αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΌταν δεν πάει ο Μωάμεθ στο βουνό…: Γνωστές αλυσίδες επιστρέφουν στο κέντρο της Αθήνας

Όταν δεν πάει ο Μωάμεθ στο βουνό…: Γνωστές αλυσίδες επιστρέφουν στο κέντρο της Αθήνας

Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), το ελληνικό νοικοκυριό ξοδεύει 170 ώρες τον χρόνο, δηλαδή περίπου 7 ημέρες, για την αγορά των βασικών ειδών διατροφής και σπιτιού (είδη παντοπωλείου), εκ των οποίων τις μισές στο σούπερ μάρκετ. Σε αυτές τις ώρες, μάλιστα, δεν συμπεριλαμβάνεται ο χρόνος που απαιτείται για μετακινήσεις. Σύμφωνα, επίσης, με μελέτη του ΙΕΛΚΑ, οι καταναλωτές, στη συντριπτική τους πλειονότητα (70%), επιχειρούν να εξοικονομήσουν χρόνο μέσω κυρίως της αναζήτησης κοντινού καταστήματος.

Ο χρόνος είναι χρήμα, λοιπόν, και στην Ελλάδα της κρίσης η σχετική φράση ή –εάν προτιμάτε– η αρχαιοελληνική εκδοχή της, το «χρόνου φείδου», γίνεται πιο επίκαιρη από ποτέ.

Οι μεγάλοι λιανέμποροι έχουν αντιληφθεί ότι, «όταν δεν πάει ο Μωάμεθ στο βουνό, πάει το βουνό στον Μωάμεθ», κι έτσι αρκετές αλυσίδες λιανικής πώλησης τροφίμων, ηλεκτρικών συσκευών και οικιακού εξοπλισμού, αλυσίδες που μέχρι πριν από λίγα χρόνια αναπτύσσονταν κυρίως με καταστήματα χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων σε περιοχές εκτός του αστικού ιστού μετακινούνται πλέον στο κέντρο. Ετσι, είδαμε το τελευταίο διάστημα να ανοίγουν υποκαταστήματα οι αλυσίδες «ΑΒ Βασιλόπουλος» και «Προμηθευτική» στην καρδιά του εμπορικού κέντρου της Αθήνας (στις οδούς Μητροπόλεως, Αθηνάς και Κοραή).

Τα καταστήματα αυτά απευθύνονται, αφενός, σε όσους εργάζονται στο κέντρο της Αθήνας και, αφετέρου, σε όσους διαμένουν σε διαμερίσματα με βραχυχρόνια μίσθωση (τύπου Airbnb), τάση που γνωρίζει ραγδαία ανάπτυξη, ειδικά στο ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας. Τη λογική της «μετακόμισης» καταστημάτων στα κέντρα των πόλεων σχεδιάζει και η Lidl Hellas, στόχος της οποίας, όπως δηλώνουν τα στελέχη της διοίκησής της, είναι να αποκτήσουν ευκολότερη πρόσβαση οι καταναλωτές.

Την «επιστροφή» στο κέντρο των πόλεων είχε επισημάνει από το περασμένο φθινόπωρο ο επικεφαλής της αλυσίδας «Κωτσόβολος» Αν. Αθανασόπουλος, εγκαινιάζοντας κατάστημα της γνωστής εταιρείας ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών στο κέντρο του Πειραιά. Ενα χρόνο πριν, άλλωστε, η ίδια αλυσίδα είχε εγκαινιάσει το εμβληματικό της κατάστημα στην οδό Κοραή, στην Αθήνα, στο οποίο μετεγκαταστάθηκε το κατάστημα που βρισκόταν ακριβώς απέναντι, στην πλατεία Κλαυθμώνος. Με άλλα λόγια, η αλυσίδα αποφάσισε να επενδύσει στη δημιουργία ενός νέου καταστήματος στην καρδιά του κέντρου.

