αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΤι θα κρίνει την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ

Τι θα κρίνει την αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ

Μέσα σε διάστημα λίγων εβδομάδων θα πρέπει να υλοποιηθεί το περίπλοκο σχέδιο διαχωρισμού και ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ, την ίδια στιγμή που εγείρονται σοβαρά ερωτήματα για το κατά πόσο το νέο σχήμα είναι βιώσιμο και μπορεί να προσελκύσει επενδυτικό ενδιαφέρον. Αν και στη γραμμή της εκκίνησης έχουν ήδη τοποθετηθεί μια σειρά από δυνητικοί ενδιαφερόμενοι, κυρίως από την εγχώρια ενεργειακή αγορά, εντούτοις η επιτυχία του εγχειρήματος της αποκρατικοποίησης θα κριθεί το αμέσως επόμενο διάστημα, όταν και θα καθοριστούν οι παράμετροι αλλά και οι προοπτικές επιτυχίας. Ήδη η ΔΕΠΑ εμφανίζει τα σημάδια κόπωσης, μετά την απόσχιση και πώληση του ΔΕΣΦΑ, ενώ οι πωλήσεις και η κερδοφορία της πιέζονται από τους νέους δυναμικούς ανταγωνιστές. Το παζλ συμπληρώνεται από τις προβλέψεις του νομοσχεδίου που δημιουργεί, σύμφωνα με την κριτική που ασκείται, ένα βαρύ σχήμα που δύσκολα θα μπορεί να ανταγωνιστεί τους δυναμικούς ιδιώτες. Πολλά θα κριθούν πάντως και από το επιχειρησιακό πλάνο ανάπτυξης της εταιρείας που θα παρουσιαστεί σε όσους επενδυτές συμμετάσχουν στον διαγωνισμό.

Μέχρι στιγμής, την πώληση της ΔΕΠΑ (εμπορικό κομμάτι) παρακολουθούν ως δυνητικοί ενδιαφερόμενοι ο όμιλος Κοπελούζου, η Μυτιληναίος, η ΓΕΚ Τέρνα, ο όμιλος των Ελληνικών Πετρελαίων, η Μότορ Όιλ ενώ υπό όρους μπορεί να μπει στο παιχνίδι της διεκδίκησης και η ΔΕΗ.

Τα βήματα

Ο οδικός χάρτης της αποκρατικοποίησης, όπως περιγράφεται στον νόμο που ψηφίστηκε προ ημερών, προβλέπει εντός τριμήνου, δηλαδή μέχρι τα τέλη Μαΐου, να έχει ολοκληρωθεί ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ Εμπορίας από τη ΔΕΠΑ Δικτύων. Νωρίτερα, αρχές Απριλίου, δηλαδή ένα μήνα μετά την ψήφιση του νόμου, το ΤΑΙΠΕΔ θα δημοσιοποιήσει την προκήρυξη του διαγωνισμού για την πώληση του 50% συν μία μετοχή της ΔΕΠΑ Εμπορίας. Η πώληση προβλέπεται να ολοκληρωθεί εντός του 2019, προκειμένου στη συνέχεια να ξεκινήσει και η διαδικασία για την παραχώρηση μεριδίου 14% της δεύτερης εταιρείας των δικτύων. Σήμερα μέτοχοι στη ΔΕΠΑ είναι το ελληνικό Δημόσιο με μερίδιο 65% και τα ΕΛΠΕ με 35%. Πωλητής στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ θα είναι το ελληνικό Δημόσιο, το οποίο μετά την ολοκλήρωση των συναλλαγών θα έχει μερίδιο 15% μείον μία μετοχή στη ΔΕΠΑ Εμπορίας και 51% στη ΔΕΠΑ δικτύων.

Βάσει του νόμου η υφιστάμενη ΔΕΠΑ θα μετονομαστεί σε ΔΕΠΑ Εμπορίας ενώ θα συσταθεί νέα εταιρεία ΔΕΠΑ Υποδομών στην οποία θα εισφερθούν οι διεθνείς δραστηριότητες (Ποσειδών, East Med, IGB) και οι συμμετοχές στις εταιρείες δικτύων διανομής και η ανάπτυξη του δικτύου CNG.

Ενστάσεις

Στην αγορά, πάντως, αλλά και εντός της ΔΕΠΑ δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκφράζουν τον προβληματισμό τους για το κατά πόσο μπορεί η νέα εταιρεία να είναι ανταγωνιστική και να προσελκύσει επενδυτικό ενδιαφέρον. Ειδικότερα η κριτική που ασκείται εστιάζει στο γεγονός ότι δημιουργείται ένα “βαρύ σχήμα” (σε αυτήν θα καταλήξει το μεγαλύτερο μέρος των 200 εργαζόμενων και εργολαβικών που σήμερα απασχολούνται στον όμιλο) που θα κληθεί να ανταγωνιστεί μικρότερες και ευέλικτες ιδιωτικές εταιρείες. Αντίστοιχες ιδιωτικές εταιρείες λειτουργούν με 10 έως 20 άτομα προσωπικό. Επιπλέον, δε, θα υπάρχει η αναγκαία ευελιξία καθώς το Δημόσιο θα έχει δικαίωμα αρνησικυρίας σε σχέση με τις μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας.

