αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣStonewave: Η ελληνική startup που ξεκίνησε μέσα σε ένα δωμάτιο με καναρίνια και έφτασε στην επιτυχία

Stonewave: Η ελληνική startup που ξεκίνησε μέσα σε ένα δωμάτιο με καναρίνια και έφτασε στην επιτυχία

Το έχουμε ξανά πει: Μια ιστορία επιτυχίας μπορεί να ξεκινήσει από οπουδήποτε. «Είμαστε ο παραδοσιακός ορισμός του ‘Garage Startup’ – σε λίγο πιο φιλοζωικό pattern– αφού το πρώτο μας γραφείο, ήταν ένα δωμάτιο στο πατρικό μου σπίτι, όπου ο πατέρας μου είχε τα καναρίνια του. Ήταν ένα δωμάτιο πραγματικά 2 x 3 με 4 υπολογιστές μέσα», λέει ο Γιώργος Χατζόπουλος, μιλώντας στο It’s Possible. Και αμέσως καταλαβαίνεις για τι story μιλάμε.

Ο ίδιος είναι συνιδρυτής της Stonewave. Πρόκειται για μια ελληνική καινοτόμο εταιρία, η οποία ασχολείται με την δημιουργία Software. Και μάλιστα υποστηρίζει πολλές startup σε αυτό το κομμάτι. Ενώ έχει φτάσει να κλείσει συνεργασίες και στο εξωτερικό.

Ο Γιώργος Χατζόπουλος μιλά για το πως ξεκίνησε το project του μέσα στην κρίση, εξηγεί ποιο είναι το λάθος που κάνουν πολλοί startuppers στο ελληνικό οικοσύστημα, ενώ απαντά και στο αν οι «τεχνολογικοί» άνθρωποι βρίσκονται όλη την ημέρα… πίσω από μια οθόνη μέσα σε ένα σκοτεινό δωμάτιο όπως πολλοί νομίζουμε.

Ξεκινήσατε το project σας μέσα στην κρίση. Πως προέκυψε η ιδέα;

Η ιδέα προέκυψε κατ’ ανάγκη, καθότι η αλήθεια είναι ότι εκείνο το καιρό είχα ένα μεγάλο τραυματισμό στη μέση και είχε παραλύσει το δεξί μου πόδι για αρκετό καιρό, οπότε υπήρχε το βιοποριστικό θέμα στη μέση και έπρεπε κάτι να κάνω. Το σαράκι της εταιρίας είχε ήδη αρχίσει να μπαίνει μέσα μου, πειραματιζόμασταν τότε με ένα λογισμικό σχετικό με την διατροφολογία, αλλά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Σαν εταιρία είμαστε ο παραδοσιακός ορισμός του “Garage Startup” – σε λίγο πιο φιλοζωικό pattern – αφού το πρώτο μας γραφείο, ήταν ένα δωμάτιο στο πατρικό μου σπίτι, όπου ο πατέρας μου είχε τα καναρίνια του. Ήταν ένα δωμάτιο πραγματικά 2 x 3 με 4 υπολογιστές μέσα.

Η πρώτη ομάδα που φτιάχτηκε διαλύθηκε μετά από λίγο καιρό, καθότι έλλειψη πόρων, οπότε έμεινα μόνος μου. Ο ένας εκ των αρχικών μελών – ο Κωνσταντίνος Παππάς, αποφάσισε να επεκτείνει τις γνώσεις του γύρω από την Πληροφορική και το IT και ξαναγύρισε μετά από 4 χρόνια, όντας ο πρώτος συνεργάτης της εταιρίας και είναι πλέον Co-Founder και Head of E-Commerce Department. Ο δεύτερος Co-Founder, ο Σταμάτης Κωνσταντάρας «ξεπετάχτηκε» και αυτός μέσα από την εταιρία, μέσα από την πραγματικά σκληρή δουλειά του και είναι Head of Websites & Apps.

Πως ακριβώς διαφοροποιείται η εταιρία σας από τις κλασικές εταιρίες που φτιάχνουν sites και Apps;

Η διαφοροποίηση, όσο και αν απίστευτο ακούγεται δεν ήρθε εκ των έσω, αλλά η ίδια η αγορά μας τοποθέτησε. Παρατηρήσαμε ότι η ελληνική αγορά της Πληροφορικής και το ελληνικό IT mentality έχει κάποια στεγανά, δουλεύει με λίγο πιο παλιακούς τρόπους. Οι ελληνικές εταιρίες πληροφορικής είναι αρκετά εσωστρεφείς και προσπαθούν να φτιάξουν προϊόντα χωρίς να υπολογίζουν το feedback του πραγματικού κόσμου. Εάν μια πλήρης εφαρμογή δεν χρησιμοποιείται από τους users, δεν φταίνε οι users ούτε είναι χαζοί και δεν καταλαβαίνουν ούτε είναι νωρίς, αλλά φταίει ο κατασκευαστής της και ο δημιουργός της που δεν υπολόγισε σωστά τις παραμέτρους χρήσης. Θεωρούμε ότι η Πληροφορική είναι μια επιστήμη όπως όλες οι άλλες, άρα ο αυτοσκοπός της είναι να εξυπηρετεί και να βελτιώνει τον κόσμο και την κοινωνία μας και όχι ένα μέσο άμεσης κερδοσκοπίας.

