Το να μάθετε πώς να διαφωνείτε αποτελεσματικά – χωρίς απλώς να λέτε «όχι» – μπορεί να ενισχύσει τις σχέσεις σας και να σας κάνει πιο πειστικούς. Αυτό εξήγησε στο podcast “What Now? with Trevor Noah” ο Adam Grant, ψυχολόγος του Wharton, TEDx ομιλητής και best seller συγγραφέας.
Οι αποτελεσματικές διαφωνίες δεν χρειάζεται να προκαλούν διαρκή σύγκρουση: Υποστηρίξτε ήρεμα την άποψή σας, ακούστε ειλικρινά την άλλη πλευρά και συμμετάσχετε σε μια συζήτηση που δίνεις και παίρνεις, έγραψε ο Grant στο βιβλίο του “Think Again: The Power of Knowing What You Don’t Know.”
«Αν και η παραγωγική διαφωνία είναι μια κρίσιμη δεξιότητα ζωής, είναι μια δεξιότητα που πολλοί από εμάς δεν την αναπτύσσουμε ποτέ πλήρως», έγραψε. «Το να μπορούμε να κάνουμε μία καλή μάχη δεν μας κάνει απλώς πιο πολιτισμένους, αλλά αναπτύσσει επίσης τους δημιουργικούς μας μυς».
Το να μάθετε πώς να διαφωνείτε μπορεί να βελτιώσει ή να δημιουργήσει νέες ιδέες και να σας ξεχωρίσει ως καλό στοχαστή, πρόσθεσε. Επιπλέον, οι αποτελεσματικοί ηγέτες είναι συχνά αυθεντικοί και καλοί στο να κάνουν δύσκολες συζητήσεις εποικοδομητικά, όπως δείχνει η έρευνα — βοηθώντας σας να διατηρήσετε τη φήμη ενός ευχάριστου ατόμου που αρέσει στους συναδέλφους και τους εργοδότες, χωρίς να γίνεται επιθετικός.
Εδώ είναι 3 κινήσεις για να βγαίνεις κερδισμένος από κάθε καυγά, όπως τις παραθέτει το CNBC σε άρθρο του.
Διατηρήστε τις συγκρούσεις προσανατολισμένες στην δουλειά που πρέπει να γίνει
Οι διαφωνίες χωρίζονται σε δύο κατηγορίες, είπε ο Grant: Είναι αυτές που εστιάζουν στο πρόβλημα και στη δουλειά που πρέπει να γίνει, και εκείνες που έχουν προσωπικά χτυπήματα. Μια σύγκρουση της πρώτης κατηγορίας, εστιάζει σε ένα συγκεκριμένο θέμα: Ποιος είναι ο πιο γρήγορος τρόπος για να αυξήσουμε τα έσοδα της εταιρείας μας;
Ένας καυγάς επί προσωπικού από την άλλη, αποδίδει μια ταυτότητα σε ένα άτομο: Αν πιστεύεις ότι ο Τόνι είναι κακός, είσαι ξεροκέφαλος. Εάν δεν σας αρέσει η λύση μου για την αύξηση των πωλήσεων, είστε στενόμυαλοι. Αυτές οι υποθέσεις μπορούν να μας εμποδίσουν να προχωρήσουμε και να επηρεάσουν την παραγωγικότητα, λέει ο Grant.
Εάν μπορείτε να υπερασπιστείτε το επιχείρημά σας – ενώ είστε ανοιχτοί σε άλλες οπτικές και εστιάζετε στο συγκεκριμένο πρόβλημα αντί για το άλλο άτομο – μπορεί να είστε σε θέση να βρείτε επιπλέον λύσεις μαζί, είπε ο Grant.
«Όταν μια σύγκρουση γίνεται προσωπική και συναισθηματική, γινόμαστε κήρυκες των απόψεών μας», εξηγεί. «Η σύγκρουση που εστιάζει στη δουλειά, μπορεί να είναι εποικοδομητική όταν φέρνει ποικιλομορφία σκέψης».
Πλαισιώστε τις διαφωνίες ως debates αντί για επιχειρήματα
Εάν μια σύγκρουση φαίνεται ότι αρχίζει να γίνεται προσωπική, ρωτήστε το άλλο άτομο εάν θέλει να συζητήσει. Λέγοντας ότι θα συζητήσετε, αντί να διαφωνήσετε, σηματοδοτεί στο άλλο άτομο ότι είστε πρόθυμοι να ακούσετε τις ιδέες του. O Grant έγραψε: «[Στέλνει] ένα μήνυμα ότι θέλετε να σκέφτεστε σαν επιστήμονας, όχι σαν… ιεροκήρυκας ή εισαγγελέα — και ενθαρρύνει το άλλο άτομο να σκεφτεί έτσι».
Δεν χρειάζεται να αλλάξετε τη γνώμη κάποιου, ή το αντίστροφο, για να είναι αποτελεσματική μια συζήτηση. Το να ακούς κάποιον να μιλάει είναι πιο παραγωγικό από το να διακόπτεις τη συζήτηση με το πρώτο σημάδι διαφωνίας, έγραψε ο Grant.
Οι συζητήσεις μπορούν επίσης να σας βοηθήσουν να βρείτε κοινό έδαφος με το άλλο άτομο, χωρίς απαραίτητα να διακυβεύετε τις απόψεις σας, πρόσθεσε.
Γίνε κάποιος με τον οποίο θα ήθελες να συζητήσεις
Εάν είστε βέβαιοι ότι το άλλο άτομο έχει κάτι να κερδίσει από την διαμάχη, αντιμετωπίστε το ως ίσο. Οι ικανοί διαπραγματευτές – αυτοί που είναι πιο αποτελεσματικοί στο να αλλάζουν τη γνώμη των άλλων – είναι καλύτεροι στο να βρίσκουν κοινό έδαφος και να κάνουν περισσότερες ερωτήσεις από τους μέσους διαπραγματευτές, λέει ο Grant.
Τα καλά επιχειρήματα έχουν συχνά μόνο λίγα, δυνατά σημεία και όχι μια… μακρά λίστα σχετικών points, δείχνουν μελέτες. Ονομάζεται το φαινόμενο της αραίωσης.
Οι διαφωνίες δεν οδηγούν πάντα σε παραχωρήσεις ή συμβιβασμούς. Συχνά, απλά μαθαίνεις περισσότερα για το άλλο άτομο ή το πρόβλημα και προχωράς μπροστά.