αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΈνα Ευρωπαϊκό ταξίδι με τρένο που κινδυνεύει να ρίξει «αυλαία»

Ένα Ευρωπαϊκό ταξίδι με τρένο που κινδυνεύει να ρίξει «αυλαία»

Οι παλαιές ημέρες δόξης, μόλις στα τέλη του 20ού αιώνα και στις αρχές του 21ου για τη Eurostar φαίνεται να έχουν τελειώσει με την πτώση κατά 95% της επιβατικής κίνησης – και η επιβίωσή της διακυβεύεται, εάν δεν στηριχθεί οικονομικά και δεν αρθούν οι περιορισμοί στις μετακινήσεις. Κι ενώ μετέφερε έως και 30.000 επιβάτες ημερησίως, μετά δυσκολίας πλέον φθάνουν τώρα τους 500 λόγω των καταστρεπτικών συνεπειών της πανδημίας, όπως αναφέρεται σχετικά σε δημοσίευμα των Financial Times. O δε διευθύνων σύμβουλός της, πάντως, ο Γάλλος Ζακ Νταμά, μπορεί να μη μοιάζει με τους ρομαντικούς θιασώτες των σιδηροδρόμων, αλλά έχει την πραγματιστική προσέγγιση που χρειάζεται. Η Eurostar, άλλωστε, αυτός ο υποθαλάσσιος σιδηρόδρομος που ενώνει διά της Μάγχης την ηπειρωτική Ευρώπη με τη Βρετανία, αποτελεί ένα κοινό έργο: ως εταιρεία ανήκει κατά 55% στους γαλλικούς σιδηροδρόμους, έχει έδρα το Λονδίνο και χρησιμοποιεί γερμανικά τρένα. Οταν πρωτολειτούργησε το 1994, η γαλλική Figaro έγραφε πως επρόκειτο για το τέλος του βρετανικού απομονωτισμού.

Οι ευρωβουλευτές που πήγαιναν στις Βρυξέλλες ή οι τραπεζίτες που ζούσαν στη Γαλλία και εργάζονταν στο Λονδίνο, οι ερωτικές σχέσεις μεταξύ Λονδρέζων και Παριζιάνων που διήρκεσαν χάρις στη Eurostar, και πολλοί άλλοι έδωσαν νέα πνοή στην ιδέα της Ευρώπης. Η υπερταχεία Eurostar ενώνει τέσσερις πρωτεύουσες, Λονδίνο, Παρίσι, Βρυξέλλες και Αμστερνταμ και διαθέτει το μεγαλύτερο υποθαλάσσιο τμήμα σιδηροδρομικής γραμμής στον κόσμο. Βέβαια, ο πολυεθνικός χαρακτήρας της Eurostar αποδεικνύεται προβληματικός τώρα που χρήζει σωτηρίας με κρατικά κονδύλια και ασκούνται έντονες πιέσεις στο Λονδίνο να της παράσχει βοήθεια, ακριβώς όπως και στις αεροπορικές εταιρείες της χώρας.

Ο Ζακ Νταμά δεν κρύβει τη δυσαρέσκειά του. «Η γαλλική κυβέρνηση, όταν την προσεγγίζουμε, ισχυρίζεται ότι η εταιρεία υπόκειται στον έλεγχο της κυβέρνησης του Ηνωμένου Βασιλείου, κι όταν πηγαίνουμε στο Λονδίνο, απαντούν πως η Eurοstar ανήκει στους Γάλλους κατά το μείζον. Εχω απαυδήσει», λέει. Οσο για την έξοδο της Βρετανίας από την Ε.Ε., αυτή σε επίπεδο γραφειοκρατίας θα αποτελέσει μόνιμο παράγοντα καθυστερήσεων στη διεξαγωγή των δρομολογίων, αλλά η πανδημία παρομοιάζεται με σεισμό – η ελάττωση της κίνησης είναι της τάξεως του 95% και ο φόβος διάχυτος, όπως επισημαίνουν οι Financial Times.

Οι ζημίες της εταιρείας ανέρχονται σε 500 εκατ. στερλίνες ετησίως, όταν μέσα σε διάστημα δεκαλέπτου μπορεί να έχει απώλεια ίσως και 20.000 λιρών. Πρώτη φορά στην ιστορία της ίσως να μην υπάρχει φως στην άκρη του τούνελ, μιας και το ρευστό αρκεί μέχρι τον Ιούνιο περίπου. Ορισμένοι αναλυτές προτείνουν να αφεθεί να πτωχεύσει και να γεννηθεί από τις στάχτες της άλλη εταιρεία, αν και οι περισσότεροι θεωρούν πως θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να ορθοποδήσουν τα δρομολόγια με υπερταχείες. Ο Ζακ Νταμά διατείνεται πως το τρένο δεν θα πεθάνει λόγω της ιστορίας του. Μπορεί να μη ζει ούτε ο Μιτεράν ούτε ο Σιράκ, όπως παρατηρεί, αλλά η βασίλισσα Ελισάβετ είναι εδώ. «Και είναι η καλύτερη προστατευτική μητέρα και εγώ είμαι έτοιμος να της ζητήσω χρήματα», προσθέτει. Από το 2009 και μετά η εταιρεία ήταν ως επί το πλείστον κερδοφόρος, το 2019 τα έσοδά της ανέρχονταν σε 1 δισ. στερλίνες και τα λειτουργικά κέρδη της σε 92 εκατ. στερλίνες.

Επιπλέον, η υπερταχεία συνάδει απόλυτα με την εποχή της μείωσης των ρύπων, αφού το να ταξιδέψεις με αυτήν εξοικονομείται το 90% των εκπομπών, που θα δημιουργούνταν από μια αντίστοιχη πτήση. 

Πηγή: Καθημερινή

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

16 + nineteen =