αρχικηΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΤι πρέπει να κάνεις όταν η ιδέα σου… είναι «πιασμένη» | Του Γιάννη Μπελεγρίνη

Τι πρέπει να κάνεις όταν η ιδέα σου… είναι «πιασμένη» | Του Γιάννη Μπελεγρίνη

Σε πόσους έχει τύχει αυτό: Έχεις μια νέα καταπληκτική επιχειρηματική ιδέα. Ενώ είσαι έτοιμος να την κάνεις πραγματικότητα, αποφασίζεις λίγο πριν να κάνεις ένα ψάξιμο στο Google. Και τι περίεργο, η ιδέα που νόμιζες ότι έχεις σκεφτεί πρώτος, υπάρχει ήδη. Μάλιστα μπορεί να υπάρχουν άλλα 10 παρόμοια projects.

Τι κάνεις μετά; Αν δεν κλείσεις το παράθυρο του browser απογοητευμένος, ξεκινάς να ψάχνεις για το πως η δική σου ιδέα διαφοροποιείται από τους άλλους. Τι παραπάνω μπορείς να προσφέρεις. Όσο περισσότερο ψάχνεις όμως, τόσο περισσότερο βλέπεις ότι η ιδέα σου μοιάζει με άλλες που ήδη είναι στην αγορά. Κάπου εκεί τα παρατάς, με μια κλισέ διαπίστωση: Όλες οι καλές ιδέες υπάρχουν ήδη.

Εδώ όμως, ίσως είναι το κλειδί της ιστορίας. Η φράση «υπάρχει ήδη» είναι μια από τις χειρότερες φράσεις στην επιχειρηματικότητα. Είναι χρήσιμο σε αυτό το σημείο, να σας πω κάτι από την ιστορία του site που διαβάζετε αυτή τη στιγμή: Πριν τον Σεπτέμβριο του 2016, όταν έκανα μια γύρα στο startup οικοσύστημα έτσι ώστε να λάβω feedback για το ενημερωτικό site που είχα στο μυαλό μου, πολλοί μου έλεγαν ακριβώς αυτό: «Μα καλά, γιατί να φτιάξεις ένα ακόμα ενημερωτικό site που να ασχολείται με τις startups, την επιχειρηματικότητα και τις νέες τεχνολογίες; Τέτοια υπάρχουν ήδη εδώ και χρόνια».

Αυτή ήταν μια λάθος συμβουλή. Τελικά, το It’s Possible βγήκε στον ιντερνετικό αέρα, διαφοροποιήθηκε σε αρκετά σημεία από τον ανταγωνισμό και -βάσει επισκεψιμότητας- κατάφερε αρκετά γρήγορα να γίνει ένα από τα πιο δημοφιλή ενημερωτικά sites, που ασχολούνται με την καινοτόμο επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα.

Δεν χρειάζεται να περιμένεις την «μεγάλη ιδέα που κανείς δεν έχει σκεφτεί», για να ξεκινήσεις. Όταν ο Mark Zuckerberg ξεκίναγε το Facebook to 2004, υπήρχε ήδη το πολύ δυνατό MySpace και το Hi5. Σήμερα ποιος θυμάται τις εν λόγω πλατφόρμες; Το Facebook, παρότι δεν ήταν «μια ιδέα που είδαμε για πρώτη φορά στον πλανήτη», κατάφερε να δώσει το κάτι παραπάνω και να παρασύρει τα πάντα στο πέρασμα του.

Ο Steve Jobs, δεν εφηύρε τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, το φορητό media player ή το κινητό τηλέφωνο. Κατάφερε όμως να αξιοποιήσει ήδη υπάρχουσες εφευρέσεις, να τις πάει ένα βήμα παρακάτω, να τις εκσυγχρονίσει και τελικά να μείνει στην ιστορία ως ένας από τους πιο καινοτόμους επιχειρηματίες.

Ακόμα ένα tip: Πριν ξεκινήσεις, είναι καλό να έχεις μια εικόνα του ανταγωνισμού. Πολλοί λένε ότι ο ανταγωνισμός είναι κακός. Σε αυτή τη φάση όμως, μπορεί να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο στα χέρια σου. Θα έχεις μια βάση. Θα δεις τι κάνουν ήδη οι άλλοι, που υστερούν, που έχουν μείνει «πίσω», τι νέο θα ήθελε ο κόσμος. Κάπως έτσι θα ξεκινήσεις να χτίζεις το δικό σου project, βάζοντας τις δικές σου πινελιές μέσα.

Υπάρχει μια γνωστή φράση, που μάλλον συμπεριλαμβάνει όλα όσα συζητάμε τώρα: «Δεν χρειάζεται να είσαι ο πρώτος που κάνει κάτι. Αρκεί να είσαι ο καλύτερος».

Τελευταίο σχόλιο
  • Πολύ ενδιαφέρουσα τοποθέτηση και ελπίζω να είναι αφετηρία για περισσότερη συζήτηση. Υπάρχουν industries που μπορεί να μοιάζουν κορεσμένα και χωρίς περιθώρια καινοτομίας ή δημιουργικότητας τα οποία ωστόσο να κρύβουν τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης. Αντίστοιχα, πίσω από πολλές επιτυχημένες περιπτώσεις κρύβεται ένα ξεχωριστό business model, ανεξάρτητα από το τι φαίνεται μπροστά.

    Τέλος, υπάρχει πάντα και η άποψη, σε μια πιασμένη ιδέα, πως μπορώ να την κάνω καλύτερη; Τι το ξεχωριστό μπορώ να φέρω στις διαδικασίες, τους προμηθευτές, την τιμολόγηση, το marketing, κλπ.

Αφήστε ένα σχόλιο

twenty + seventeen =