αρχικηΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑHalo Effect: Η ψυχολογική μέθοδος με την οποία κάποιοι άνθρωποι κρύβουν τις κακές προθέσεις τους

Halo Effect: Η ψυχολογική μέθοδος με την οποία κάποιοι άνθρωποι κρύβουν τις κακές προθέσεις τους

Το ακούμε σε πολλές περιπτώσεις, ακόμα και σε θέματα που βγαίνουν στην επικαιρότητα: «Πέσαμε από τα σύννεφα. Ποτέ δεν φανταζόμασταν ότι αυτός/η θα έκανε τέτοιο πράγμα». Αλλά τελικά πως καταφέρνουν κάποιοι άνθρωποι να κρύβουν τις κακές προθέσεις τους, πίσω από μία… αγγελική εικόνα;

Εδώ έρχεται η μέθοδος του «φωτοστέφανου» (Ηalo Εffect). Το φαινόμενο αυτό είναι ένα είδος γνωστικής προκατάληψης, Με απλά λόγια, ένα άτομο, έχοντας θετική άποψη για ένα χαρακτηριστικό κάποιου άλλου, τείνει να γενικεύει αυτή την άποψη και σε άλλα χαρακτηριστικά του ίδιου ατόμου.

Η ψυχολόγος Daniel Kahneman στο βιβλίο της Thinking, Fast and Slow μιλά για το Halo Effect. Εν ολίγοις είναι η τάση των ανθρώπων να συμπαθούν ή να αντιπαθούν κάποιον βασιζόμενοι σε ένα και μόνο χαρακτηριστικό του ή σε μία μόνο εμπειρία με αυτόν/αυτήν.

Για να βοηθήσει η συγγραφέας το κοινό, φέρνει ένα απλό παράδειγμα με δύο ανθρώπους:

Ο Alan είναι έξυπνος, εργατικός, παρορμητικός, επικριτικός, πεισματάρης και ζηλιάρης.

Ο Ben είναι ζηλιάρης, επικριτικός, παρορμητικός, εργατικός κι έξυπνος.

Αυτοί οι δύο άνθρωποι μοιράζονται επί της ουσίας ακριβώς τα ίδια χαρακτηριστικά. Όμως το σημαντικό είναι η σειρά με την οποία τα εκλαμβάνουν οι γύρω τους. Γιατί με βάση την ψυχολογία η εντύπωση που σχηματίζει κάποιος για τον Ben είναι πώς είναι ένας ζηλιάρης κι επικριτικός τύπος, ενώ ο πρώτος ένας έξυπνος κι εργατικός άνθρωπος.

Κάτι αντίστοιχο μπορεί να συμβεί, για παράδειγμα, και όταν κάποιος είναι καλοντυμένος, όμορφος και περιποιημένος. Μόλις δούμε μια τέτοια εικόνα, αυτομάτως μπορεί να θεωρήσουμε ότι αυτός ο άνθρωπος είναι ένας καλός άνθρωπος. Ενώ η πραγματικότητα μπορεί να είναι διαφορετική.

Εδώ λοιπόν ερχόμαστε στο πόσο σημαντικό είναι το halo effect και στους εργασιακούς χώρους -κι ιδιαίτερα όταν δίνεις συνέντευξη για να σε πάρουν σε κάποια νέα δουλειά. Η «πρώτη εντύπωση» και γενικά τα χαρακτηριστικά που προβάλεις προς τα έξω, μπορούν να κάνουν την διαφορά. Ενώ φυσικά όλο αυτό μπορεί να παίξει κομβικό ρόλο και σε άλλα κομμάτια της ζωής μας.

Το εν λόγω φαινόμενο μπορεί να γίνει «εργαλείο» διασημοτήτων, επιχειρήσεων, αλλά ακόμα και μέσο πολιτικής και κοινωνικής στρατηγικής.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

2 − 2 =