αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΜια ελληνική εταιρία σου επιτρέπει να κάνεις εκτροφή κοτόπουλων εξ αποστάσεως, ενώ βρίσκεσαι στο δωμάτιο σου

Μια ελληνική εταιρία σου επιτρέπει να κάνεις εκτροφή κοτόπουλων εξ αποστάσεως, ενώ βρίσκεσαι στο δωμάτιο σου

Πως θα σου φαινόταν να κάνεις εκτροφή κοτόπουλων εξ αποστάσεως, ενώ βρίσκεσαι στο διαμέρισμα του σπιτιού σου; Μπορεί αυτό το σενάριο να μοιάζει «τρελό» για κάποιους, ωστόσο μια ελληνική εταιρία το έκανε πραγματικότητα. Η Uban Poultry Farming επιτρέπει στον οποιονδήποτε, ακόμα κι αν δεν γνωρίζει τίποτα από πτηνοτροφία, να κάνει εκτροφή κοτόπουλων εξ αποστάσεως. Με την βοήθεια και των νέων τεχνολογιών.

Οι 3 άνθρωποι πίσω από το ιδιαίτερο project, εξηγούν στο It’s Possible πως ακριβώς λειτουργούν όλα. Πρόκειται για τους Νίκο Τσάκαλο (Ιδρυτής Αστικής Πτηνοτροφίας –Urban Poultry Farming ΙΚΕ), Μαρία Παρταλίδου (Επικ. καθηγήτρια Αγροτικής κοινωνιολογίας ΑΠΘ, Επιστημονικά υπεύθυνη για κοινωνιολογική έρευνα και αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων) και Βάσω Γιατσίδου (Γεωπόνος, Υποψήφια διδάκτορας, Υπεύθυνη προβολής και επικοινωνίας με χρήση ψηφιακών μέσων).

# Πως προέκυψε η ιδέα για το project σας; Πρόκειται μάλιστα για κάτι ασυνήθιστο για τα ελληνικά δεδομένα.

Νίκος Τσάκαλος: Όλα ξεκίνησαν πριν από τέσσερα περίπου χρόνια, όταν ως κάτοικος προαστίου, μιμούμενος γειτονικά νοικοκυριά με ενα απλό κοτέτσι αυλής για εκτροφή κοτόπουλων αποφάσισα να ασχοληθώ με την οικόσιτη πτηνοτροφία. Σύντομα εκδηλώθηκε ενδιαφέρον και από συγγενικό/φιλικό/κοινωνικό περίγυρο για μια οικόσιτη εκτροφή που θα εκτρέφονται τα κοτόπουλα αστών εξ αποστάσεως από τρίτους και ένας μικρός αριθμός κοτετσιών τοποθετήθηκε και σε άλλες γειτονικές  αυλές. Εκεί εντοπίστηκε η επιχειρηματική ευκαιρία με το project της Αστικής Πτηνοτροφίας καθώς ήρθα σε επαφή με αστικούς καλλιεργητές και πληροφορήθηκα ότι την τελευταία δεκαπενταετία έκανε την εμφάνιση της και στην Ελλάδα η αστική γεωργία. Μια αγρο-διατροφική πρακτική που ήδη εφαρμόζεται τις τελευταίες δεκαετίες σε Ευρώπη και ΗΠΑ και όπου κάτοικοι πόλεων αποφάσισαν να μισθώσουν αστικούς λαχανόκηπους για να καλλιεργούν οπωροκηπευτικά προς ιδιοκατανάλωση. Η οικόσιτη  πτηνοτροφία συναντάται κυρίως σε προάστια πόλεων και αγροτικές περιοχές με πάρα πολλά προβλήματα διαχείρισης όπως αυτά περιγράφονται σε σχετικά forum. Παρά του ότι η κατανάλωση κρέατος κοτόπουλου είναι πρώτη στις χώρες ΟΟΣΑ και δεύτερη στη Ε.Ε. , η οικόσιτη πτηνοτροφία δεν θα μπορούσε να εφαρμοστεί με τον ίδιο τρόπο που εφαρμόζεται η αστική γεωργία από τους αστικούς καλλιεργητές λόγω  νομοθετικών περιορισμών ή δυσκολιών διαχείρισης, εκτός αν προσεγγιζόταν με καινοτομία. Η βάση της ιδέας ήταν να τοποθετηθούν πτηνοστάσια πέριξ  του πολεοδομικού ιστού  που θα δίνουν τη δυνατότητα στον χρήστη να εξοικειωθεί με την οικόσιτη πτηνοτροφία και να συμμετέχει εξ αποστάσεως (μέσω διαδικτύου)ή με φυσική παρουσία στην παραγωγή πτηνοτροφικών προϊόντων που θα καταναλώσει ή θα εμπορευτεί.

