15/02/25

Butler: Μία ιδέα που ξεκίνησε «στο λεωφορείο» από μία ομάδα νέων και σήμερα έχει μεγάλους πελάτες στην εστίαση

Πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να ξεκινήσεις μια startup στην Ελλάδα, χωρίς να έχεις κάποιον επενδυτή ή κάποιον Όμιλο από πίσω; Κάπως έτσι ξεκίνησε πριν μερικά χρόνια η Butler. Η ιδρυτική ομάδα -που αποτελείται από άτομα στα 20s τους- «έριξε» τα περιορισμένα χρήματα που είχε σε μία ιδέα που ξεκίνησε «στο λεωφορείο» το 2017. Σήμερα, εκείνη η ιδέα έχει εξελιχθεί σε μια πλατφόρμα που δραστηριοποιείται στον χώρο των ψηφιακών λύσεων για την εστίαση, έχοντας κλείσει συμφωνίες με μεγάλους πελάτες.

Η Σταυριαλένα Γκόντζου, συνιδρύτρια και Head of Marketing and Design, μιλά στο It’s Possible και περιγράφει πως είναι να ξεκινάς ένα τέτοιο project από το μηδέν, τι παρέχει αυτή την στιγμή η πλατφόρμα, αλλά και το πως είναι τελικά η «startup ζωή».

Ξεκινήσατε την startup σας με δικά σας κεφάλαια και μάλιστα πορευτήκατε για αρκετό χρονικό διάστημα έτσι. Πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν αυτό και τι συμβουλές θα δίνατε σε κάποιον που σκέφτεται να ξεκινήσει με παρόμοιο τρόπο σήμερα;

Όταν ξεκινάς νέοs ένα τέτοιο επιχειρηματικό εγχείρημα σαν το δικό μας, συνήθως το μόνο που έχεις είναι το χαρτζιλίκι σου, κανένα μικρό κομπόδεμα απ’ την οικογένεια και, αν είσαι τυχερός, κανέναν διαθέσιμο χώρο (π.χ. ένα παλιό διαμέρισμα) για να στεγάσεις την ιδέα σου. Αυτό ακριβώς συνέβη σε μας: ήμασταν “bootstrapped” με πολύ περιορισμένους πόρους, χωρίς καμία μεγάλη επένδυση ή “μαξιλάρι” ασφαλείας. Ε, δεν ήταν και το πιο εύκολο πράγμα στον κόσμο – έπρεπε να προσέχουμε πού πηγαίνει και το τελευταίο ευρώ.

Παρόλα αυτά, όλη αυτή η κατάσταση μας ανάγκασε να γίνουμε πολύ ευέλικτοι και πολύ προσεκτικοί σε κάθε μας κίνηση. Μαθαίνεις να εκτιμάς ακόμα και την παραμικρή δαπάνη και προσπαθείς γρήγορα να βγάλεις τα πρώτα έσοδα. Αυτό ταυτόχρονα σου δίνει κίνητρο: βλέπεις πολύ γρήγορα τι λειτουργεί και τι δεν τραβάει.

Αν κάποιος θέλει να ξεκινήσει με αυτό τον τρόπο, θα τον συμβούλευα να έχει ρεαλιστικές προσδοκίες. Το να αρχίσεις μια νεοφυή (Startup) επιχείρηση δεν σημαίνει αυτόματα ότι «έβγαλες λεφτά από τη μια μέρα στην άλλη».

Ειδικά στην Ελλάδα (που δεν την λες και Silicon Valley), τα φορολογικά και οικονομικά εμπόδια μπορεί να σε κουράσουν αν δεν είσαι προετοιμασμένος. Κάτι που βιώσαμε στο πετσί μας.

Καλό είναι να ξεκινήσεις με ένα μικρό demo ή ένα MVP, για να δεις αν όντως η αγορά θέλει αυτό που έχεις να προσφέρεις. Και φυσικά, μην περιμένεις από την πρώτη μέρα το τέλειο γραφείο ή συνθήκες πολυτέλειας – όλα χτίζονται βήμα-βήμα, με επιμονή και υπομονή!

Πρόσφατα, φτάσατε στην πρώτη εξωτερική χρηματοδότηση. Πως τα καταφέρατε και τι κινήσεις σχεδιάζετε να κάνετε από εδώ και στο εξής με τα χρήματα που λάβατε;

Για να τραβήξουμε την προσοχή των επενδυτών, έπρεπε πρώτα να δείξουμε ότι η Butler δεν ήταν απλώς μια «ωραία ιδέα», αλλά κάτι που πραγματικά «δουλεύει». Οπότε έπρεπε να αποκτήσουμε πελατολόγιο που να λέει καλά λόγια, να έχει μείνει ευχαριστημένο και, βασικά, να μπορεί να μας επιβεβαιώσει στις συναντήσεις μας με τους επενδυτές.

