Μια εκδήλωση, που ήταν γνωστή μόνο στις ΗΠΑ, μέσα σε μόλις λίγα χρόνια έγινε δημοφιλής σε όλο τον κόσμο. Το ίδιο ισχύει και στην Ελλάδα – στη χώρα μας το 85% των ερωτηθέντων γνωρίζουν τι είναι η Black Friday.
Η ομάδα αναλυτών του Black-Friday.Global εδώ και μερικά χρόνια εξετάζει εις βάθος αυτό το τρεντ. Γνωρίζουμε πολύ καλά πόσο σημαντικό είναι αυτό το γεγονός για τους πωλητές, την εγχώρια και παγκόσμια οικονομία, αλλά και για τους απλούς καταναλωτές.
Πώς αυξάνεται το ενδιαφέρον για τα ψώνια και τις προσφορές των Ελλήνων το Νοέμβριο; Ποιες κατηγορίες προϊόντων έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση; Πόσα χρήματα ξοδεύουν οι Έλληνες σε αυτήν την τρελή γιορτή αγορών που λέγεται Μαύρη Παρασκευή, και τέλος, σε τι διαφέρουν οι κάτοικοι της Ελλάδας σε σχέση με τους κατοίκους άλλων χωρών; Παρακάτω θα δείτε στατιστικά στοιχεία για την Black Friday και μετά από έρευνες σε 55 χώρες παγκοσμίως.
Παγκόσμια αναγνώριση
Η Black Friday δεν ονομάζεται φαινόμενο χωρίς λόγο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της πιο δημοφιλούς μηχανής αναζήτησης στον κόσμο, της Google, τα τελευταία 5 χρόνια το ενδιαφέρον των χρηστών του διαδικτύου αυξήθηκε κατά το διπλάσιο. Κάθε χρόνο, σχεδόν σε κάθε χώρα, η τρέλα των αγορών έχει ως αποτέλεσμα να τίθεται καινούριο ρεκόρ πωλήσεων. Με εξαίρεση τις χώρες του Δυτικού ημισφαιρίου, στις οποίες οι τάσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες φτάνουν ταχύτερα, παρατηρείται μέτρια αύξηση του ενδιαφέροντος για τη Black Friday.
Στα Ελληνικά διαδικτυακά καταστήματα καλωσορίσαμε το Black Friday για πρώτη φορά το Νοέμβριο του 2016. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων η δημοτικότητα αυτής της αγοραστικής γιορτής αυθήθηκε ραγδαία! Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, σχεδόν 2 στους 5 Έλληνες δηλώνουν συμμετοχή στις εκπτώσεις της Black Friday (μπορούμε να παρατηρήσουμε αύξηση κατά 5% από πέρυσι). Ανάμεσα σε αυτούς, η συντριπτική πλειονότητα των αγοραστών θα επωφεληθεί από τις προσφορές τόσο στα καταστήματα όσο και στο διαδίκτυο (64,5%), το 20,7% θα αναζητήσει ευκαιρίες μόνο σε φυσικά καταστήματα, ενώ μόλις το 14,8% θα επιλέξει μόνο ηλεκτρονικά καταστήματα για τις αγορές τους. Για παράδειγμα, πριν από ένα χρόνο, το ποσοστό των ανθρώπων που αναζητούσαν τις εκπτώσεις μόνο στα εμπορικά κέντρα ήταν σχεδόν διπλάσιο. Το γεγονός αυτό σημαίνει πως το 2018 ακόμη περισσότεροι καταναλωτές θα κάνουν τις αγορές τους διαδικτυακά.
Ενίσχυση της παγκόσμιας οικονομίας
Μια τόσο καλή αναγνώριση της Black Friday κάθε χρόνο έχει ως συνέπεια τρομερές αυξήσεις των δεικτών πωλήσεων. Σε καθεμία από τις 55 χώρες που αναλύσαμε, ο αριθμός των διαδικτυακών συναλλαγών κατά τη διάρκεια του Black Friday αυξήθηκε σημαντικά σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη μέρα του χρόνου. Για παράδειγμα, στην Ελλάδα οι χρήστες έκαναν 2.600% περισσότερες αγορές απ’ ό, τι συνήθως, ενώ οι κάτοικοι της Νότιας Αφρικής περίπου 2571%. Ωστόσο σε καμιά άλλη χώρα δεν υπήρχε τόσο μεγάλο ενδιαφέρον για τις Black Friday προσφορές όσο στο Πακιστάν, όπου η δραστηριότητα των διαδικτυακών αγορών ήταν 11525% υψηλότερη από κάθε άλλη μέρα του έτους.
Δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι σε πολλές χώρες ο Νοέμβριος είναι ο μήνας που αποφέρει τα μεγαλύτερα κέρδη για τους πωλητές. Εκτιμάται ότι το μερίδιο του Νοέμβρη στον ετήσιο κύκλο πωλήσεων κυμαίνεται περίπου στα 20% και σύμφωνα με τα εσωτερικά μας δεδομένα, σε ορισμένες χώρες, όπως στην Ελλάδα, το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Νότια Αφρική, μία στις τρεις διαδικτυακές συναλλαγές πραγματοποιείται το Νοέμβριο.
Χοντρό Χρήμα
Τα αποτελέσματα των ερευνών έδειξαν ότι το μεγαλύτερο χρηματικό ποσό, κατά τη διάρκεια της Black Friday, είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν οι κάτοικοι της Βόρειας Αμερικής και της Ευρώπης, ενώ παράλληλα, αγορές σχετικά μικρών ποσών προγραμματίζονται σταδιακά από κατοίκους των Ασιατικών χωρών, όπως το Πακιστάν, η Μαλαισία ή οι Φιλιππίνες.
Στην Ελλάδα οι λάτρεις των προσφορών ετοιμάζονται να ξοδέψουν κατά μέσο όρο 206 € (240 $) κατά τη διάρκεια της Black Friday. Παρόμοιο αποτέλεσμα φαίνεται να έχει και η Γερμανία με μόλις κατά 5 € υψηλότερο μέσο όρο εξόδων. Οι Έλληνες θα ξοδέψουν λιγότερα από τους Αμερικανούς (515 $), αλλά περισσότερα από τους Ιταλούς και τους Τούρκους (216 $ και 97$ αντίστοιχα).
Τα Bestsellers της Black Friday
Κάθε χρόνο, το γύρο του κόσμου κάνουν εικόνες από τα πλήθη ανθρώπων που πολιορκούν επώνυμα ηλεκτρονικά καταστήματα. Ωστόσο, όπως έδειξαν τα αποτελέσματα της έρευνας μας, δεν είναι τα ηλεκτρονικά είδη εκείνα που ενδιαφέρουν πιο πολύ τους κυνηγούς των προσφορών, αλλά τα ρούχα. Τα ηλεκτρονικά είδη βρέθηκαν μόλις στη δεύτερη θέση σύμφωνα με τους ερωτηθέντες. Το λιγότερο ενδιαφέρον φαίνεται να έχουν τα βιβλία, τα αθλητικά αξεσουάρ και τα εσώρουχα.
Εκπτώσεις άνω του μέσου όρου
Η Μαύρη Παρασκευή είναι γνωστή για τις απίστευτες προσφορές και εκπτώσεις που φτάνουν το 80-90%. Και παρόλο που ο αριθμός των προϊόντων για ένα συμβολικό ευρώ ή 90% έκπτωση είναι πολύ περιορισμένος, όσοι θα πάρουν μέρος στις εκπτώσεις μπορούν να είναι σίγουροι πως τους περιμένουν πραγματικά υψηλές εκπτώσεις. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία μας από τη Black Friday 2017 οι Αμερικανοί, Καναδοί και Ουκρανοί επωφελούνται το περισσότερο από τις εκπτώσεις- σε αυτές τις χώρες η μέση έκπτωση στα διαδικτυακά καταστήματα, την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου, έφτασε το 68% και 66% αντίστοιχα. Ελαφρώς “χειρότερες” εκπτώσεις μπορούν να περιμένουν οι Ρώσοι (58%), οι Βραζιλιάνοι (57%) και οι Τούρκοι (56%), ενώ ο παγκόσμιος στατιστικός μέσος όρος ήταν 55%.
Ο μέσος όρος έκπτωσης των ελληνικών online shops το περασμένο έτος έφτασε “μόνο” έως το -53%, το οποίο, έχοντας υπόψη τα προβλεπόμενα έξοδα των κατοίκων της Ελλάδας κατά τη διάρκεια της φετινής Black Friday, μπορεί να μεταφράζεται σε εξοικονόμηση έως και 232 €.