Εκείνη την περίοδο ήταν σε εξέλιξη ένας ευρωπαϊκός διαγωνισμός επιταχυντή επιχειρηματικών ιδεών, το  KATANA Accelerator και το είδα σαν μια ευκαιρία για αξιολογήσω την απήχηση της ιδέας και εκτός Ελλάδας. Έτσι, υποβλήθηκε ένα δίλεπτο βίντεο με την περιγραφή της ιδέας όπου κατατάχθηκε στη 19η θέση μεταξύ των 100 πιο επιτυχημένων στην Ευρώπη. Στη συνέχεια εκπονήθηκε επιχειρηματικό σχέδιο που κατατέθηκε στον 5ο κύκλο του enter-grow-go (egg), επιλέχθηκε, ιδρύθηκε εντός η εταιρία ΑΣΤΙΚΗ ΠΤΗΝΟΤΡΟΦΙΑ-Urban Poultry Farming IKE, “επωάστηκε” ένα χρόνο και τέλος χρηματοδοτήθηκε για να υλοποιήσει το επιχειρησιακό της έργο.

Σήμερα η Αστική Πτηνοτροφία έχει εξελιχθεί σε ένα Πρόγραμμα εξ αποστάσεως εκτροφής κοτόπουλων για κρεοπαραγωγή και αυγοπαραγωγή από αστούς με δυο προϊόντα: Το αρωματικό κοτόπουλο και τα Αρωματικά αυγά, προϊόντα εκτροφής με έμφαση στα αρωματικά φυτά, τη φυσική τροφή και την καλή μεταχείριση των πτηνών. Η “ Αστική Πτηνοτροφία”, “Το Αρωματικό κοτόπουλο” και “Τα Αρωματικά αυγά” είναι κατοχυρωμένα εμπορικά σήματα κατατεθέντα στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου. Πρόκειται για κάτι πρωτοποριακό σε ευρωπαϊκό επίπεδο καθώς μέχρι σήμερα δεν υπάρχει κάτι αντίστοιχο σε βιβλιογραφία ή εμπορική δραστηριότητα που αναζητήσαμε.

Μιλάτε για «εκτροφή κοτόπουλων εξ αποστάσεως». Μπορείτε να μας εξηγήσετε με απλά λόγια πως γίνεται πρακτικά αυτό, έτσι ώστε να το καταλάβει και κάποιος που δεν είναι ειδικός;

Νίκος Τσάκαλος: Το Πρόγραμμα απευθύνεται  σε χρήστες που δεν γνωρίζουν τίποτα από πτηνοτροφία, δεν διαθέτουν εξοπλισμό και ζωϊκό κεφάλαιο και σκοπός του είναι να επωφεληθούν οι συμμετέχοντες  από υγιεινά προϊόντα παραγόμενα με βέλτιστες πρακτικές και όχι να μετατραπούν σε ζωοτέχνες ή πτηνοτρόφοι. Ο χρήστης εισέρχεται στη διαδικτυακή πλατφόρμα του Προγράμματος, εγγράφεται εξ αποστάσεως, επιλέγει τον τύπο εκτροφής των κοτόπουλων του ανάμεσα από δύο επιλογές FIT Line  (κοτόπουλο με ελάχιστο φυσικό λίπος) και FAT Line (κοτόπουλο με φυσικό λίπος) και τέλος τη διαθέσιμη περίοδο εκτροφής που θέλει να συμμετέχει. Η εκτροφή γίνεται στις εγκαταστάσεις της εταιρίας που καλύπτουν όλες τις ανάγκες της από εξοπλισμό, ζωικό κεφάλαιο και διαχείριση. Για διάστημα 90 ημερών ο χρήστης αποκτά την ιδιότητα του αστικού πτηνοτρόφου και μπορεί να παρακολουθεί εξ αποστάσεως διαδικτυακά μέσω τοποθετημένων καμερών στις εγκαταστάσεις της εταιρίας, την εκτροφή των κοτόπουλων του σε περιβάλλον ευζωίας. Παράλληλα επιτρέπεται και η φυσική παρουσία των χρηστών σε προγραμματισμένες επισκέψεις και η συμμετοχή τους στην εκτροφή εφόσον το επιθυμούν. Τα κοτόπουλα των εξ αποστάσεως χρηστών φροντίζονται από το προσωπικό της εταιρίας όπως και τα κοτόπουλα αυτών που συμμετέχουν με φυσική παρουσία όταν δεν είναι παρόντες.

