αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΒρες το δικό σου «γιατί» και φτάσε στην επιτυχία: Ένας καθηγητής Marketing & Επιχειρηματικότητας μιλά στο It’s Possible

Βρες το δικό σου «γιατί» και φτάσε στην επιτυχία: Ένας καθηγητής Marketing & Επιχειρηματικότητας μιλά στο It’s Possible

«Οι νέοι επιχειρηματίες δεν έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους. Φοβούνται να αποτύχουν. Η επιχειρηματικότητα σαν ιστορία μοιάζει  περισσότερο με την Οδύσσεια παρά με τον Τιτανικό». Τα λόγια ανήκουν στον Σπύρο Γκανάτσιο. Είναι καθηγητής Marketing & Επιχειρηματικότητας στο DEI College στη Θεσσαλονίκη.

Ο ίδιος μιλά στο It’s Possible για το πως μπορεί κάποιος να ξεκινήσει ένα project και να φτάσει στην επιτυχία, δίνει πρακτικά tips για το πως μπορείς να κάνεις γνωστή την startup σου με μικρό μπάτζετ, ενώ μιλά και για το μεγάλο «γιατί» που πρέπει να αναζητήσεις μέσα σου.

Τελικά πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να ξεκινήσει κάποιος μια επιχείρηση στην Ελλάδα; Και ειδικότερα μια startup

Κάθε άνθρωπος αντιλαμβάνεται διαφορετικά τις δυσκολίες. Κάποιοι έχουν πολύ ωραίες ιδέες αλλά δεν έχουν τα απαραίτητα κεφάλαια ή την απαραίτητη τεχνογνωσία. Πολλές φορές δεν έχουν τον χρόνο ή διστάζουν να αφήσουν την ασφάλεια της καθημερινής τους εργασίας. Όμως η επιχειρηματικότητα είναι ομαδική υπόθεση και με τις κατάλληλες συνεργασίες τα κενά αυτά καλύπτονται. Σε αυτή τη βάση δεν πιστεύω ότι είναι δύσκολο να ξεκινήσει κάποιος μία επιχείρηση. Ακόμα και για το νομικό – φορολογικό καθεστώς που είναι σημαντικό εμπόδιο στη χώρα μας υπάρχουν λύσεις.

Με βάση την εικόνα που έχετε, ποια είναι η Νο1 δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι νέοι επιχειρηματίες στην Ελλάδα;

Η προσωπική μου αντίληψη είναι ότι οι νέοι επιχειρηματίες δεν έχουν εμπιστοσύνη στον εαυτό τους. Φοβούνται να αποτύχουν. Η επιχειρηματικότητα σαν ιστορία μοιάζει  περισσότερο με την Οδύσσεια παρά με τον Τιτανικό.

Η ελληνική κουλτούρα έχει δαιμονοποιήσει την αποτυχία. Ακόμα και το νομικό – φορολογικό καθεστώς επηρεάζεται από αυτή την κουλτούρα. Αν κάποιος επιχειρηματίας πτωχεύσει, οι συνέπειες είναι περισσότερο δυσμενείς στη χώρα μας.

Ας υποθέσουμε ότι κάποιος ξεκίνησε ένα δικό του project. Πως μπορεί να το κάνει γνωστό με περιορισμένο μπάτζετ; Με δεδομένο ότι οι περισσότεροι νέοι ξεκινούν με λιγοστά χρήματα στα χέρια τους

Μία καλή πρακτική είναι κάποια από τα χρήματα που επενδύουμε να τα κρατήσουμε για ενέργειες marketing και τα έσοδα να τα επανεπενδύσουμε για να μεγαλώσουμε την πελατειακή μας βάση. Συχνά όμως το budget δεν επαρκεί για ολοκληρωμένες ενέργειες καθώς ο ανταγωνισμός αυξάνει το διαφημιστικό κόστος. Αν έχουμε τον χρόνο μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τακτικές guerilla marketing, όπως το να βρούμε τους πελάτες μας σε forum, σε group στο facebook και σε online κοινότητες και να τους δώσουμε κίνητρα να προτείνουν το προϊόν μας σε άλλους χρήστες. Μία άλλη δυνατότητα είναι να χρησιμοποιήσουμε affiliates, οι οποίοι θα αμείβονται με κάποιο ποσοστό επί της πώλησης και έτσι δεν θα αυξάνονται τα σταθερά μας κόστη.

