αρχικηΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑThe Greeks: Οι Έλληνες που πρωταγωνίστησαν στις αγοραπωλησίες πλοίων το 2021

The Greeks: Οι Έλληνες που πρωταγωνίστησαν στις αγοραπωλησίες πλοίων το 2021

Απόλυτοι κυρίαρχοι στην αγορά second hand πλοίων είναι και το 2021 οι Έλληνες εφοπλιστές, οι οποίοι δαπάνησαν ποσά-ρεκόρ για την ενίσχυση και την ανανέωση των στόλων τους.

Σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε ο οίκος αναλύσεων VesselsValue με το Κεφάλαιο, από τον Ιανουάριο και μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου, οι “Greeks” αγόρασαν 376 μεταχειρισμένα βαπόρια, έναντι 8,18 δισ. δολαρίων.

Η μεγάλη πλειοψηφία των deals αφορά bulk carriers, καθώς η ικανοποιητική ναυλαγορά προκάλεσε “ντόμινο” αγορών σε παγκόσμιο επίπεδο. Συγκεκριμένα, οι Έλληνες επένδυσαν 4,37 δισ. δολάρια για 236 τέτοια πλοία. Παράλληλα, ξόδεψαν 2,11 δισ. δολάρια για 93 tankers. Ο ελληνικός εφοπλισμός διαχειρίζεται το μεγαλύτερο στόλο δεξαμενόπλοιων διεθνώς, κάτι που εξηγεί τις κινήσεις αγορών, εν μέσω χαμηλών ναύλων για παρατεταμένο χρονικό διάστημα.

Ελληνικά κεφάλαια έχουν διοχετευτεί και στους υπόλοιπους ναυτιλιακούς κλάδους. Ειδικότερα, έχουν αγοράσει τέσσερα LNG carriers, έναντι 828 εκατ. δολαρίων, 29 containerships, έναντι 636,5 εκατ. δολαρίων, 2 LPG carriers, έναντι 180 εκατ. δολαρίων και 12 άλλα βαπόρια, τα οποία κόστισαν 57,3 εκατ. δολάρια.

Θετικό είναι το ισοζύγιο αγορών-πωλήσεων των Ελλήνων εφοπλιστών. Σύμφωνα με τη ναυλομεσιτική Allied Shipbroking, οι ναυτιλιακές, ελληνικών συμφερόντων, παραχώρησαν φέτος συνολικά 226 πλοία, εισπράττοντας 3,51 δισ. δολάρια (στοιχεία μέχρι 12 Δεκεμβρίου).

Ειδικότερα, πουλήθηκαν 105 bulk carriers (έναντι 1,27 δισ. δολαρίων), 83 tankers (έναντι 1,35 δισ. δολαρίων), 29 containerships (έναντι 410,5 εκατ. δολαρίων) και 5 gas carriers (έναντι 455,7 εκατ. δολαρίων).

Σε αυτό το πλαίσιο, το “Κ” καταγράφει με τη συνδρομή της VesselsValue τους Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι πρωταγωνίστησαν το τρέχον έτος στις αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων. Στην πρώτη λίστα συναντάμε τη δεκάδα των εταιρειών με τις περισσότερες αγορές και στη δεύτερη τα δέκα ονόματα που έκλεισαν τα περισσότερα deals πωλήσεων. Η κατάταξη έγινε βάσει αξίας των συμφωνιών.

Το top-10 των αγοραστών

Κορυφαίος αγοραστής είναι η εισηγμένη στο αμερικανικό Χρηματιστήριο, Capital Product Partners, συμφερόντων του Βαγγέλη Μαρινάκη. Τα στοιχεία υποδεικνύουν ότι έχει αγοράσει συνολικά επτά πλοία, καταβάλλοντας 868,5 εκατ. δολάρια. Η εταιρεία αναμένεται να εντάξει στον στόλο της έξι LNG carriers, τα οποία ελέγχονταν από τον βραχίονα LNG του Ομίλου Μαρινάκη, Capital Gas, σε μία ενδοομιλική συναλλαγή. Με την προσθήκη των πλοίων, στο τέλος του έτους η CPLP θα ελέγχει ένα στόλο 21 βαποριών, εκ των οποίων 14 είναι containerships, ένα bulk carrier και έξι LNG carriers.

