αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣυνωστισμός επενδυτών για το 30% του Ελ. Βενιζέλος. Αριθμός ρεκόρ στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ

Συνωστισμός επενδυτών για το 30% του Ελ. Βενιζέλος. Αριθμός ρεκόρ στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ

Τους περισσότερους υποψήφιους επενδυτές, από κάθε άλλο διαγωνισμό στην εννεαετή ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ, συγκέντρωσε η διαδικασία για την πώληση του 30% του αεροδρομίου “Ελευθέριος Βενιζέλος”. Χθες, το Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων ανακοίνωσε ότι εννέα, από τα 10, αρχικά, ενδιαφερόμενα σχήματα περνούν στη β’ φάση του διαγωνισμού, που περιλαμβάνει την υποβολή δεσμευτικών προσφορών. Το PG Asset Management, ένα από τους μεγαλύτερους διαχειριστές συνταξιοδοτικών περιουσιακών στοιχείων στις Κάτω Χώρες και στην Ευρώπη απέσυρε το ενδιαφέρον του και ως εκ τούτου δεν συνέχισε στη β’ φάση. Η υποβολή δεσμευτικών προσφορών τοποθετείται για το δεύτερο τρίμηνο του 2020, ενώ εκτιμάται ότι το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού θα μπορούσε να λάβει χώρα μέχρι το τέλος του έτους.

Ισχυρές προοπτικές

Το ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον είναι άμεσα συνδεδεμένο με τις υψηλές επιδόσεις του αεροδρομίου, το οποίο το 2019 εμφάνισε, σε σχέση με το 2018, άνοδο της επιβατικής κίνησης σε ποσοστό 6%, με τον αριθμό των διακινούμενων επιβατών να διαμορφώνεται σε 25,5 εκατομμύρια. Η κυκλοφορία, εξάλλου, των αεροδρομίων κρίνει, παγκοσμίως, τις προοπτικές ανάπτυξης των αεροδρομίων, ενώ υπολογίζεται ότι τα τελευταία 12 χρόνια η επιβατική κίνηση έχει σχεδόν διπλασιαστεί. Σύμφωνα με τους αναλυτές, τα αεροδρόμια παγκοσμίως διακινούν περίπου 4 δισ. επιβάτες, ετησίως, με την άνοδο της επιβατικής κίνησης να συνοδεύεται από συνακόλουθη άνοδο της μεσαίας τάξης και μείωση του κόστους των αεροπορικών ταξιδιών.

Τα έσοδα ενός αεροδρομίου προέρχονται από τις μη αεροναυτιλιακές χρεώσεις, τα τέλη που πληρώνουν οι επιβάτες, το ενοίκιο των εμπορικών καταστημάτων και την αξιοποίηση των χώρων στάθμευσης, όπως και την μακροχρόνια παραχώρηση γραφείων ή βιομηχανικών χώρων.

Τα τρία αυτά “συστατικά”, η αύξηση της επιβατικής κίνησης και τα αυξανόμενα έσοδα από μη αεροναυτιλιακές δραστηριότητες και μίσθωση χώρων, συνδυάζει το “Ελ.Βενιζέλος”, προσελκύοντας ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς. Την ίδια στιγμή, εκτιμάται ότι τα μισά έσοδα των αεροδρομίων προέρχονται από τις αεροναυτιλιακές δραστηριότητες, οι οποίες συνδέονται με τον αριθμό της επιβατικής κίνησης.

Ενδεικτικά, ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών πετύχει να ενισχύσει, σε ποσοστό 10,5% το 2018 έναντι του 2017, τα έσοδα και από τις μη αεροναυτιλιακές δραστηριότητες, μεταβολή που υπήρξε το αποτέλεσμα της αύξησης σε 12.000 τ.μ. των εμπορικών επιφανειών με την προσθήκη ενός καταστήματος Αφορολογήτων Ειδών, επτά νέων εμπορικών καταστημάτων με ειδικά προϊόντα, δέκα νέων καταστημάτων εστίασης και τριών καταστημάτων υπηρεσιών.

Το ΔΑΑ μοιράζει, σταθερά, υψηλό μέρισμα, που έχει αγγίξει μέχρι και τα 3,82 ευρώ ανά μετοχή. Εξαίρεση αποτέλεσε η χρήση του 2018 κατά την οποία η διοίκηση του ΔΑΑ αποφάσισε να μην διανείμει μέρισμα λόγω της καταβολής του απαιτούμενου ποσού 1,1 δισ. ευρώ για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης. Ωστόσο, το μέρισμα που κατέβαλε η εταιρεία ανέρχεται σε 40,5 εκατ. ευρώ ή 1,35 ευρώ ανά μετοχή για καθένα από τα έτη 2017 και το 2016, σε 114,6 εκατ. ευρώ ή 3,82 ευρώ ανά μετοχή για το 2015, 87,3 εκατ. ευρώ ή 2,91 ευρώ ανά μετοχή το 2014 και 65,1 εκατ. ευρώ ή 2,17 ευρώ ανά μετοχή το 2013. Συνολικά, δηλαδή, για πέντε χρήσεις (2013, 2014,2015,2016,2017) ο ΔΑΑ απένειμε 348 εκατ. ευρώ σε μέρισμα προς τους μετόχους του, ιστορικά μεγέθη που καθιστούν ελκυστική την απόκτηση του 30% του μετοχικού κεφαλαίου.

Όσον αφορά το τίμημα από την πώληση του 30% του ΔΑΑ, εκτιμήσεις θέτουν τον “πήχη” στο 1,5 δισ. ευρώ-κάτι που θα φανεί στην πράξη-ενώ το μόνο βέβαιο είναι ότι η πώληση του 30% του ΔΑΑ αποτελεί “άγκυρα” για τα έσοδα από αποκρατικοποιήσεις τη φετινή χρονιά, που τοποθετούνται σε 2,4 δισ. ευρώ.

Σήμερα, μέτοχοι του ΔΑΑ είναι το ΤΑΙΠΕΔ (30%), η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας – ΕΕΣΥΠ (25%), οι AviAlliance GmbH (26,7% συν 8 μετοχές), η AviAlliance Capital GmbH (13,3%) και η οικογένεια Κοπελούζου (5% μείον 8 μετοχές).

Πηγή: capital.gr

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

16 − 13 =