αρχικηΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΟι 4 Έλληνες «παίχτες» στην μάχη για το γιαούρτι

Οι 4 Έλληνες «παίχτες» στην μάχη για το γιαούρτι

Με προσφορές, “πιεσμένες” τιμές και με κυρίως ανώνυμη παρουσία στα διεθνή ράφια, οι ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες προσπαθούν να διατηρήσουν τη θέση τους στην παγκόσμια αγορά γιαούρτης. Μέχρι στιγμής, πάντως, ο μεγαλύτερος “Έλληνας” παίκτης της κατηγορίας, η ΦΑΓΕ, συνεχίζει να δέχεται ισχυρές πιέσεις από τον ανταγωνισμό, χάνοντας μερίδια και πωλήσεις. Στη χρήση που ολοκληρώθηκε στις 31 ∆εκεμβρίου του 2019 οι πωλήσεις της ΦΑΓΕ υποχώρησαν στα 494,266 εκατ. δολάρια, από 551,879 εκατ. δολάρια που ήταν το 2018 και 619,629 εκατ. δολάρια το 2017. Η πτώση αυτή αποδίδεται στην υποχώρηση κατά 3,2% των πωλήσεών της σε όγκο, στη μείωση των τιμών κατά 5,1% και στην ισοτιμία ευρώ/δολαρίου.

Στην Ιταλία οι συνολικές εξαγωγές ελληνικού γιαουρτιού σημείωσαν σημαντική κάμψη, έπειτα από αυξητική πορεία επί σειρά ετών. Αποτέλεσμα, το μερίδιο του ελληνικού γιαουρτιού να υποχωρήσει από 31,4% το 2017 σε 28,7% το 2019. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, εκ των βασικών πελατών του ελληνικού προϊόντος, ενώ οι εξαγωγές κινούνταν μέχρι και πέρυσι με υψηλό διψήφιο ποσοστό αύξησης των πωλήσεών του (+50%), το δίμηνο Μαρτίου-Απριλίου, δηλαδή εν μέσω της πανδημίας, οι εξαγωγές υποχώρησαν κατά 32,6%,σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία από την ελληνική πρεσβεία στο Λονδίνο. Συνολικά, πάντως, το ελληνικό γιαούρτι, όπως επισημαίνεται σε έρευνα της ∆ιεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας με θέμα την ενίσχυση του ελληνικού μεριδίου τροφίμων στις διεθνείς αγορές, κατά την τελευταία δεκαετία διπλασίασε το μερίδιό του από 3,1% το 2009 σε 7,5% πέρυσι.

Το αποτύπωμα στις διεθνείς αγορές

Ακόμα, όμως, και σε αγορές όπου η Ελλάδα αυξάνει μερίδιο και τα πάει πολύ καλά, έχει αναγκαστεί να “αγοράσει” το μερίδιο εις βάρος της τιμής του, παρά το γεγονός ότι η τιμή είναι 40% υψηλότερη της μέσης παγκόσμιας (1,91 ευρώ/kg, έναντι 1,37 ευρώ/kg). Σύμφωνα με την έρευνα της Εθνικής Τράπεζας, στην premium κατηγορία (με τιμή άνω των 1,8 ευρώ/kg, το οποίο καλύπτει το 10% του όγκου της αγοράς το 2019 από 6% το 2009) η Ελλάδα κατάφερε να αυξήσει το μερίδιό της σε 48% το 2019 (από 29% το 2009). Ωστόσο, αναγκάστηκε να “αγοράσει” αυτήν τη διείσδυση, καθώς η τιμή του ελληνικού γιαουρτιού είναι πλέον 26% χαμηλότερη έναντι των premium ανταγωνιστών του (ενώ ήταν σε παρόμοιο επίπεδο πριν από μια δεκαετία).

Στο mass κομμάτι της αγοράς (με τιμή κάτω των 1,8 ευρώ/kg, το οποίο καλύπτει το 90% του όγκου της αγοράς) κυρίαρχες δυνάμεις είναι η Γερμανία και η Γαλλία (με αθροιστικό μερίδιο 40%) και ανερχόμενες δυνάμεις είναι η Σαουδική Αραβία, η Αυστρία και η Ισπανία (με αθροιστικά μερίδια 26,5% το 2019, από 18,5% το 2009 της mass market). Η στρατηγική της Ελλάδας την τελευταία δεκαετία χαρακτηρίζεται ως έντονα επεκτατική κυρίως προς τις χώρες της ∆υτικής Ευρώπης – με την ένταση της προσπάθειας να επικεντρώνεται αρχικά στο Η.Β., μετά στην Ιταλία και μετά στη Γαλλία. Η διείσδυση που πέτυχε σε αυτές τις αγορές είναι εντυπωσιακή, με το μερίδιο της Ελλάδας να αυξάνεται στην Ιταλία στο 29% το 2019 (από 5% το 2009), στο Ηνωμένο Βασίλειο στο 21% (από 8%) και στη Γαλλία στο 14% (από 1%). Βασικός ανταγωνιστής του ελληνικού γιαουρτιού είναι ο Chobani, ο οποίος εισήλθε τη φετινή χρονιά και στην κατηγορία των φυτικών προϊόντων και ο οποίος εμφάνιζε πέρυσι ανάπτυξη πωλήσεων κοντά στο 10%, ενώ εν μέσω της πανδημίας οι πωλήσεις του, σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, έχουν αυξηθεί κατά 48%.

