αρχικηΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ«Η startup μου απέτυχε. Και εδώ είναι 5 μαθήματα που πήρα»

«Η startup μου απέτυχε. Και εδώ είναι 5 μαθήματα που πήρα»

Η startup επιτυχία έρχεται μέσα από τον δύσκολο δρόμο. Και συχνά μέσα από αποτυχίες. Αυτό το είδε στην πράξη ο Darpan Munjal. Σήμερα είναι ιδρυτής και CEO της Squadhelp.com, μίας brand-naming πλατφόρμας με περισσοτέρους από 30.000 πελάτες και 300.000 creatives παγκοσμίως. Αλλά το ξεκίνημα ήταν διαφορετικό για τον ίδιο.

«Έχουν περάσει αρκετά χρόνια από τότε που συνίδρυσα την προηγούμενη startup μου, αλλά ακόμα θυμάμαι την τελευταία μας συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου, όπου θα αποφασίσαμε την τύχη της εταιρείας μας. Η ομάδα μου και εγώ είχαμε δημιουργήσει έναν ιστότοπο ηλεκτρονικού εμπορίου μόδας με στόχο την ινδική αγορά. Συνεργαστήκαμε με ένα από τα καλύτερα δημιουργικά γραφεία στη Νέα Υόρκη. Δημιουργήσαμε ένα στούντιο μόδας τελευταίας τεχνολογίας και δημιουργήσαμε μια μεγάλη ομάδα παράδοσης σε πολλές πόλεις. Ωστόσο, μετά από τέσσερα χρόνια ισχυρής ανάπτυξης, πήραμε τη δύσκολη απόφαση να κλείσουμε τη startup. Θυμάμαι που σκέφτηκα, πώς έγινε αυτό; Τι πήγε στραβά;» λέει ο Munjal σε άρθρο του στο inc.com.

Αν και υπήρχαν αρκετοί παράγοντες, ο πιο σημαντικός παράγοντας ήταν ότι δεν υπήρχε αρκετά ισχυρή διαφοροποίηση από τους μεγαλύτερους παίκτες που είχαν πρόσβαση σε κεφάλαια εκατοντάδων εκατομμυρίων. «Παρόλο που η startup δεν ήταν επιτυχημένη, έμαθα πολλά σημαντικά μαθήματα από αυτό το ταξίδι από τα οποία μπορεί να επωφεληθεί κάθε επιχειρηματίας», λέει. Και παραθέτει 5 τέτοια μαθήματα.

Μην πας να τους ευχαριστήσεις όλους

Η ζωή (ειδικά η startup ζωή) έχει να κάνει με συμβιβασμούς. Εάν προσπαθούμε να είμαστε οι καλύτεροι σε όλα, πιθανότατα θα καταλήξουμε να είμαστε «καλοί» στις περισσότερες πτυχές, αλλά όχι οι «καλύτεροι». Επιλέξτε μια κατεύθυνση για την επιχείρησή σας που έχει πραγματικά σημασία και πραγματικά διαπρέψτε σε αυτήν. Είτε πρόκειται για τη δημιουργία μιας εξαιρετικά αποτελεσματικής εμπειρίας delivery, είτε για την προσφορά της πιο επιμελημένης ποικιλίας προϊόντων, αποφασίστε τι θα σας ξεχώριζε από τους άλλους και καινοτομήστε.

Μην κοιτάς την κερδοφορία πολύ σύντομα

Αυτό το μάθημα μπορεί να είναι αδιανόητο, καθώς οι επιχειρηματίες διδάσκονται να δημιουργούν κερδοφόρες επιχειρήσεις. Ωστόσο, εάν προσπαθήσετε να βελτιστοποιήσετε την κερδοφορία πολύ σύντομα, είναι πιθανό να καταπνίξετε την επιχειρηματική ανάπτυξη. «Δεν λέω ότι δεν πρέπει να ανησυχείτε για τα όστη και τις ταμειακές ροές. Το αντίθετο μάλιστα. Η λειτουργία μιας λιτής startup είναι εξαιρετικά σημαντική ειδικά τα πρώτα χρόνια. Είναι επίσης σημαντικό να έχουμε μια σαφή πορεία προς την κερδοφορία. Ωστόσο, αντί να βγάζετε κέρδη από την επιχείρησή σας σε πρώιμο στάδιο, μπορεί να είστε σε θέση να επιτύχετε πολύ μεγαλύτερη κλιμάκωση, συνεχίζοντας να επανεπενδύετε τα έσοδά σας στο προϊόν, το μάρκετινγκ και την ανάπτυξη», λέει μεταξύ άλλων ο CEO.