Το δύσκολο, βέβαια, ήταν η διαδρομή ως εκεί. Τέσσερα χρόνια σε επαφή με πολλούς επενδυτές, ακούγοντας συχνά σχόλια τύπου «δείξτε μας περισσότερα νούμερα» ή «είναι κορεσμένος ο κλάδος της εστίασης, τι σας κάνει να ξεχωρίζετε από τους υπόλοιπους;».

Οπότε, καταλήξαμε ότι σίγουρα δεν φτάνει η καλή ιδέα — χρειάζεσαι δεδομένα, αποδείξεις και πλάνο στρατηγικής και ανάπτυξης για να τους πείσεις.

Παρ’ όλα αυτά, εμείς δεν χάσαμε την πίστη μας. Ξέραμε ότι μπορούμε να αλλάξουμε πράγματα σε έναν κορεσμένο κλάδο – και ιδιαίτερα στην Ελλάδα, αρκεί να βρούμε τους σωστούς ανθρώπους που να δουν αυτό που βλέπαμε κι εμείς. Το γεγονός ότι είμαστε μια ομάδα νέων 23-26 ετών, μας δίνει μια ενέργεια και ένα πείσμα που, τελικά, φάνηκαν χρήσιμα για να συνεχίσουμε παρά τις δυσκολίες.

Έτσι, όταν καταφέραμε να αποκτήσουμε αρκετούς πελάτες, με κάποιους από αυτούς να είναι μεγάλα ονόματα του κλάδου και έναν αξιοπρεπή τζίρο, η συζήτηση με τους επενδυτές έγινε πιο εύκολη: «Ορίστε, έχουμε πραγματικό traction, αναπτυσσόμαστε γρήγορα αλλά σταθερά». Τελικά, σηκώσαμε πριν από λίγους μήνες, το Νοέμβρη του 2024 τον πρώτο μας γύρο χρηματοδότησης ύψους 160.000€ με τη βοήθεια της Genesis Ventures και του Γιάννη Τσιώρη (συνιδρυτή του InstaShop ), τους οποίους ευχαριστούμε πολύ που πίστεψαν στο όραμά μας!

Τώρα, με αυτά τα χρήματα, ετοιμαζόμαστε να βελτιώσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνολογία μας και το προϊόν μας και να μεγαλώσουμε την ομάδα. Θέλουμε να έχουμε αρκετούς developers για να χτίσουμε καινούριες λειτουργίες, αλλά και ανθρώπους για πώληση, εξυπηρέτηση και υποστήριξη (πράγμα το οποίο είναι η βάση και ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια των υπηρεσιών που προσφέρουμε), έτσι ώστε όσοι μας εμπιστευτούν να έχουν την καλύτερη δυνατή εμπειρία. Πρέπει να είμαστε ο σύμμαχος των πελατών μας.

Για κάποιον που δεν γνωρίζει πείτε μας λίγο πιο αναλυτικά, τι παρέχει σήμερα η Butler και σε ποιους απευθύνεται;

Το Butler είναι ένα οικοσύστημα υπηρεσιών, μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα που εξυπηρετεί δύο βασικές «πλευρές» στον χώρο της εστίασης (και όχι μόνο):

1. Την πλευρά του καταστήματος:

Προσφέρουμε ένα σύγχρονο cloud σύστημα παραγγελιοληψίας και διαχείρισης καταστήματος που καλύπτει όλες τις καθημερινές λειτουργίες – από την παραγγελιοληψία και την έκδοση παραστατικών, μέχρι τον έλεγχο της αποθήκης, τη ροή προετοιμασίας στην κουζίνα μεχρι το σερβίρισμα από το προσωπικό στα τραπέζι και τα στατιστικά πωλήσεων. Ο επιχειρηματίας και το προσωπικό του μπορούν να ελέγχουν σε πραγματικό χρόνο τη διαθεσιμότητα των τραπεζιών, να καταχωρούν παραγγελίες και να παρακολουθούν την εξέλιξή τους βήμα-βήμα (π.χ. ειδοποιήσεις όταν μια παραγγελία είναι έτοιμη για σερβίρισμα).

Όλα αυτά βρίσκονται «συγκεντρωμένα» σε μία πλατφόρμα, ώστε το μαγαζί να μη χρειάζεται να συνδυάζει πολλά διαφορετικά συστήματα.

