αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΟι κενές θέσεις εργασίας στην Ελλάδα της κρίσης, τα 300 ευρώ και οι… φορτωμένοι με πτυχία νέοι

Οι κενές θέσεις εργασίας στην Ελλάδα της κρίσης, τα 300 ευρώ και οι… φορτωμένοι με πτυχία νέοι

Ένα ιδιαίτερο σκηνικό δείχνουν τα νέα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Συγκεκριμένα, κατά το κατά το δ’ τρίμηνο 2018 ο αριθμός των κενών θέσεων εργασίας αυξήθηκε σημαντικά, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2017. Κι όμως, ενώ κάποιοι θα περίμεναν ότι στην Ελλάδα της κρίσης θα καλύπτεται άμεσα κάθε νέα θέση που ανοίγει, φαίνεται ότι σε αρκετές περιπτώσεις αυτό δεν ισχύει.

Γράφει ο Γιάννης Μπελεγρίνης

Τι λένε οι αριθμοί: Κατά το τέταρτο τρίμηνο 2018 ο αριθμός των κενών θέσεων ανήλθε σε 8.288. Στο διάστημα Οκτωβρίου – Δεκεμβρίου 2017 οι κενές θέσεις εργασίας ήταν 2.825, άρα σε ετήσια βάση καταγράφεται αύξηση 193,4% στις κενές θέσεις εργασίας.

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, κενή θέση εργασίας θεωρείται μια νεοδημιουργηθείσα θέση, μια ήδη κενή θέση ή μια θέση που πρόκειται να κενωθεί σύντομα, για την οποία ο εργοδότης έχει προβεί πρόσφατα σε δραστικές ενέργειες για να βρεθεί κατάλληλος υποψήφιος, εκτός της επιχείρησης, και η οποία είναι διαθέσιμη είτε άμεσα είτε στο απώτερο μέλλον. Το πρόβλημα που παρουσιάζεται εδώ είναι η δυσκολία του εργοδότη να βρει το κατάλληλο εργαζόμενο. Σημειώνεται ότι οι κενές θέσεις εργασίας αφορούν μόνον στους μισθωτούς.

Τα 300 ευρώ τον μήνα

Αλλά γιατί ένας εργοδότης στην Ελλάδα της μεγάλης ανεργίας δεν μπορεί να βρει αξιόλογους εργαζομένους; Οι βασικοί λόγοι ίσως είναι δύο. Καταρχήν πρέπει να εξετάσουμε τι προσφέρει ένας εργοδότης για κάθε θέση που ανοίγει. Τι δίνει στο οικονομικό κομμάτι, τι περιβάλλον εργασίας παρέχει, και τι προοπτικές γενικότερα.

Είναι πολύ φρέσκο το παράδειγμα των MyMarket. Η πολυσυζητημένη επιστολή που στάλθηκε στους εργαζομένους έλεγε λίγο- πολύ ότι καλώς παίρνουν 300 ευρώ τον μήνα και πρέπει να είναι χαρούμενοι για αυτό.

Σε αρκετές επιχειρήσεις, δηλαδή, υπάρχει η οπτική που λέει ότι «θα δώσουμε όσο λιγότερα μπορούμε» και «είναι καλύτερα από το τίποτα». Έτσι όμως είναι δύσκολο να βρεις τους κατάλληλους εργαζομένους. Ακόμα και σε ένα περιβάλλον κρίσης, σαν το Ελληνικό.

Τα πολλά… «αχρείαστα» πτυχία

Ωστόσο εδώ αξίζει να δούμε και μια άλλη πτυχή. Πολλοί είναι οι νέοι που το ρίχνουν… στα πτυχία και τα μεταπτυχιακά στην Ελλάδα. Σε μια προσπάθεια να δυναμώσουν το βιογραφικό τους. Και ίσως σε μια προσπάθεια να «γεμίσουν» και τον χρόνο τους- αφού έτσι κι αλλιώς αξιόλογη δουλειά δεν μπορούν να βρουν άμεσα.

Ο αριθμός των μεταπτυχιακών που σήμερα προσφέρουν τα ελληνικά πανεπιστήμια και ΤΕΙ έχει εκτιναχθεί, ξεπερνώντας τα 1.000. Εάν προστεθούν και τα μεταπτυχιακά ιδιωτικών φορέων και των πανεπιστημίων της Κύπρου, στα οποία εγγράφονται Ελληνες, ο αριθμός ανέρχεται στα 1.500. Μάλιστα, μέσα σε ένα χρόνο ο αριθμός των φοιτητών των μεταπτυχιακών προγραμμάτων αυξήθηκε κατά 25%, καταδεικνύοντας την αγωνία των νέων να ενισχύσουν το βιογραφικό τους με όσο περισσότερους τίτλους, για να αντιμετωπίσουν τον οξύ ανταγωνισμό στην αγορά εργασίας.

Ποιο είναι το πρόβλημα εδώ; Μπορεί οι νέοι να αποκτούν πολλά πτυχία, ωστόσο δεν υπάρχει η κατάλληλη «σύνδεση» με την αγορά εργασίας. Οι Έλληνες δεν αποκτούν τις απαραίτητες δεξιότητες για να ανταποκριθούν στις ανάγκες μιας θέσης. Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του CEDEFOP, η Ελλάδα κατατάσσεται στην τελευταία θέση της Ε.Ε., με βαθμό μόλις 9 στα 100, στο πεδίο της αντιστοίχισης των δεξιοτήτων των πτυχιούχων με την αγορά εργασίας, δηλαδή στο κατά πόσο οι πτυχιούχοι βρίσκουν δουλειά κατάλληλη των ακαδημαϊκών εφοδίων τους.

Την ίδια στιγμή, η χώρα μας είναι ουραγός στην Ευρώπη σε σχέση με την ανάπτυξη των κατάλληλων δεξιοτήτων στον πληθυσμό της. Μάλιστα, η πληθώρα των πτυχιούχων δημιουργεί στρεβλώσεις, καθώς οι νέοι δεν καταφέρνουν να βρουν δουλειά ανάλογη των ακαδημαϊκών τους προσόντων. Και αναλώνονται σε δουλειές «εξ ανάγκης» οι οποίες δεν έχουν καμία σχέση με τις σπουδές τους.

Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι η Ελλάδα μεταξύ των 28 χωρών της Ε.Ε. είναι στην 23η θέση (με βαθμό 41 με άριστα το 100) στο κατά πόσο το εκπαιδευτικό της σύστημα βοηθάει τους μαθητές, φοιτητές, καταρτιζομένους να αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες

Το πρόβλημα είναι βέβαια σύνθετο και αφορά και άλλες χώρες του ευρωπαϊκού Νότου, όπως καταδεικνύει η έρευνα του Ευρωπαϊκού Κέντρου για την Ανάπτυξη της Επαγγελματικής Κατάρτισης (CEDEFOP).

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

twelve − 4 =