αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΟ Χρήστος Σπίρτζης βρήκε… τους ενόχους: Φταίνε οι επιβάτες και οι περιπτεράδες και τις ουρές στο μετρό

Ο Χρήστος Σπίρτζης βρήκε… τους ενόχους: Φταίνε οι επιβάτες και οι περιπτεράδες και τις ουρές στο μετρό

Πολύ επιλεκτικός με το που επιρρίπτει τις ευθύνες για τις ουρές μπροστά στα εκδοτήρια και τα εκδοτικά μηχανήματα του Μετρό είναι ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης.

Σε συνεντεύξεις που έδωσε κατά τις τελευταίες εβδομάδες τα αποσπάσματα των οποίων συνέλεξε το athenstransport.com, δεν θα μπορούσαν να λείψουν ερωτήσεις και για τις ουρές που φαίνεται να έχουν γίνει μόνιμες το τελευταίο διάστημα. Στις σχεδόν πανομοιότυπες απαντήσεις του, ο υπουργός αναφέρεται στη νοοτροπία των επιβατών και στο χαμηλό ενδιαφέρον από καταστηματάρχες για πώληση ηλεκτρονικών εισιτηρίων, ενώ στο στόχαστρό του μπήκε και η εταιρεία που ανέλαβε την ενημέρωση του λογισμικού για τα παλιά εκδοτικά μηχανήματα την οποία κατηγορεί για μεγάλη καθυστέρηση.

Την ίδια στιγμή, αποσιωπά ευθύνες που έχουν οι συγκοινωνιακοί φορείς για την οργάνωση και την στρατηγική της μετάβασης στο ηλεκτρονικό εισιτήριο καθώς και τις πληροφορίες που δίνουν ή δεν δίνουν στους επιβάτες.

  • Για τις συνήθειες των επιβατών:

«Δεν υπάρχει λόγος σήμερα, μετά ειδικά τη γνωμοδότηση της Αρχής Προσωπικών Δεδομένων να μη βγάλει κάποιος πολίτης μία κάρτα και να περιμένει στην ουρά, με μία ηλεκτρονική αίτηση, έρχεται η ηλεκτρονική κάρτα σπίτι σου και μπορείς να τη γεμίσεις με χίλιους τρόπους.» – Στο Κόκκινο, 5 Οκτωβρίου

«Δεν υπάρχει λόγος να υπάρχουν αυτή τη στιγμή εκδοτήρια όταν υπάρχουν ηλεκτρονικά συστήματα, κι όταν ολοκληρωθούν τα μηχανήματα αυτόματων πωλητών» – Στο Κόκκινο, 5 Οκτωβρίου

«Το πρώτο πρόβλημα είναι θέμα των συνηθειών που έχουμε. Δηλαδή δεν υπάρχει κανένας λόγος να υπάρχουν ουρές. Το θέμα των καρτών λύνεται μέσω διαδικτύου, σου έρχεται στο σπίτι.» – newsit.gr, 7 Οκτωβρίου

«Οι ουρές […] δεν είναι λόγω των μηχανημάτων, αν μου επιτρέπετε. Είναι λόγω μιας αν θέλετε συνέχισης της συνήθειας να πηγαίνουμε στο γκισέ να βγάζουμε εισιτήρια. Δεν υπάρχει κανείς λόγος να ταλαιπωρείται κανείς. Μπορεί από το σπίτι του να κάνει μία αίτηση» – Alpha 98,9, 9 Οκτωβρίου

  • Για τα εκδοτικά μηχανήματα:

«Είχε προβλεφθεί η ανακατασκευή των παλιών μηχανημάτων. Αυτό έχει καθυστερήσει πάρα πολύ από την ανάδοχο εταιρία γιατί έπρεπε να προσαρμοστεί το λογισμικό και να συνεργάζεται με το νέο σύστημα. Η εταιρία που το έχει αναλάβει καθυστέρησε πραγματικά πάρα πολύ.» – Στο Κόκκινο, 5 Οκτωβρίου

«Υπάρχει όμως μια μεγάλη καθυστέρηση στην εταιρεία που ανέλαβε την αναβάθμιση των παλιών μηχανημάτων, για να έχουμε πληθώρα μηχανημάτων.» – newsit.gr, 7 Οκτωβρίου

«Αυτός ο διαγωνισμός έγινε από άλλο φορέα, όπως είχε προγραμματιστεί το 2014 και δεν υπήρχαν οι χρονικές εκείνες προβλέψεις που να επιτρέψουν τη γρήγορη αλλαγή των μηχανημάτων αυτών.» – Πρώτο Πρόγραμμα, 8 Οκτωβρίου

  • Για τους περιπτεράδες:

«Υπάρχουν πολλά περίπτερα τα οποία αρνούνται να πουλήσουν ηλεκτρονικά εισιτήρια. Αν αυτό σας λέει κάτι…» – Στο Κόκκινο, 5 Οκτωβρίου

«Σε πάρα πολλές περιοχές αρνούνται τα περίπτερα να εφοδιάζουν τον κόσμο με ηλεκτρονικά εισιτήρια.» – newsit.gr, 7 Οκτωβρίου

«Αρκετά περίπτερα και σημεία που πουλούσαν το χάρτινο εισιτήριο, δεν ήθελαν να πουλάνε ηλεκτρονικό εισιτήριο. Και μπορείτε να καταλάβετε κι εσείς από εκεί και πέρα.» – Πρώτο Πρόγραμμα, 8 Οκτωβρίου

Αν και ο υπουργός δεν έχει άδικο (έστω και με τις υπερβολές του) στα επί μέρους επιχειρήματα, εντούτοις λέει την μισή αλήθεια. Για παράδειγμα, το γεγονός ότι μία σημαντική μερίδα επιβατών προτιμά να στέκεται σε ουρές από το να επιλέξει άλλους τρόπους για να εκδώσει και να επαναφορτίσει εισιτήρια είναι μία αλήθεια.

