αρχικηΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΗ συμμαχία «Anti-amazon» που θέλει να σπάσει το μονοπώλιο του κολοσσού

Η συμμαχία «Anti-amazon» που θέλει να σπάσει το μονοπώλιο του κολοσσού

Έχει ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την παντοδυναμία της Amazon στο ηλεκτρονικό εμπόριο; Η Amazon πάντα έδειχνε να αδιαφορεί για οποιοδήποτε άλλο κανάλι πωλήσεων. Το 2020 ίσως ήταν όμως η τελευταία χρονιά “ανεμελιάς” για τον τεχνολογικό γίγαντα, μια χρονιά μάλιστα που η πανδημία βοήθησε τις μετοχές της Amazon σχεδόν να διπλασιαστούν, δημιουργώντας την τρίτη μεγαλύτερη εταιρεία των ΗΠΑ με κεφαλαιοποίηση περίπου 1,8 τρισ. δολαρίων.

Ο γίγαντας του e-commerce, Amazon, ανακοίνωσε τους πρώτους τρεις μήνες του 2021 το καλύτερο τρίμηνο στην ιστορία του, ξεπερνώντας το τέταρτο τρίμηνο του 2020, όταν η εταιρεία κατέγραψε έσοδα 125,6 δισ. δολ.

Αίτημα για ελεύθερο ανταγωνισμό

Τέλη Μαΐου, ο εισαγγελέας της Ουάσιγκτον άσκησε δίωξη σε βάρος της Amazon κατηγορώντας την εταιρεία για παρεμπόδιση του ελεύθερου ανταγωνισμού στο διαδικτυακό εμπόριο. “Η συμπεριφορά της Amazon και το μερίδιό της στην αγορά αποδεικνύουν την πρόθεσή της να οικοδομήσει ένα μονοπώλιο και υποδεικνύει μια επικίνδυνη πιθανότητα επιτυχίας στην επικράτησή της στον τομέα της διανομής στο διαδίκτυο”, αναφέρεται στην αγωγή.

Ο εισαγγελέας κάνει καταλογίζει στον κολοσσό του ηλεκτρονικού εμπορίου ότι εμποδίζει τις εταιρείες να πωλούν τα προϊόντα τους λιγότερο ακριβά αλλού, παρά μόνο στην πλατφόρμα του και αξιώνει την καταβολή αποζημιώσεων και τη λήψη μέτρων για να απαγορευτούν αυτού του είδους οι πρακτικές στο μέλλον.

Μέχρι και ο Έλον Μασκ έχει αναφερθεί στο παρελθόν στην παντοδυναμία της Amazon γράφοντας στο Twitter: “Ώρα να σπάσει η Amazon. Τα μονοπώλια είναι λάθος. Είναι τρελό Τζεφ Μπέζος”.

Το Shopify αρχηγός της εικονικής “συμμαχίας”

Στο τέλος του 2020 αρκετά ΜΜΕ ανέφεραν ότι η Amazon συνειδητοποίησε την απειλή του Shopify. “Φέτος η Amazon εστίασε στο Shopify, μια ταχέως αναπτυσσόμενη καναδική εταιρεία που βοηθά τους μικρούς εμπόρους να δημιουργήσουν ηλεκτρονικά καταστήματα”, έγραψε η Wall Street Journal.

Το Shopify είναι μια ηλεκτρονική πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου όπου ο έμπορος μπορεί να δημιουργήσει το δικό του ηλεκτρονικό κατάστημα και να δεχτεί πληρωμές, να παρακολουθεί και να απαντά σε παραγγελίες κτλ. Πλέον “τρέχει” σχεδόν το 10% του ηλεκτρονικού εμπορίου στις ΗΠΑ.

Το “πρόβλημα” Shopify έφτασε μέχρι το γραφείο του Jeff Bezos καθώς, παρά την απτόητη επιτυχία της Amazon, η εταιρεία βρέθηκε αντιμέτωπη με τη “Συμμαχία Anti-Amazon”. “Όλοι στο εμπόριο είναι – είτε το συνειδητοποιούν είτε όχι – στη συμμαχία Anti-Amazon”, σημείωσε ο αναλυτής Μπεν Τόμσον του Stratechery.

