αρχικηΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑTο γιαούρτι που ετοιμάζεται να μπει στο χρηματιστήριο

Tο γιαούρτι που ετοιμάζεται να μπει στο χρηματιστήριο

“Πάντα πίστευα ότι το γιαούρτι στις ΗΠΑ δεν ήταν τόσο καλό όσο στον υπόλοιπο κόσμο”, είχε πει στο παρελθόν ο Hamdi Ulukaya, ένας Τούρκος μετανάστης που πήγε το 1994 στην Αμερική για να σπουδάσει Αγγλική Φιλολογία και το 2005 ίδρυσε την Chobani, τον βασικό ανταγωνιστή της ΦΑΓΕ στην παγκόσμια αγορά του greek style yogurt.

Αντιλαμβανόμενος το κενό στην αγορά, άρχισε να πουλάει το προϊόν του σε μανάβικα της Νέας Υόρκης μέχρι που πήρε δάνειο για μικρές επιχειρήσεις ώστε να αγοράσει ένα άδειο εργοστάσιο της Kraft που βρισκόταν στο South Edmeston της Νέας Υόρκης.

Η Chobani άρχισε να φτιάχνει γιαούρτια για άλλες μεγάλες εταιρείες. Ο Ulukaya όμως επεδίωξε να φτιάξει “ένα καλύτερο γιαούρτι” από τον ανταγωνισμό και ήξερε και το κοινό του: “Βάλαμε στόχο τους ανθρώπους που δεν τους άρεσε ποτέ το γιαούρτι. Δεν τους κατηγορούμε, βέβαια, γιατί αυτό υπήρχε στην αγορά δεν ήταν το ίδιο με αυτό που έτρωγε ο υπόλοιπος κόσμος”.

Η εταιρεία πήρε τα πάνω της το 2007 με τις παραγγελίες να αυξάνονται όλο και πιο πολύ. Σύντομα, μεγάλες εταιρείες όπως η Dannon, ρωτούσαν τον Ulukaya αν ήθελε να πουλήσει την Chobani. Το 2012 μετά από περίπου μια 10ετή πορεία ανάπτυξης αποφάσισε να επεκταθεί στο Άινταχο, με ένα εργοστάσιο στην πόλη Twin Falls.

Η εταιρεία κεφαλαιοποίησε την υγιεινή πλευρά του προϊόντος και το 2012 η Chobani έγινε το επίσημο γιαούρτι της Ολυμπιακής Ομάδας των ΗΠΑ. Ως χορηγός, η εταιρεία ακολούθησε τους αθλητές από τα προπονητικά κέντρα των ΗΠΑ μέχρι τους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λονδίνου.

Η εταιρεία επένδυσε 100 εκατ. δολάρια επεκτείνοντας τις εγκαταστάσεις της το 2016, προσθέτοντας ένα κέντρο καινοτομίας στο Άινταχο. Μετατράπηκε έτσι σε σημαντικό εργοδότη της περιοχής, εκμεταλλευόμενη μάλιστα τη γαλακτοκομική βιομηχανία και το εργατικό δυναμικό της πολιτείας. Το εργοστάσιο γιαουρτιού στο Twin Falls είναι το μεγαλύτερο στον κόσμο. Συνολικά στις ΗΠΑ η Chobani απασχολεί 2.200 υπαλλήλους.

Η εταιρεία δεν δημοσιεύει τα οικονομικά της αποτελέσματα ωστόσο το Forbes προχώρησε σε μια εκτίμηση για το 2018 κάνοντας λόγο για έσοδα ύψους 1,5 δισ. δολαρίων. Για το 2019 η ίδια η εταιρεία έχει ανακοινώσει ότι οι πωλήσεις έχουν αυξηθεί κατά 9%. Σύμφωνα με το Forbes, η εταιρεία καλύπτει σχεδόν το 20% της αγοράς γιαουρτιού στις ΗΠΑ.

Το φθινόπωρο του 2021 η Chobani ανακοίνωσε πως από τις αρχές του 2021 θα αναπροσαρμόσει προς τα πάνω το ωρομίσθιο που δίνει στους εργαζόμενούς της. Το αρχικό ωρομίσθιο της εταιρείας θα αυξηθεί σε τουλάχιστον 15 δολάρια, ποσό υπερδιπλάσιο από το ελάχιστο ομοσπονδιακό ωρομίσθιο το οποίο είναι 7,25 δολάρια. 