Ακολουθεί η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου, η οποία φέρεται να έχει αγοράσει 46 second hand πλοία, έναντι 754,3 εκατ. δολαρίων. Η εισηγμένη έκανε φέτος εντυπωσιακό άνοιγμα στον κλάδο πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου. Πρόσφατα, γνωστοποίησε την αγορά επτά bulk carriers, συνεχίζοντας το ράλι επενδύσεων που ξεκίνησε μέσα στο καλοκαίρι. Μάλιστα, νεότερες πληροφορίες συνδέουν την εταιρεία με ένα ακόμη μεταχειρισμένο supramax. Η ναυτιλιακή, η οποία ανακοίνωσε τις προηγούμενες ημέρες και mega παραγγελία για νέα πλοία, ελέγχει, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, 79 containerships και 44 bulk carriers.

Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Capital Ship Management του Ομίλου Μαρινάκη, η οποία έχει συνδεθεί με επενδύσεις σε επτά πλοία, ύψους 314,3 εκατ. δολαρίων. Με βάση τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, ο Όμιλος ελέγχει έναν στόλο 108 πλοίων, συμπεριλαμβανομένων 9 πλοίων LNG Carriers, 56 δεξαμενόπλοιων, 38 πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και 5 πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου.

Έπεται η Danaos Shipping του Γιάννη Κούστα, η οποία έχει ενισχυθεί με έξι πλοία, δαπανώντας συνολικά 260 εκατ. δολάρια. Πρόκειται για containerships, χωρητικότητας 5.466 TEUs έκαστο. Τα πλοία, τα οποία έχουν μέση ηλικία 6,8 ετών, βρίσκονται σε χρονοναυλώσεις με κορυφαίες εταιρείες τακτικών γραμμών, με μέση διάρκεια περίπου δύο ετών. Η ναυτιλιακή παρακολουθεί προσεκτικά τις συνθήκες στην αγορά μεταχειρισμένων και κινείται αναλόγως, ενώ προσώρας δηλώνει απρόθυμη να παραγγείλει νέο τονάζ, λόγω αβεβαιότητας σχετικά με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο διαχειρίζεται ένα στόλο 71 containerships.

Την πρώτη πεντάδα κλείνει η Eastern Mediterranean Maritime (EastMed) του Θανάση Μαρτίνου. Συγκεκριμένα, φέρεται να έχει αποκτήσει επτά πλοία, έναντι 248,6 εκατ. δολαρίων. Όπως φαίνεται από τα στοιχεία, η ναυτιλιακή είναι ιδιαιτέρως δραστήρια σε αγοραπωλησίες, με έμφαση στα tankers, όπερ σημαίνει ότι προσβλέπει σε ανάκαμψη της ναυλαγοράς τους επόμενους μήνες. Πρόσφατα, ναυλομεσίτες τη συνέδεσαν με την αγορά δύο υπό ναυπήγηση MR (medium range) tankers, έναντι 37,8 εκατ. δολαρίων έκαστο. Η εταιρεία δραστηριοποιείται σε bulkers, containerships και tankers, ελέγχοντας συνολικά 77 πλοία, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της.

Ψηλά στη λίστα κατατάσσεται και η NGM Energy, συμφερόντων της οικογένειας Μουνδρέα, η οποία έχει ενισχυθεί με εννέα μεταχειρισμένα πλοία, ξοδεύοντας συνολικά 214,4 εκατ. δολάρια. Στο πιο πρόσφατο deal, διάφορες ναυλομεσιτικές πηγές ανέφεραν ότι αγόρασε το bulk carrier, τύπου post panamax, “Mayfair Spirit” (χωρητικότητας 93.257 dwt και κατασκευής 2011). Το κόστος αγοράς προσδιορίστηκε στη “ζώνη” των 18-19 εκατ. δολαρίων. H πλατφόρμα δεδομένων Equasis εντοπίζει 28 πλοία (bulk carriers και tankers) στο στόλο της εταιρείας.

Επενδύσεις ύψους 193,2 εκατ. δολαρίων για επτά bulk carriers έχει υλοποιήσει από την αρχή του έτους η Seanergy Maritime του Σταμάτη Τσαντάνη. Πρόκειται για βαπόρια τύπου capesize, ιαπωνικής κατασκευής. Η Seanergy είναι η μοναδική εταιρεία εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο που διαχειρίζεται αποκλειστικά στόλο capesizes. Ειδικότερα, ελέγχει 17 τέτοια πλοία, με μέση ηλικία τα 11,7 περίπου έτη.

