αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠοιοι «παίχτες» ετοιμάζονται να διεκδικήσουν την Αττική Οδό

Ποιοι «παίχτες» ετοιμάζονται να διεκδικήσουν την Αττική Οδό

Σημαντικό διερευνητικό ενδιαφέρον καταγράφεται για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Οι ενδιαφερόμενοι που έχουν χτυπήσει την πόρτα του ΤΑΙΠΕΔ μέχρι στιγμής ξεπερνούν τους 12 μεταξύ αυτών θεσμικοί επενδυτές (infrastructure funds), διεθνείς εταιρείες παραχωρήσεων από την Ευρώπη και την Αμερική, αλλά και οι μεγαλύτεροι ελληνικοί όμιλοι που ετοιμάζουν διεθνείς συμμαχίες για την κάθοδό τους στον διαγωνισμό.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Capital.gr, μεταξύ των ενδιαφερομένων περιλαμβάνεται η ισπανική Abertis, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων με παρουσία σε 16 χώρες, κυρίως σε Ευρώπη και Λατινική Αμερική. O όμιλος είχε έσοδα της τάξης των 4,8 δισ. ευρώ το 2021 με την λειτουργική κερδοφορία να προέρχεται κατά κύριο λόγο από τις αγορές της Γαλλίας, της Ισπανίας, της Χιλής, του Μεξικό και της Βραζιλίας. 

Ενδιαφέρον έχει δείξει η Brisa που είναι η μεγαλύτερη εταιρεία διαχείρισης αυτοκινητοδρόμων της Πορτογαλίας με πάνω από 1.600 χλμ. παραχωρήσεων αλλά και άλλες ευρωπαϊκές εταιρείες γνώριμες στη χώρα μας. Μεταξύ αυτών και η γαλλική Vinci που συμμετέχει ήδη σε σημαντικές παραχωρήσεις στην Ελλάδα, μεταξύ των οποίων η Ολυμπία Οδός, η Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο και η Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου ΑΕ. 

Στο παιχνίδι της διεκδίκησης αναμένεται να μπει και η ιταλική Autostrade per l’Italia (ASPI) η οποία βρίσκεται σε διαδικασία αλλαγής ιδιοκτησίας περνώντας στον έλεγχο κοινοπραξίας της ιταλικής τράπεζας Cassa Depositi e Prestiti και των επενδυτικών οίκων Blackstone και Macquarie. H Autostrade είχε συμμετάσχει μέσω της θυγατρικής της Autostrade Tech στον διαγωνισμό των ηλεκτρονικών διοδίων που τελικά ακυρώθηκε σε κοινοπραξία με τις Άκτωρ, Intrakat και Intrasoft.

Οι θεσμικοί επενδυτές 

Ενδιαφέρον για την Αττική Οδό, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, εκφράζουν και μεγάλοι παγκόσμιοι διαχειριστές κεφαλαίων που ελέγχουν ειδικά funds τα οποία επενδύουν σε υποδομές (infrastructure funds). Η συμμετοχή αυτών των παιχτών που διαχειρίζονται δισεκατομμύρια επενδύσεων, ήταν εξάλλου και ένας βασικός λόγος για τον οποίον η νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού προχωρά ως έχει, χωρίς τις σχεδιαζόμενες επεκτάσεις και άρα χωρίς μεγάλο κατασκευαστικό αντικείμενο, που θα εκτόξευε το ρίσκο. 

Μεταξύ αυτών των επενδυτών βρίσκονται ηχηρά ονόματα όπως η ROADIS της καναδικής PSP Investments, που διαχειρίζεται ένα από τα μεγαλύτερα συνταξιοδοτικά ταμεία του κόσμου και μεταξύ άλλων ελέγχει την AviAlliance που συμμετέχει με περίπου 40% στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. H ROADIS είχε συμμετάσχει και στη διεκδίκηση της Εγνατίας Οδού. Σε φάση διερεύνησης βρίσκεται και η γαλλική Ardian και ο γερμανικός όμιλος Alliαnz όπως επίσης και ο αυστραλιανός επενδυτικός όμιλος Macquarie, ο οποίος εξαγόρασε πρόσφατα το 49% του ΔΕΔΔΗΕ. 

Συνεργασίες με τους ελληνικούς ομίλους 

Όπως είναι φυσικό το “παρών” θα δηλώσουν και οι μεγάλοι ελληνικοί όμιλοι κατασκευών και παραχωρήσεων, ξεκινώντας από τους Ελλάκτωρ και Avax που μαζί με την Egis είναι οι τωρινοί παραχωρησιούχοι της Αττικής Οδού, οι δύο ελληνικοί όμιλοι θεωρείται δεδομένο πως θα διεκδικήσουν και τη νέα παραχώρηση. Οι πληροφορίες θέλουν τον όμιλο Κοπελούζου να κατεβαίνει για πρώτη φορά σε παραχώρηση αυτοκινητοδρόμου σε κοινοπραξία με την Macquarie, ενώ ισχυρές συμμαχίες χτίζουν οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (σ.σ. που ανέλαβε με την Egis την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού) και ο όμιλος Μυτιληναίου. 

Μεγάλες προσδοκίες 

Το μεγάλο ενδιαφέρον που παρουσιάζεται έχει δημιουργήσει υψηλές προσδοκίες για το τίμημα που θα επιτευχθεί στον διαγωνισμό, καθώς εκτιμάται από τους αναλυτές πως είναι ένα από τα πιο σημαντικά assets που βρίσκονται αυτή την περίοδο σε διαγωνιστική διαδικασία. Αν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις τότε το τίμημα μπορεί και να ξεπεράσει τα 2,5 δισ. ευρώ, δεδομένης της μέχρι τώρα πορείας του αυτοκινητοδρόμου σε επίπεδο εσόδων και κυκλοφορίας, αλλά και των μελλοντικών προοπτικών.  

Η υφιστάμενη παραχώρηση λήγει τον Οκτώβριο του 2024 και αντικείμενο του διαγωνισμού είναι η νέα παραχώρηση για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του αυτοκινητόδρομου, μήκους 70 χλμ., για 25 έτη. Η ημερομηνία υποβολής εκδηλώσεων ενδιαφέροντος είναι η 20η Απριλίου, και στόχος είναι οι δεσμευτικές προσφορές να υποβληθούν μέσα στο έτος για να μην υπάρξει κάποιο κενό στη λειτουργία του άξονα.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

17 − 15 =