Είτε εξ αποστάσεως, είτε με φυσική παρουσία, στην εκτροφή αξιοποιούνται εμπορικά αποτελέσματα έρευνας ζωικής παραγωγής με τη χρήση αρωματικών φυτών ως φυσικών αυξητικών, αντιβιοτικών και κοκκιδιοστατικών παραγόντων, ενώ στην ελεύθερη βόσκηση δίνεται  προστιθέμενη αξία με τη χρήση λειμώνα (τεχνητού βοσκότοπου) με κτηνοτροφικά φυτά όπως Μηδική, Κόκκινο-Λευκό τριφύλλι, Φεστούκα κ.α σε συγκεκριμένες αναλογίες.

Στο τέλος της εκτροφής μετά από 90 ημέρες, ο Αστικός πτηνοτρόφος παραλαμβάνει τα κοτόπουλα του ολόκληρα νωπά σε συσκευασία,  έτοιμα προς κατανάλωση, αγοράζοντας κρέας σε τιμή κιλού. Για το μετασχηματισμό του τελικού προϊόντος που παραλαμβάνει ο χρήστης η εταιρία συνεργάζεται με πτηνοσφαγείο πιστοποιημένο με σύστημα διαχείρισης ασφάλειας τροφίμων σύμφωνα με ΕΝ ISO 22000:2005 και  πλήρως ανεπτυγμένο σύστημα HACCP.

Αυτός που κάνει την «εκτροφή εξ αποστάσεως», πως μπορεί να είναι σίγουρος ότι η όλη διαδικασία γίνεται με τον προβλεπόμενο τρόπο;

Νίκος Τσάκαλος: Μια από τις βασικές αρχές του Προγράμματος είναι η ικανοποίηση της κορυφαίας διατροφικής καταναλωτικής τάσης  της ιχνηλασιμότητας της τροφής του χρήστη με απλό τρόπο. Είναι επιλογή του αν θέλει να παρευρεθεί και να συμμετέχει με φυσική παρουσία  στην εκτροφή ώστε να είναι σίγουρος ότι η όλη διαδικασία γίνεται με τον προβλεπόμενο τρόπο  ή αν θέλει να παρατηρεί  εξ αποστάσεως διαδικτυακά την ευζωία των κοτόπουλων του στο περιβάλλον τους.   Σε ότι αφορά τις διαδικασίες εκτροφής, σφαγής και τυποποίησης ελέγχονται από κρατικούς φορείς καθώς μπορεί μεν να πρόκειται για ένα κοινωνικό-οικονομικό παραγωγικό μοντέλο όμως η λειτουργία του υπόκειται στην ευρωπαϊκή/εθνική νομοθεσία περί ζωικής παραγωγής και ασφάλειας τροφίμων. Επιπρόσθετα, στα προϊόντα τοποθετούνται ετικέτες με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για μια ξεκάθαρη σήμανση (clear labeling) που είναι εξίσου μια από τις κορυφαίες τάσεις στον κλάδο των τροφίμων.