Έπεται η Star Bulk Carriers του Πέτρου Παππά, η οποία φέρεται να αγόρασε εννέα πλοία, έναντι 186,2 εκατ. δολαρίων. Η εταιρεία είναι εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο και αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους “παίκτες” της αγοράς χύδην ξηρού φορτίου διεθνώς. Συνολικά, διαχειρίζεται 128 bulk carriers. Μιλώντας πρόσφατα σε ναυτιλιακό συνέδριο, η κόρη του κ. Παππά και εμπορική διευθύντρια της Star Bulk, Μιλένα Παππά, εμφανίστηκε ιδιαίτερα bullish για τις προοπτικές της ναυλαγοράς.

Στην ένατη θέση κατατάσσεται η Capital Gas του Ομίλου Μαρινάκη, με αγορές δύο πλοίων, έναντι 180 εκατ. δολαρίων. Η ναυτιλιακή παρουσιάζεται δραστήρια και στον τομέα των ναυπηγήσεων. Μάλιστα, ναυλομεσίτες σημείωσαν στις αρχές Νοεμβρίου ότι παρήγγειλε τρία LNG carriers σε ναυπηγείο της Νότιας Κορέας. Ο στόλος της Capital Gas αποτελείται σήμερα από εννέα μοντέρνα LNG carriers, το παλαιότερο εκ των οποίων είναι ναυπηγημένο το 2020.

Τέλος, τη δεκάδα των κορυφαίων αγοραστών συμπληρώνει η Thenamaris του Νικόλα Μαρτίνου, με επενδύσεις ύψους 143,7 εκατ. δολαρίων για πέντε πλοία. Η τελευταία αγορά της εταιρείας φέρεται να είναι το δεξαμενόπλοιο, τύπου aframax, “Densa Whale” (χωρητικότητας 158.300 dwt και κατασκευής 2012), το οποίο κόστισε περίπου 32 εκατ. δολάρια. Η ναυτιλιακή διαχειρίζεται ένα στόλο 103 πλοίων, εκ των οποίων 61 είναι tankers, 20 bulk carriers, ενώ δραστηριοποιείται ακόμη σε containerships και LNG-LPG carriers. Παράλληλα, “τρέχει” ναυπηγικό πρόγραμμα εννέα πλοίων, η πλειοψηφία των οποίων είναι δεξαμενόπλοια.

Το top-10 των πωλητών

Τα deals πωλήσεων μεγαλύτερης αξίας έχει κλείσει η Central Mare, συμφερόντων του εφοπλιστή Ευάγγελου Πιστιόλη. Ειδικότερα, φέρεται να παραχώρησε εννέα πλοία, έναντι 670,8 εκατ. δολαρίων. Στα μέσα Μαΐου είχε γίνει γνωστό ότι συμφώνησε με τη Frontline για την πώληση έξι υπό ναυπήγηση υπερ-δεξαμενόπλοιων (VLCCs), κίνηση που μείωσε το βιβλίο παραγγελιών της σε δύο πλοία αυτού του τύπου. Με βάση τα στοιχεία που αναφέρονται στην ιστοσελίδα της, διαχειρίζεται 14 tankers, μαζί με τις δύο υπό ναυπήγηση μονάδες.

Στις δύο επόμενες θέσεις συναντάμε δύο εταιρείες του Ομίλου Μαρινάκη. Η Capital Ship Management φέρεται να έχει πουλήσει πέντε πλοία, εισπράττοντας 454,2 εκατ. δολάρια και η Capital Gas δύο, έναντι 412,7 εκατ. δολαρίων.

Ακολουθεί η Okeanis Eco Tankers, συμφερόντων της οικογένειας Αλαφούζου, η οποία φέρεται να αποχωρίστηκε πέντε δεξαμενόπλοια, έναντι 300,8 εκατ. δολαρίων. Τον περασμένο Ιούνιο, η εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Όσλο είχε ανακοινώσει την πώληση δύο VLCCs. Μάλιστα, σε παρουσίαση της εταιρείας για τα αποτελέσματα τρίτου τριμήνου, επισημαίνεται ότι θα συνεχιστεί η πολιτική ευκαιριακών πωλήσεων πλοίων, προκειμένου να προκύψουν αυξημένα κέρδη από τις λεγόμενες “asset play” κινήσεις (η πώληση σε τίμημα αρκετά υψηλότερο από το ποσό που κατεβλήθη για την αγορά του βαποριού). H ναυτιλιακή διαχειρίζεται 14 μοντέρνα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου, τα οποία είναι σχεδιασμένα με eco προδιαγραφές.

