αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΟ 20χρονος φοιτητής που έφτιαξε το ελληνικό «Airbnb των αυτοκινήτων»

Ο 20χρονος φοιτητής που έφτιαξε το ελληνικό «Airbnb των αυτοκινήτων»

Τι θα έλεγες αν μπορούσες να ενοικιάσεις ένα αυτοκίνητο άμεσα, να το χρησιμοποιήσεις για 1 ημέρα ή για περισσότερο αν θες, και να το επιστρέψεις στον ιδιοκτήτη του; Ακριβώς όπως θα έκανες, αντίστοιχα, με ένα ακίνητο μέσω του Airbnb.

Ένας Έλληνας φοιτητής αποφάσισε να κάνει πράξη μια τέτοια ιδέα. Έφτιαξε το CarmaShare. Μια πλατφόρμα που επιτρέπει στους χρήστες να ενοικιάσουν οχήματα τα οποία προσφέρουν προς ενοικίαση άλλοι ιδιώτες. Αν για παράδειγμα έχεις ένα αυτοκίνητο που «κάθεται» συγκεκριμένες ημέρες την εβδομάδα, μπορείς και εσύ να το δώσεις προς ενοικίαση και έτσι να έχεις ένα επιπλέον εισόδημα.

Το It’s Possible συνάντησε τον Χρήστο Χιλέτη. Ο ίδιος μιλά για το πως προέκυψε η ιδέα, πως βιώνει την «startupική καθημερινότητα», και ποια είναι τα πλάνα του για το προσεχές μέλλον. Η πλατφόρμα είναι online και μπορείς να την δεις αυτή τη στιγμή, ωστόσο όσοι ενδιαφέρονται να την χρησιμοποιήσουν πρέπει να κάνουν λίγη υπομονή ακόμα. Αφού η beta version έρχεται τον Σεπτέμβρη, και η full έκδοση τον ερχόμενο Νοέμβριο.

Με τι ασχολούσασταν πριν και πως προέκυψε η ιδέα για το project σας;

Είμαι πρωτοετής φοιτητής, στο τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης επιχειρήσεων, στο Πανεπιστήμιο Πειραιά. Το ενδιαφέρον μου για την καινοτόμο επιχειρηματικότητα ξεκίνησε από ένα πρόγραμμα που παρακολούθησα στην Δευτέρα Λυκείου. Το οποίο διοργάνωνε το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας, του Οικονομικού Πανεπιστημίου, και αφορούσε την ελληνική επιχειρηματικότητα. Στόχος του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να βάλει τους νέους σιγά- σιγά στον κόσμο των startups.

Αυτό λειτούργησε ως μια αφύπνιση για εμένα. Την επόμενη χρονιά με πήραν ως εθελοντή στο ίδιο πρόγραμμα, ενώ παράλληλα «τράβαγα» τους καθηγητές για να με στέλνουν σε διάφορους διαγωνισμούς επιχειρηματικότητας.

Πριν από περίπου δύο χρόνια, όταν έδωσα πρώτη φορά για πανελλήνιες, ξεκίνησα να σκέφτομαι ότι πρέπει να πάω στο επόμενο επίπεδο. Και να κάνω πράξη την ιδέα που είχα στο μυαλό μου. Αυτό έγινε τελικά όταν έδωσα για δεύτερη φορά πανελλήνιες, και αφού πέρασα σε μια σχολή που με ενδιέφερε. Είχα ήδη κάνει την έρευνα μου πάνω στο πεδίο του car sharing, και έτσι ξεκίνησα το project μου.

Στην συνέχεια ξεκινήσατε να φτιάχνετε την ομάδα. Πως ακριβώς έγινε αυτό;

Όπως είπα, είχα ήδη κάνει την έρευνα μου, είδα ότι πλέον η αγορά έχει ωριμάσει και ήξερα ότι αυτό που θέλω να κάνω, μπορεί να γίνει πρακτικά.

Ξεκίνησα λοιπόν να αναζητάω άτομα για την ομάδα μου, κοιτάζοντας πρώτα σε άτομα με τα οποία είχα συνεργαστεί σε παλαιότερα προγράμματα. Έτσι λοιπόν βρήκα την Ιωάννα Χατζηδαβίδου (content officer) και την Ρίτα Χίου (technology officer). Και είμαστε πλέον μια ομάδα τριών ατόμων που τρέχουμε την πλατφόρμα.

