αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΜια Ελληνική ομάδα σε βοηθά να καταλάβεις για ποιο λόγο είσαι online (και να αποφύγεις την υπερβολική χρήση οθονών)

Μια Ελληνική ομάδα σε βοηθά να καταλάβεις για ποιο λόγο είσαι online (και να αποφύγεις την υπερβολική χρήση οθονών)

Υπήρχε και πριν, αλλά το βλέπουμε ακόμα πιο έντονα μέσα στα lockdowns: Οι περισσότεροι από εμάς περνάμε… άπειρες ώρες μπροστά από οθόνες. Και όταν απομακρυνόμαστε από αυτές, συνήθως θα «χτυπήσει» κάποια ειδοποίηση για να μας κάνει να επιστρέψουμε πάλι. Αλλά πως μπορείς να το ελέγξεις όλο αυτό;

Η πρωτοβουλία Digital Detox Experience έχει ακριβώς αυτό τον στόχο. Σε βοηθά να καταλάβεις για ποιον λόγο είσαι online και να επαναπροσδιορίσεις την σχέση σου με την τεχνολογία. Η συνιδρύτρια του project, Βανέσα Ματσούκα, μιλά στο It’s Possible για το πως λειτουργεί όλο αυτό που έχουν φτιάξει, ενώ παραθέτει και 3 «μικρά tips» για να κοντρολάρεις καλύτερες τις ώρες που ξοδεύεις online. Στην ιδρυτική ομάδα του Digital Detox Experience είναι επίσης οι Έφη Ματσούκα, Ελίνα Αντωνοπούλου και Κωνσταντίνα Βελήσαρη.

Η Βανέσα Ματσούκα

Τελικά, πόσο «εξαρτημένοι» είμαστε από τις ψηφιακές συσκευές μας και ποιο είναι το τοπίο στην εποχή της καραντίνας;

Η χρήση των οθονών είναι απαραίτητη στην καθημερινότητά μας για να κάνουμε πολλές δραστηριότητες μέσα στην ημέρα μας, οπότε δεν θα έλεγα ότι είμαστε ακριβώς «εξαρτημένοι», απλά έχουμε συνηθίσει αρκετά τη χρήση τους καθώς βοηθούν πολύ στην καθημερινότητά μας. Η συνήθεια προφανώς είναι κάτι που αλλάζει!

Η υπερβολική συνδεσιμότητα έχει αλλάξει τον τρόπο ζωής μας. Η επικοινωνία, η εργασία, η λειτουργικότητά μας μέσα στην καθημερινότητα έχουν αλλάξει πλήρως σε σχέση με το πως ήταν πριν από 10 χρόνια. Αν σκεφτεί κανείς ότι στην καθημερινότητά μας μπορούμε να είμαστε ενήμεροι για ό,τι συμβαίνει, τη στιγμή που συμβαίνει από το ίδιο μας το σώμα (μετρώντας βήματα και παλμούς) μέχρι το τι συμβαίνει σε ένα άλλο μέρος του πλανήτη, είναι συναρπαστικό! Ταυτόχρονα όμως, η τόσο έντονη συνδεσιμότητα μας «βομβαρδίζει» με τόσες πληροφορίες, που ίσως δεν αντέχουμε να διαχειριστούμε στο τέλος της ημέρας. Πόσες φορές φτάνουμε σε σημείο να χτυπάνε τόσες πολλές ειδοποιήσεις που δεν ξέρουμε που να πρώτο-κοιτάξουμε. Είμαστε σε εγρήγορση διαρκώς, πλέον και την ώρα που κοιμόμαστε (με όλες εκείνες τις εφαρμογές που υπάρχουν ακόμα και για τη μέτρηση της ποιότητας του ύπνου).

Το πρόβλημα δημιουργείται όταν η συνδεσιμότητα ενεργοποιεί αρνητικά συναισθήματα και προβλήματα στην λειτουργικότητά μας.

Η υπερβολική χρήση των οθονών γύρω μας μπορεί να μας επηρεάσει ποικιλόμορφα, μυοσκελετικά προβλήματα, λανθασμένη εικόνα για εμάς και τους ανθρώπους γύρω μας μέχρι και στον τρόπο που επικοινωνούμε. Συγκεκριμένα, οι έρευνες δείχνουν ότι η κάθε ηλικία χρηστών επηρεάζεται και με διαφορετικό τρόπο. Για παράδειγμα, η διαρκής επιβεβαίωση των εφήβων μέσα από τα social media μπορεί να έχει αρνητική επίπτωση στην αυτοεκτίμηση και ψυχοσύνθεση τους.

