αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΗ Ελληνίδα που ζει στο Λονδίνο και δημιουργεί αξεσουάρ χρησιμοποιώντας… μικροσκόπιο

Η Ελληνίδα που ζει στο Λονδίνο και δημιουργεί αξεσουάρ χρησιμοποιώντας… μικροσκόπιο

«Η σύλληψη της κεντρικής ιδέας του brand μου πηγάζει από οτιδήποτε μας περιβάλλει και δεν είναι ορατό δια γυμνού οφθαλμού», λέει η Ελένη Μπαντρά στο It’s Possible. Η ίδια ζει στο Λονδίνο και έχει φτιάξει το δικό της brand με αξεσουάρ. Τα οποία όμως έχουν ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό: Προσπαθούν να αποτυπώσουν ένα κόσμο… που δεν βλέπουμε. Aυτό μπορεί να αφορά από χημικές ουσίες μέχρι και έντομα. Όλα ξεκινούν με την βοήθεια του μικροσκοπίου. Και με την κατάλληλη διαδικασία δημιουργούνται τσάντες και φουλάρια.

Η Ελένη Μπαντρά εξηγεί πως ακριβώς γίνεται όλη η διαδικασία, περιγράφει το πως είναι να ξεκινάς ένα δικό σου project στο Λονδίνο, αναφέρεται και στο πως την επηρέασε ο Covid-19 με τα νέα δεδομένα που δημιουργήθηκαν γύρω μας.

Από άνθη, έντομα και χημικές ουσίες, τελικά δημιουργούνται… αξεσουάρ μόδας. Πως ακριβώς γίνεται αυτό;

Η τέχνη εκ προοιμίου αποτελεί πρόσφορο πεδίο για τέτοιου είδους «μετασχηματισμούς»! Η σύλληψη της κεντρικής ιδέας του brand μου πηγάζει από οτιδήποτε μας περιβάλλει και δεν είναι ορατό δια γυμνού οφθαλμού.

Αναφορικά, ωστόσο, με την μετουσίωση της τέχνης σε τεχνική, η διαδικασία έχει ως εξής: Το πρώτο βήμα είναι η έρευνα, που με προσανατολίζει ως προς το πεδίο της εργασίας μου. Πρόκειται επί της ουσίας για την απόφαση που λαμβάνω για τον “κόσμο” που θα αποκαλύψω χρησιμοποιώντας το μικροσκόπιο (π.χ. άνθη, έντομα, φάρμακα, χημικές ουσίες). Επίσης, οριστικοποιούνται οι τεχνικές και τα παρασκευάσματα ως προαπαιτούμενο για την επόμενη φάση.

Ακολουθεί η παρατήρηση στο εργαστήριο, κατά την οποία οι ειδικοί του χώρου αυτού με καθοδηγούν να επιλέξω τα παρασκευάσματα (slides) που χρειάζομαι, ακόμη και να ετοιμάσω καινούργια αν είναι απαραίτητο, να τα βάψω, να τα φωτογραφίσω, ενώ ταυτόχρονα σχεδιάζω και φωτογραφίζω τον εξοπλισμό που χρησιμοποιώ.

Έπεται ο πειραματισμός, στη διάρκεια του οποίου δοκιμάζω χρώματα, σχήματα και υφές, χρησιμοποιώντας τις μικρογραφίες σάρωσης (micrographs) και τα εργαστηριακά μου σχέδια.

Το σχεδιαστικό αποτέλεσμα προκύπτει από τον συνδυασμό αυτών των οργανικών δομών του φυσικού περιβάλλοντος με τα γεωμετρικά σχήματα των εργαλείων που ο άνθρωπος έφτιαξε για να τις δει (π.χ. μικροσκόπιο). Κατ’ αυτόν τον τρόπο, αξιοποιούνται δημιουργικά και ισότιμα οι παράγοντες “φύση” και “άνθρωπος”, ενώ ταυτόχρονα συμπλέκεται οργανικά η τέχνη με την επιστήμη, προχωρώντας πέρα από το εκ πρώτης όψεως προφανές.

