αρχικηΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΖώντας στην εποχή των ευκαιριών | Του Γιάννη Μπελεγρίνη

Ζώντας στην εποχή των ευκαιριών | Του Γιάννη Μπελεγρίνη

Εντάξει, στην Ελλάδα τα τελευταία περίπου 7 χρόνια, δεν μπορεί να δημιουργηθεί τίποτα. Καμία προσπάθεια δεν μπορεί να ξεχωρίσει. Καμία δουλειά δεν μπορεί να βρεθεί. Οτιδήποτε δοκιμάσεις, είναι καταδικασμένο να αποτύχει. Αν έχεις κάποια δυνατή «γνωριμία», ίσως να καταφέρεις κάτι. Αλλά ακόμα και αυτά έχουν δυσκολέψει στην εποχή της κρίσης. Υπάρχει βέβαια και το «σύστημα» που δεν αφήνει τίποτα νέο να βγει προς τα έξω. Πολύ ωραία. Διάβασες αυτή την παράγραφο; Ας αποκαλυφθώ τώρα: δεν ήθελα να ξεκινήσω έτσι το άρθρο. Διότι δεν πιστεύω τα περισσότερα από όσα σημειώνονται πιο πάνω.

Αλήθεια, θα ήταν πολύ mainstream να ξεκινά ένα άρθρο, όπως ακριβώς η εισαγωγή που μόλις διάβασες. Μια εικόνα που ίσως είναι και βολική, μερικές φορές. Γιατί να σηκωθείς και να προσπαθήσεις για κάτι, όταν είναι… σίγουρο ότι δεν πρόκειται να καταφέρεις τίποτα; Είναι σίγουρο: δεν θα σε αφήσουν οι «άλλοι», η κρίση, η κακή τύχη, το «σύστημα». Άρα λοιπόν το αποδέχεσαι, κάθεσαι στο σπίτι σου, και το πολύ- πολύ να γράψεις κανένα αγριεμένο status στο Facebook.

Τις τελευταίες ημέρες βλέπουμε ακόμα ένα ιντερνετικό φαινόμενο να εξελίσσεται μπροστά στα μάτια μας. Ένα παράδειγμα που δείχνει ότι μια ενδιαφέρουσα προσπάθεια μπορεί να ξεχωρίσει. Ακόμα και μέσα στην κρίση, ακόμα κι αν είσαι μέχρι τώρα «άγνωστος», ακόμα και στην Ελλάδα των 1.000 προβλημάτων. Τώρα, υπάρχουν εργαλεία που οι παλαιότεροι δεν τα είχαν στη διάθεση τους. Ζούμε στην εποχή των ευκαιριών (και ξέρω ότι αυτή η φράση θα εκνευρίσει κάποιους).

Η Μαρίνα Σάττι μέχρι τις 19 Μαΐου – πριν λίγες ημέρες δηλαδή- ήταν «άγνωστη» στο ευρύ κοινό. Εκείνη την ημέρα, ανέβηκε στο Youtube το βίντεο κλιπ της, για το τραγούδι «Μάντισσα» (ακολουθεί παρακάτω). Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, το εν λόγω βίντεο έχει ξεπεράσει τις 2.300.000 προβολές. Ναι, μέσα σε λίγα 24ωρα. Ναι, με πρωταγωνίστρια μια «άγνωστη» νεαρή κοπέλα. Ναι, με εργαλείο το Youtube.

Δεν υπήρχε τύχη. Για να βγάλουμε και αυτή τη δικαιολογία από τη μέση. Η συγκεκριμένη κοπέλα προφανώς σηκώθηκε από τον καναπέ της, κάτι δημιούργησε, κάπως το έβγαλε προς τα έξω. Έκανε μια προσπάθεια. Μάλιστα με ένα τραγούδι όχι και τόσο mainstream. Τα κατάφερε. Βλέποντας τις λεπτομέρειες, διαπιστώνουμε ότι την μουσική την έχει γράψει η ίδια. Έχει κάνει και την παραγωγή. Τους στοίχους έχει γράψει ένας γνώριμος. Ο Μιχάλης των Stavento. Το βάζουμε και αυτό στο κάδρο. Δεν θα αρκούσε από μόνο του όμως. Πολλοί γνωστοί καλλιτέχνες γράφουν πολλά τραγούδια κατά καιρούς. Τα περισσότερα δεν κάνουν τρομερή επιτυχία. Το αν η συγκεκριμένη καλλιτέχνης θα αντέξει στον χρόνο, μένει να το δούμε. Είναι πολύ νωρίς.

Φυσικά, επειδή ζούμε στην Ελλάδα, και η κρίση δεν είναι το μόνο πρόβλημα που έχουμε, ήδη με μια γρήγορη βόλτα στα social media, διαπιστώνεις ότι κάποιοι… έχουν προλάβει να είναι αρνητικοί. Δεν τους αρέσει η τραγουδίστρια, δεν τους αρέσει το κομμάτι, δεν τους αρέσει που έγινε viral. Και το σημαντικότερο: «Ποια είναι ξαφνικά η Μαρίνα Σάττι που την ακούτε όλοι;». Η… διαταγή τους είναι ξεκάθαρη: Σταματήστε να ακούτε αυτό το τραγούδι. Σήμερα. Τώρα.

