αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΗ καθημερινότητα εν μέσω καραντίνας: Ο ιδρυτής μιας ενεργής digital επιχείρησης, μιλά στο It’s Possible

Η καθημερινότητα εν μέσω καραντίνας: Ο ιδρυτής μιας ενεργής digital επιχείρησης, μιλά στο It’s Possible

«Όλες οι δουλειές έχουν σταματήσει λόγω της καραντίνας» λένε κάποιοι. Όλες; Όχι ακριβώς. Ακόμα και σήμερα υπάρχουν επιχειρήσεις που παραμένουν ανοιχτές- και δεν μιλάμε μόνο για τα σούπερ μάρκετ ή τα ντελίβερι. Αλλά και για digital επιχειρήσεις που «δεν βλέπεις» στον δρόμο. Οι οποίες μάλιστα λειτουργούν remote… σαν να ήταν έτοιμες από καιρό.

Ο Δρ. Παναγιώτης Ζαχαριάς είναι ο ιδρυτής του theUXProdigy. Ενός ελληνικού UX Agency, το οποίο συνεχίζει να δουλεύει σε φουλ ρυθμούς αυτή την περίοδο. Η εταιρία τώρα έχει εστιάσει μάλιστα στη σχεδίαση και αξιολόγηση ενός mobile app που αφορά το λεγόμενο microlearning. To UXProdigy έχει αναλάβει τη διενέργεια μιας σειράς διαμορφωτικών usability test με χρήστες που έχουν στόχο την εύρεση σχεδιαστικών προβλημάτων ευχρηστίας έτσι ώστε να γίνουν οι κατάλληλες στοχευμένες διορθώσεις και να ενισχυθεί η λεγόμενη εμπειρία χρήστη.

Ο ιδρυτής της εταιρίας μιλά (εξ αποστάσεως) στο It’s Possible, σχετικά με το πως έχει διαμορφωθεί η επαγγελματική καθημερινότητα μέσα στην καραντίνα, πως ακριβώς δουλεύει, ενώ παραθέτει την γνώμη του και για το ελληνικό startup οικοσύστημα μιας και έχει συνεργαστεί με αρκετές νεοφυείς επιχειρήσεις.

Καταρχήν πως έχει διαμορφωθεί η καθημερινότητα σας τώρα με το lockdown; Και πως ακριβώς δουλεύετε;

Η αλήθεια είναι ότι δεν έχουν αλλάξει και πάρα πολλά υπό την έννοια ότι η εταιρεία μας από την πρώτη μέρα που συστάθηκε είχε τη φιλοσοφία που προσομοιάζει στους digital nomads. Δηλαδή ο καθένας μπορεί να δουλεύει από το δικό του χώρο με ευρεία χρήση τεχνολογικών εργαλείων επικοινωνίας. Κάνουμε ανά τακτά χρονικά διαστήματα κάποιες διαζώσης συναντήσεις ωστόσο πρακτικά το μεγαλύτερο μέρος της δουλειάς και των υπηρεσιών μας (εκτός των λεγόμενων field studies και των εκπαιδεύσεων με φυσική παρουσία) γίνεται remotely με χρήση των αντίστοιχων τεχνολογικών εργαλείων. Να ανοίξω εδώ μια παρένθεση και να προσθέσω ότι το UX πεδίο επαγγελματικής δράσης είναι ένα από τα πρώτα στα οποία άνθησαν την τελευταία δεκαετία οι λεγόμενες remote υπηρεσίες και αυτό επειδή διευκολύνει και επιταχύνει ιδιαίτερα κάποια projects όπου πχ. απαιτείται η εκτέλεση εκτεταμένης έρευνας χρηστών σε διεθνές επίπεδο με ένα γρήγορο, οικονομικό και αποτελεσματικό τρόπο.  

Οπότε όπως αντιλαμβάνεστε για μας αυτή η νέα –για τον πολύ κόσμο-έκτακτη  κατάσταση δεν επέφερε κάτι καινούριο στον τρόπο εργασίας κι επικοινωνίας, αντιθέτως είναι κάτι που το είχαμε έτσι κι αλλιώς στην καθημερινότητά μας.

Φυσικά μας λείπει η φυσική ανθρώπινη επαφή όπως σε όλους φαντάζομαι, δηλαδή το γεγονός ότι δεν μπορούμε να βρεθούμε διαζώσης μεταξύ μας, με τους συνεργάτες και τους πελάτες μας.

Σε ότι αφορά το επιχειρηματικό κομμάτι, ποιες είναι οι σκέψεις σας για το προσεχές μέλλον; Και πως πιστεύετε ότι θα διαμορφωθεί το τοπίο την «επόμενη ημέρα»;

Για το θέμα αυτό έχουν ήδη ειπωθεί πολλά, ωστόσο η αλήθεια είναι ότι ακόμα τα πράγματα είναι αρκετά θολά και όπως συνέχεια ακούμε αυτές τις μέρες είμαστε σε αχαρτογράφητα νερά. Οπότε ειλικρινά δεν μπορώ και δεν διακινδυνεύω να κάνω καμία πρόβλεψη. Το μόνο σίγουρο είναι ότι πέραν του θέματος της υγείας που όλοι ευχόμαστε να λήξει με έναν όσο το δυνατόν καλύτερο (ή λιγότερο επώδυνο) τρόπο για την Ελλάδα και τον κόσμο, σε επιχειρηματικό επίπεδο είναι βέβαιο ότι κανείς δεν θα μείνει αλώβητος. Ακόμα και τα industries που θεωρητικά δεν χτυπήθηκαν από την εξάπλωση του κορονοϊού θα αντιμετωπίσουν προβλήματα στη μετά εποχή καθώς η οικονομία είναι αλυσίδα.