Τι έχετε σπουδάσει και πώς αυτό συνδέεται με το ιδιαίτερο brand σας;

Το αντικείμενο των σπουδών μου ήταν η επεξεργασία των πρώτων υλών και οι μέθοδοι μετασχηματισμού τους σε ένα όμορφο, καλαίσθητο αποτέλεσμα. Συνεπώς, εξαρχής διδάχτηκα πώς να συνδυάζω την τέχνη με την επιστήμη, προκειμένου να δώσω μορφή σε ένα τελικό προϊόν. Συγκεκριμένα, το πρώτο μου πτυχίο (BA (Hons) in Textiles with Business Studies στο πανεπιστήμιο του Brighton) με εισήγαγε στον χρωματισμό των υφασμάτων, στον τρόπο αναγνώρισης και επεξεργασίας τους, σε διαφορετικές τεχνικές. Σε ανάλογη προσέγγιση εκτέθηκα και στο δεύτερο πτυχίο μου (MA in Jewellery and Metal στο Royal College of Art του Λονδίνου), κατά το οποίο έμαθα να μετασχηματίζω ποικίλα μέταλλα από την πιο καθαρή, φυσική τους μορφή σε όμορφα αντικείμενα.

Επρόκειτο κάθε φορά για έναν συνδυασμό τέχνης και επιστήμης, ελκυστικό για εμένα και καθοριστικό για τη δουλειά μου. Είχα πάντοτε μπροστά μου ένα φύλλο εργασίας με καταγεγραμμένους υπολογισμούς, δοσολογίες και ακριβή χρόνο που οδηγούσαν σε ένα επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.

Στόχος μου είναι να παραγάγω αισθητικά ωραίες έννοιες και σχέδια, που ίσως φαίνονται απεχθή ή ακόμη και τρομακτικά καμιά φορά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο μετασχηματισμός μιας εικόνας ανθρώπινου ήπατος κάτω από το μικροσκόπιο σε ένα όμορφο, καλαίσθητο σχέδιο, διανθισμένο με χρωματικούς συνδυασμούς.

Εσείς ζείτε στο Λονδίνο. Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι για κάποιον να ξεκινήσει ένα δικό του project εκεί; Και πώς το έχετε βιώσει εσείς;

Η κοινώς αποδεκτή ρήση «κάθε αρχή και δύσκολη» αφορά οποιοδήποτε ανθρώπινο εγχείρημα, ασχέτως του τόπου διαμονής ή δραστηριοποίησης ενός επίδοξου καλλιτέχνη ή/και επιχειρηματία. Ζω στο Ηνωμένο Βασίλειο από το 2011, αρχικά ως φοιτήτρια και στη συνέχεια ως εργαζόμενη με ενδιάμεση φάση αυτήν της άμισθης ειδικευόμενης. Η παραμονή μου εδώ όλα αυτά τα χρόνια μου έδωσε την ευκαιρία να συναντήσω πολλούς και ενδιαφέροντες ανθρώπους της σχετικής με τον τομέα μου βιομηχανίας, να εργαστώ γι΄αυτούς και να μάθω πολλά από αυτούς.

Το Λονδίνο είναι μία πολυπολιτισμική πόλη και ένα σημαντικό σταυροδρόμι των τεχνών και της μόδας. Αυτός ήταν και ο κυριότερος λόγος που επέλεξα να ξεκινήσω το brand μου εδώ ενώ το γεγονός ότι απέκτησα εμπειρία σχετική με τα βασικά, πρώτα στάδια ισχυροποίησε την απόφασή μου.

