αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣParky: Η νέα πλατφόρμα που δείχνει αποφασισμένη να λύσει το πρόβλημα του πάρκινγκ στην Αθήνα (και σε άλλες πόλεις)

Parky: Η νέα πλατφόρμα που δείχνει αποφασισμένη να λύσει το πρόβλημα του πάρκινγκ στην Αθήνα (και σε άλλες πόλεις)

Το πρόβλημα είναι λίγο πολύ γνωστό: σε πολλές περιοχές της Αθήνας οι ελεύθερες θέσεις πάρκινγκ είναι δυσεύρετες. Με αποτέλεσμα οι τολμηροί οδηγοί που τις επισκέπτονται, να περιπλανιούνται για αρκετή ώρα, μέχρι να σταθμεύσουν τελικά το αυτοκίνητο τους. Την ίδια στιγμή, οι τιμές στα περισσότερα οργανωμένα πάρκινγκ μοιάζουν αρκετά «καυτές». Βάλτε στην ιστορία και κάτι ακόμα: Τις πολλές θέσεις στάθμευσης που κατέχουν ιδιώτες και παραμένουν για κάποιες ώρες ή ημέρες αχρησιμοποίητες.

Όλα αυτά τα στοιχεία, έρχεται να τα αξιοποιήσει κατάλληλα το Parky. Μια πλατφόρμα η οποία μετρά μόλις μερικές ημέρες επίσημης λειτουργίας, ωστόσο οι ιδρυτές της δείχνουν διατεθειμένοι να τα καταφέρουν και να φτάσουν στην επιτυχία. Τι ακριβώς κάνει η πλατφόρμα; Ενοικιάζει θέσεις στάθμευσης από ιδιώτες προς ιδιώτες. Το «Airbnb του πάρκινγκ», όπως την έχουν αποκαλέσει πολλοί. Το It’s Possible συνάντησε τους δύο νέους επιχειρηματίες πίσω από το Parky (αν και οι ίδιοι προτιμούν τον προσδιορισμό «startuppers»), Θοδωρή Σωτηρίου και Μαρία- Ζωή Παπαϊωάννου. Οι ίδιοι μιλούν για το ξεκίνημα τους εν μέσω κρίσης, τα σχέδια τους, αλλά και το πρωτότυπο πλάνο που ακολουθούν φτιάχνοντας πρώτα πλατφόρμα στο web και όχι mobile application, όπως έχουμε δει με άλλα αντίστοιχα brands.

Πήρατε την απόφαση να δημιουργήσετε μια πλατφόρμα, μέσα στην κρίση. Πως αντέδρασαν φίλοι και γνωστοί, όταν τους ανακοινώσατε τα σχέδια σας;

Μαρία- Ζωή Παπαϊωάννου: Στο θετικό κομμάτι, πολλοί μας είπαν ότι αυτό που θέλουμε να δημιουργήσουμε είναι κάτι πολύ χρήσιμο. Αρκετοί μάλιστα απόρησαν για το πως κάνεις δεν το έχει κάνει μέχρι τώρα στην Ελλάδα. Από την άλλη μεριά, κάποιοι μας είπαν ότι είμαστε στην Ελλάδα της κρίσης και ότι μάλλον δεν είμαστε στο καλύτερο μέρος για να ξεκινήσουμε ένα project.

Θοδωρής Σωτηρίου: Περίπου τα ίδια σχόλια άκουσα και εγώ. Όλοι καταλαβαίνουν το πόσο χρήσιμη είναι μια τέτοια πλατφόρμα. Επειδή έχουν δει το πόσο δύσκολο είναι να παρκάρεις στην Αθήνα, αλλά και σε άλλες μεγάλες πόλεις. Αυτό που μας έκανε εντύπωση, είναι ότι ενώ σε πρώτη φάση κάποιοι σκέφτηκαν το αρνητικό περιβάλλον της κρίσης, στη συνέχεια κατάλαβαν, ότι ακριβώς λόγο της κρίσης κάποιος ιδιώτης έχει πολύ μεγαλύτερο κίνητρο να βγάλει προς ενοικίαση μια θέση πάρκινγκ που διαθέτει. Προφανώς το χρηματικό αντίτιμο που θα κερδίζει κάθε μήνα δεν θα είναι τεράστιο. Όμως στις μέρες μας ακόμα και σχετικά μικρά χρηματικά ποσά είναι πολύ χρήσιμα. Είναι ένα σεβαστό έξτρα εισόδημα.