Αν μπορούμε να πούμε ότι διαφοροποιούμαστε, είναι γιατί η εταιρία απαρτίζεται κατά 95% από προγραμματιστές και το ΔΣ της εταιρίας 100% από προγραμματιστές με ειδικότητες Finance (Κώνσταντίνος Παππάς) και Design (Σταμάτης Κωνσταντάρας), που σημαίνει ότι το «Citius, Altius, Fortius» είναι μια πραγματικότητα στην εταιρία μας και όχι μια ευχή. Εάν πρέπει να πέσει το server load 1%, πρέπει να πέσει. Εάν κάτι μια ρουτίνα ή ένας τομέας πρέπει να φτιαχτεί από την αρχή, τότε πρέπει να φτιαχτεί από την αρχή. Στην Stonewave δεν φοβόμαστε τα λάθη μας, ίσα ίσα τα χρησιμοποιούμε καθημερινά για να βελτιώσουμε το tech level μας. Ένα άλλο, πολύ μεγάλο συγκριτικό πλεονέκτημα είναι ότι δεν μας ενδιαφέρει κανένα άλλο side income που συνήθως αναζητούν οι πελάτες, τύπου Digital Marketing, Social Media.

Εστιάζουμε (και θα εστιάζουμε) μόνο στο Software και πως μπορούμε να ανοίξουμε την βεντάλια των δυνατοτήτων μας.

Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια βλέπουμε μια υπερπληθώρα εταιριών που δραστηριοποιούνται στο ευρύτερο πεδίο. Με βάση την εμπειρία σας, θεωρείτε ότι υπάρχει ένας κορεσμός ή οι ανάγκες της αγοράς είναι τόσο μεγάλες που αντέχει τόσες εταιρίες;

Υπάρχει τεράστια ανάγκη σε προγραμματιστές και σε ΙΤ παγκοσμίως. Κορεσμός δεν γίνεται να υπάρξει εκ των πραγμάτων. Οι ανάγκες για αυτοματοποίηση είναι συνεχείς. Δεν είναι τυχαία η διείσδυση της Πληροφορικής σε όλα τα σχολεία παγκοσμίως. Επίσης καλό είναι να γίνει και ένας διαχωρισμός στο τι λέμε εταιρία πληροφορικής. Εάν εννοούμε μια εταιρία με ένα προϊόν τύπου Online Παραγγελίες αυτό δεν είναι εταιρία Πληροφορικής, αυτό είναι ντελιβεράδες με TCP / IP πρωτόκολλο (χωρίς να θέλω να μειώσω τις εξαιρετικές εφαρμογές που υπάρχουν στην Ελληνική και την Παγκόσμια αγορά, καθότι είμαι και μεγάλος φαν). Μια εταιρία Πληροφορικής οφείλει να είναι σε αέναη κίνηση και πολυεστιακή, να μην εφησυχάζεται σε τζίρους και σε βραβεία, να συγκεντρώνει γνώση, να την αλγοριθμοποιεί και να την επιστρέφει στην κοινωνία.

Εσείς έχετε εστιάσει πολύ στις startups. Πως οδηγηθήκατε σε αυτή την στρατηγική και πόσες καινοτόμες επιχειρήσεις έχετε υποστηρίξει στο τεχνικό κομμάτι μέχρι σήμερα;

Όπως ανέφερα και παραπάνω, η λογική μας ήταν και είναι η συγκέντρωση τεχνολογίας. Άρα η προσέλκυση των Tech Start-ups ήταν κάτι αρκετά λογικό, καθότι με την πάροδο του χρόνου, η βάση γνώσης της εταιρίας αυξανόταν και σε αυτό οφείλεται και η γενναιοδωρία των Start-uppers, οι οποίοι τείνουν να μοιράζονται την γνώση και την πληροφορία, δηλαδή ότι υπάρχουν εταιρίες που υποστηρίζουν τα Start-ups, όπως η δική μας. Το Word of Mouth έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην ανάπτυξη της εταιρίας, καθότι σαν εταιρία δεν έχουμε (ακόμα) ξοδέψει ούτε ένα ευρώ σε οποιοδήποτε marketing  plan. Μια άλλη πολύ σημαντική λειτουργία μας είναι ότι λειτουργούμε εδώ και κάποια χρόνια και σαν silent investors, δηλαδή εάν δούμε ότι η εταιρία είναι συνεπής και το πλάνο ανάπτυξης της μας ταιριάζει, τότε συμμετέχουμε στην εταιρία, πάντα  προγραμματιστικά.

