αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΓιατί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης «μαγνητίζει» διεθνείς επενδυτές

Γιατί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης «μαγνητίζει» διεθνείς επενδυτές

Το ενδιαφέρον των Aμερικανών για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης ήταν δεδομένο, καθώς η συμμετοχή ενός τουλάχιστον ομίλου από τις ΗΠΑ, της Black Summit Financial Group, είχε ήδη προαναγγελθεί. Ωστόσο η συμμετοχή στον διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε την προηγούμενη εβδομάδα από το ΤΑΙΠΕΔ ξεπέρασε τις προβλέψεις, καθώς το “παρών” έδωσαν και ισχυροί γαλλικοί, βέλγικοι και γερμανικοί όμιλοι σε συμμαχία με σημαντικές ελληνικές επιχειρήσεις. 

Η συμμετοχή τεσσάρων σημαντικών επενδυτικών σχημάτων στον διαγωνισμό πώλησης του 67% του Οργανισμού Λιμένα της Αλεξανδρούπολης επιβεβαιώνει το έντονο γεωπολιτικό ενδιαφέρον της περιοχής, αλλά και τη σημασία που αυτή αποκτά στον ενεργειακό τομέα. Τον “στρατηγικό ρόλο” της Αλεξανδρούπολης έχει τονίσει επανειλημμένα και ο Αμερικανός πρέσβης Τζέφρι Πάιατ, ενώ οι ΗΠΑ χρησιμοποιούν ήδη το λιμάνι στο πλαίσιο της ελληνοαμερικανικής αμυντικής συνεργασίας (Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας – MDCA). 

Τη θέση της Αλεξανδρούπολης ως περιφερειακού ενεργειακού κόμβου ενισχύει και η δημιουργία του πλωτού σταθμού υποδοχής, προσωρινής αποθήκευσης και αεριοποίησης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG), ο οποίος θα αποτελέσει μια νέα, ανεξάρτητη πύλη εισόδου φυσικού αερίου στις αγορές της N.A. και Κεντρικής Ευρώπης. Τα έργο της Gastrade, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα σχεδιαζόμενα μεγάλα ενεργειακά έργα στην περιοχή, όπως οι αγωγοί  ΤΑΡ και IGB, αλλά και η υπόγεια αποθήκη Καβάλας, δημιουργούν ένα ολοκληρωμένο σύστημα υποδοχής και διανομής φυσικού αερίου για όλη την ευρύτερη περιοχή. 

Πέρα από τον ενεργειακό κλάδο, το λιμάνι διαθέτει ισχυρές προοπτικές και στην εμπορευματική δραστηριότητα, καθώς συνδέεται με την Εγνατία Οδό, δίνοντας εύκολη δίοδο στα εμπορεύματα Ανατολής και Δύσης και αντίστροφα. Σημαντικές είναι και οι προοπτικές αξιοποίησης του λιμένα για την παράκαμψη του Βοσπόρου για την εμπορευματική μεταφορά μέσω συνδυασμένων μεταφορών (πλοία, φορτηγά, σιδηρόδρομος).

Οι τέσσερις “μνηστήρες”

Δεδομένων όλων αυτών, δεν αποτελεί έκπληξη η συμμετοχή τεσσάρων σχημάτων στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ. Πρόκειται για τους Quintana Infrastructure & Development, Κοινοπραξία Cameron S.A. (ομιλος Κοπελούζου) – Goldair Cargo A.Ε. – Bollore Africa Logistics, Κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis (IPIA) (Black Summit Financial Group – Euroports – EFA Group και ΓΕΚ Τέρνα) και ΟΛΘ. 

Η αμερικανική Quintana Infrastructure & Development είναι ιδιωτική εταιρεία επενδύσεων χαρτοφυλακίου και διαχείρισης εταιρειών που επικεντρώνεται στους τομείς των ενεργειακών υποδομών, υποδομών δεδομένων και τεχνολογίας, βιομηχανικής αγοράς και διαχείρισης πόρων, συμπεριλαμβανομένων θαλάσσιων λιμένων και τερματικών, μεταφοράς και επεξεργασίας φυσικών πόρων. Η εταιρεία δημιουργήθηκε το 2011 και ελέγχεται από τον Αμερικανό επιχειρηματία William K. Robertson, η οικογένεια του οποίου συνδέεται με την Quintana Petroleum, μια από τις παλαιότερες πετρελαϊκές εταιρείες του Τέξας. 

