αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΠως η πανδημία δημιούργησε τους «νεόπτωχους» καταναλωτές

Πως η πανδημία δημιούργησε τους «νεόπτωχους» καταναλωτές

Ολοένα και μεγαλώνει, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο, το μερίδιο των «νεοσυντηρητικών» καταναλωτών. Πρόκειται στην ουσία για τους «νεόπτωχους» καταναλωτές, οι οποίοι εξαιτίας της πανδημίας είδαν το εισόδημά τους να μειώνεται δραματικά και πλέον αναγκάζονται να αλλάξουν άρδην τις καταναλωτικές τους συνήθειες. Είναι η μία από τις τέσσερις «φυλές» στις οποίες διακρίνει τους καταναλωτές η εταιρεία ερευνών αγοράς NielsenIQ (σ.σ. πρόκειται για το κομμάτι της γνωστής μας Nielsen, το οποίο ασχολείται με τις έρευνες αγοράς πλην αυτών που αφορούν το τηλεοπτικό πεδίο) και πλέον το μερίδιό της διπλασιάστηκε μέσα σε λίγους μόλις μήνες, στο 46% τον Δεκέμβριο, από 23% τον Σεπτέμβριο. Μάλιστα, σύμφωνα με τη NielsenIQ, καθώς σε πολλές χώρες οι κρατικοί πόροι για τη χρηματοδότηση προγραμμάτων στήριξης πληττόμενων επιχειρήσεων και εργαζομένων τελειώνουν, υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο το ποσοστό των «νεόπτωχων» να αυξηθεί περαιτέρω το επόμενο διάστημα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2020, τον πρώτο χρόνο της πανδημίας, η NielsenIQ διέκρινε τους καταναλωτές σε δύο κατηγορίες: τους «συντηρητικούς» (σε ό,τι αφορά πάντα την κατανάλωση), οι οποίοι είχαν ξεκινήσει να περιορίζουν τις δαπάνες τους φοβούμενοι απώλεια της εργασίας τους και στους «προστατευμένους», αυτούς δηλαδή που δεν αντιμετώπιζαν πρόβλημα ανεργίας και γενικώς ζούσαν υπό καθεστώς ασφάλειας.

Η διάρκεια της πανδημίας, πολύ μεγαλύτερη από ό,τι ίσως αναμενόταν αρχικά πέρυσι, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι σε παγκόσμιο επίπεδο ο ρυθμός εμβολιασμού του πληθυσμού δεν είναι αρκούντως ικανοποιητικός, αλλάζει πλέον τα δεδομένα και έτσι οι καταναλωτές διακρίνονται σε τέσσερις κατηγορίες: α) τους «ήδη συντηρητικούς» (17%), αυτούς δηλαδή που και προ COVID-19 ήταν προσεκτικοί με τις δαπάνες τους και συνεχίζουν να έχουν αυτή τη συμπεριφορά, β) τους «νεοσυντηρητικούς – νεόπτωχους» (46%) που είδαν ξαφνικά να επιδεινώνεται η οικονομική τους κατάσταση και πλέον ελέγχουν σε πολύ μεγάλο βαθμό τι ξοδεύουν και έχουν περιορίσει τις δαπάνες τους, γ) τους «επιφυλακτικούς ασφαλείς», (27%) αυτούς δηλαδή που είναι προσεχτικοί με τις δαπάνες τους, χωρίς όμως να έχουν πληγεί οικονομικά από την πανδημία και δ) τους «τολμηρούς», (9%) οι οποίοι δεν περιορίζουν τις δαπάνες τους, αλλά ταυτόχρονα δεν έχουν υποστεί και κανένα πλήγμα στο εισόδημά τους. Ουσιαστικά το 73% των καταναλωτών είναι πλέον προσεκτικοί, δεν προβαίνουν σε περιττές δαπάνες και έχουν αλλάξει σε σημαντικό βαθμό τις καταναλωτικές τους συνήθειες.

Το 46% των καταναλωτών δηλώνει ότι αγοράζει προϊόντα μόνο από προσφορές, το 42% προμηθεύεται αγαθά με γνώμονα την τιμή, ενώ το 45% πάντα ψάχνει να αγοράσει προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Υπάρχει, πάντως, και ένα 55% των καταναλωτών που δηλώνει πιστό στις μάρκες που αγοράζει, τάση που επίσης στην πανδημία ενισχύθηκε σε κάποιες κατηγορίες προϊόντων, καθώς οι καταναλωτές ήθελαν να νιώσουν πιο ασφαλείς. Ενδιαφέρον έχει, τέλος, το εύρημα της NielsenIQ ότι σε παγκόσμιο επίπεδο το 80% των καταναλωτών επιθυμεί να αγοράζει απευθείας τα προϊόντα από τους προμηθευτές, γεγονός που αναμένεται να οδηγήσει στη δημιουργία ακόμη περισσότερων πλατφορμών απευθείας πωλήσεων (D2C).

Πηγή: Καθημερινή

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

four + 8 =