Αν κλείσουμε το wifi σε ένα σπίτι που μένει μια οικογένεια, θα δούμε την πραγματική συνδεσιμότητα που υπάρχει με τα πάντα. Όπως είπε και μια συμμετέχουσα σε ένα από τα σεμινάριά μας, μπορεί τα μέλη μιας οικογένειας να χρειαστεί να «ξαναγνωριστούν» μεταξύ τους και οι ηλεκτρικές συσκευές του σπιτιού να σταματήσουν να είναι και τόσο «smart».

Η καραντίνα επιβάρυνε ακόμα περισσότερο την ήδη υπάρχουσα κατάσταση. Αν μια φορά γύρω μας βλέπαμε ανθρώπους που είχαν ως προέκταση του χεριού τους το κινητό τους, τώρα τους βλέπουμε μόνο online μπροστά από κάθε είδους οθόνη! Πρόκειται για μια πρωτόγονη συνθήκη και είμαστε και πολύ τυχεροί που το ζούμε τώρα, στην εποχή που η τεχνολογία βρίσκεται σε τόσο εξελιγμένα επίπεδα ώστε να μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε για να εξυπηρετήσουμε τις ανάγκες μας. Δεν αντικαθιστά όμως τη φυσική επαφή και τα οφέλη αυτής, όπως να επικοινωνήσουμε ζωντανά με έναν άνθρωπο μέχρι να ψυχαγωγηθούμε από ένα θέαμα, να μυρίσουμε και να γευτούμε τα αρώματα μιας ζωντανής πόλης/χωριού κλπ!

Σε αυτή την περίοδο που αναγκαζόμαστε να τα κάνουμε όλα online είναι ακόμα πιο σημαντικό να προσπαθούμε να βρίσκουμε την ισορροπία με μικρές κινήσεις μέσα στην ημέρα μας.

Εσεις προσωπικά έχει τύχει στην καθημερινότητα σας να ξοδέψετε περισσότερο χρόνο π.χ. στα social media από ότι θα έπρεπε; Και πως το διαχειρίζεστε όλο αυτό

Ναι φυσικά, έτσι ξεκίνησε και η ιδέα, βλέποντας τους ανθρώπους γύρω μου και παρατηρώντας τον εαυτό μου, που έκανα scrolling στα social media ασταμάτητα χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερος λόγος, κοιτώντας εμμονικά τα emails μου ή στέλνοντας μηνύματα και gif (αυτό με τα gif έχει παραμείνει!).

Εκεί άρχισα να παρατηρώ τις επιπτώσεις που είχε σε εμένα και τους γύρω μου, καθώς αμελούσα άλλα πράγματα που θα ήθελα να κάνω. Προσωπικά, μετά από αρκετό καιρό που διαβάζω για το θέμα, παρακολουθώντας αντίστοιχα σεμινάρια με το δικό μας στο εξωτερικό, με την επαφή μου με ανθρώπους από όλο τον κόσμο που ενδιαφέρονται για το Digital Wellness έχω εκπαιδευτεί στο να αξιολογώ πότε έχω «ξεπεράσει» το προσωπικό μου όριο και ξεκινάει να με επηρεάζει αρνητικά. Δυστυχώς, ο καθένας μας λόγω δουλειάς κυρίως, δεν μπορεί να ελέγξει πάντα ο ίδιος πόσο χρόνο θα βρίσκεται online. Αλλά εφαρμόζοντας κάποιες πρακτικές στην καθημερινότητα (π.χ. το mindfulness), μπορεί να αποκτήσει καλύτερη συγκέντρωση ώστε να έχει περισσότερο χρόνο για τον εαυτό του και τους γύρω του. Επίσης, το πως θα περάσουμε τον ελεύθερο χρόνο μας είναι δική μας επιλογή για το αν θα επιλέξουμε να είμαστε online ή offline. Δείχνει πιο εύκολο να είμαστε online καθώς δεν μας «ξεβολεύει» αλλά σίγουρα τα οφέλη αν επιλέξουμε κάποιες «offline» δραστηριότητες είναι περισσότερα.

3# Με ποιο τρόπο βοηθά το Digital Detox Experience;