Με απλά λόγια, τι ακριβώς κάνει η πλατφόρμα;

Το μοντέλο είναι πολύ απλό. Τι κάνει η πλατφόρμα: Συνδέει κατόχους αυτοκινήτων, με ανθρώπους που θέλουν να ενοικιάσουν ένα αυτοκίνητο για μικρό χρονικό διάστημα. Αυτοί που θα προσφέρουν τα οχήματα, θα είναι απλοί ιδιώτες. Μπορεί να είναι ο καθένας. Η πλατφόρμα είναι κάτι σαν το «Airbnb για αυτοκίνητα», για να το εξηγήσουμε με μια φράση.

Βέβαια, εμείς είδαμε τα παραδείγματα του εξωτερικού, και κάναμε την προσαρμογή στην ελληνική πραγματικότητα. Διότι αυτό που έχω δει στους ανταγωνιστές που υπάροχουν εδώ, είναι ότι οι περισσότεροι από αυτούς έχουν κάνει μια κακή αντιγραφή των ξένων projects.

Στην όλη διαδικασία βάζουμε και τις ασφαλιστικές εταιρίες, οι οποίες θα παρέχουν πλήρη ασφάλιση για το εκάστοτε όχημα. Έτσι ώστε και ο ιδιοκτήτης να είναι καλυμμένος αν κάτι πάει στραβά.

Όπως είπατε, έχετε μελετήσει ανάλογα παραδείγματα όπως αυτό της Airbnb. Που πάνε στην λογική της «οικονομίας του διαμοιρασμού». Πήρατε κάποια χρήσιμα μαθήματα από εκεί και κάποιες ιδέες που ενδεχομένως εφαρμόσατε στην συνέχεια;

Ναι φυσικά μελετήθηκαν αυτά τα διεθνή παραδείγματα. Και σε ότι έχει να κάνει με τις παροχές προς τους χρήστες, και σε ότι έχει να κάνει με το νομικό ή ασφαλιστικό κομμάτι. Σίγουρα πήραμε ιδέες από τέτοιες μεγάλες εταιρίες. Επίσης τα παραδείγματα αυτά, μας βοήθησαν να καταλάβουμε ότι η ιδέα που έχουμε στο μυαλό μας μπορεί να πραγματοποιηθεί.

Με βάση την έρευνα που κάνατε, θεωρείτε ότι πάμε ολοταχώς προς την «οικονομία του διαμοιρασμού»; Σε διάφορα πεδία στην ζωή μας. Και παρά τις όποιες αντιδράσεις μπορεί να υπάρχουν μερικές φορές

Είναι αλήθεια ότι υπάρχουν και αντιδράσεις. Για παράδειγμα, πριν περίπου 2 χρόνια, υπήρχε μια πλατφόρμα παρόμοια με την δική μας, η οποία όμως έκλεισε. Αφού προέκυψαν αρκετά κολλήματα με το υπουργείο Μεταφορών και άλλους Φορείς. Για αυτό παίζει σημαντικό ρόλο και το timing.

Τώρα νομίζω ότι είναι η σωστή στιγμή. Η Ευρώπη έχει υιοθετήσει το car sharing. Οι προβλέψεις λένε ότι η συγκεκριμένη αγορά θα φτάσει σε αξία τα 11 δις. Ευρώ ως το 2021.

Από την άλλη μεριά, θα πει κάποιος ότι από τα πιο παλιά χρόνια υπήρχαν εταιρίες που ενοικίαζαν οχήματα. Φυσικά υπάρχουν και σήμερα. Ποια είναι τα πλεονεκτήματα του δικού σας μοντέλου;

Το κομμάτι του leasing που αναφέρετε, υπήρχε και υπάρχει ακόμα. Βλέπουμε όμως, ότι οχήματα μέσω leasing χρησιμοποιούν κυρίως εταιρίες. Οι ιδιώτες δεν το προτιμούν.