Shopify, BigCommerce, Facebook, Google, Walmart και άλλοι έχουν αρχίσει να συνεργάζονται για να αλληλοβοηθούνται. Πρωταγωνιστής της “συμμαχίας” αυτής είναι το Shopify.

Μια πενταετία που άλλαξαν όλα

Το Shopify δημιουργήθηκε το 2006 και την πρώτη δεκαετία της ζωής του εστίασε στις συνδρομές – “Subscription Solutions” – μέσω των οποίων οι πελάτες του έστηναν ένα ηλεκτρονικό κατάστημα με λίγα κλικ. Το 2013, η εταιρεία κυκλοφόρησε το “Shopify Payments”, προσφέροντας μια ολοκληρωμένη πρόταση στους εμπόρους. Το κόστος για το βασικό πλάνο είναι 2,9% και 30 σεντς ανά συναλλαγή.

Αν και το Shopify ξεκίνησε ως μικρή επιχείρηση πλέον έχει αναπτυχθεί σημαντικά:

Το 2015 μπήκε στο χρηματιστήριο. Εκείνη τη χρονιά τα έσοδα από το Subscription Solutions ήταν 67 εκατ. δολάρια και από το Shopify Payments 38 εκατ. δολάρια.

Το 2020 τα αποτελέσματα αντιστράφηκαν καθώς τα έσοδα από το Payments ανήλθαν σε 2 δισ. δολάρια, σχεδόν διπλάσια από το Subscription που ήταν στα 909 εκατ. δολάρια.

Το 2015, τα καταστήματα που λειτουργούν μέσω Shopify πούλησαν προϊόντα αξίας 7,6 δισ. δολαρίων. Πέντε χρόνια αργότερα, το 2020, ξεπέρασαν τα 100 δισ. δολάρια.

Φυσικά ο αριθμός αυτός είναι ακόμα πολύ μικρότερος σε σχέση με αυτόν της Amazon, αποτελεί όμως απόδειξη η αγορά εκτός Amazon μεγαλώνει πιο γρήγορα απ’ ό,τι η ίδια η Amazon.

Την περασμένη εβδομάδα η καναδική εταιρεία που αποτιμάται στα 183 δισ. δολάρια ανακοίνωσε ότι από αυτό το καλοκαίρι η επιχείρηση πληρωμών της, γνωστή ως Shop Pay, θα είναι διαθέσιμη σε πελάτες που πουλάνε προϊόντα στο Facebook ή στο Google. Οι συγκεκριμένοι πωλητές δεν χρειάζεται να είναι ήδη συνδρομητές στην πλατφόρμα του Shopify.

Πολλά καταστήματα σε πολλές πλατφόρμες

Οι “λιποτάκτες” που επιλέγουν το Shopify δεν εγκαταλείπουν απαραίτητα και τα καταστήματα που έχουν στην Amazon. Ουσιαστικά οι επιχειρηματίες αυτοί συνειδητοποίησαν ότι όλο και περισσότεροι καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα από ανεξάρτητα σάιτς. Ο αριθμός των επιχειρηματιών που έχουν κατάστημα μόνο στην Amazon μειώνεται συνεχώς και πιθανότατα σε λίγα χρόνια οι ίδιοι άνθρωποι θα έχουν φτιάξει καταστήματα τόσο στο Facebook όσο και στο Instagram.

Την ώρα που η Amazon προσπαθεί να συγκεντρώσει στην δική της πλατφόρμα όλη τη δραστηριότητα του ηλεκτρονικού εμπορίου, ο στόχος του Shopify είναι να δώσει σε κάθε έμπορο την ευκαιρία να ανταγωνιστεί άλλα καταστήματα.

Στην ίδια λογική, η στροφή των καταναλωτών σε διαφορετικά, πιο πρωτότυπα και ξεχωριστά προϊόντα αποτυπώνεται και στη άνοδο του Etsy, μιας ακόμα πλατφόρμας της Anti-Amazon συμμαχίας. Παρότι ένας καταναλωτής μπορεί να βρει ένα προϊόν σε χαμηλότερη τιμή στην Amazon, όλο και πιο συχνά επιλέγει το Etsy, όπου θα βρει χειροποίητα κομμάτια συνήθως ερασιτεχνών δημιουργών.

Πηγή: Capital.gr

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

five × four =