Χάνει μερίδιο, κινδυνεύει με ρήτρες

Οι ανησυχίες αυτές δεν διατυπώνονται εν κενώ. Το 2018 έκλεισε με σημαντική υποχώρηση τζίρου και κερδών (-8% τα κέρδη EBITDA από τα 237 στα 219 εκατ. ευρώ, και καθαρά κέρδη -26% από τα 133 στα 99 εκατ. ευρώ) υποχώρηση που αποδίδεται στην απώλεια του ΔΕΣΦΑ και τη μείωση του μεριδίου αγοράς. Το 2019 ξεκίνησε με ακόμη μεγαλύτερες προκλήσεις: η ΔΕΠΑ έχει χάσει στο πρώτο τρίμηνο την πρωτοκαθεδρία στις εισαγωγές LNG, από τη Μυτιληναίος την ίδια στιγμή που δέχεται ισχυρό ανταγωνισμό και στο αέριο των αγωγών. Στα ελληνοβουλγαρικά σύνορα δραστηριοποιούνται 4 εταιρείες, με τον Προμηθέα και τη Μυτιληναίος να έχουν τα μεγαλύτερα μερίδια, ενώ από τα τέλη του 2018 ξεκίνησε η Μυτιληναίος τις εισαγωγές από Τουρκία.

Στη λιανική, επίσης, υπάρχει νέα εικόνα καθώς σημαντικοί πελάτες, όπως οι ΕΠΑ ή οι ηλεκτροπαραγωγοί καλύπτουν μέρος ή σε κάποιες περιπτώσεις και το σύνολο των αναγκών τους από ανταγωνίστριες της ΔΕΠΑ εταιρείες. Μόνο η ΔΕΗ δεν έχει μειώσει τις προμήθειές της από τη δημόσια επιχείρηση αερίου, αν και πληροφορίες αναφέρουν ότι εξετάζεται από το καλοκαίρι να εντείνει τις προσπάθειες για εισαγωγή δικών της φορτίων LNG. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, το 2019 η ΔΕΠΑ αναμένεται να κλείσει με μερίδιο αγοράς κάτω από το 50%, η Μυτιληναίος αναμένεται να έχει το 35%, ο Προμηθέας θα κινηθεί στο 15 με 20%, ενώ την υπόλοιπη αγορά θα μοιραστούν ο Ήρωνας, η Elpedison και ενδεχομένως η ΔΕΗ.

Η τάση αυτή της αγοράς δημιουργεί ένα επιπλέον ρίσκο για τους πιθανούς ενδιαφερόμενους επενδυτές, με δεδομένο ότι η ΔΕΠΑ δεσμεύεται με μακροχρόνιες συμβάσεις που περιλαμβάνουν ρήτρες take or pay (2 δισ. κυβικά μέτρα από την Gazprom και 1 δισ. κυβικά μέτρα από το Sah Deniz 2). Επομένως στο πλαίσιο της αποκρατικοποίησης θα πρέπει να δοθούν πειστικές απαντήσεις μέσω του business plan ανάπτυξης της εταιρείας, προκειμένου να συντηρηθεί το αρχικό ενδιαφέρον των επενδυτών.

Το “asset”

Να σημειωθεί, πάντως, ότι το μεγάλο περιουσιακό στοιχείο της ΔΕΠΑ εμπορίας και το ισχυρότερο δέλεαρ για τους επενδυτές δεν είναι άλλο από το εκτεταμένο πελατολόγιο της ΕΠΑ Αττικής, που αποτελεί “κλειδί” για το περαιτέρω άνοιγμα της αγοράς αερίου αλλά και της συγγενούς αγοράς ηλεκτρισμού. Όποιος αποκτήσει τον έλεγχο της ΔΕΠΑ εμπορίας “κληρονομεί” ένα δίκτυο πελατών που περιλαμβάνει 122 χιλιάδες ενεργούς μετρητές και 300 χιλιάδες νοικοκυριά, που μαζί με τη ZeniΘ σε Θεσσαλονίκη και Θεσσαλία αποτελούν τους μεγαλύτερους εκτός ΔΕΗ ενεργειακούς παρόχους της ελληνικής αγοράς.

Πηγή: Capital.gr

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

one × 3 =