Εμείς απευθυνόμαστε στον απλό χρήστη. Έρχονται για παράδειγμα πολλοί φοιτητές και μας λένε ότι έχουν ένα αυτοκίνητο και θέλουν να το προσφέρουν προς ενοικίαση για να πάρουν κάποια έσοδα. Από την άλλη, βλέπουμε νέους που λένε ότι δεν θέλουν να αγοράσουν ένα ΙΧ διότι δεν τους χρειάζεται σε μόνιμη βάση, αλλά θα ήθελαν να βρουν ένα όχημα για να το χρησιμοποιήσουν για μια ημέρα ή ένα 3ημερο που θα το έχουν ανάγκη. Φυσικά υπάρχει και το κομμάτι των τουριστών, ωστόσο εμείς το αφήνουμε για λίγο πιο μετά- αφού ξέρουμε ότι το να διαφημιστούμε στο εξωτερικό είναι αρκετά δύσκολο.

Για τον πρώτο χρόνο, γεωγραφικά θα έχουμε παρουσία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κρήτη.

Πρακτικά, οι συναλλαγές θα γίνονται μέσα από την πλατφόρμα σας ή οι χρήστες θα πρέπει να τις κάνουν μόνοι;

Τα πάντα γίνονται μέσα από την πλατφόρμα. Οι χρήστες είτε έχουν αυτοκίνητο είτε αναζητούν αυτοκίνητο, έχουν δικό τους προφίλ. Έτσι μια συναλλαγή μπορεί να γίνει άμεσα, μέσω χρεωστικής κάρτας, πιστωτικής ή PayPal. Εμείς ως Carmashare παίρνουμε μια μικρή προμήθεια από τις συναλλαγές και έτσι έχουμε έσοδα. Επίσης θα έχουμε κάποια premium πακέτα, για όποιον ενδιαφέρεται. Στην συνέχεια σχεδιάζουμε να βάλουμε και κάποιες διαφημίσεις στην πλατφόρμα.

Θα πρέπει να πω βέβαια ότι έχουν υπάρξει ήδη κάποιοι επενδυτές οι οποίοι μας έχουν δώσει κάποια πρώτα χρήματα. Τα οποία θα μας βοηθήσουν να πορευτούμε το πρώτο χρονικό διάστημα, και να γίνει η σχετική διαφήμιση.

Το όνομα Carmashare πως προέκυψε; Νομίζω είναι λίγο απρόσμενο

Το «Carma» είναι λογοπαίγνιο προφανώς από το car. Έχει την έννοια ότι δίνεις κάτι, για να πάρεις κάτι άλλο πίσω. Δίνεις χρήματα, για να λάβεις μια υπηρεσία και μια ολόκληρη εμπειρία. Μας άρεσε αυτό το λογοπαίγνιο και το κρατήσαμε.

Πως είναι η startup καθημερινότητα, την οποία βιώνετε από μέσα πλέον;

Σίγουρα όταν έρχεται η ώρα να ξεκινήσουμε την δουλειά, είτε από κάποιο γραφείο είτε από το σπίτι μας, το κάνουμε με χαμόγελο. Κάνουμε κάτι το οποίο μας γεμίζει. Θέλουμε κάποια στιγμή να ακουστεί ότι δημιουργήσαμε ένα προϊόν που βοήθησε την αγορά και την κοινωνία να κάνει κάτι που πριν δεν μπορούσε.

Οι περισσότεροι λένε ότι το startupping είναι κάτι που σε εξοντώνει και απαιτεί αμέτρητες ώρες εργασίας. Σίγουρα χρειάζεται σκληρή δουλειά, αλλά αυτό που μπορώ να πω εγώ είναι ότι δεν πρέπει να βάλεις την υγεία σου σε δεύτερη μοίρα. Ο μεγάλος όγκος δουλειάς και το άγχος υπάρχουν, αλλά αν τα αφήσεις να σε κυριεύσουν, τελικά δεν θα καταφέρεις τίποτα. Όποιος θέλει να μπει στον δρόμο των startups, πρέπει να έχει κάποιες ώρες για τον εαυτό του και να κινείται σε υγιή πλαίσια. Αυτό προσπαθώ να κάνω και εγώ.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

18 − 15 =