αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΈνεση ρευστότητας 300 εκατ. ευρώ, προσλήψεις και άλλα: Το πλάνο για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία

Ένεση ρευστότητας 300 εκατ. ευρώ, προσλήψεις και άλλα: Το πλάνο για τα Ελληνικά Ταχυδρομεία

Ένεση ρευστότητας που θα προσεγγίσει τα 300 εκατ. ευρώ, πολιτική προσλήψεων και συμβάσεων στα πρότυπα του ιδιωτικού τομέα, αλλά και είσοδος νέου στρατηγικού επενδυτή σε βάθος χρόνου. Αυτοί είναι οι τρεις βασικοί άξονες του σχεδίου εξυγίανσης και αναδιάρθρωσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων, που παρουσιάστηκε αυτή την εβδομάδα από την κυβέρνηση. 

Πρώτος στόχος του πλάνου είναι να βγει η εταιρεία από την “εντατική”. Τα ΕΛΤΑ λειτουργούν με αρνητικά ίδια κεφάλαια, ενώ κάθε μήνα το έλλειμμα αυξάνεται κατά περίπου 4,7 εκατ. ευρώ. Για τον λόγο αυτό προωθείται Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου ύψους 100 εκατ. ευρώ στην οποία θα συμμετάσχει σίγουρα η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) και μένει να φανεί το τι θα κάνει η Eurobank που συμμετέχει με 10% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας. 

Την ένεση ρευστότητας αναμένεται να συμπληρώσει η πληρωμή της αποζημίωσης για την καθολική ταχυδρομική υπηρεσία που παρέχουν τα ΕΛΤΑ (σ.σ. η ταχυδρομική κάλυψη όλης της χώρας), για τα έτη 2013-2020. Το ποσό αυτό αναμένεται να φτάσει τα 180 με 200 εκατ. ευρώ, δεδομένου πως για τα έτη 2013-18 έχει υπολογιστεί δαπάνη 150 εκατ. ευρώ πλέον των 90 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη καταβληθεί με τη μορφή προκαταβολών.

Εθελουσία για 2.000 άτομα 

Μια από τις πρώτες κινήσεις, που θα χρηματοδοτηθεί μεταξύ άλλων και από την ΑΜΚ, είναι ένα πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου που θα έχει στόχο την αποχώρηση περίπου 2.000 εργαζομένων, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια από τους περίπου 5.600 εργαζόμενους που απασχολούν σήμερα τα ΕΛΤΑ.  

Η διοίκηση των ΕΛΤΑ έχει υπολογίσει ότι μόνο από τη μείωση του προσωπικού το ετήσιο όφελος θα προσεγγίζει τα 70 εκατ. ευρώ. Επιπλέον εξοικονόμηση θα προέλθει και από τη μείωση των μισθών κατά 8% στην οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν συμφωνήσει διοίκηση και εργαζόμενοι. Πρόκειται για μια σημαντική “ανάσα” για την υπερχρεωμένη επιχείρηση, καθώς το κόστος μισθοδοσίας από μόνο του αποτελεί περίπου τα 2/3 των εξόδων. 

Παράλληλα με τις διατάξεις που ψηφίστηκαν αυτή την εβδομάδα, δίνεται η δυνατότητα μεταφοράς του πλεονάζοντος προσωπικού εντός του ομίλου αλλά και μέρους αυτού στον Δημόσιο Τομέα. Αντίστοιχες διατάξεις είχαν χρησιμοποιηθεί και στην εξυγίανση, αναδιάρθρωση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ (ν. 3891/2010) που προέβλεπε μεταξύ άλλων την υποχρεωτική μεταφορά του πλεονάζοντος προσωπικού στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, αλλά και ο ν. 4643/2019 για τον εκσυγχρονισμό του ομίλου της ΔΕΗ. 

Οι διατάξεις για τα ΕΛΤΑ περιλαμβάνουν ακόμη αλλαγές στη σύναψη εργασιακών συμβάσεων για το νέο προσωπικό αορίστου και ορισμένου χρόνου, την πρόσληψη διευθυντών από τον ιδιωτικό τομέα για 3+3 χρόνια, καθώς και νέα πολιτική συμβάσεων προμηθειών, κατά παρέκκλιση όσων ισχύουν για τις δημόσιες συμβάσεις. Ουσιαστικά τα ΕΛΤΑ απαλλάσσονται από τις δεσμεύσεις που ισχύουν για το Δημόσιο και θα μπορούν πλέον να λειτουργούν με όρους ιδιωτικής επιχείρησης.

