αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣε κρίσιμο σημείο τα ναυπηγεία Ελευσίνας – Σκαραμαγκά

Σε κρίσιμο σημείο τα ναυπηγεία Ελευσίνας – Σκαραμαγκά

Κρίσιμο είναι το επόμενο διάστημα για τα δύο μεγάλα ναυπηγεία της Αττικής. Στόχος είναι μέχρι το τέλος του χρόνου να έχει ξεκαθαρίσει πλήρως το τοπίο για την Ελευσίνα, αλλά και να έχει μπει σε τροχιά ολοκλήρωσης και ο διαγωνισμός για τον Σκαραμαγκά. Όμως, τα εμπόδια και στις δύο υποθέσεις δεν είναι λίγα και καθόλου εύκολα να ξεπεραστούν.

Η διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας έχει μπει σε τροχιά ολοκλήρωσης. Η ΟΝΕΧ, μέσω της εταιρείας FEYTEA Holding, έχει αποκτήσει τον έλεγχο της πλειοψηφίας της μητρικής “Νεώριον Συμμετοχών”, ενώ πρόσφατα άλλαξε και η διοίκηση της εταιρείας. Αυτές τις ημέρες ολοκληρώνεται ο οικονομικός και νομικός έλεγχος από την ΕΥ, που έχει ζητήσει η αμερικανική DFC για να χρηματοδοτήσει την επένδυση της ΟΝΕΧ. Ακόμη, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν γίνει κάποιες πρώτες συζητήσεις με τις πιστώτριες τράπεζες και το Πολεμικό Ναυτικό, καθώς και με τον ΕΦΚΑ και την ΑΑΔΕ για τη ρύθμιση των χρεών της εταιρείας, που ξεπερνούν στο σύνολό τους τα 300 εκατ. ευρώ.

Η “σφήνα” της Axis


Πηγές που παρακολουθούν τις διεργασίες αναφέρουν πως γίνονται προσπάθειες ώστε το σχέδιο εξυγίανσης, βάσει του άρθρου 106β και δ του Πτωχευτικού Κώδικα, να κατατεθεί στα αρμόδια δικαστήρια, εντός του 2020, ακόμη και μέσα στον Νοέμβριο. Ωστόσο, νέα εμπόδια σηκώνει η πρόσφατη πρωτοβουλία της εταιρείας AXIS SA, να ζητήσει με εξώδικο τη διεξαγωγή γενικής συνέλευσης των μετόχων της “Νεώριον Συμμετοχών” με θέμα τη διακοπής της διαδικασίας εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, αλλά και την ακύρωση της εξυγίανσης των Ναυπηγείων Σύρου. 

Κατέχοντας ποσοστό 24,02%, η εταιρεία AXIS SA είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της “Νεώριον Συμμετοχών”, μετά από την FEYTEA που ελέγχει το 52,93% της εταιρείας. Το εξώδικο είναι η πρώτη εμφάνιση της AXIS SA, τον τελευταίο ενάμιση χρόνο που βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις των υφιστάμενων μετόχων και κυρίως του Νικόλαου Ταβουλάρη, με την ΟΝΕΧ αλλά και με τα υπουργεία Ανάπτυξης και Άμυνας. 

Κανείς δεν γνωρίζει ποιος βρίσκεται πίσω από την εν λόγω εταιρεία, με ορισμένες πλευρές να δείχνουν τον Ιωάννη Ταβουλάρη, υιό του ισχυρού άνδρα των Ναυπηγείων, Νίκου Ταβουλάρη. Ωστόσο ο ίδιος ο κ. Ταβουλάρης φέρεται να έχει δηλώσει πως δεν εμπλέκεται ο υιός του, ο οποίος έχει πουλήσει το ποσοστό του στην AXIS SA εδώ και χρόνια και πως δεν γνωρίζει τους ιδιοκτήτες της εταιρείας. 

Η “Νεώριον Συμμετοχών” απάντησε με δικό της εξώδικο στο οποίο μεταξύ άλλων ανοίγει ζητήματα για το ιδιοκτησιακό καθεστώς της AXIS SA, αλλά και το πώς αυτή απέκτησε το 24,02% των μετοχών της “Νεώριον Συμμετοχών” από τον Ιωάννη Ταβουλάρη. Μάλιστα προαναγγέλλει εμπλοκή εισαγγελικών αρχών για διάφορα “ύποπτα” οικονομικά ζητήματα που εντοπίστηκαν από τους οικονομικούς ελέγχους που πραγματοποιούνται αυτή την περίοδο, ενόψει της αίτησης υπαγωγής σε καθεστώς εξυγίανσης. 

Σε επιστολή που έστειλε ο ισχυρός άνδρας της Onex, Πάνος Ξενοκώστας, προς τους εργαζόμενους των Ναυπηγείων αναφέρεται στην υπόθεση της Axis κάνοντας λόγο για μια “αγνώστων” λοιπών στοιχείων φάντασμα η οποία κατά “την προσφιλή, προφανώς, οικογενειακή της παράδοση κάνει άλλη μια ύστατη απεγνωσμένη προσπάθεια να καταστρέψει ολοκληρωτικά τα δυο μεγάλα ναυπηγεία της Χώρας, που η συγκεκριμένη οικογένεια με τις παραλείψεις ή τις μεθοδεύσεις της, οδήγησε στην άβυσσο”.

Αντίστροφη μέτρηση για την ΕΝΑΕ 

Σε εξέλιξη βρίσκεται και η πώληση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά (ΕΝΑΕ). Οι οικονομικές προσφορές θα κατατεθούν στις 27 Νοεμβρίου 2020 και όπως φαίνεται από τα μέχρι στιγμής δεδομένα το ενδιαφέρον είναι μεγάλο, καθώς αναμένονται τουλάχιστον τρεις υποψήφιοι. Βασικός διεκδικητής εμφανίζεται και πάλι η Onex με τη συνεργασία του DFC, καθώς στόχος των Αμερικανών είναι να δημιουργήσουν ένα σημαντικό ναυπηγικό κέντρο στην Ελλάδα, το οποίο θα αποτελείται από τα Ναυπηγεία Σύρου, Ελευσίνας και Σκαραμαγκά. Συμμετοχή στον διαγωνισμό εξετάζει και ο Έλληνας εφοπλιστής Θεόφιλος Πριόβολος σε συνεργασία με έναν ακόμη ισχυρό ναυτιλιακό όμιλο. Σύμφωνα με πληροφορίες, τη συμμετοχή τους στον διαγωνισμό εξετάζουν και η γερμανική Lurssen καθώς και η ολλανδική Damen Group, ενώ τις εγκαταστάσεις είχαν επισκεφτεί πριν από καιρό και στελέχη της γαλλικής Naval Group.

Πηγή: Capital.gr

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

18 − 1 =