδευση, φιλοξενία, ηλεκτρονικά καταστήματα, κάβες, οινοποιεία και φυσικά στους… οινόφιλους!

Πολλά wine brands, όπως ανέφερα, με προσέγγισαν ως ambassador ή strategist. Έτσι ξεκίνησε σταδιακά και το digital agency. Εντόπισα την ψηφιακή ευκαιρία και προσπάθησα να την κυνηγήσω συνδυάζοντας τη σκέψη μου ως μηχανικός, και τις γνώσεις μου στο κρασί και το digital. Το ένστικτο, οι εμπειρίες και η σκληρή δουλειά σίγουρα με βοηθούν μέχρι και σήμερα.

Και μια απορία που έχουν αρκετοί: Τελικά, τι μπάτζετ και τι εξοπλισμός χρειάζεται, για να ξεκινήσει κάποιος ένα τέτοιο digital project;

Νομίζω είναι κάτι που εξαρτάται από τη φύση του εκάστοτε digital project. Σίγουρα χρειάζεσαι ένα πολύ καλό κινητό (πλέον γίνονται ακόμη και βίντεο στο ΥΤ έτσι), ένα λαπτοπ και σύνδεση στο ίντερνετ. Έπειτα με βάση το αντικείμενο ενδιαφέροντος του κάθε creator, θα πρέπει να επενδύσει και σε αυτό. Πχ. αν είσαι fashion creator σε ρούχα, make up creator σε καλλυντικά, wine creator σε κρασιά, food creator σε πρώτες ύλες κλπ.

Το κόστος είναι σαφώς πολύ μικρότερο σε σχέση με μια φυσική επιχείρηση, και έχει λιγότερο ρίσκο. Θα συμβούλευα κάθε άνθρωπο που έχει στο μυαλό του μια ιδέα που υλοποιείται digitally, να μην την προσπεράσει. Η δυνατότητα του να παίρνεις αποφάσεις ο ίδιος για την καθημερινότητα σου και τα project σου, όπως και η ελευθερία του να δουλεύεις από όπου θέλεις είναι τουλάχιστον αναζωογονητικές!

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

16 − nine =