Η πρώτη κοινοπραξία που εκδήλωσε ενδιαφέρον είναι αυτή της εταιρείας Cameron S.A. του ομίλου Κοπελούζου, της Goldair Cargo και της Bollore Africa Logistics. Η συμμετοχή του ομίλου Κοπελούζου στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ είχε λίγο-πολύ προεξοφληθεί δεδομένης της δραστηριοποίησής του στην περιοχή, όπου κατασκευάζει μονάδα φυσικού αερίου δυναμικότητας 600-700 ΜW, ενώ συμμετέχει και στην Gastrade. H Goldair προσβλέπει στην ενίσχυση της δραστηριότητας της στα logistics και τις σιδηροδρομικές μεταφορές. Τέλος, η Bollore Africa Logistics είναι μέλος του γαλλικού ομίλου Bollore, ο οποίος θεωρείται από τους κορυφαίους παγκοσμίως στους τομείς των μεταφορών και των logistics.

Η δεύτερη κοινοπραξία είναι αυτή της αμερικανικής επενδυτικής εταιρείας Black Summit Financial Group. Πρόκειται για μια συμμετοχή που είχε προαναγγελθεί ως αποτέλεσμα του έντονου αμερικανικού ενδιαφέροντος για το λιμάνι της πόλης. Εξάλλου, στη χρηματοδότηση της επένδυσης συμμετέχει και ο αμερικανικός αναπτυξιακός οργανισμός International Development Finance Corporation (DFC).  

Στην κοινοπραξία της Black Summit συμμετέχει και ο όμιλος της ΓΕΚ Τέρνα, καθώς το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης μπορεί να προσφέρει ως παραχώρηση σημαντικές αποδόσεις, ενώ ανοίγει και ο δρόμος για σημαντική αύξηση του κατασκευαστικού ανεκτέλεστου του ομίλου από τις κατασκευαστικές εργασίες που θα γίνουν στο λιμάνι. Εκτός όλων των άλλων, η επένδυση στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης εντάσσεται και στον γενικότερο σχεδιασμό για την περιοχή, καθώς η ΓΕΚ Τέρνα σχεδιάζει και μια επένδυση ύψους 300 εκατ. ευρώ για την κατασκευή και λειτουργία μονάδας φυσικού αερίου στην Κομοτηνή.

Την κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis συμπληρώνουν η βελγική εταιρεία λιμενικών υποδομών Europort, που διαχειρίζεται 26 εμπορευματικούς σταθμούς στον πλανήτη, καθώς και η EFA Group, ένας όμιλος εταιρειών που κατασκευάζουν προϊόντα και συστήματα υψηλής τεχνολογίας, καθώς και υπηρεσίες διαχείρισης συμβάσεων/έργων στους τομείς της αεροδιαστημικής, της άμυνας, της εσωτερικής ασφάλειας και άλλων βιομηχανικών τομέων.

Την τετράδα των ενδιαφερομένων συμπληρώνει ο Οργανισμός Λιμένα Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με πληροφορίες, η διοίκηση του ΟΛΘ και ο βασικός της μέτοχος, South Europe Gateway Thessaloniki (SEGT), εξετάζουν το ενδεχόμενο υποβολής προσφοράς, αφού προκύψει ότι μπορούν να υπάρξουν συνέργειες μεταξύ των δύο λιμανιών.

Εντός του 2021 ο στρατηγικός επενδυτής 

Πλέον για την Αλεξανδρούπολη τον λόγο έχουν οι σύμβουλοι αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ, οι οποίοι, αφού αξιολογήσουν τις υποβληθείσες εκδηλώσεις ενδιαφέροντος, θα υποβάλουν την εισήγησή τους προς το διοικητικό συμβούλιο του Ταμείου σχετικά με τους υποψηφίους που πληρούν τα κριτήρια συμμετοχής για την επόμενη φάση του διαγωνισμού (φάση δεσμευτικών προσφορών). Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού και η ανάδειξη του στρατηγικού επενδυτή αναμένονται μέσα στο 2021. 

Ωστόσο, η προσοχή στρέφεται στους υπόλοιπους διαγωνισμούς που προχωρούν στην περιοχή της Θράκης. Τρία σχήματα υπέβαλαν εκδήλωση ενδιαφέροντος για την παραχώρηση της χρήσης, ανάπτυξης και εκμετάλλευσης του υπόγειου φυσικού χώρου που προκύπτει από το σχεδόν εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου “Νότια Καβάλα”, με σκοπό τη μετατροπή του σε χώρο αποθήκευσης φυσικού αερίου. Πρόκειται για τους China Machinery Engineering (CMEC) – Maison Group, Energean Oil & Gas και ΔΕΣΦΑ – ΓΕΚ Τέρνα. 

Αυξημένη αναμένεται και η συμμετοχή στην υποπαραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του εμπορικού λιμένα Φίλιππος Β’ της Καβάλας. Οι εκδηλώσεις ενδιαφέροντος για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό υποβλήθηκαν χθες Παρασκευή, αλλά μέχρι την ώρα που γράφονταν αυτές οι γραμμές δεν είχαν ανακοινωθεί οι υποψήφιοι.   

Πηγή: Capital.gr

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

3 × one =