Νέος επενδυτής 

Το τελευταίο στάδιο του σχεδίου προβλέπει την είσοδο νέου επενδυτή στο μετοχικό κεφάλαιο των ΕΛΤΑ, αλλά αυτό θα γίνει σε βάθος χρόνου και εφόσον έχει επιστρέψει η εταιρεία στην κερδοφορία. Όπως δήλωσε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης: “Ο στόχος μας είναι τα χρήματα τα οποία θα βάλει ο Έλληνας φορολογούμενος στα ΕΛΤΑ μέσω του κράτους να μπορέσει να τα πάρει πίσω. Να μπορέσει δηλαδή μέσω της λειτουργικής κερδοφορίας της επιχείρησης από τη μία και μέσω της αύξησης της περιουσίας μη κράτους, δηλαδή με στρατηγικό επενδυτή. Πότε θα γίνει αυτό; Όχι τώρα. Όταν θα έχει ολοκληρωθεί αυτό το πλάνο μετασχηματισμού, και άρα όταν τα ΕΛΤΑ θα έχουν τη μεγαλύτερη δυνατή αξία, τότε να μπορέσει να γίνει”.

Νέα εμπορική πολιτική και ψηφιακός μετασχηματισμός 

Κομβική σημασία στο πλάνο εξυγίανσης έχει η αναδιάρθρωση της οργανωτικής δομής των ΕΛΤΑ καθώς και η ανάπτυξη νέας πολιτικής προμηθειών. Το βάρος αναμένεται να πέσει στην λειτουργική ανάπτυξη στον τομέα των υπηρεσιών δεμάτων και ταχυμεταφορών, καθώς οι υπηρεσίες ταχυδρομείου μειώνονται συνεχώς.  

Στη διοίκηση της εταιρείας θεωρούν ότι οι υπηρεσίες δεμάτων και ταχυμεταφορών αποτελούν πεδίο εισαγωγής νέων premium προϊόντων υψηλής κερδοφορίας. Εξάλλου, ο προσανατολισμός της ΕΛΤΑ, όπως αυτός αποτυπώνεται και στη νέα εμπορική και τιμολογιακή πολιτική της επιχείρησης, στρέφεται στην αγορά δέματος-μικροδέματος με ολοένα αυξανόμενο ρυθμό. 

Απώτερος στόχος είναι να καταστεί η επιχείρηση ο μεγαλύτερος και πιο αξιόπιστος παίκτης στην αγορά CEP (Courier, Express & Parcels) στην Ελλάδα. Και αυτό γιατί τα έσοδα από την αλληλογραφία, που αντιπροσωπεύει περίπου το 60% των συνολικών εσόδων των ΕΛΤΑ, μειώνονται συνεχώς λόγω της ψηφιοποίησης και της αντικατάστασης του χαρτιού με ψηφιακά αρχεία. 

Παράλληλα, τα έσοδα επιπλέον των χρηματοοικονομικών προϊόντων ΕΛΤΑ (της δεύτερης μεγαλύτερης πηγής εσόδων της επιχείρησης), με σημαντικότερα την ταχυπληρωμή και τη συνεργασία με την Eurobank, εμφανίζουν καθοδική τάση ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης, του ανταγωνισμού στον κλάδο, αλλά και της διείσδυσης του internet banking και άλλων τεχνολογιών.

Προγραμματική Συμφωνία 70 εκατ. ευρώ 

Απαραίτητος κρίνεται ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ, προκειμένου η εταιρεία να αξιοποιήσει την τεχνολογία για να βελτιώσει τη λειτουργία της, ισχυροποιώντας τη θέση της έναντι του ανταγωνισμού. Πέραν όλων των άλλων η χρήση νέων τεχνολογιών θεωρείται μονόδρομος, προκειμένου η εταιρεία να συνεχίσει να παρέχει ταχυδρομικές υπηρεσίες στο σύνολο της χώρας και μετά την αναδιάρθρωσή της, όπου θα διαθέτει μειωμένο προσωπικό αλλά και λιγότερα καταστήματα.  

Στο πλαίσιο αυτό ήδη έχει υπογραφεί προγραμματική συμφωνία, ύψους 70 εκατ. ευρώ, μεταξύ της εταιρείας και της Κοινωνίας της Πληροφορίας Α.Ε. για ένα σύνθετο πλέγμα δράσεων ψηφιακού μετασχηματισμού για την αναβάθμιση των συστημάτων, την αυτοματοποίηση των κέντρων διαλογής και την παροχή καλύτερων και περισσότερων ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες, όπως Ηλεκτρονικές Θυρίδες (Smart Parcel Stations), Ψηφιακά Κέντρα Εξυπηρέτησης (Digital Branch), νέων “έξυπνων” χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, χρήση πολλαπλών καναλιών (Web, mobile apps, Call Center, social Networks κ.λπ.) κ.ά.

Πηγή: Capital.gr

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

2 × 3 =