Η Μαρία Παρταλίδου

Ποια είναι τα πρώτα σχόλια που ακούτε από τους ανθρώπους που παρουσιάζετε το project σας και πόσοι Αστικοί Πτηνοτρόφοι συμμετέχουν ενεργά αυτή τη στιγμή;

Μαρία  Παρταλίδου: Τα σχόλια είναι θετικά και ποικίλα, τόσο κατά την παρουσίαση όσο και κατά τη συμμετοχή. Πρόσφατα ολοκληρώσαμε έρευνα εντός της κοινότητας Αστικών Πτηνοτρόφων που απαντά ακριβώς σε αυτό το ερώτημα. Οι χρήστες ηλικιών από 35 έως 83, επιθυμούν να αγοράζουν ζωοκομικά προϊόντα που παράγονται με καλή μεταχείριση των παραγωγικών ζώων, τους αρέσει το γεγονός ότι έχουν πρόσβαση και συμμετοχή στην παραγωγή της τροφής που καταναλώνουν ενώ στους γονείς αρέσει να εξοικειώνονται τα μικρά παιδιά τους με αγρο-διατροφικές αξίες καθώς πρόκειται για τους αυριανούς καταναλωτές. Αυτή τη στιγμή συμμετέχουν ενεργά περισσότεροι από 150 αστικοί πτηνοτρόφοι σε διαφορετικές ημερομηνίες εκτροφής ενώ οι πτηνοτροφικές εγκαταστάσεις μπορούν να υποστηρίξουν μέχρι και 1000 χρήστες σε ετήσια βάση.

Στις παρουσιάσεις σας, κάνετε λόγο για «νεοφυή επιχείρηση». Θεωρείτε τον εαυτό σας startup;

Νίκος Τσάκαλος: Πριν απαντήσω στο ερώτημα, θα πρέπει να προσδιορίσουμε την έννοια του όρου startup όπως αυτή προσδιορίζεται από τη διεθνή βιβλιογραφία, καθώς πρόκειται για έναν ευρύ, πολυδιάστατο και ασαφή όρο στο ευρύ κοινό. Startup ονομάζεται κάθε εταιρία στα πρώτα στάδια ανάπτυξης της, όχι  όμως και η κάθε νεοσύστατη επιχείρηση. Η σύσταση της ξεκινάει  από 1-3 ιδρυτές και με μια  πρόταση αξίας  (value proposition)  που καλύπτει  συγκεκριμένη ανάγκη  στην αγορά μέσω της δημιουργίας ενός ελάχιστου βιώσιμου προϊόντος  (MVP-Minimum Viable Product) ή μίας υπηρεσίας .Θα πρέπει να έχει καινοτόμο χαρακτήρα και προοπτικές ανάπτυξης. Ο προσδιορισμός της καινοτομίας  είναι εξίσου ευρύς και πολυδιάστατος, αλλά αποσαφηνίζεται με το εγχειρίδιο του Όσλο (Oslo manual), τον διεθνώς αποδεκτό οδηγό αναφοράς, μέτρησης και προσδιορισμού της  καινοτομίας. Συνοπτικά, ο Steve Blank, διεθνώς αναγνωρισμένος αμερικανός ακαδημαϊκός, επιχειρηματίας και ευαγγελιστής της καινοτόμου επιχειρηματικότητας, προσδιορίζει γενικά τη νεοφυή επιχείρηση ως ένα προσωρινό οργανισμό ο οποίος αναζητά ένα συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο το οποίο πρέπει να είναι επαναλαμβανόμενο και επεκτάσιμο. Σε κάθε περίπτωση, οι startups  κατά την έναρξη της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας συνήθως χρηματοδοτούνται  με  ιδία κεφάλαια των  ιδρυτικών μελών τους  ενώ το μεγαλύτερο ποσοστό εξασφαλίζει ασφαλή χρηματοδότηση μέσω ενός επενδυτή ή δανείου.