Αυτή την στιγμή έχουμε υποστηρίζουμε 20 start-ups σε 12 χώρες σε Ευρώπη και Ασία και έχουμε ξεκινήσει συνεργασία με άλλα 4.

Πως είναι η καθημερινότητα ενός «τεχνολογικού» ανθρώπου σαν εσάς; Βρίσκεστε πολλές ώρες πίσω από μια οθόνη, μέσα… σε ένα σκοτεινό δωμάτιο, όπως φανταζόμαστε πολλοί;

Εγώ, δυστυχώς για μένα, ευτυχώς για την εταιρία, αναγκάζομαι να μην είμαι τόσο πολύ πίσω από μία οθόνη, διότι εκτός από την διεύθυνση, οργανικά ανήκω και στις πωλήσεις. Οι υπόλοιποι, όμως ναι βρίσκονται αρκετές ώρες πίσω από μια οθόνη, σε καλά φωτισμένο μέρος όμως. Η ζωή του Techie (όχι μόνο του Developer) είναι μια ζωή συνεχούς εκπαίδευσης, όπερ σημαίνει η οθόνη και ο υπολογιστής γίνεται ένα αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής του, στο οποίο πρέπει να διατηρεί την επικοινωνιακότητα του, αλλιώς κινδυνεύει να αναπτύξει αγκυλώσεις και εαυτισμούς.

Ο Γιώργος Χατζόπουλος μιλά on stage στη ΔΕΘ 2018

Τελικά, ισχύει αυτό που λένε ότι –λόγω και των νέων τεχνολογιών- κάποιος μπορεί να ξεκινήσει ένα project από την Ελλάδα και να έχει πελάτες σε όλο τον κόσμο;

Δεν είναι ακριβώς έτσι. Πρέπει να είσαι πολύ καλά προετοιμασμένος και μελετημένος για την παγκόσμια αγορά. Είναι σαν να λέμε ότι ξεκίνησες να κάνεις προπονήσεις ποδοσφαίρου, άρα μπορείς να παίξεις στην Μπαρτσελόνα. Ποτέ, μα ποτέ ένα προϊόν δεν πήγε τον δημιουργό του μπροστά, πάρα μόνο ο δημιουργός πήγε το προϊόν μπροστά. Οι εταιρίες Πληροφορικής και τα start-ups δεν είναι τίποτα παραπάνω από οράματα των δημιουργών τους. Το πραγματικό όμως κομμάτι της ανάπτυξης τους βασίζεται στους χαρακτήρες που απαρτίζουν τις ομάδες.

Η βάση σας είναι στην Θεσσαλονίκη. Σε τι επίπεδο είναι το καινοτόμο οικοσύστημα εκεί αυτή τη στιγμή;

Η παραγωγική μας δύναμη αυτή τη στιγμή είναι στη Θεσσαλονίκη, οι πωλησιακοί μας βραχίονες βρίσκονται πλέον σε αρκετές πόλεις εντός και εκτός Ελλάδας. Θα προσπαθήσω να κάνω ένα διαχωρισμό για το καινοτόμο οικοσύστημα – όχι μόνο για την Θεσσαλονίκη αλλά και για την Ελλάδα εν γένει, λέγοντας πως ενώ η καινοτομία έχει μπει για τα καλά στην ζωή μας, το οικοσύστημα είναι ακόμα βρεφικό, βλέπουμε ελάχιστες συνέργειες μεταξύ των Start-ups.

Ίσως και λόγω κρίσης, τα start-ups επικεντρώνονται πολύ στα Funds και στις χρηματοδοτήσεις και δεν τολμούν να κάνουν τις διαδράσεις εκείνες που ορίζουν ένα οικοσύστημα.

Οπότε μπορώ να πω ότι ενώ η καινοτόμος επιχειρηματικότητα ανθεί, το οικοσύστημα όχι και τόσο, είναι ακόμα βρεφικό, αλλά έστω υπάρχει. Νομίζω με τον καιρό όμως θα ξεπλυθούν οι παλαιές νοοτροπίες, οι νέοι επιχειρηματίες δεν ενδιαφέρονται τόσο για την «κουτάλα» αλλά για την διασπορά των ιδεών και των προϊόντων τους και την αναβάθμιση  των εταιριών τους.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

15 − 7 =