Από την άλλη πλευρά, ακριβώς αυτή η ιδιαιτερότητα του Λονδίνου όπου οι τέχνες και η μόδα «ζουν και βασιλεύουν» ενέχει ένα υψηλό ρίσκο για την εκκίνηση μίας τέτοιας ιδέας. Περιστοιχιζόμαστε από μία πληθώρα ποικίλων brands στον χώρο μας, ήδη καθιερωμένων και αναγνωρισμένων ή άλλων αναδυόμενων, γεγονός που καθιστά δύσκολη την προσπάθεια επέκτασης και αναγνωρισιμότητας ενός καινούριου. Συχνά το αγοραστικό κοινό εμπιστεύεται τα επώνυμα προϊόντα, ωστόσο είναι αξιοσημείωτο ότι αρχίζει και ενημερώνεται ολοένα και περισσότερο για τις νεοεμφανιζόμενες εταιρείες που παράγουν πιο ιδιαίτερα, μοναδικά προϊόντα. Επιπροσθέτως, ζώντας και δραστηριοποιούμενη σε μία χώρα με σχεδόν 67.000.000 κατοίκους και συγκεκριμένα σε μία μητρόπολη παγκόσμιας ακτινοβολίας, ευελπιστώ ότι το brand έχει την προοπτική να εκτιμηθεί.

Αυτή τη στιγμή τι περιλαμβάνει συνολικά το brand σας;

Το brand περιλαμβάνει αποκλειστικά αξεσουάρ για γυναίκες και άνδρες, κυρίως όμως για γυναίκες. Τα βασικά προϊόντα είναι τα φουλάρια και οι τσάντες.

Πεποίθησή μου είναι ότι τα αξεσουάρ αποτελούν καθοριστικό στοιχείο της  γκαρνταρόμπας μιας γυναίκας ιδιαίτερα. Ένα unique αξεσουάρ φτιαγμένο από υψηλής ποιότητας υλικά, μπορεί να διαρκέσει για πολλές γενιές, να φορεθεί με πολλούς διαφορετικούς τρόπους και ύφος και βεβαίως να μην ανήκει απαραίτητα σε κάποια εποχική συλλογή.

Επιπλέον, τo brand ασπάζεται το slow fashion movement και ένα αξεσουάρ από μόνο του μπορεί να υποστηρίξει αυτό το κίνημα, ιδιαίτερα όταν διαθέτει τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά.

Σε παλαιότερη συνέντευξη σας έχετε πει: «Ξεκίνησα το brand τον Ιούλιο του 2019. Είχα άγχος, αλλά έπρεπε να κυνηγήσω το όνειρό μου». Τι συμβουλή θα δίνατε σε έναν νέο που σκέφτεται σήμερα να ξεκινήσει κάτι δικό του;

Σίγουρα το να ξεκινήσεις κάτι από το μηδέν χρειάζεται καταρχήν πολύ κουράγιο. Πόσο μάλλον στις μέρες μας που τα πράγματα αλλάζουν δραστικά καθημερινά.Σημαντικές παράμετροι ασφαλώς είναι το μέρος που θες να ξεκινήσεις το εγχείρημά σου, οι επαφές που έχεις στον χώρο, ο χρόνος που μπορείς να διαθέσεις σε αυτό και φυσικά η οικονομική σου επιφάνεια. Κάθε επιχειρηματική απόπειρα, σε οποιονδήποτε τομέα, παρουσιάζει δυσκολίες και εμπόδια. Θα έλεγα ότι η προαπαιτούμενη «καύσιμη ύλη» είναι η πίστη στον εαυτό σου και την ιδέα σου, αλλά και η προδιάθεσή σου να παλέψεις και να διαχειριστείς όλες τις προκλήσεις καθώς και τις συνέπειες των επιλογών σου! Χρειάζεται, εξάλλου, να οπλιστείς με υπομονή, επιμονή και αποφασιστικότητα ενώ δεν πρέπει να εκλαμβάνεις την αναμονή ενός καλού αποτελέσματος ως χρονοτριβή. Να προσπαθείς στον μέγιστο δυνατό βαθμό, να φτάνεις εκεί που μπορείς δίχως να συγκρίνεις την εξέλιξή σου με αυτήν του περιβάλλοντός σου. Να μην σταματάς να μαθαίνεις αρπάζοντας κάθε ευκαιρία που μπορεί να παρουσιαστεί εμπρός σου και, βεβαίως, να μην ξεχνάς να επιβραβεύεις τον εαυτό σου για όποιο, μικρό ή μεγάλο επίτευγμα!