Πάντως είναι λογικό να εικάσουμε πως το remote working θα κερδίσει έδαφος. Δεν λέω ότι δεν θα γυρίσουν οι εργαζόμενοι στα γραφεία τους αλλά σίγουρα κάποιες επιχειρήσεις θα δουν πιο θετικά την ελεγχόμενη εφαρμογή του «work from home». Επίσης είναι λογικό να θεωρήσουμε ότι η ζήτηση για e-learning προγράμματα και υπηρεσίες θα αυξηθεί. Κάτι που θα συνέβαινε ούτως ή άλλως (για όσους ξέρουν τη δυναμική του e-learning) απλά τέτοιες κρίσεις επιταχύνουν κάποιες εξελίξεις.

Συνολικά, τι υπηρεσίες παρέχει η εταιρία σας;

Το UXProdigy είναι ένα από τα ελάχιστα UX agencies στην Ελλάδα (εξήγηση: είναι αρκετές εταιρείες τα τελευταία 2 χρόνια που ανακάλυψαν και ενσωμάτωσαν το UX στις υπηρεσίες τους αλλά ελάχιστες πραγματικά που εξειδικεύονται και αυτοπροσδιορίζονται έτσι). Παρέχουμε αποκλειστικά υπηρεσίες και τεχνογνωσία που αφορά ανθρωποκεντρική σχεδίαση και έρευνα εμπειρίας χρήστη (UX research). Ειδικά θέλω να τονίσω το τελευταίο καθώς είμαστε θιασώτες της λογικής ότι “UX χωρίς UX research δεν είναι UX”. Επιπλέον είμαστε η πρώτη εταιρεία στην Ελλάδα που διοργαγώνει και παρέχει συστηματικά εκπαιδευτικές υπηρεσίες που αφορούν UX μεθοδολογίες τόσο σε επαγγελματίες όσο και σε εταιρείες. Είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι για αυτή την προσπάθεια έχοντας μέχρι σήμερα εκπαιδεύσει 384 επαγγελματίες από 83 εταιρείες στα ανοικτά (δια ζώσης) workshops που κάνουμε και επίσης πολλές ενδοεταιρικές εκπαιδεύσεις σε μεγάλες ελληνικές και πολυεθνικές εταιρείες. 

Επίσης να πω ότι εφαρμόζουμε και εσωτερικά ένα πρόγραμμα εκπαίδευσης και μαθητείας για κάθε νέο μέλος μας.   

Μπορείτε να μας εξηγήσετε με απλά λόγια τι είναι το «UX»; Για κάποιον που ίσως δεν γνωρίζει

Πολύ καλή ερώτηση, την οποία φυσικά μας την κάνουν συχνά διάφοροι…

Με απλά λόγια το UX είναι μία μεθοδολογία (ένας συνεκτικός τρόπος δουλειάς) με την οποία σχεδιάζουμε και αναπτύσσουμε διαδραστικές εφαρμογές, προϊόντα και συστήματα.

Γιατί διαφέρει από τις άλλες? Θέτουμε από την αρχή της διαδικασίας στο επίκεντρο τον άνθρωπο-χρήστη προκειμένου να σχεδιάσουμε την όποια τεχνολογική λύση (ψηφιακό προϊόν/υπηρεσία). Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι δεν σχεδιάζουμε πίσω από «κλειστές πόρτες» και με βάση τα briefs των πελατών που συνήθως περιγράφουν ελλιπώς τις ανάγκες και το πρόβλημα (στις περισσότερες φορές ο πελάτης δεν είναι ο χρήστης) ΑΛΛΑ μελετούμε συστηματικά τη συμπεριφορά των τελικών χρηστών και προσπαθούμε να καταλάβουμε τα πραγματικά προβλήματα και τις ανάγκες τους. Η διαφορά είναι πως σε κάθε στάδιο δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση σε μελέτες έρευνας χρηστών (επιτόπιες ή απομακρυσμένες) και testing με πραγματικούς χρήστες. Αυτό είναι στην ουσία που διασφαλίζει ότι ένα ψηφιακό σύστημα/προϊόν/υπηρεσία θα παρέχει μια καλή εμπειρία χρήστη. Και τέλος μια καλή εμπειρία χρήστη (γιατί μας ρωτούν και για αυτό) για μένα με πολύ απλά λόγια είναι να μπορείς να χρησιμοποιείς κάτι με την ελάχιστη δυνατή δυσκολία και προσπάθεια και με τη μέγιστη δυνατή ευχαρίστηση. Aυτό θα σε κάνει να θες να το χρησιμοποιήσεις ξανά και ξανά και να το διαφημίσεις σε άλλους.

