Κοινοτικές χρηματοδοτήσεις ύψους 1,338 δισ. ευρώ από το δημοσιονομικό πακέτο της περιόδου 2014-2020 θα θα συνδράμουν στην ολοκλήρωση των μεγάλων έργων υποδομής στις μεταφορές (μετρό Αθηνών και Θεσσαλονίκης 991 εκατ. ευρώ), την ευρυζωνικότητα και την επεξεργασία λυμάτων.
Όπως επισημαίνει η Κομισιόν, αυτή η επενδυτική προσπάθεια θα επιτρέψει την ολοκλήρωση, εντός της τρέχουσας δημοσιονομικής περιόδου 2014-2020, των μεγάλων έργων που ξεκίνησαν κατά την περίοδο 2007-2013, με άμεσα οφέλη για τους πολίτες και την πραγματική οικονομία.
Η Ελλάδα, επειδή εξαιτίας της κρίσης δεν μπορούσε να καταβάλει τη δική της συμμετοχή στη χρηματοδότηση, επωφελήθηκε από μια εξαιρετικά εμπροσθοβαρή κατανομή των πόρων από τα προγράμματα της πολιτικής συνοχής, προκειμένου να δοθεί ώθηση στην επιλογή και την υλοποίηση έργων σε τοπικό επίπεδο, συμπεριλαμβανομένης και της δεύτερης φάσης πολλών μεγάλων έργων.
Σύμφωνα με την επίτροπο για την περιφερειακή πολιτική, Κορίνα Κρέτσου, τα μεγάλα έργα υποδομής, που συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε., προορίζονται να υποστηρίξουν μια στρατηγική ανάπτυξης, ενώ αποτελούν απτή έκφραση της αλληλεγγύης της Ε.Ε. «Πάνω από 35 δισ. ευρώ από τα κονδύλια της Ε.Ε. επενδύονται στη χώρα την παρούσα δημοσιονομική περίοδο, τα οποία σε συνδυασμό με το επενδυτικό πακέτο Γιούνκερ μπορούν να αποτελέσουν πόλο έλξης περισσότερων ιδιωτικών επενδύσεων», κατέληξε.
Όπως σημειώνει η Ναυτεμπορική, τα 10 έργα που θα απορροφήσουν κοινοτικά κονδύλια 1,338 δισ. ευρώ είναι τα εξής:
Μέσα μαζικής μεταφοράς στην Αθήνα: 377 εκατ. ευρώ
Το αθηναϊκό μετρό θα λάβει συνολικά 261 εκατ. ευρώ για την επέκταση της γραμμής 3 διαμέσου των δυτικών προαστίων της Αθήνας και μέχρι τον Πειραιά. Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή έξι νέων σταθμών και την προμήθεια 17 αμαξοστοιχιών, ενώ αναμένεται να έχει τεθεί σε λειτουργία μέχρι το 2020 για να εξυπηρετεί άλλους 174.000 ακόμα κατοίκους της Αθήνας.
Πάνω από 58 εκατ. ευρώ θα δοθούν για την επέκταση της γραμμής του τραμ από το κέντρο της πόλης μέχρι το λιμάνι του Πειραιά. Το έργο αυτό περιλαμβάνει επίσης την κατασκευή 13 σταθμών τραμ και την προμήθεια 25 βαγονιών και θα δώσει σε άλλους 11.000 ανθρώπους τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν το δίκτυο του τραμ ώστε να μειωθεί η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην πόλη.
Τέλος, πάνω από 18 εκατ. ευρώ επενδύονται στη σχεδίαση, την εγκατάσταση και τη λειτουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος αυτόματης είσπραξης εισιτηρίων στην Αθήνα, που θα καλύπτει όλα τα δημόσια μέσα μεταφοράς στην ευρύτερη μητροπολιτική περιοχή. Τα χάρτινα εισιτήρια θα αντικατασταθούν σταδιακά από ένα σύστημα ηλεκτρονικής επικύρωσης που θα διευκολύνει τους χρήστες στις διαδρομές τους και θα περιορίσει τις απώλειες εσόδων.
