Με μείωση της μέσης πληρότητας της τάξης του 1,9% έναντι του 2023, αλλά και έναντι του 2022 επίσης κατά 1,9%, ‘έκλεισε’ ο φετινός Ιούλιος για τα ξενοδοχεία της Αθήνας σύμφωνα με την τοπική ένωση ξενοδόχων.
Σε ανακοίνωσή της σημειώνει ότι η μέση πληρότητα σε επίπεδο 7μήνου 2024 ‘κλείδωσε’ στο 77,2% έναντι 75,3% του 2023. Η θετική μεταβολή που καταγράφεται στο 7μηνο της τάξης του 2,5% έναντι του αντίστοιχου 7μήνου 2023, προκύπτει κυρίως από την θετική πορεία των πρώτων μηνών του 2024 και όχι όπως θα περίμενε κανείς από το τρίμηνο τουριστικής ‘αιχμής’ (Μάϊο – Ιούνιο – Ιούλιο) που παραδοσιακά καταγράφεται αύξηση της μέσης πληρότητας και όχι μείωσή της.
Αν και δεν έχουμε ακόμη στα χέρια μας τα στοιχεία του μηνός Αυγούστου 2024, η εκτίμηση για την πορεία του φετινού Αυγούστου είναι αντίστοιχη, επισημαίνεται. Τα θετικά νέα αφορούν στην μέση τιμή των ξενοδοχείων και στο μέσο έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο που κινήθηκαν σε καλύτερα επίπεδα. Πιο συγκεκριμένα:
Ο φετινός Ιούλιος, στα αθηναϊκά ξενοδοχεία σημείωσε μέση πληρότητα 87,2%. Στο σημείο αυτό υπενθυμίζουμε ότι για το 2024 έως σήμερα, μόνο ο Ιούνιος 2024 σημείωσε πολύ καλή πληρότητα (91,7%) ενώ ο Μάϊος αν και μήνας αιχμής για την Αθήνα, εμφανίστηκε με αρνητικό πρόσημο στην πληρότητα κατά 2,7% έναντι 2023.
Το ίδιο παρατηρήθηκε και τον Ιούνιο, δηλαδή μια μικρή απόκλιση της μέσης πληρότητας έως 1,5% έναντι του Ιουνίου του 2023.
Αυτό αναφέρεται καθώς η συγκεκριμένη τάση ‘πτώσης’ της μέσης πληρότητας στα ξενοδοχεία, αν και μικρή, είναι ανεξάρτητη των ξενοδοχειακών τιμών και σίγουρα δεν μπορεί να αποδοθεί σε αύξηση της δυναμικότητας του προορισμού σε ξενοδοχειακές κλίνες, μπορεί όμως να εξηγηθεί από την υπερβολική αύξηση των τουριστικών κλινών ‘βραχυχρόνιας μίσθωσης’ στην Αθήνα – Αττική, όπως προκύπτει και από τα στοιχεία που συλλέχθηκαν με την βοήθεια του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ).
Τα συγκεκριμένα στοιχεία, τα οποία δημοσιοποιήθηκαν από την ΕΞΑΑΑ και στους Υπουργούς Τουρισμού, Οικονομίας & Οικονομικών και Ανάπτυξης μέσω πρόσφατης επιστολής και προκύπτουν μόνο από την πλατφόρμα ‘Airbnb’ και όχι και από τις λοιπές διεθνείς πλατφόρμες κράτησης αφορούν στην περίοδο 2014 – 2023.
Σύμφωνα με αυτά, σε επίπεδο Περιφέρειας Αττικής, οι κλίνες στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης, αυξήθηκαν κατά 751% έναντι 16% των ξενοδοχειακών κλινών. Αυτό σημαίνει ότι η δυναμικότητα της βραχυχρόνιας μίσθωσης αυξήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 24%, έναντι 1% του ξενοδοχειακού δυναμικού. Παράλληλα, την ίδια περίοδο 2014-2023 σε επίπεδο Αθήνας οι κλίνες στην βραχυχρόνια μίσθωση αυξήθηκαν κατά 770% έναντι 29% των ξενοδοχειακών κλινών. Αυτό σημαίνει ότι η δυναμικότητα των Airbnb αυξήθηκε με μέσο ετήσιο ρυθμό 24%, έναντι 3% του ξενοδοχειακού δυναμικού.
Η ΕΞΑΑΑ ζήτησε από τους αρμόδιους Υπουργούς να παρέμβουν καθώς κατά την άποψη της Ένωσης, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο είναι τουλάχιστον ανεπαρκές και χρήζει άμεσων και ουσιαστικών παρεμβάσεων, όπως αυτές που παρατηρούμε να δρομολογούνται σε άλλους ευρωπαϊκούς / διεθνείς τουριστικούς προορισμούς.
Παράλληλα ωστόσο, το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο δίνει και ορισμένες δυνατότητες καταλυτικής παρέμβασης: Για παράδειγμα με την παράγραφο 8 του άρθρου 111 του ν.4446/2016 προβλέπεται η δυνατότητα θέσπισης συγκεκριμένων χρονικών και αριθμητικών περιορισμών στη λειτουργία της βραχυχρόνιας μίσθωσης σε συγκεκριμένες περιοχές. Πιο συγκεκριμένα όπως επισημαίνεται ‘για λόγους που σχετίζονται με την προστασία της κατοικίας, πρέπει να καθοριστούν γεωγραφικές περιοχές, όπου θα ισχύουν περιορισμοί στη διάθεση ακινήτων για βραχυχρόνια μίσθωση’ – κάτι το οποίο βρίσκει απολύτως σύμφωνους τους ξενοδόχους της Αθήνας- Αττικής και Αργοσαρωνικού, καθώς άπτεται και των θεμάτων που αφορούν στην λεγόμενη ΄φέρουσα ικανότητα’ του τουριστικού προορισμού και πρέπει να εφαρμοστεί, προκειμένου έστω και καθυστερημένα να μπει ‘φρένο’ στην ανεξέλεγκτη λειτουργία της συγκεκριμένης δραστηριότητας (βραχυχρόνιας μίσθωσης) προς όφελος της πρωτεύουσας και των νησιών της, των επισκεπτών της, αλλά και των κατοίκων της.