Όπως σημειώνει το athenstransport.com, αλήθεια όμως αποτελεί και το γεγονός πως ο ΟΑΣΑ δεν έχει φροντίσει να ενημερώσει εγκαίρως και πλήρως τους επιβάτες για όλες τους τις επιλογές. (Δελτίο τύπου σχετικά με τα πλεονεκτήματα των καρτών έναντι του εισιτηρίου βγήκε μόλις την περασμένη Παρασκευή). Επίσης, κατά τη διάρκεια της μετάβασης δεν υπήρξε κάποια στρατηγική ώστε οι επιβάτες να ωθηθούν μαζικά στην έκδοση προσωποποιημένων καρτών ενώ παράλληλα να αποθαρρυνθεί η έκδοση πολλαπλών εισιτηρίων τα οποία συνήθως πετιούνται και δεν επαναφορτίζονται.

Επιπλέον, ο υπουργός συνδέει την αναμονή στα εκδοτήρια με την έκδοση προσωποποιημένων καρτών εκεί. Αυτό που δεν αναφέρει είναι πως η online έκδοση δεν είναι βολική για επιβάτες που χρειάζονται άμεσα προσωποποιημένη κάρτα αφού η αποστολή ενίοτε καθυστερεί για μεγάλο χρονικό διάστημα, ενώ είναι προφανές πως οι επιβάτες πηγαίνουν στα εκδοτήρια (και τα εκδοτικά μηχανήματα) και για άλλους λόγους.

Οι «χίλιοι τρόποι» με τους οποίους μπορούν να επαναφορτιστούν οι κάρτες δεν είναι ακριβώς χίλιοι, αφού αυτό θα γίνει είτε σε εκδοτήριο, είτε σε μηχάνημα είτε με κινητό Android που έχει δυνατότητα NFC που δεν διαθέτουν όλοι οι επιβάτες.

Όσον αφορά την μεγάλη καθυστέρηση στην ενημέρωση του λογισμικού των παλιών εκδοτικών μηχανημάτων (η πλειοψηφία των οποίων δεν λειτουργεί ακόμα), η ανάδοχος εταιρεία προφανώς έχει τη δική της ευθύνη. Ευθύνη υπάρχει όμως και από την πλευρά της Αττικό Μετρό και του ΟΑΣΑ. Η απόφαση της ανάθεσης της αναβάθμισης φέρει ημερομηνία 25 Μαΐου 2018. Για ποιο λόγο ο σχετικός διαγωνισμός δεν έγινε από το 2017 ή το 2016 όσο έτρεχε το έργο του ηλεκτρονικού εισιτηρίου; Αν η αναβάθμιση γινόταν σταδιακά από πέρυσι τον Οκτώβριο δεν θα υπήρχαν περισσότερα διαθέσιμα μηχανήματα για τους επιβάτες;

Τέλος, ο υπουργός αφήνει αιχμές για την άρνηση καταστηματαρχών να εφοδιαστούν με POS έκδοσης και επαναφόρτισης εισιτηρίων και καρτών. Ειλικρινά δεν καταλαβαίνουμε αν υπονοεί ότι οι περιπτερούχοι έχουν συνασπιστεί κατά του ηλεκτρονικού εισιτηρίου (γιατί; για να βλάψουν τον υπουργό και την κυβέρνηση;) Εδώ πιστεύουμε πως η ευθύνη βρίσκεται εξολοκλήρου στην πλευρά του ΟΑΣΑ. Τι προσπάθειες έχει κάνει ο οργανισμός για την επέκταση του δικτύου πωλήσεων; Στο site του οργανισμού υπάρχει απλά μία φόρμα η οποία όμως έχει να κάνει με παραγγελίες συσκευασμένων πολλαπλών εισιτηρίων σε φακέλους. Επιπλέον, πριν από λίγο καιρό ο οργανισμός ανέθεσε ένα έργο μέρος του οποίου ήταν η «ενίσχυση προώθησης προϊόντων κομίστρου» και η «διεύρυνση υπάρχοντος δικτύου διάθεσης ηλεκτρονικού εισιτηρίου/κάρτας ή/και εύρεση νέων συνεργασιών».

Ακόμα όμως και για τα σημεία πώλησης που υπάρχουν (500 περίπτερα και καταστήματα ψιλικών σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, δεν τα λες και λίγα), υπάρχει πρόβλημα καθώς κανείς δεν ξέρει ποια είναι και που βρίσκονται! Πόσο δύσκολο θα ήταν να γίνει μία online εφαρμογή εύρεσης του κοντινότερου σημείου ή έστω να μπουν όλα τα σημεία σε ένα χάρτη ή απλά να δοθεί μία λίστα με όλα τα σημεία (δεν θα έπρεπε να περιλαμβάνεται στα ανοικτά, δημόσια δεδομένα;) για να φτιάξουμε στη συνέχεια εμείς το χάρτη αυτό;

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

twenty − 12 =