Με τέσσερις πωλήσεις πλοίων, έναντι 284,8 εκατ. δολαρίων, έχει συνδεθεί η Niki Shipping του Θεόφιλου Πριόβολου, ο οποίος διεκδίκησε και τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. O στόλος της αποτελείται κυρίως από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, αλλά και general cargo, μεταφοράς οχημάτων και χύδην ξηρού φορτίου.

Στην επόμενη θέση συναντάμε την Cyprus Sea Lines, συμφερόντων του Ανδρέα Χατζηγιάννη. Η ναυτιλιακή φέρεται να έχει παραχωρήσει πέντε πλοία, έναντι 267,8 εκατ. δολαρίων. Πρόσφατα ναυλομεσιτικές πηγές συνέδεσαν την εταιρεία με την πώληση των containerships “City of Alexandria” (χωρητικότητας 5.040 TEUs και κατασκευής 2006), “CSL Santa Maria” (5.047 TEUs, 2005) και “Sc Mara” (5.060 TEUs, 2006), έναντι 68 εκατ. δολαρίων έκαστο. Σημειώνεται ότι ο κ. Χατζηγιάννης –πρόεδρος της Ένωσης Κυπρίων Εφοπλιστών– έχει βρεθεί στο επίκεντρο αρκετές φορές, λόγω των εντυπωσιακών ναυλώσεων που εξασφαλίζει για τα πλοία του στόλου του.

Περίπου 226,5 εκατ. δολάρια για πωλήσεις τριών πλοίων φέρεται να έχει αποκομίσει η Athenian Sea Carriers, συμφερόντων της οικογένειας Κυριακού. Ένα από τα ενδιαφέροντα deals της εταιρείας είναι η φερόμενη, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, πώληση δύο υπό ναυπήγηση VLCCs στον όμιλο Μαρινάκη, τον περασμένο Μάρτιο. Στην ιστοσελίδα της αναγράφεται ότι διαχειρίζεται πέντε δεξαμενόπλοια.

Μεγάλες “asset play” κινήσεις έχει υλοποιήσει φέτος η Tsakos Shipping & Trading, συμφερόντων της οικογένειας Τσάκου. Τα στοιχεία συνδέουν την εταιρεία με πωλήσεις έξι πλοίων, έναντι 198,2 εκατ. δολαρίων. Η ναυτιλιακή φαίνεται πως αξιοποιεί την “εκτόξευση” των αξιών στον κλάδο των containerships και πουλά περιουσιακά στοιχεία σε “αλμυρές” τιμές. Στα μέσα Οκτωβρίου, ναυλομεσίτες ανέφεραν πως πουλήθηκε το “Irenes Respect” (χωρητικότητας 2.824 TEUs και κατασκευής 2006), έναντι 43 εκατ. δολαρίων, κι ενώ η Tsakos φέρεται να είχε καταβάλει περίπου 8 εκατ. δολάρια για την απόκτησή του, πριν από μερικά χρόνια. Παράλληλα, ο οίκος Braemar μετέδωσε εσχάτως ότι η εταιρεία πούλησε το “Irenes Wave” (χωρητικότητας 6.029 TEUs και κατασκευής 2008), χωρίς να γίνει γνωστό το ύψος της συμφωνίας. Η αξία του, πάντως, υπολογίστηκε από τη VesselsValue στα 76,19 εκατ. δολάρια. Την ίδια ώρα, η εταιρεία αντικαθιστά αυτά τα πλοία με νέα, καθώς νωρίτερα μέσα στο έτος παρήγγειλε δύο containerships στη Νότια Κορέα. Ο Όμιλος Τσάκου διαχειρίζεται σήμερα 100 πλοία, εκ των οποίων 76 είναι tankers, 12 bulk carriers, 9 containerships και 3 LNG carriers.

Τη δεκάδα ολοκληρώνουν η Costamare, με πωλήσεις έξι πλοίων, έναντι 181 εκατ. δολαρίων και η Navios Maritime Holdings της Αγγελικής Φράγκου, η οποία φέρεται να παραχώρησε επτά πλοία για 144,7 εκατ. δολάρια. Όπως έχει σημειωθεί σε ανακοινώσεις οικονομικών αποτελεσμάτων της τελευταίας, αρκετά εξ αυτών κατέληξαν στη Navios Maritime Partners. H Navios Maritime Holdings είναι εισηγμένη στη Wall Street και διαχειρίζεται περίπου 38 bulk carriers.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

sixteen + one =