Μια άποψη που ακούμε συχνά στην Ελλάδα, λέει ότι είναι καλύτερο κάποιος να ξεκινά ένα δικό του project μετά τα 30-35 του. Αφού, σύμφωνα με την ίδια άποψη, τότε μπορεί κάποιος να γίνει business leader. Τι γνώμη έχετε εσείς;

Πιστεύω ότι ο λόγος που πετυχαίνουν οι επιχειρηματίες μετά τα 30 – 35 είναι οι εμπειρίες τους. Έχουν δηλαδή αποτύχει ήδη κάποιες φορές πριν ξεκινήσουν το project τους ή έχουν δει άλλους να αποτυγχάνουν και έχουν μάθει από τις αποτυχίες αυτές. Όσο όμως πιο νέος είσαι τόσο μικρότερο το προσωπικό ρίσκο. Η προσωπική μου άποψη είναι ότι μπορεί να ξεκινήσει κάποιος το επιχειρηματικό του ταξίδι σε  μικρή ηλικία. Η εμπειρία που θα αποκτήσει θα είναι ανεκτίμητη. Επιπλέον, ο θεσμός των μεντόρων μπορεί να βοηθήσει τους νέους επιχειρηματίες να αποφύγουν τα “εύκολα” λάθη ενώ συμμετέχοντας σε θερμοκοιτίδες επιχειρηματικότητας θα μπορέσουν με μεγαλύτερη ασφάλεια να μετατρέψουν την ιδέα τους σε προϊόν και το προϊόν τους σε επιχείρηση.

Η έδρα σας είναι στη Θεσσαλονίκη. Πως διαμορφώνεται το startup οικοσύστημα εκεί αυτή τη στιγμή;

Θυμάμαι πριν από δέκα χρόνια περίπου που ήρθε στη Θεσσαλονίκη το Open Coffee διαμορφώνοντας μία αρχική κοινότητα. Στη συνέχεια δημιουργήθηκαν αρκετά co-working spaces και πριν δύο περίπου χρόνια το OK Thess, μία προθερμοκοιτίδα επιχειρηματικότητας η οποία υποστηρίζει early stage start ups. Από τον πρώτο κύκλο του ΟΚ Thess, στον οποίο συμμετείχα, μέχρι και σήμερα έχω παρατηρήσει πολλές ενδιαφέρουσες ιδέες να πετυχαίνουν ή να αναμένεται να πετύχουν στο επόμενο διάστημα. Η κόσμος της Θεσσαλονίκης έχει επιχειρηματικό πνεύμα και μπορεί να εντοπίσει επιχειρηματικές ευκαιρίες.

Ποια συμβουλή θα δίνατε σε έναν 20χρονο που σκέφτεται να ξεκινήσει ένα δικό του project στην Ελλάδα;

Να ρωτήσει πολλές φορές τον εαυτό του “γιατί” θέλει να προχωρήσει με αυτό το project. Να αναζητήσει το βαθύτερο κίνητρο.

Γιατί αυτό το κίνητρο πρέπει να είναι πιο δυνατό από τα χρήματα που μπορεί να αργήσουν ή να μην έρθουν ποτέ. Πρέπει να είναι πιο δυνατό από την επιθυμία του να κάνει πράγματα που μπορεί να χρειαστεί να στερηθεί όπως το να βγει με τους φίλους του. Να είναι πιο δυνατό από την αμφιβολία της επιτυχίας που θα την αισθάνεται συχνά.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

twelve + 2 =