Σήμερα, η Tesla απασχολεί περίπου 10.000 εργαζόμενους στο εργοστάσιό της στο Φρέμοντ. Η GM και η Toyota απασχολούσαν λιγότερους από τους μισούς και παρήγαγαν περισσότερα από 400.000 αυτοκίνητα το 2006. Η Tesla υποστηρίζει ότι το μεγαλύτερο εργατικό της δυναμικό δικαιολογείται, δεδομένου ότι τα περισσότερα εξαρτήματα του αυτοκινήτου κατασκευάζονται από την ίδια την εταιρεία, αλλά φαίνεται ότι η Tesla έχει περισσότερους εργαζομένους για να εξασφαλίσει ότι θα υπάρχουν αρκετοί στο εργοστάσιο. Οι σημερινοί και πρώην υπάλληλοι λένε ότι οι 12ωρες βάρδιες είναι κάτι το σύνηθες, ενώ κάποιοι εργάζονταν έως και 16 ώρες.
Για να μην καταρρεύσουν, οι εργαζόμενοι πίνουν άφθονες ποσότητες Red Bull, που μερικές φορές παρέχονται δωρεάν από την Tesla. Οι νέοι υπάλληλοι “έρχονται γεμάτοι ζωντάνια”, λέει ο Mikey Catura, συνεργάτης της Tesla. “Και μετά περνούν μερικές εβδομάδες, και τους βλέπεις να περπατούν έξω από το κτίριο απλά κοιτάζοντας στο υπερπέραν σαν ζόμπι”.
Ο Μασκ και πολλοί υπάλληλοι της Tesla αμφισβητούν ότι οι εργαζόμενοι είναι δυσαρεστημένοι ή μη ασφαλείς. “Θα υπάρχουν πάντα προκλήσεις από την άποψη της ασφάλειας και από την άποψη της παραγωγής”, λέει ο Dexter Siga, ο οποίος ξεκίνησε ως τεχνικός το 2011 και τώρα είναι διευθυντής.
Από την πλευρά του, ο Μασκ λέει ότι η Tesla απαιτεί σκληρή δουλειά, αλλά αυτό ισχύει διότι αυτός είναι ο μόνος τρόπος να επιβιώσει ως κατασκευαστής αυτοκινήτων των ΗΠΑ. “Νιώθω σαν να έχω ένα μεγάλο χρέος προς τον λαό της Tesla”, λέει, με τη φωνή του να σπάει από συγκίνηση. “Ο λόγος που κοιμόμουν στο πάτωμα δεν ήταν επειδή δεν μπορούσα να περάσω τον δρόμο και να βρεθώ σε ένα ξενοδοχείο. Ήταν επειδή ήθελα οι συνθήκες διαβίωσής μου να είναι χειρότερες από οποιουδήποτε άλλου στην εταιρεία. Κάθε φορά που ένιωθαν πόνο, ήθελα ο δικός μου να είναι χειρότερος”.
“Ξέρετε”, συνεχίζει, “στην GM έχουν ένα ειδικό ανελκυστήρα για τα στελέχη, ώστε να μη χρειάζεται να συνδιαλέγονται με κανέναν άλλον. Το γραφείο μου είναι το μικρότερο στο εργοστάσιο και πηγαίνω ελάχιστες ώρες εκεί”, λέει. “Ο λόγος για τον οποίο οι άνθρωποι στο εργαστήριο δούλεψαν τόσο σκληρά ήταν γιατί ήμουν μαζί τους. Δεν είμαι κλεισμένος σε κάποιο πριγκιπικό πύργο”.
Τον Ιούλιο του 2017, ο Μασκ παρουσίασε τα πρώτα sedans Model 3 σε ένα ξέφρενο πάρτι στο Φρέμοντ. Οι κριτικοί υποδέχτηκαν με ενθουσιασμό το μοντέλο, αλλά έγινε αμέσως εμφανές ότι η Tesla δεν θα μπορούσε να παραδώσει τους αριθμούς που είχε υποσχεθεί ο ιδρυτής της.