Το να κυνηγάς το όνειρό σου είναι ένα πανέμορφο και συναρπαστικό ταξίδι που συνιστώ ανεπιφύλακτα (ας θυμηθούμε και την Ιθάκη του πολύ δικού μας, Κωνσταντίνου Καβάφη!). Η ενέργεια που σε ωθεί να το πραγματοποιήσεις είναι σαν αδρεναλίνη και όσο πιστεύεις στον εαυτό σου θα τη νιώθεις ως οίστρο….

Πώς διαχειριστήκατε όλα τα νέα δεδομένα που δημιουργήθηκαν στην εποχή της Covid-19 και πώς επηρέασαν τη δουλειά σας;

Έχω την αίσθηση ότι ο ιστορικός του μέλλοντος θα καταγράψει αυτήν την κρίσιμη καμπή της ανθρωπότητας ως προ και μετά Covid εποχή.

Η αλήθεια είναι ότι «το νεαρό της ηλικίας» του brand (μόλις 1μιση έτους) το «ακόνισε», σχεδόν από τη γέννησή του, στη δοκιμασία του κορωνοιού. Αναμφισβήτητα, η πανδημία έχει επηρεάσει δραματικά την επιχειρηματικότητα και την εμπορική δραστηριότητα. Ωστόσο, το brand δεν διατηρεί κάποιο κατάστημα οπότε η παρουσία του παρέμεινε online και διατήρησε τη σχέση του με τους καταναλωτές με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έμεινε εντελώς ανεπηρέαστο.

Συγκεκριμένα, η παραγωγή και η δημιουργία νέων προϊόντων καθυστέρησε και η παράλυση ή έστω η μερική αδυναμία και η αμηχανία του κόσμου μείωσε τις αγορές προϊόντων που δεν αποτελούν βασική ανάγκη.  Παρόλ’αυτά, εκτιμώ πως το brand κατάφερε να προσαρμοστεί αρκετά καλά στις νέες συνθήκες. Λόγω της ευρύτερης διαδικτυακής έρευνας του κόσμου και της προτίμησής του στην ηλεκτρονική αγορά κατά τη διάρκεια των lockdowns, η παρουσία του brand επεκτάθηκε σε μεγαλύτερο κοινό.

Επίσης, ο κατά κάποιον τρόπο «παγωμένος» αυτός χρόνος αξιοποιήθηκε δημιουργικά για την εξερεύνηση και τον σχεδιασμό νέων μελλοντικών ιδεών για το brand μου. Πρέπει να επισημάνω, όμως, ότι και το κριτήριο του κόσμου έχει «μεταλλαχθεί» (για να χρησιμοποιήσω έναν ευαίσθητο όρο….) ως προς αυτό που επιλέγει να αγοράσει εστιάζοντας σε διαχρονικά, πολυχρηστικά και μοναδικά προϊόντα, σε πλήρη αντιστοιχία με τα χαρακτηριστικά του brand μου.

Ολοκληρώνοντας, θα έλεγα ότι αυτή η πρωτόγνωρη κατάσταση έχει επηρεάσει τους πάντες ποικιλοτρόπως, σε προσωπικό και επαγγελματικό επίπεδο οπότε το brand οφείλει να σεβαστεί τον ρυθμό ανάκαμψης του καταναλωτή and vice versa.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

five × two =