αρχικηΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΠοιοι κερδίζουν από τις ανακατατάξεις στα σούπερ μάρκετ

Ποιοι κερδίζουν από τις ανακατατάξεις στα σούπερ μάρκετ

Δύο αντίρροπες δυνάμεις παρατηρούνται στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων: οι μεν μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ ενισχύονται χρόνο με τον χρόνο ολοένα και περισσότερο, αποσπώντας τζίρο από μικρότερες αλυσίδες και από παραδοσιακά εξειδικευμένα καταστήματα τροφίμων, οι δε μεγαλύτεροι προμηθευτές τους, κυρίως πολυεθνικές, καταγράφουν μικρότερη ανάπτυξη και χάνουν μερίδια με κερδισμένους κυρίως ελληνικές εταιρείες του κλάδου των τροφίμων, μεγάλες αλλά και τοπικές. Οι δύο αυτές αντίρροπες δυνάμεις είναι στην πραγματικότητα αποτέλεσμα του ίδιου φαινομένου: των ανακατατάξεων που επήλθαν στον κλάδο των σούπερ μάρκετ τα τελευταία τρία χρόνια.

Σύμφωνα, λοιπόν, με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθες στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου της Nielsen για τις τάσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων, οι τρεις μεγαλύτερες αλυσίδες του κλάδου (εξαιρουμένης της Lidl) συγκέντρωσαν το 2018 αθροιστικό μερίδιο 62,7%, αυξημένο κατά 1,8 ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το 2017. Μάλιστα, η αξία των πωλήσεων ανά τετραγωνικό μέτρο αυξήθηκε κατά 5,7%. Η εξέλιξη αυτή συνδέεται σε πολύ μεγάλο βαθμό με την ενίσχυση της «Σκλαβενίτης» και ιδίως με την πλήρη επαναλειτουργία του δικτύου της πρώην «Μαρινόπουλος». Οι αλυσίδες που βρίσκονται στην τέταρτη έως έκτη θέση συγκέντρωσαν μερίδιο 21,8% το 2018, χάνοντας μία ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το 2017 και το κυριότερο μειώθηκε ο τζίρος τους ανά τετραγωνικό μέτρο κατά 6,8%, ενώ και οι υπόλοιποι μικροί και μεσαίοι λιανέμποροι είδαν επίσης το συνολικό μερίδιό τους να υποχωρεί το 2018 σε σύγκριση με το 2017 κατά 0,8 ποσοστιαίες μονάδες και να διαμορφώνεται σε 15,5%.

Ακόμη πιο ενδιαφέρον είναι ίσως το σκηνικό σε επίπεδο προμηθευτών. Οι πρώτοι πέντε μεγαλύτεροι «παίκτες», εκ των οποίων οι τέσσερις είναι πολυεθνικές, είδαν μεν να αναπτύσσεται ο τζίρος τους (κατά 1,7% το 2018 σε σχέση με το 2017), αλλά λιγότερο σε σχέση με άλλες εταιρείες, ενώ αθροιστικά έχασαν και μερίδιο, έστω και οριακά. Οι επόμενοι πέντε μεγαλύτεροι προμηθευτές, εκ των οποίων οι δύο είναι πολυεθνικές και οι τρεις ελληνικές εταιρείες, είχαν μεγαλύτερη ανάπτυξη (3,5%), η οποία σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στην απόφαση ειδικά των ελληνικών εταιρειών να προχωρήσουν στην τοποθέτηση στην αγορά καινούργιων προϊόντων.

Εκεί που παρατηρείται η πλέον εντυπωσιακή ανάπτυξη, 5,2% το 2018 σε σύγκριση με το 2017, είναι στην κατηγορία μεσαίων και μικρών προμηθευτών, όσων κατατάσσονται από την 31η θέση και μετά. Σύμφωνα με τη Nielsen σε αυτή την κατηγορία συγκαταλέγονται πολλοί τοπικοί παραγωγοί που δραστηριοποιούνται στον κλάδο των τροφίμων και βρήκαν θέση στα ράφια των μεγάλων σούπερ μάρκετ, σε μεγάλο βαθμό λόγω και των πρόσφατων εξελίξεων στις αλυσίδες: η επέκταση της «Μασούτης» στην Αττική είχε ως αποτέλεσμα την παρουσία στην αγορά της νότιας Ελλάδας κάποιων μικρών παραγωγών από τη βόρεια, ενώ από την άλλη η επέκταση της «Σκλαβενίτης» πανελλαδικά είχε ως αποτέλεσμα να ενισχύσουν την παρουσία τους κάποιες εταιρείες που πρώτα διέθεταν τα προϊόντα τους μόνο στην πρωτεύουσα. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, αρκετοί από τους μικρούς προμηθευτές δοκιμάζουν αρχικά τα προϊόντα τους αποκλειστικά στην κατηγορία της μικρής λιανικής και αναλόγως στη συνέχεια εισέρχονται στα «μεγάλα σαλόνια» του κλάδου. Το μερίδιο της κατηγορίας μικρών προμηθευτών στο σύνολο του τζίρου των σούπερ μάρκετ ενισχύθηκε κατά περίπου μία ποσοστιαία μονάδα, στο 33,9% το 2018 από 33% το 2017.

Τέλος, για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, κάτω από 15% είναι το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, στο 14,9% από 15,5% το 2017.

 

Πηγή: Καθημερινή

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

thirteen − 4 =