Ένα σημαντικό πρόβλημα αφορούσε τις μπαταρίες. Οι νέες μπαταρίες ήταν καλύτερες, αλλά η αυτοματοποιημένη γραμμή παραγωγής για τη συσκευασία χιλιάδων από αυτές δεν δούλευε, μέχρι που κατασκευάστηκε ένα νέο σύστημα.
Τον Νοέμβριο, ο Μασκ είπε στους αναλυτές ότι ήταν “πραγματικά στεναχωρημένος” αλλά έκανε το καλύτερο δυνατό για να διορθώσει το ζήτημα της συσσώρευσης μπαταριών. Προέκυψαν κι άλλα προβλήματα και η Tesla έπρεπε να κλείσει το εργοστάσιο του Φρέμοντ για πέντε ημέρες τον Φεβρουάριο. Εκ των υστέρων, ο Μασκ είπε ότι το γεγονός ότι προσπάθησε να αυτοματοποιήσει τόσο πολύ το εργοστάσιο της Tesla, ήταν υπερβολικά φιλόδοξο σχέδιο. “Νόμιζα ότι θα ήταν καλό, αλλά δεν ήταν”, λέει. “Ήμασταν τελείως ηλίθιοι και δεν ξέραμε τι κάναμε”.
Τον Απρίλιο, ο Μασκ πήρε την κατάσταση στα χέρια του. “Θα αρχίσω να κοιμάμαι και πάλι στο εργοστάσιο”, έγραψε σε ένα tweet. “Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι κόλαση”. Στα μέσα Ιουνίου, η Tesla ανακοίνωσε ότι απολύει το 9% του εργατικού της δυναμικού, περισσότερους από 3.000 ανθρώπους.
Γενέθλια στο εργοστάσιο της Tesla
Ο Μασκ έκλεισε τα 47 του έτη στα τέλη Ιουνίου, ενώ βρισκόταν στην τελική ευθεία για να πετύχει τον στόχο των 5.000 αυτοκινήτων την εβδομάδα. “Τα πρώτα γενέθλια που έχω περάσει στο εργοστάσιο”, έγραψε στο Twitter, “αλλά με κάποιον τρόπο είναι τα καλύτερα”. Εκείνη την Κυριακή ανακοίνωσε ότι η Tesla είχε πετύχει τον στόχο της και εξέφρασε την αγάπη του για τους υπαλλήλους του.
Ο Μασκ εμφανίστηκε αισιόδοξος στη συνέντευξή του στο Businessweek στις 8 Ιουλίου. “Το έτος που πέρασε ήταν πολύ δύσκολο, αλλά αισθάνομαι ότι το επόμενο θα είναι πραγματικά καλό”, είπε. Είχε ακόμα το “ένα πόδι στην κόλαση”. Είπε ότι ο γολγοθάς της παραγωγής θα τελειώσει σε έναν μήνα.
Προς το παρόν, το Model 3 πωλεί περισσότερα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ από οποιοδήποτε μεσαίου μεγέθους sedan, συμπεριλαμβανομένων εκείνων της Mercedes-Benz, της BMW και της Audi. Είναι γρήγορο και διασκεδαστικό στην οδήγηση. Οι σχεδιαστές της Tesla προσπάθησαν να αναπαράγουν την αίσθηση της στιγμιαίας επιτάχυνσης σε κάθε πτυχή της οδηγικής εμπειρίας.
Φυσικά, η γρήγορη επιτάχυνση δεν είναι μοναδικό χαρακτηριστικό του Model 3. Είναι ένα στοιχείο που έχουν όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αλλά μόνο και μόνο το γεγονός ότι υπάρχει αυτή η αγορά για τα οχήματα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στον Μασκ. Αποφάσισε να διδάξει στον κόσμο ότι οι καταναλωτές θα πλήρωναν για αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών ρύπων σε τεράστιους αριθμούς. Οτιδήποτε κι αν συμβεί με την Tesla, πέτυχε σε αυτό. Η Tesla είναι, όπως λέει ο Μασκ, “μια πραγματική εταιρεία αυτοκινήτων”. Αυτό είναι θρίαμβος και κόλαση μαζί.
Πηγή: Capital.gr