Κατά την διάρκεια της διαδρομής σας έχετε συνεργαστεί και με αρκετές startups. Πως βλέπετε το startup οικοσύστημα στην Ελλάδα, ποια είναι κατά την γνώμη σας τα θετικά και τα αρνητικά;

Ναι η αλήθεια είναι ότι είχαμε την τύχη να συνεργαστούμε με αρκετά startups. Μάλιστα μερικά είναι πάρα πολύ επιτυχημένα και πάρα πολύ γνωστά και στο Ελληνικό κοινό κάποια είναι και διεθνώς. Oπότε θα έλεγα ότι ήμασταν αρκετά τυχεροί να έχουμε τέτοιες συνεργασίες στη σύντομη μέχρι τώρα διαδρομή μας.

Τώρα όσον αφορά το οικοσύστημα: Υπάρχουν πολλοί περισσότεροι εκεί έξω ειδικοί να σας μιλήσουν για αυτό, για το πως διαμορφώνεται το τοπίο και μάλιστα κάτω από τις νέες συνθήκες, ποια η εξέλιξη του οικοσυστήματος κλπ.

Εγώ θα σταθώ σε 2 παρατηρήσεις σε σχέση με τα θετικά και αρνητικά. Ας αρχίσω από τα αρνητικά για να τελειώσουμε με τα καλά. Ως βασικό αρνητικό βλέπω το γεγονός ότι έγινε ένα φαινόμενο «της μόδας» και κάποιοι δεν κατάλαβαν ή παρερμήνευσαν την ουσία και το βασικό στόχο των startups.

Όπως γίνεται με όλα τα αντίστοιχα πράγματα στην Ελλάδα κάποιοι υπερ-ενθουσιάστηκαν και νόμισαν ότι με αυτόν τον τρόπο θα πλουτίσουν, κάποιοι άλλοι το είδαν σαν «αρπαχτή» κλπ. Βέβαια δεν ανησυχώ για αυτό καθώς η ίδια η διαδικασία εξέλιξης και ωρίμανσης των startups αλλά και η ίδια η αγορά βάζει τον καθένα στη θέση του.

Πάμε στα θετικά. Εδώ θα ήθελα να σταθώ σε 2 απλά πράγματα τα οποία τα βλέπω σε ένα μάκρο-επίπεδο και αφορούν θετικές προοπτικές. Και τα 2 σχετίζονται με την κουλτούρα μας γενικότερα στην Ελλάδα. Το πρώτο είναι ότι για μεγάλο διάστημα κυριάρχησε στην κοινωνία μας η θεώρηση ότι η επιχειρηματικότητα είναι ένα μάλλον κακό πράγμα. Οι αιτίες μας πάνε μακριά και δεν είναι της παρούσης να τα αναλύσουμε εδώ. Εγώ απλά θέλω να πω ότι η άνθηση των startups ίσως βοηθήσει στο να αναθεωρήσουμε το φόβο ή την εχθρική προδιάθεση πολλών ως προς την έννοια της επιχειρηματικότητας και του τι μπορεί να προσφέρει όχι μόνο στους επιχειρηματίες αλλά και στην κοινωνία ευρύτερα. Το να βλέπεις νέους (ή και λιγότερο νέους) ανθρώπους να προσπαθούν με κόπο, επιμονή, σχέδιο και αδιάκοπη θέληση για μάθηση να καταφέρουν να υλοποιήσουν τις ιδέες τους μπορεί να δώσει ένα νέο (και πολύ πιο ελπιδοφόρο) αφήγημα για την επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα.  

Το δεύτερο σημείο έχει να κάνει με μια άλλη διάσταση που αφορά τη συλλογική μας ψυχοσύνθεση: Ο φόβος για την αποτυχία. Αυτό είναι κάτι με το οποίο έχουν μεγαλώσει γενιές και γενιές στην Ελλάδα και μας έχει κάνει κακό σε πολλά επίπεδα. Οι σχετικές έρευνες λένε ότι σχεδόν το 98% των startups «αποτυγχάνει». Όμως αυτό επ’ουδενί δεν ακυρώνει τη σημασία και την ενέργεια των startups καθώς στην ουσία αποτελεί μια «ελεγχόμενη» καλά δομημένη διαδικασία μάθησης. Ας μην ξεχνάμε το περιβόητο “Fail fast, learn faster” που είναι το σύνθημα των lean μεθοδολογιών που ακολουθούν τα startups.

Θεωρώ λοιπόν ότι αυτό μπορεί να «μπολιάσει» και τους υπόλοιπους στη μικρή μας χώρα έτσι ώστε να αλλάξουμε νοοτροπία. Να μπορούμε να επιτρέπουμε στον εαυτό μας να «αποτυγχάνει», να το διαχειριζόμαστε καλύτερα, να μαθαίνουμε, να προβαίνουμε στις κατάλληλες αλλαγές και να προχωράμε με μεγαλύτερη επιμονή και αυτοπεποίθηση σε νέες επιδιώξεις. 

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

three × five =