Μαρία- Ζωή Παπαϊωάννου: Αλλά και από τη μεριά του οδηγού, πάλι υπάρχει κέρδος. Σίγουρα, πάντα θα έχουμε να ανταγωνιστούμε τις δωρεάν θέσεις. Όμως μην ξεχνάμε την βενζίνη που καις όταν ψάχνεις για ώρα μια ελεύθερη θέση. Αλλά και τον εκνευρισμό που δημιουργείται. Επιπλέον, εμείς θέλουνε να βοηθήσουμε και αυτούς που θα έδιναν 5 ή 10 ευρώ σε κάποιο οργανωμένο πάρκινγκ. Μέσω της δικής μας πλατφόρμας το τελικό κόστος είναι σημαντικά μικρότερο.

Τι ακριβώς κάνει η εφαρμογή;

Μαρία- Ζωή Παπαϊωάννου: Δίνουμε σε κάποιον τη δυνατότητα να νοικιάσει τη θέση ή θέσεις πάρκινγκ που διαθέτει. Είτε μηνιαίως, είτε για κάποιες ώρες που δεν τις χρησιμοποιεί. Έτσι λοιπόν, κάποιος που έχει μια θέση σε ένα κεντρικό σημείο και ξέρει ότι κάθε ημέρα λείπει 10 ώρες στη δουλειά του, μπορεί να εκμεταλλευτεί αυτό το «χρονικό παράθυρο» και να την ενοικιάσει. Από την άλλη, μπορούν να χρησιμοποιούν την πλατφόρμα απλοί οδηγοί, που ψάχνουν για μια θέση πάρκινγκ.

Θοδωρής Σωτηρίου: Με μια φράση, μέσω του Parky βρίσκεις θέση πάρκινγκ σε πιλοτές πολυκατοικιών ή κερδίζεις ενοικιάζοντας τη δική σου.

Στην πλατφόρμα σας δεν συμμετέχουν π.χ. οργανωμένα πάρκινγκ;

Θοδωρής Σωτηρίου: Όχι. Η όλη ιδέα βασίζεται στην ενοικίαση πάρκινγκ από ιδιώτη προς ιδιώτη. Δηλαδή, θέλουμε να οργανώσουμε κάτι που αυτή τη στιγμή είναι πολύ ανοργάνωτο. Είναι ξεκάθαρο, ότι με αυτού του τύπου τις ενοικιάσεις, υπάρχει όφελος και για τις δύο πλευρές. Αρκετές φορές μας αποκαλούν το «Airbnb για πάρκινγκ». Ο στόχος μας είναι να ακολουθήσουμε, κατά αντιστοιχία, ένα τέτοιο μοντέλο.

Μαρία- Ζωή Παπαϊωάννου: Μιλάμε για το μοντέλο του διαμοιρασμού. Κάτι που η αλήθεια είναι, ότι δεν έχει μπει 100% στην νοοτροπία των Ελλήνων. Ειδικά στο πάρκινγκ, είναι κάτι εντελώς καινούργιο. Αλλά ακόμα και στο εξωτερικό, τώρα ξεκινά να μπαίνει το πάρκινγκ, στο πεδίο του sharing economy.

Θοδωρής Σωτηρίου: Είναι ένα πολύ καίριο ζήτημα το πάρκινγκ για πολλές πόλεις. Εμείς προφανώς ξεκινάμε από την Αθήνα, γιατί είναι μια πόλη με τεράστιο πρόβλημα. Στόχος μας είναι να βρίσκουμε τέτοια markets τα οποία είναι ανοργάνωτα, και να βελτιώνεται η κατάσταση με τη βοήθεια μας.

Το πρόβλημα του παρκινγκ όπως είπατε είναι έντονο στην Αθήνα. Αλλά και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας. Μπορεί η εφαρμογή σας να βοηθήσει στην συνολική βελτίωση αυτού του ζητήματος;

Θοδωρής Σωτηρίου: Δικός μας στόχος είναι να εξαπλωθούμε επίσης σε άλλες πόλεις και να βοηθήσουμε σε αυτό το πρόβλημα. Ήδη είναι στις σκέψεις μας να επεκταθούμε κάποια στιγμή, για παράδειγμα, στη Θεσσαλονίκη. Όταν ξεκινάγαμε, είχαμε φτιάξει ένα website στο οποίο περιγράφαμε το concept περιληπτικά, και είχαμε εκεί μια φόρμα εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Για να δούμε πόσος κόσμος θα ανταποκριθεί. Είδαμε ότι σε λιγότερο από 1 μήνα, είχε συμπληρωθεί αυτή η φόρμα πάνω από 300 φορές. Αυτοί ήταν ουσιαστικά οι πρώτοι που γράφτηκαν στην πλατφόρμα, όταν βγήκε επίσημα Online. Την πρώτη ημέρα είχαμε πάνω από 4.000 page views. Από εκεί και πέρα κινούμαστε περίπου στα ίδια επίπεδα. Φυσικά, όσο περισσότεροι άνθρωποι χρησιμοποιούν την πλατφόρμα μας, τόσο θα βελτιώνεται το θέμα του πάρκινγκ γενικότερα.