2. Την πλευρά του πελάτη:

Από τη στιγμή που κάποιος εισέρχεται σε ένα συνεργαζόμενο κατάστημα, μπορεί απλά να σκανάρει το Butler QR code που θα βρει στο τραπέζι του και να βλέπει άμεσα έναν ενημερωμένο, διαδραστικό ψηφιακό κατάλογο – μάλιστα, σε όποια γλώσσα επιθυμεί, χάρη στην αυτόματη μετάφραση που διαθέτει. Επίσης, εχει τη δυνατότητα να χτίσει το καλάθι του με τα προϊόντα της αρεσκείας του, να προ-πληρώσει και να στείλει την παραγγελία του απευθείας από το κινητό του, χωρίς να περιμένει τον σερβιτόρο, ακόμα και να την προπαραγγείλει αν θέλει να εξυπηρετηθεί ακόμα γρηγορότερα.

Επιπλέον, οποιοσδήποτε χρήστης μπορεί να κατεβάσει και την εφαρμογή Butler Application, όπου ανακαλύπτει καινούρια καταστήματα ή δραστηριότητες κοντά του, να δει live διαθεσιμότητα τραπεζιών και να διαλέξει ποιο θα επισκεφτεί. Όλα αυτά κάνουν την εμπειρία εξυπηρέτησης πιο γρήγορη και πιο άμεση, ενώ παράλληλα δίνουν σημαντικά «εργαλεία» και στατιστικά στον επιχειρηματία για να βελτιστοποιήσει τη λειτουργία της επιχείρησής του.

Τελικός μας στόχος είναι να απλοποιήσουμε την καθημερινότητα όλων των εμπλεκομένων στον κλάδο HO.RE.CA: από το προσωπικό και τον ιδιοκτήτη ενός εστιατορίου ή café, μέχρι τον ίδιο τον πελάτη που θέλει να απολαμβάνει μια γρήγορη και φιλική εξυπηρέτηση. Με τo Butler, ουσιαστικά απομακρύνουμε την «περιττή» αναμονή, ψηφιοποιούμε το manual κομμάτι της διαχείρισης και δημιουργούμε μια εντελώς νέα εμπειρία, προσαρμοσμένη στις απαιτήσεις του σύγχρονου καταναλωτή.

Πως βλέπετε τους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις στα πεδία που δραστηριοποιείσθε; Είναι εξοικειωμένοι αρκετά με τις ψηφιακές λύσεις; Και τι βελτιώσεις, ενδεχομένως, θα έπρεπε να γίνουν;

Οι κλάδος της εστίασης, κυρίως, αλλά και της φιλοξενίας γενικότερα στην Ελλάδα είναι πάρα πολύ ανταγωνιστικοί. Όλοι ψάχνουν τον τρόπο να διαφοροποιηθούν και να προσφέρουν καλύτερη εξυπηρέτηση στους πελάτες τους. Το κράτος, τα τελευταία χρόνια, με διάφορες επιδοτήσεις και προγράμματα ψηφιακού μετασχηματισμού και με την λήψη μέτρων για επιτακτική ανάγκη της τεχνολογικής αναβάθμισης των επιχειρήσεων (π.χ. ηλεκτρονική τιμολόγηση, διασύνδεση POS), έσπρωξε πολύ κόσμο να αναζητήσει νέες τεχνολογικές λύσεις.

Κακά τα ψέματα, δεν είναι όλοι το ίδιο δεκτικοί, βέβαια όπως είναι απόλυτα λογικό. Κάποιοι ακόμα και σήμερα εν έτει 2025 δύσκολα αποχωρίζονται το «μπλοκάκι» ή την παλιά καλή ταμειακή – ακόμα και με τη μικρή αναβάθμιση που έλαβαν λόγω των όσων προείπα. Όμως, μόλις κατανοήσουν ότι μια ψηφιακή λύση τους λύνει τα χέρια και δεν τους κοστίζει μια περιουσία, γίνονται πιο «ανοιχτοί». Άλλοι πάλι, ειδικά νεότεροι ιδιοκτήτες ή πιο οργανωμένα μαγαζιά, είναι πολύ πιο πρόθυμοι να δοκιμάσουν κάτι καινούριο.

Το πρόβλημα είναι ότι πολλοί δεν ξέρουν πώς να ξεκινήσουν — φοβούνται την εκπαίδευση και το κόστος (σημαντικότερος παράγοντας). Εκεί έρχονται εταιρείες σαν εμάς, που τους προσφέρουν ολοκληρωμένη λύση, εκπαίδευση και υποστήριξη, και σε ένα κόστος το οποίο μπορούν να υποστηρίξουν.. Έτσι τους κάνουμε να αισθανθούν ασφαλείς, και αυτό τους βοηθάει να δουν την αξία της τεχνολογίας στην πράξη.