Το Digital Detox Experience προσφέρει τα εργαλεία που βοηθούν στην εύρεση της ψηφιακής ευεξίας. Βοηθάει τους συμμετέχοντες να καταλάβουν για ποιο λόγο βρίσκονται online, να αξιολογήσουν τη χρήση των ψηφιακών τους συσκευών και μέσα από μια σειρά δραστηριοτήτων και πρακτικών να γνωρίσουν τον εαυτό τους και τους γύρω τους, να επαναπροσδιορίσουν τη σχέση τους με την τεχνολογία, περνώντας καλά! Πιο συγκεκριμένα, η εμπειρία πραγματοποιείται με τη μορφή σεμιναρίου μιας ημέρας, retreat περισσότερων ημερών και προσαρμόζεται σε επιχειρησιακό πλαίσιο. Οι συμμετέχοντες είναι offline καθ’ όλη τη διάρκεια της εμπειρίας και μέσα από την επαφή τους με τις δραστηριότητες του mindfulness, της χειροτεχνίας και των ομαδικών ασκήσεων μαθαίνουν πώς να ισορροπήσουν τη χρήση της τεχνολογίας στην καθημερινότητα τους. Ταυτόχρονα, μέσα από τη σελίδα μας στο www.digitaldetox.gr προσπαθούμε να ευαισθητοποιήσουμε, ενημερώσουμε και εκπαιδεύσουμε το κοινό για την ισορροπημένη χρήση της τεχνολογίας.  Συνεπώς, κάποιος μπορεί απλά διαβάζοντας κάτι για το θέμα να κάνει έστω και μια μικρή αλλαγή στην καθημερινότητά του και να γνωρίσει τα οφέλη της ψηφιακής ισορροπίας.

Ποια είναι τα top-3 «μικρά tips» που θα δίνατε εσείς έτσι ώστε κάποιος να κοντρολάρει καλύτερα τις ώρες που ξοδεύει online;

Θα μπορούσε κανείς να ξεκινήσει με τα παρακάτω βήματα:

1# Να ελέγξει τις ειδοποιήσεις που δέχεται από τις εφαρμογές και να προσπαθήσει να κρατήσει όσες είναι απαραίτητες (με αυστηρό κριτήριο!). Αυτό έχει το πιο άμεσο και εμφανές αποτέλεσμα στην αλλαγή της σχέσης μας με τον ψηφιακό κόσμο. Δεχόμαστε τόσες πολλές ειδοποιήσεις, που σίγουρα δεν τις χρειαζόμαστε όλες.  

2# Να δοκιμάσει να δημιουργήσει μια #digitalfreezone στο σπίτι του. Για παράδειγμα, να μην χρησιμοποιεί το κινητό στο υπνοδωμάτιο ή για συγκεκριμένη ώρα πριν κοιμηθεί ή/και αφού ξυπνήσει. Φυσικά, χωρίς να έχει ανοιχτή την τηλεόραση (αν υπάρχει στο υπνοδωμάτιο) ή το smartwatch. Είναι σημαντικό βήμα, καθώς φαίνεται ότι βελτιώνεται πολύ η ποιότητα του ύπνου. Μπορεί να εφαρμοστεί και την ώρα του φαγητού αντίστοιχα.

3# Να αρχίσει να ελέγχει μέσα στην ημέρα τις ώρες που βρίσκεται online (σε όλες τις συσκευές). Σε αυτό μπορεί να βοηθήσουν και εφαρμογές που μετρούν το χρόνο που περνάμε online. Είναι το πρώτο βήμα για να καταλάβουμε πόσο χρόνο αφιερώνουμε και να καταλάβουμε τα «άσκοπα scrolling» που μπορεί να κάνουμε μέσα στην ημέρα.  

Ποια είναι τα επόμενα βήματα σας και τι σχεδιάζετε για την μετά lockdown εποχή;

Ο στόχος μας και για αυτή τη χρονιά είναι να ευαισθητοποιήσουμε όσο περισσότερο κόσμο μπορούμε σχετικά με την ψηφιακή ισορροπία, να μπορέσουμε να βοηθήσουμε τους ανθρώπους να καταλάβουν πόσο συνδεδεμένοι είναι και να προτείνουμε τρόπους να βελτιώσουν τη ζωή τους. Ειδικά μετά το lockdown, οι συνήθειες που έχουμε εδραιώσει μετά από όλους αυτούς τους μήνες είναι αρκετές, οπότε δουλεύουμε και αυτή τη νέα συνθήκη με την υπόλοιπη ομάδα.

 Πρακτικά, τα επόμενα βήματά μας είναι να συνεχίσουμε (χωρίς πανδημία, υπό φυσιολογικές συνθήκες) τα σεμινάρια μας σε σταθερή βάση για το κοινό αλλά και για τις επιχειρήσεις, να οργανώσουμε κάποια retreats μέσα στο χρόνο ενώ σιγά σιγά θα προστεθούν και πιο μικρές offline εμπειρίες. Παράλληλα, προχωράμε κάποιες συνεργασίες με ενδιαφέροντα projects ευαισθητοποίησης.  Προσπαθούμε μέσα από τις δράσεις μας, είτε πρόκειται για άρθρα είτε για ένα ολοκληρωμένο σεμινάριο, να εκπαιδεύσουμε το κοινό σε έναν πιο ισορροπημένο τρόπο ζωής, οπότε αυτό θα συνεχίσουμε να κάνουμε και τότε!

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

20 − thirteen =