Πώς κινούνται οι βασικοί παίκτες

Ποιος, όμως, είναι ο σχεδιασμός των ελληνικών εταιρειών τη φετινή χρονιά και ποια τα προβλήματα λόγω της πανδημίας; Η γαλακτοβιομηχανία ΦΑΓΕ αναμένει ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες, όπως είναι το αγελαδινό γάλα και τα υλικά συσκευασίας, αλλά και διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού. Αν και η γαλακτοβιομηχανία προμηθεύεται πρώτες ύλες από ευρύ φάσμα προμηθευτών και εκτιμά ότι μπορεί να τις προμηθευτεί και από εναλλακτικούς παρόχους, αν χρειαστεί, δεν μπορεί να παράσχει τη διαβεβαίωση, όπως επισημαίνει, ότι θα μπορέσει να εξασφαλίσει επαρκείς προμήθειες με οικονομικά αποδοτική τιμή από άλλες πηγές.

Αναθεώρηση

Η Κρι Κρι βρίσκεται σε διαδικασία αναθεώρησης των οικονομικών της στόχων για την τρέχουσα χρήση και σε διαδικασία επαναξιολόγησης του επενδυτικού της πλάνου, λόγω της πανδημίας. Η εταιρεία αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο καθυστέρησης ή ακόμα και αναβολής επενδύσεων ανάλογα με τις εξελίξεις. Πάντως, από τις οικονομικές καταστάσεις του πρώτου τριμήνου προκύπτει πως οι πωλήσεις της ενισχύθηκαν κατά 25,63%, στα 27,452 εκατ. ευρώ. Οι πωλήσεις του κλάδου του παγωτού υποχώρησαν κατά 19,32%, στα 2,404 εκατ. ευρώ, ενώ στα γαλακτοκομικά, δηλαδή στις πωλήσεις προϊόντων γιαούρτης, οι πωλήσεις δεν επηρεάστηκαν από το lockdown και την πανδημία. Αντιθέτως, ενισχύθηκαν κατά 46,01%. Για τη ∆ΕΛΤΑ, τέλος, εκ των βασικών παικτών στην Ελλάδα, με παρουσία στο εξωτερικό, οι πωλήσεις της εκτός Ελλάδος ανήλθαν πέρυσι σε 57,5 εκατ. ευρώ, αυξημένες, με εξαίρεση την επίδραση από μη επαναλαμβανόμενες πωλήσεις (εξαγωγές προϊόντων γάλακτος εβαπορέ ιδιωτικής ετικέτας), κατά 6% σε σχέση με το 2018.

Οι εξαγωγές της μητρικής αυξήθηκαν 12%, ως αποτέλεσμα και της εισόδου στην αγορά της Γαλλίας, ενώ συνεχίστηκε η ανάπτυξη των πωλήσεων της θυγατρικής εταιρείας του ομίλου στη Βουλγαρία, οι οποίες άγγιξαν τα 44,7 εκατ. ευρώ, από 42,4 εκατ. ευρώ το 2018.Για τη γαλακτοβιομηχανία ∆ωδώνη, οι εξαγωγές αποτελούν μέρος του DNA της. Τα τελευταία 8 χρόνια, οι εξαγωγές της ηπειρώτικης γαλακτοβιομηχανίας κινήθηκαν ανοδικά όχι μόνο με τη φέτα ∆Ω∆ΩΝΗ, αλλά και με το επώνυμο ελληνικό στραγγιστό γιαούρτι καθώς και με το χαλούμι ∆Ω∆ΩΝΗ, ενώ το 2020 εκτιμάται ότι θα είναι μία ακόμα πολύ επιτυχημένη χρονιά σε επίπεδο εξαγωγών. Στην Ελλάδα το στραγγιστό της γιαούρτι ∆Ω∆ΩΝΗ Κλασικό καταγράφει μερίδιο αγοράς 12,5% σε μία κατηγορία που κερδίζει διαρκώς έδαφος, από 10,8% έναν χρόνο πριν, σημειώνουν πηγές της αγοράς. Ενώ από τις αρχές του έτους το γιαούρτι “τρέχει” με ρυθμό ανάπτυξης 15%.

Πηγή: Capital.gr

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

15 − 10 =