Μαρία- Ζωή Παπαϊωάννου: Σίγουρα θα μας βοηθήσει και η διαφήμιση που θα κάνουμε. Είτε μέσω Social Media, είτε μέσω Ad Words. Αυτό που πρέπει να καταλάβει βέβαια κάποιος, είναι ότι χρειάζεται χρόνος για να «χτιστεί» η βάση χρηστών. Σε αυτό είμαστε απόλυτα προσγειωμένοι. Δεν περιμένουμε μέσα στον πρώτο μήνα να γίνει η «εκτόξευση».

Εσείς ξεκινήσατε πρώτα από το web και όχι από το mobile, όπως κάνουν άλλες αντίστοιχες εφαρμογές. Για ποιους λόγους καταλήξατε σε αυτή τη στρατηγική;

Μαρία- Ζωή Παπαϊωάννου: Αρχικά και εμείς με τον ενθουσιασμό της ιδέας είχαμε πει να ξεκινήσουμε με apps. Στην πορεία ωριμάζοντας την ιδέα και μιλώντας με πολύ κόσμο, καταλάβαμε ότι υπάρχει ένα κομβικό σημείο: Αν κάποιος κατεβάσει ένα app και δεν του φανεί χρήσιμο, το διαγράφει και μετά δεν θα κάνει απόπειρα να το ξανά χρησιμοποιήσει. Έτσι σκεφτήκαμε να χτίσουμε τη βάση χρηστών μας μέσω του web. Ώστε να μπορεί να χρησιμοποιήσει ο καθένας την πλατφόρμα μας εύκολα από το laptop ή desktop. Φυσικά, το Parky είναι mobile friendly και έτσι μπορεί κάποιος να το χρησιμοποιήσει και από τον browser στο κινητό του.

Οι ιδρυτές του Parky, Μαρία- Ζωή Παπαϊωάννου και Θοδωρής Σωτηρίου

Από τη στιγμή που ένας οδηγός επιλέξει τη θέση πάρκινγκ που θέλει και πληρώσει το αντίτιμο, αυτή μέσα σε πόσο χρονικό διάστημα γίνεται διαθέσιμη για τον ίδιο;

Θοδωρής Σωτηρίου: Πρώτα από όλα, εμείς θέλουμε όλη η διαδικασία να είναι απλή και να γίνεται με ασφάλεια. Όταν κάποιος αποφασίζει να ενοικιάσει μια θέση, πάντοτε ενημερώνεται ο ιδιοκτήτης με ένα email. Από εκεί και πέρα, ο κάθε ιδιοκτήτης έχει δύο δρόμους που μπορεί να έχει επιλέξει: είτε να επιλέξει εξ αρχής να δέχεται by default οποιαδήποτε πρόταση έρχεται, είτε να επιλέξει να δίνει ο ίδιος το τελικό ΟΚ κάθε φορά. Η διαδικασία είναι σίγουρα γρήγορη. Από την άλλη, παρέχουμε και την απαραίτητη ασφάλεια έτσι ώστε να είμαστε σίγουροι ότι καμία πλευρά δεν θα βρεθεί προ απροόπτου.

Η πλατφόρμα σας βγήκε επίσημα online μόλις πριν μερικές ημέρες, στις 10 Φεβρουαρίου. Ποιο είναι το πρώτο feedback που έχετε λάβει;

Θοδωρής Σωτηρίου: Μέχρι στιγμής το feedback το οποίο παίρνουμε είναι θετικό. Οι χρήστες μας λένε ότι η πλατφόρμα είναι πάρα πολύ χρήσιμη και ενδιαφέρουσα. Επίσης, οι χρήστες χαίρονται όταν διαπιστώνουν ότι το site μας είναι mobile friendly και έτσι μπορούν εύκολα να το χρησιμοποιούν από το κινητό τους. Αυτό που επίσης τους αρέσει, είναι ότι κατευθείαν έχουν τη δυνατότητα να δουν ένα χάρτη με τις διαθέσιμες επιλογές πάνω του. Πολλοί μάλιστα μας λένε, ότι ενώ παλιότερα παίρνανε το μετρό για να κατέβουν στο κέντρο της Αθήνας, τώρα μπορούν εύκολα να μετακινηθούν με το αυτοκίνητο τους και να βρουν μια θέση στάθμευσης.