Πιστεύω πως, όσο περνάει ο καιρός, η ψηφιακή μετάβαση θα γίνεται ακόμη πιο «μονόδρομος». Ναι, κάποιοι χρειάζονται ένα «σπρώξιμο» (όπως είπαμε, μπορεί να τους το δίνει το κράτος ή απλώς ο ανταγωνισμός), αλλά το αποτέλεσμα είναι ότι βλέπουμε όλο και περισσότερα καταστήματα να εκσυγχρονίζονται και να προσφέρουν καλύτερη εμπειρία στον πελάτη.

Πως είναι πλέον η καθημερινότητα σας, έχοντας περάσει μερικά χρόνια με την δική σας startup;

Η αλήθεια είναι πως το πρόγραμμα παραμένει απαιτητικό και χαοτικό πολλές φορές. Σε μια μικρή – ακόμα- αλλά αναπτυσσόμενη ομάδα σαν και μας, τα καθημερινά tasks που πρέπει να γίνουν είναι μπόλικα και αυξάνονται μέρα με τη μέρα.

Από τη μία, είναι τρομερό συναίσθημα να βλέπεις κάτι που άρχισε σαν ιδέα «στο λεωφορείο» το 2017, να έχει φτάσει σήμερα να το χρησιμοποιούν εκατοντάδες καταστήματα. Από την άλλη, τα deadlines τρέχουν συνεχώς: άλλη μέρα είμαστε σε ραντεβού με κάποιον συνεργάτη, την επόμενη κάνουμε debugging στο λογισμικό, και κάποιες φορές μένουμε ως αργά το βράδυ στο γραφείο επειδή προέκυψε κάτι έκτακτο.

Παρόλα αυτά, δεν νομίζω ότι θα το αλλάζαμε με τίποτα. Μιλώ εκ μέρους της ομάδας, μιας και όλοι κάποια στιγμή το έχουμε αναφέρει και εξάλλου είμαστε ακόμα εδώ να παλεύουμε και να προσπαθούμε για το καλύτερο.

Θα μπορούσαμε κάλλιστα να είχαμε μπει σε κάποια άλλη εταιρεία και να εργαζόμασταν σε κλασικές υπαλληλικές θέσεις ή να πορευτούμε σε ατομικά projects και να έχουμε πιο σταθερή καθημερινότητα, αλλά απ’ότι φαίνεται δεν είναι κάτι που μας ταίριαξε. Έχουμε το μικρόβιο μέσα μας!

Είναι αυτό το «λίγο απ’ όλα» που κάνει τη ζωή σε μια startup τόσο ενδιαφέρουσα. Το νεαρό της ηλικίας, η δίψα για δουλειά, εννοείται, και καινοτομία, η ευελιξία αλλά και η σημαντικότητα του να εργάζεσαι για κάτι δικό σου.

Βλέπεις άμεσα τα αποτελέσματα της δουλειάς σου, και κάθε φορά που ένας πελάτης μας λέει «μας σώσατε χρόνο» ή «έχουμε πια λιγότερα λάθη», πόσω μάλλον όταν συστήνουν τις υπηρεσίες σου σε όλο ένα και περισσότερα μαγαζιά, αισθάνεσαι ότι όλα τα ξενύχτια άξιζαν τελικά τον κόπο.

Ναι, είναι συνεχής πρόκληση, αλλά και τεράστια ευκαιρία να γίνεσαι καλύτερος, να μαθαίνεις καθημερινά. Στο τέλος της ημέρας, αυτό είναι και το νόημα: να λύνουμε προβλήματα, να δίνουμε αξία και να περνάμε κι εμείς καλά στήνοντας κάτι δικό μας. Και η ανταμοιβή όπως είπα και στην αρχή, θα έρθει από μόνη της.

Γιάννης Μπελεγρίνης
Γιάννης Μπελεγρίνης
Ο Γιάννης Μπελεγρίνης είναι δημοσιογράφος και ιδρυτής του itspossible.gr. Ξεκίνησε τη δημοσιογραφική του διαδρομή, κάνοντας την πρακτική του στον τηλεοπτικό σταθμό Alpha. Σε ηλικία μόλις 19 ετών, εντάχθηκε στο δυναμικό της εφημερίδας «Ελεύθερος Τύπος» στο τμήμα του οικονομικού ρεπορτάζ. Στη συνέχεια εργάστηκε σε αρκετά ελληνικά ΜΜΕ όπως η Huffington Post Greece, ο Όμιλος του ANT1 και το Startup.gr.

TOP STORIES

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗς

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

nine + seventeen =