Μετρό Θεσσαλονίκης: 730 εκατ. ευρώ
Για την ολοκλήρωση της κύριας γραμμής θα επενδυθούν 407 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των εργασιών ανακαίνισης σε σταθμούς του μετρό, της κατασκευής νέων σηράγγων και της προμήθειας 24 αμαξοστοιχιών. Αφού τεθεί σε λειτουργία, το 2020, η γραμμή του μετρό αναμένεται να εξυπηρετεί 247.000 επιβάτες ημερησίως και να συμβάλει στη μείωση της οδικής κυκλοφορίας και στη βελτίωση της ποιότητας του αέρα στην περιοχή της Θεσσαλονίκης.
Επιπλέον, 323 εκατ. ευρώ περίπου θα δοθούν για την επέκταση του μετρό μέχρι την Καλαμαριά. Με τον τρόπο αυτό θα βελτιωθεί η καθημερινή ζωή σε αυτή την αστική περιοχή, ιδίως για τους εργαζόμενους που μετακινούνται καθημερινά μεταξύ Καλαμαριάς και Θεσσαλονίκης.
Βιώσιμη κινητικότητα στην Πελοπόννησο: 50 εκατ. ευρώ
Θα διατεθούν 50 εκατ. ευρώ για εργασίες εκσυγχρονισμού στο τμήμα Διακοφτού-Ροδοδάφνης, της σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών-Πατρών, η οποία θα συνδέσει το λιμάνι της Πάτρας με το λιμάνι του Πειραιά και τον διεθνή αερολιμένα των Αθηνών. Το έργο αυτό θα ενισχύσει την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και θα αυξήσει την ποικιλία των διαθέσιμων μέσων μεταφοράς εμπορευμάτων και επιβατών μεταξύ των μεγάλων πόλεων και λιμένων της χώρας.
Οδικές συνδέσεις στη Βόρεια Ελλάδα: 92 εκατ. ευρώ
Πάνω από 64 εκατομμύρια ευρώ διατίθενται για την αναβάθμιση της δυτικής περιφερειακής οδού της Θεσσαλονίκης και των παράπλευρων οδών, για καλύτερη και ταχύτερη οδική σύνδεση της πόλης με τα μεγάλα οδικά δίκτυα, την Εγνατία Οδό και τον ΠΑΘΕ. Τα έργα αυτά θα μειώσουν την κυκλοφοριακή συμφόρηση και έτσι οι κάτοικοι, ιδίως το ένα εκατομμύριο άνθρωποι που ζουν στις δυτικές συνοικίες της πόλης (Αμπελόκηποι-Μενεμένη, Κορδελιό-Εύοσμος και Δήμος Παύλου Μελά), θα ωφεληθούν από τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και της ηχορύπανσης.
Τα υπόλοιπα 28 εκατ. ευρώ επενδύονται στην ολοκλήρωση και την αναβάθμιση του αυτοκινητόδρομου Α29, στο τμήμα μεταξύ Κορομηλιάς και Κρυσταλλοπηγής, στην περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.
Ανάπτυξη υποδομών ευρυζωνικότητας στη χώρα: 51 εκατ. ευρώ
Αυτό το επενδυτικό πακέτο αποσκοπεί στην ευρυζωνική κάλυψη αγροτικών και απομακρυσμένων περιοχών της Ελλάδας. Το έργο αυτό συμβαδίζει με τους στόχους της ψηηφικής ενιαίας αγοράς και θα βοηθήσει να επιτευχθεί ο στόχος της συνδεσιμότητας για ολόκληρη τη χώρα μέχρι το 2020. Με τον τρόπο αυτό θα ενισχυθεί η καινοτομία και η επιχειρηματικότητα, θα αναπτυχθεί η ηλεκτρονική διοίκηση και οι ηλεκτρονικές υπηρεσίες και θα δοθεί στις αγροτικές κοινότητες η δυνατότητα να αναλάβουν κεντρικό ρόλο στη μετάβαση της ελληνικής οικονομίας προς την έξυπνη και βιώσιμη ανάπτυξη.
Συλλογή και επεξεργασία λυμάτων στην Αττική: 38 εκατ. ευρώ
Με το ποσό αυτό χρηματοδοτείται η κατασκευή ενός σύγχρονου αποχετευτικού δικτύου μήκους σχεδόν 100 χιλιομέτρων και μιας μονάδας επεξεργασίας λυμάτων στο Κορωπί και στην Παιανία, τα οποία καλύπτουν τα περιβαλλοντικά πρότυπα και τις απαιτήσεις που ισχύουν στην Ε.Ε. Αυτό το αναβαθμισμένο σύστημα διαχείρισης λυμάτων θα εξυπηρετεί σχεδόν 95.000 ανθρώπους.