Πλέον πρόσφατο παράδειγμα της νέας στρατηγικής στο λιανεμπόριο αποτελεί αυτό της αλυσίδας οικιακού εξοπλισμού και DIY (Do It Yourself) Leroy Merlin, η οποία από την Παρασκευή λειτουργεί το πρώτο κατάστημα στο κέντρο της πόλης, επί της λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας. Η εταιρεία θεωρεί ότι συγκριτικά πλεονεκτήματα του εν λόγω καταστήματος είναι η εύκολη πρόσβασή του με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, η γειτνίασή του με πολυπληθείς περιοχές (όπως Αμπελόκηποι, Ιλίσια, Γουδί, Παγκράτι), καθώς και το γεγονός ότι την περίοδο Μαΐου – Οκτωβρίου θα λειτουργεί κάθε Κυριακή. Το γεγονός δε ότι πρόκειται για μικρότερο κατάστημα από τα άλλα σημεία πώλησης, όπως είναι, για παράδειγμα, αυτό που βρίσκεται στο Εμπορικό Πάρκο του Αεροδρομίου Σπάτων, σημαίνει μικρότερο λειτουργικό κόστος. Το στοιχείο του μειωμένου κόστους αποτελεί βασικό κίνητρο και για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις που τοποθετούν την ανάπτυξή τους στο κέντρο της πόλης.

Οι λιγότερες δαπάνες συντήρησης λόγω του μικρότερου μεγέθους των καταστημάτων, σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα που αυτά έχουν σε σύγκριση με τα απομακρυσμένα σημεία πώλησης, αντισταθμίζουν την αύξηση που καταγράφεται το τελευταίο διάστημα στις εμπορικές μισθώσεις στο κέντρο της Αθήνας (στην οδό Ερμού, για παράδειγμα).

Η επιστροφή στο κέντρο αποτελεί παγκόσμια τάση και όχι μόνον ελληνική. Η Leroy Merlin έχει αναπτύξει κατάστημα στο κέντρο του Παρισιού, ενώ ο διευθύνων σύμβουλος της ΙΚΕΑ Γιέσπερ Μπρόντιν έχει προαναγγείλει την ανάπτυξη καταστημάτων της σουηδικής αλυσίδας στο κέντρο των πόλεων. Σε επίπεδο σχεδιασμού ήδη βρίσκεται η ανάπτυξη του πρώτου πολυώροφου ΙΚΕΑ στο κέντρο της πόλης και συγκεκριμένα στον δυτικό σιδηροδρομικό σταθμό της Βιέννης.

Καταστήματα – εκθετήρια αντί μεγάλων επιφανειών

Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου και η ανάγκη για τη δραστηριοποίηση των λιανεμπορικών αλυσίδων σε ποικίλα κανάλια διάθεσης των προϊόντων τους (πρακτική omnichannel) σχετίζεται άμεσα με τη «μετακόμιση» στο κέντρο. Η τάση που αναπτύσσεται ευρέως είναι η ακόλουθη: οι καταναλωτές παραγγέλνουν ένα προϊόν από το ηλεκτρονικό κατάστημα μιας αλυσίδας και το παραλαμβάνουν από το φυσικό κατάστημα, που ακριβώς για αυτό τον λόγο δεν χρειάζεται να είναι μεγάλων διαστάσεων. Δημιουργούνται με άλλα λόγια τα λεγόμενα pick-up points, κάτι που σχεδιάζει μελλοντικά για την Ελλάδα και η Leroy Merlin. Το φυσικό κατάστημα μπορεί να λειτουργεί ως εκθετήριο και ως εκ τούτου επίσης να μη χρειάζεται η μίσθωση επαγγελματικών ακινήτων με τεράστιους αποθηκευτικούς χώρους. Δηλαδή ο καταναλωτής επισκέπτεται το φυσικό κατάστημα και παραγγέλνει το προϊόν επί τόπου ή στη συνέχεια μέσω Διαδικτύου και η παραγγελία αποστέλλεται στη συνέχεια στο σπίτι του. Η ΙΚΕΑ έχει προαναγγείλει τη δημιουργία τόσο pick-up points όσο και καταστημάτων – εκθετηρίων εντός του αστικού ιστού. Ηδη στη Στοκχόλμη ίδρυσε πέρυσι εκθετήριο αποκλειστικά για έπιπλα και εξοπλισμό κουζίνας, ενώ στη Μαδρίτη δημιούργησε εκθετήριο για κρεβατοκάμαρες. Το 2019 και το 2020 προγραμματίζει τη δημιουργία εκθετηρίων με όλες τις κατηγορίες προϊόντων στο Λονδίνο και την Κοπεγχάγη.

Στην περίπτωση των αλυσίδων ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, τα καταστήματα στο κέντρο της πόλης εξυπηρετούν καλύτερα και την παροχή υπηρεσιών τεχνικής υποστήριξης.

Πηγή: Καθημερινή

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

nineteen + twelve =