Μαρία- Ζωή Παπαϊωάννου: Έχουμε παρουσιάσει το project μας σε αρκετά events. Συνήθως εκεί είναι κόσμος που ακούει για το Parky πρώτη φορά. Έτσι όλες οι ερωτήσεις και η επισημάνσεις που κάνουν μας βοηθούν στο να εξελίξουμε την πλατφόρμα. Κάπως έτσι άλλωστε οδηγηθήκαμε και μέχρι εδώ, αφού το τελικό προϊόν δεν έχει σχέση με αυτό που σχεδιάζαμε αρχικά στο μυαλό μας. Όσο δείχναμε το project μας στο κοινό, τόσο το τροποποιούσαμε.

Θοδωρής Σωτηρίου: Και όταν λέμε κοινό, εννοούμε κυρίως σε δύο διαγωνισμούς που συμμετείχαμε. Ο πρώτος διαγωνισμός ήταν από τη μονάδα καινοτομίας και επιχειρηματικότητας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, και ο δεύτερος ήταν ο πανελλήνιος διαγωνισμός Innovation 2016. Εκεί υπήρχαν αλλεπάλληλα meetings με επενδυτές και ανθρώπους της αγοράς. Τεστάραμε την ιδέα, με την άλλη πλευρά να μας κάνει συχνά δύσκολες ερωτήσεις ως προς την ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα του πλάνου μας. Μάλιστα περάσαμε στην τελική φάση και των δύο διαγωνισμών, χωρίς να έχουμε λανσάρει το τελικό μας προϊόν. Και βλέπαμε ότι οι άνθρωποι με τους οποίους μιλούσαμε πιστεύανε σε εμάς και στην ιδέα μας, χωρίς καν να έχουν δει το τελικό project.

Μαρία- Ζωή Παπαϊωάννου: Τελικά, βραβευτήκαμε και στους δύο διαγωνισμούς, με χρηματικά έπαθλα που έφτασαν για να καλύψουν σίγουρα όλες τις πρώτες ανάγκες τις οποίες είχαμε. Και μας δώσανε ένα πάτημα έτσι ώστε να το προχωρήσουμε όλο αυτό πιο γρήγορα.

Θέλω να δούμε λίγο και το οικονομικό κομμάτι. Θα πει κάποιος: ωραία, δημιουργήσατε την εφαρμογή. Και τώρα πως θα βγάλετε χρήματα ως ιδρυτές;

Θοδωρής Σωτηρίου: Το αρχικό πλάνο που σκεφτήκαμε, είναι κάτι πολύ γνωστό: δηλαδή να κρατάμε μια προμήθεια από κάθε συναλλαγή. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει καμία προμήθεια και θα παραμείνει σίγουρα έτσι μέχρι να φτάσουμε έναν σεβαστό αριθμό χρηστών. Μια ακόμα επιλογή θα μπορούσε να είναι να μπει κάποιο χρηματικό αντίτιμο για μηνιαία εγγραφή των ιδιοκτητών των θέσεων πάρκινγκ. Παρόλα αυτά, πιστεύουμε ότι τέτοια επιχειρηματικά πλάνα θα ήταν καταπληκτικά μια 10ετία πίσω. Θέλουμε ο κόσμος να μπει και να δοκιμάσει την πλατφόρμα μας, και θεωρούμε ότι τελικά το να κρατάμε ένα ποσό από την εκάστοτε συναλλαγή δεν βοηθά τον καταναλωτή. Στο μέλλον σκοπεύουμε να εφαρμόσουμε πολλές εναλλακτικές τακτικές για να έχουμε έσοδα, πατώντας στο γεγονός ότι θα προσφέρουμε περισσότερες υπηρεσίες μέσα από την πλατφόρμα.

Μαρία- Ζωή Παπαϊωάννου: Κοιτάμε πράγματα όπως η διαφήμιση βάσει του lοcation based χαρακτήρα που έχει η πλατφόρμα. Αν για παράδειγμα ξέρεις ότι ένας χρήστης πηγαίνει κάθε ημέρα και παρκάρει το ΙΧ του στο κέντρο της Αθήνας, είναι πολύ πιο εύκολο να τον στοχεύσεις με μια διαφήμιση τοπικού ενδιαφέροντος. Χωρίς βέβαια να μπορούμε να πούμε με σιγουριά ότι αυτό θα είναι μια από τις πηγές εσόδων μας. Για την ώρα το εξετάζουμε και το συζητάμε.