Αίτημα για IPO

Στις 6 Ιουλίου η Chobani LLC κατέθεσε αίτημα για αρχική δημόσια προσφορά (IPO) στις ΗΠΑ. Σε ανακοίνωσή της η εταιρεία αναφέρει πως ακόμα δεν έχει προσδιοριστεί ο αριθμός των μετοχών που σκοπεύει να πουλήσει ή το εύρος τιμών για την προτεινόμενη αρχική δημόσια προσφορά.

Σύμφωνα με το Reuters, η αποτίμηση της εταιρείας θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 10 δισ. δολάρια. Η κίνηση αυτή εντάσσεται στη στρατηγική της Chobani να εκμεταλλευτεί το επενδυτικό ενδιαφέρον που προσελκύει τα τελευταία χρόνια ο τομέας των τροφίμων, καθώς όλο και περισσότερο οι αλυσίδες γρήγορης εστίασης και τα εστιατόρια στρέφοντας σε νέα προϊόντα που καλύπτουν τις αυξανόμενες απαιτήσεις των πελατών για πιο υγιεινά και φιλικά προς το περιβάλλον προϊόντα.

Η Chobani, η επωνυμία της οποίας σημαίνει βοσκός στα τουρκικά, παρασκευάζει γιαούρτι, γάλα βρώμης, γαλακτοκομικά προϊόντα αλλά και φυτικά υποκατάστατα γαλακτομικών προϊόντων, καθώς και προβιοτικά προϊόντα και έτοιμους προς κατανάλωση καφέδες.

“Τα τελευταία δέκα χρόνια του ταξιδιού της Chobani ήταν απίστευτα”, δήλωσε πρόσφατα ο Ulukaya στους Times Union. “Είμαι πολύ περήφανος για τους ανθρώπους μας. Αυτή είναι μόνο η αρχή. Δημιουργώντας μια εταιρεία τροφίμων του μέλλοντος, θα εξετάσουμε προσεκτικά όλες τις επιλογές για να τροφοδοτήσουμε τα φιλόδοξά μας σχέδια, ειδικά συμπεριλαμβάνοντας το γάλα βρώμης και άλλα φυτικά προϊόντα. Η IPO είναι σίγουρα μια συναρπαστική πορεία, αλλά ανεξάρτητα από το αν θα είμαστε στο χρηματιστήριο ή όχι, εμείς θα συνεχίσουμε να κάνουμε τη διαφορά”.

Αγωγή για παραπλάνηση

Αγωγή κατέθεσαν δύο καταναλωτές τη Δευτέρα 12 Ιουλίου στο δικαστήριο της Νότιας Περιφέρειας της Νέας Υόρκης κατά της Chobani, κατηγορώντας την εταιρεία ότι τους παραπλάνησε ώστε να αγοράσουν προϊόντα που περιέχουν ηθικά παραγόμενο γάλα.

Η Chobani ξεκίνησε ένα πρόγραμμα Fair Trade στις αρχές Μαΐου, το οποίο έγινε σε συνεργασία με την ΜΚΟ Fair Trade USA. Στόχος ήταν να δοθεί για πρώτη φορά στη βιομηχανία γαλακτοκομικών προϊόντων μια τέτοιου τύπου πιστοποίηση.

Σύμφωνα με την αγωγή, οι ενάγοντες Τζέσικα Όστιν και Πίτερ Χόφμαν, από τη Φλόριντα και τη Νέα Υόρκη, αντίστοιχα, εκπροσωπούν καταναλωτές που αγόρασαν προϊόντα γιαουρτιού της Chobani που φέρουν την ετικέτα “Fair Trade Certified”. Ισχυρίζονται ότι πλήρωσαν υψηλότερη τιμή για τα συγκεκριμένα προϊόντα ωστόσο αυτά δεν πληρούσαν τα απαραίτητα πρότυπα.

Πηγή: Capital.gr

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

20 − 18 =