Η Αστική Πτηνοτροφία από την έναρξη της ήταν μέρος οικοσυστημάτων καινοτόμων startups. Η παραγωγική και εμπορική δραστηριότητα ξεκίνησε τον Φεβρουάριο ’19 καθώς η αδειοδότηση πτηνο-κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων απαιτεί χρόνο. Σε ότι αφορά τον καινοτόμο χαρακτήρα του project, ακολουθείται η Καινοτομία Μάρκετινγκ (Marketing innovation) προσεγγίζοντας  το ρόλο του αστικού πτηνοτρόφου με βάση πλέον τον τόπο διαμονής ή εργασίας του αστού αντί της αστικής-περιαστικής xωρικής τοποθέτησης  των πτηνοτροφικών εγκαταστάσεων.H προσέγγιση αυτή στηρίζεται στο υιοθετημένο είδος Καινοτομίας μικρής ή βαθμιαίας κλίμακας (Incremental innovation), καθώς περιλαμβάνει την τροποποίηση των βασικών αρχών της Αστικής και Περιαστικής γεωργίας, απλοποίηση, εδραίωση και βελτίωση υφιστάμενων διαδικασιών, υπηρεσιών και δραστηριοτήτων παραγωγής και διανομής. Ο τύπος Καινοτομίας Μάρκετινγκ και το είδος Καινοτομίας μικρής κλίμακας επιτυγχάνονται από την υιοθέτηση στρατηγικής ανοικτής καινοτομίας (open innovation) πραγματοποιώντας συμπράξεις με άλλες εταιρείες και υιοθετώντας την  τεχνολογία τους. Συνεπώς, η Αστική Πτηνοτροφία είναι startup καθώς ταυτίζεται με τους ορισμούς της διεθνούς βιβλιογραφίας.

Η Βάσω Γιατσίδου

Και ποια είναι η γνώμη σας για το ελληνικό startup οικοσύστημα;

Νικος Τσάκαλος: Η ύπαρξη και διατήρηση ενός οικοσυστήματος βιώσιμων startups  αποτελεί μεγάλη πρόσκληση τόσο σε παγκόσμιο επίπεδο  όσο και στην Ελλάδα καθώς 9 στις 10 startups αποτυγχάνουν και χρεοκοπούν στα τρία χρόνια από την ίδρυση τους (Startupper.gr,2019).  Πολύ περισσότερο στην Ελλάδα όπου τα τελευταία 5 χρόνια έχουν εκδοθεί περισσότερα από 6 εκατομμύρια κατασχετήρια τραπεζικών λογαριασμών για οφειλές προς το δημόσιο(Τα Νέα,2019), λιγότερες από τις μισές επιχειρήσεις (46%) σταμάτησαν ή περιόρισαν τις εμπορικές τους σχέσεις με άλλες αγορές την τελευταία διετία (ΑΠΕ,2019),  και η έλλειψη ρευστότητας και πρόσβασης σε χρηματοδότηση θεωρείται το κυριότερο εμπόδιο στις 4 από τις 10 επιχειρήσεις  (ΙΜΕ – ΓΣΕΒΕΕ,2019). Ωστόσο, το ελληνικό startup οικοσύστημα έχει  αναπτύξει ανθεκτικότητα στις προκλήσεις του εξωτερικού του περιβάλλοντος και  αρκετές  startups σε κάθε στάδιο ανάπτυξης τους επιτυγχάνουν να χρηματοδοτηθούν από επενδυτικά funds VC’s, business angels από Ελλάδα και εξωτερικό ή και τραπεζικούς οργανισμούς. Αυτό αποδεικνύει οτι οι Έλληνες startuppers διαθέτουν τεράστια ψυχικά αποθέματα τα οποία και αξιοποιούν αποτελεσματικά συμβάλλοντας στην ηθική και οικονομική ανάκαμψη της χώρας με την  κοινωνικό-οικονομική προσφορά τους.

Ποια είναι τα επόμενα βήματα;

Βάσω Γιατσίδου: Δυο είναι τα βασικά επόμενα βήματα. Η επέκταση του παραγωγικού μοντέλου στην Αθήνα και η είσοδος στην αγορά Β2Β. Αυτή τη στιγμή η Αστική Πτηνοτροφία εξυπηρετεί πιλοτικά καταναλωτές( B2C) του Ν. Θεσσαλονίκης και στόχος είναι μέσα στο 2020 να επεκταθεί το παραγωγικό μοντέλο στην Αθήνα με franchise, κάτι που αρχικά είχε προγραμματιστεί για τα τέλη του 2019. Για την αγορά Β2Β ετοιμάζεται μια ξεχωριστή προϊοντική γραμμή παραγωγής που αξιοποιεί εμπορικά ερευνητικά αποτελέσματα ζωικής παραγωγής.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

16 − twelve =