Πως είναι να είσαι νέος επιχειρηματίας στην Ελλάδα της κρίσης;

Μαρία- Ζωή Παπαϊωάννου: Είναι σίγουρα challenging, αν έπρεπε να το περιγράψω με μια λέξη. Θεωρώ βέβαια ότι έχει να κάνει πολύ και με τον άνθρωπο. Δηλαδή, εγώ αν δεν το έκανα τώρα, δεν θα μπορούσα να δω την ιδέα μου να την πραγματοποιούν σε 5- 10 χρόνια κάποια μεγάλα brands ή νέοι επιχειρηματίες της ηλικίας μας. Τότε, θα σκεφτόμουν ότι κακώς δεν επέμεινα όσο θα έπρεπε, και παράτησα το project.

Θοδωρής Σωτηρίου: Εγώ νομίζω 3 πράγματα. Πρώτων, challenging η επιχειρηματικότητα είναι πάντοτε- είτε βρίσκεσαι σε καλή εποχή είτε σε κακή. Δεν σημαίνει ότι όταν υπάρχουν πολλά λεφτά, είναι όλα εύκολα. Γιατί όταν υπάρχουν πολλά λεφτά, υπάρχει και πολύς ανταγωνισμός. Το δεύτερο που θέλω να πω, είναι ότι ακόμα δεν θα μας χαρακτήριζα επιχειρηματίες. Ίσως είμαστε startuppers που έχουν ένα project. Το τρίτο πράγμα, είναι ότι όταν μπαίνεις σε μια startup ομάδα, προσπαθείς να λύσεις ένα πρόβλημα. Όπως κάνουμε εμείς με το πάρκινγκ στην Αθήνα. Αν πιστεύεις ότι η Ελλάδα δεν είναι ένα καλό περιβάλλον για να κάνεις μια επιχειρηματική προσπάθεια, τότε μπορείς να πάρεις την ιδέα σου και να πας σε κάποια άλλη χώρα. Δεν σε εμποδίζει κανένας.

Είπατε ότι δεν θα χαρακτηρίζατε τους εαυτούς σας επιχειρηματίες. Νομίζω όμως, ότι δεν μπορούμε να χαρακτηρίσουμε αλλιώς έναν άνθρωπο που έχει ένα τέτοιο project. Και το λέω αυτό γιατί κάποιοι θεωρούν τις startups απλά ένα trend ή κάτι που γίνεται για χόμπι.

Θοδωρής Σωτηρίου: Σίγουρα είναι κάτι πιο σοβαρό από ένα χόμπι. Νομίζω ότι οι startups στις ημέρες μας, είναι όπως οι μπάντες του 1980. Τότε όλοι θέλανε να μπούνε σε μια μπάντα. Έψαχνες μουσικούς που ο καθένας θα ήξερε τι να κάνει και επίσης αναζητούσες δισκογραφική για να βγάλεις δίσκο. Κάτι αντίστοιχο γίνεται τώρα: ο καθένας θέλει να μπει σε μια startup και ψάχνεις άτομα με διαφορετικά skills. Απλά αντί για τραγουδιστή και ντράμερ, ψάχνεις για προγραμματιστές και web designers. Και αντί για δισκογραφικές, ψάχνεις επενδυτές για να πάρεις χρηματοδότηση.

Ποια είναι τα σχέδια σας για το προσεχές μέλλον;

Θοδωρής Σωτηρίου: Τουλάχιστον για τον επόμενο 1 χρόνο θα έχουμε έντονες εξελίξεις. Θέλουμε να φτάσει η βάση χρηστών μας σε ένα καλό επίπεδο, έτσι ώστε να έχουμε ένα πρώτο market feed. Να είμαστε σίγουροι ότι το project μας λειτουργεί σωστά, και αναπτύσσεται. Από εκεί και πέρα, υπάρχουν αρκετά features που έχουμε σκεφτεί και θέλουμε να βάλουμε στην πλατφόρμα. Πολλά πράγματα θα μπορούσαμε να κάνουμε, αλλά εμείς έχουμε πάντα ως κεντρικό στόχο το πώς θα βελτιώσουμε την εμπειρία των χρηστών.

Μαρία- Ζωή Παπαϊωάννου: Ίσως είναι και νωρίς για να προσθέσουμε λειτουργίες. Έχουμε σκεφτεί κάποια πράγματα τα οποία τα κρατάμε στην άκρη, για το μέλλον. Δεν θέλουμε να μπει κάποιος στην πλατφόρμα και να μπερδευτεί. Θέλουμε το Parky να είναι πολύ απλό στη χρήση. Και σιγά- σιγά, να προσθέτουμε καινούργια features.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

4 × 2 =