Ο καθένας είναι ελεύθερος να λέει την γνώμη του. Το θετικό από την άλλη, είναι ότι τις περισσότερες φορές ισχύει αυτό που γίνεται και στην τεχνολογία: το ποτάμι δεν γυρίζει πίσω. Τι κλισέ έκφραση, που όμως έχει εφαρμογή σε τόσα πολλά θέματα στη ζωή μας. Αυτό που είναι να γίνει, θα γίνει.

Ζούμε στην εποχή που βλέπουμε αρκετούς Youtubers να ξεκινούν από το μηδέν, χωρίς να έχουν μεγάλους Ομίλους και χρηματοδότες από πίσω τους και τελικά να φτάνουν να έχουν το δικό τους μεγάλο κοινό. Από ένα σημείο και μετά βγάζουν και χρήματα, αφού καταφέρνουν να κλείσουν διαφημίστηκες συμφωνίες.

Πολλοί από τους Youtubers που ξεχωρίζουν σήμερα, και έχουν πάρα πάρα πάρα πολλούς «ακολούθους», ξεκίνησαν πριν λίγα χρόνια, ανεβάζοντας απλά ένα βίντεο. Χρησιμοποιώντας τις νέες τεχνολογίες και τα social media.

Επειδή πριν λίγο μιλήσαμε για τραγούδι, Youtube και αυτοδημιούργητο καλλιτέχνη, υπάρχει ένα τρανταχτό παράδειγμα που «συνδέει» αυτά τα τρία. Το είδαμε εδώ στην Ελλάδα. Όχι στην μακρινή Αμερική. Μέσα στην κρίση. Ήταν ο Παντελής Παντελίδης. Τι έκανε ο συγκεκριμένος άνθρωπος: Ανέβασε ένα βίντεο στο Youtube, από το δωμάτιο του σπιτιού του. Πήρε κάποιες προβολές. Μετά ένα δεύτερο βίντεο. Πήρε περισσότερες προβολές. Μετά ένα τρίτο. Πήρε ακόμα περισσότερα views. Aπό ένα απλό κινητό όλα αυτά. Το αποτέλεσμα ήταν να φτάσει πολύ γρήγορα στην επιτυχία που ο ίδιος ήθελε. Δεν εξετάζουμε εδώ το αν αρέσει σε κάποιον η μουσική του Παντελή Παντελίδη ή όχι. Είναι θέμα γούστου. Εξετάζουμε την διαδρομή.

Από το συγκεκριμένο παράδειγμα όμως, βγαίνει και ένα άλλο σπουδαίο συμπέρασμα, κατά την ταπεινή μου γνώμη. Αφορά το «σύστημα» που λέγαμε στην αρχή. Για να το βγάλουμε και αυτό από την μέση. Ο Παντελίδης ήταν έξω από το «σύστημα» όταν ξεκίνησε να ανεβάζει τα βίντεο του. Άλλωστε έκανε άλλο επάγγελμα στην προ- τραγουδιού ζωή του. Ξαφνικά λοιπόν, άρχισε να ανεβάζει βίντεο με τραγούδια. Έφτασε τα 500.000 views, μετά τα 800.000 views, μετά το 1.000.000 views, μετά τα 2.000.000 views, μετά τα 5.000.000 views. Τι συνέβη τότε ουσιαστικά; Το «σύστημα», ακόμα κι αν δεχτούμε ότι υπάρχει, δεν μπορούσε να τον αγνοήσει. Πρόσωπα και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνταν στο συγκεκριμένο πεδίο, τον αποδέχτηκαν και τον προσέγγισαν. Όχι γιατί τον συμπάθησαν σαν άνθρωπο ξαφνικά, αλλά κυρίως γιατί δεν μπορούσαν να τον αγνοήσουν.

Είναι κάτι που πρέπει να το έχουν στο μυαλό τους οι startuppers που ξεκινούν σήμερα. Πρέπει να το έχουμε όλοι στο μυαλό μας, κάθε ημέρα. Αν κάνεις κάτι καλά και ανεβαίνεις συνεχώς, το «σύστημα» από ένα σημείο και μετά δεν μπορεί να σε αγνοήσει.

Ένας ποδοσφαιριστής που θα βάλει σε μια χρονιά 30 γκολ, δεν μπορεί να αγνοηθεί. Ακόμα κι αν δεν κάνει το «μπαμ» με την πρώτη σεζόν, θα συμβεί αμέσως μετά. Αν, δηλαδή, τη δεύτερη χρονιά βάλει 35 γκολ, η λογική λέει ότι θα πάρει μεταγραφή σε μια μεγαλύτερη ομάδα.

Στόχος είναι να κάνεις το «μπαμ» γρήγορα, μέσα σε μια ή δύο ποδοσφαιρικές σεζόν; Να γίνεις γνωστός μέσα σε μια νύχτα; Να μαζέψεις 2 εκατ. views στο Youtube μέσα σε λίγα 24ωρα; Να φτιάξεις μια startup που θα εξαγοραστεί προς 1 εκατ. ευρώ σε 1 μήνα; Για εμένα, δεν είναι αυτός ο μεγάλος στόχος. Οι νύχτες μπορεί να είναι 5, 10, 80 ή 100. Σημασία έχει να αντέξεις αυτές τις νύχτες, μέχρι να έρθει η νίκη. Και η νίκη, μπορεί να είναι μεγαλειώδης.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

1 + 8 =