αρχικηΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΠοιοι βγήκαν… κερδισμένοι από το νέο lockdown (και ποιοι χαμένοι)

Ποιοι βγήκαν… κερδισμένοι από το νέο lockdown (και ποιοι χαμένοι)

Το lockdown, αν όχι καθολικό, επέστρεψε, όπως και οι ουρές έξω από τα σούπερ μάρκετ. Μπορεί στην Ελλάδα οι καταναλωτές να μην προχωρούν σε αγορές πανικού, όπως συμβαίνει σε άλλες χώρες π.χ. στη Μεγάλη Βρετανία, ωστόσο “στοκάρουν” προϊόντα φοβούμενοι την εξέλιξη της πανδημίας. Κάτι που επιβεβαιώνεται και από το ταμείο των σούπερ μάρκετ. 

Aπό την Παρασκευή -οπότε και αναμενόταν το διάγγελμα του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και τα νέα μέτρα, τελικά έγινε το Σάββατο-, οι πωλήσεις στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων (σούπερ μάρκετ) τόσο στο φυσικό όσο και στο ηλεκτρονικό δίκτυο, “τρέχουν” με ρυθμό αύξησης +20-30% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, αναφέρουν στο Capital.gr πηγές του κλάδου. 

Ποια προϊόντα όμως αγοράζουν περισσότερο οι καταναλωτές; Όλα, αναφέρουν οι ίδιες πηγές οι οποίες σημειώνουν ότι μέχρι στιγμής υπάρχει συμμετρία στην αύξηση των πωλήσεων σε όλες τις κατηγορίες, χωρίς μεγάλες αποκλίσεις. Μοναδική εξαίρεση, όπου καταγράφεται “επιθετική” αύξηση +200% των πωλήσεων σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα έναν χρόνο πριν, αποτελούν τα γάντια μιας χρήσης. Κάτι που αποδίδεται στην ανάγκη των καταναλωτών να καταφύγουν σε αγορές προϊόντων που θα τους προστατεύσουν. 

Εκτός από τις τελευταίες ημέρες του Οκτωβρίου, που συνέπεσαν χρονικά με τα νέα περιοριστικά μέτρα, όλος ο Οκτώβριος κινήθηκε ανοδικά σημειώνοντας αύξηση +10% με αποτέλεσμα ο τζίρος να προσεγγίσει τα επίπεδα που καταγράφονται παραδοσιακά τον Δεκέμβριο, ο οποίος αποτελεί τον πιο δυνατό, από άποψη τζίρου, μήνα του έτους. Σε αυτό συνέβαλε η καταβολή των αναδρομικών ύψους 1,4 δισ. ευρώ στους συνταξιούχους αλλά κυρίως η ανασφάλεια που έχει προκαλέσει η έξαρση των κρουσμάτων, των θανάτων και των διασωληνωμένων στις ΜΕΘ. 

Η επόμενη ημέρα και το νέο μοντέλο καταναλωτή

Τάση η οποία εκτιμάται ότι θα διατηρηθεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, αν δεν αλλάξει κάτι προς το καλύτερο. Σύμφωνα με εκτιμήσεις η φετινή χρονιά θα “κλείσει” με αύξηση του τζίρου τουλάχιστον 8% σε σχέση με το 2019, ποσοστό που μεταφράζεται σε επιπλέον 850 εκατ. ευρώ στο ταμείο των σούπερ μάρκετ. 
Αυτή η ενίσχυση της δύναμης των σούπερ μάρκετ οφείλεται μεν στα lockdown, άρα λιγότερες επιλογές για τον καταναλωτή, αλλά κυρίως στην ανάγκη του να ξοδεύει μόνο για να καλύψει τις ανελαστικές ανάγκες του, όπως είναι τα προϊόντα διατροφής. 

Και το φαινόμενο αυτό δεν είναι μόνο Ελληνικό. Ένα από τα βασικά ευρήματα έρευνας της Palsgaard, που “έτρεξε” σε ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Μεξικό και Σιγκαπούρη, είναι ότι για πάνω από 1 στους 2 καταναλωτές (ποσοστό 55%) η τιμή αποτελεί το βασικό κριτήριο για την αγορά των προϊόντων διατροφής. Ενώ, σχεδόν οι μισοί (47%) δήλωσαν ότι θα ξοδέψουν περισσότερα για να μαγειρέψουν στο σπίτι. Με το ποσοστό στους Millennials (ηλικίες 25-34 ετών) να αγγίζει το 57%, και 54% στη γενιά Ζ (ηλικίες 18-24).

Οι χαμένοι από το lockdown και οι παράπλευρες απώλειες

Εκτός από τους κερδισμένους στην τρέχουσα συγκυρία, δηλαδή τον κλάδο των σούπερ μάρκετ ο οποίος λόγω και του lockdown στην εστίαση θα “μαζέψει” και το μερίδιο του “στομαχιού” αλλά και το delivery, υπάρχουν και οι χαμένοι. Και αυτοί δεν είναι μόνο όσοι δραστηριοποιούνται άμεσα με τον κλάδο της μαζικής εστίασης στις 27 περιφερειακές ενότητες της χώρας, που αν δεν έχουν take away και delivery, θα παραμείνουν κλειστοί για έναν μήνα, και του λιανεμπορίου σε Θεσσαλονίκη και Σέρρες που έκλεισαν για 14 ημέρες. 

Είναι και όλοι όσοι εφοδιάζουν αυτό το δίκτυο, δηλαδή τα μπαρ, τα καφέ, τα εστιατόρια κ.λπ. με τρόφιμα, ποτά, αναψυκτικά, υλικά συσκευασίας, οι χονδρέμποροι, οι μεταφορείς, οι τεχνίτες, τα cash & carry, οι κάβες κ.ά. 

Αλλά και όλοι όσοι από τη βιομηχανία και τις υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένου και του τουριστικού κλάδου, που επηρεάζονται από τα περιοριστικά μέτρα που λαμβάνει η μια μετά την άλλη χώρα, με την οποία η Ελλάδα έχει εμπορικές σχέσεις. 

Εκτός όμως από το τι συμβαίνει σήμερα, διάχυτη είναι η ανησυχία για το αύριο. Πόσες και ποιες εταιρείες θα αντέξουν, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και πόσοι εργαζόμενοι θα παραμείνουν ενεργοί την επόμενη ημέρα. 

Σύμφωνα με τον ILO τα εισοδήματα μειώθηκαν παγκοσμίως τα τρία πρώτα τρίμηνα της φετινής χρονιάς κατά 10,7%, ή 3,5 τρισ. δολάρια, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2019. Για το τέταρτο τρίμηνο ο ILO εκτιμά πως οι απώλειες ωρών εργασίας θα ισοδυναμούν με απώλεια 245 εκατομμύριων θέσεων πλήρους απασχόλησης. Η προηγούμενη εκτίμησή έκανε λόγο για απώλεια ωρών εργασίας που αντιστοιχεί σε 140 εκατομμύρια θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

2 × two =