Το μάρκετινγκ δεν υποκαθιστά τη δημιουργία αξίας

Μην αρχίσετε να ‘καίτε’ σοβαρά χρήματα στο μάρκετινγκ μέχρι να δημιουργήσετε κάτι που προσφέρει σαφή αξία για τους πελάτες σας. Ένας σημαντικός στόχος για κάθε startup είναι να δημιουργήσει αξία για τους μετόχους. Ωστόσο, αυτό μπορεί να συμβεί μόνο αφού δημιουργήσετε ουσιαστική αξία για τους πελάτες σας. Το να ρίχνετε πολλά χρήματα στο μάρκετινγκ μπορεί μερικές φορές να σας δώσει μια λανθασμένη αίσθηση επιτυχίας και να κρύψετε ορισμένα βασικά ελαττώματα στο επιχειρηματικό σας μοντέλο.

Μην αργείς να κάνεις ένα pivot

«Με την προηγούμενη startup μου, κάναμε το μοιραίο λάθος να περιμένουμε πάρα πολύ για να κάνουμε pivot στην επιχείρησή μας. Υπήρχαν έγκαιρα προειδοποιητικά σημάδια ότι το κόστος απόκτησης πελατών μας ήταν πολύ υψηλό και δεν βλέπαμε μια ισχυρή ομάδα επαναλαμβανόμενων αγοραστών εκτός και αν προσφέραμε έκπτωση ή κουπόνι. Αυτό σήμαινε ότι οι επαναλαμβανόμενοι πελάτες μας ήταν κυρίως πιστοί στην τιμή και όχι στην πρόταση βασικής αξίας της επιχείρησής μας που αφορούσε μια εμπειρία αγορών και ανακάλυψης υψηλής ποιότητας. Συνεχίσαμε να επενδύουμε στο επιχειρηματικό μας μοντέλο, ελπίζοντας ότι οι αυξημένες επενδύσεις μάρκετινγκ θα μας βοηθήσουν να ξεπεράσουμε αυτό το ζήτημα. Είναι σημαντικό να παραμείνετε πιστοί στα ένστικτά σας, αλλά μην χάνετε τα πραγματικά δεδομένα. Εάν τα δεδομένα δείχνουν σαφή προειδοποιητικά σημάδια σχετικά με τη βιωσιμότητα του επιχειρηματικού σας μοντέλου, μην περιμένετε πολύ για να κάνετε pivot. Υπάρχουν πολλές ιστορίες εμβληματικών εταιρειών που έγιναν ευρέως επιτυχημένες αφότου έκαναν pivot από το αρχικό επιχειρηματικό τους μοντέλο. Για παράδειγμα, το Instagram ξεκίνησε ως εφαρμογή τύπου Foursquare πριν στραφεί στο τρέχον επιχειρηματικό του μοντέλο» εξηγεί ο CEO.

Απότυχε νωρίς

Οι εργαζόμενοι θα πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να ωθούν τους εαυτούς τους έξω από τη ζώνη άνεσής τους και να αναλαμβάνουν ρίσκα. Ως ιδρυτής startup, δεν μπορείτε να αντέξετε οικονομικά να… παίξετε με ασφάλεια, εάν ο στόχος σας είναι να δημιουργήσετε κάτι με ουσιαστική αξία. Ενώ το να παίρνετε ρίσκα είναι σημαντικό, αυτό που είναι επίσης σημαντικό είναι να είστε άνετοι στο να ”σκοτώνετε” projects ή ιδέες εάν δεν λειτουργούν όπως τα περιμένατε. Αφιερώστε χρόνο για να αναγνωρίσετε αντικειμενικά τις αποτυχίες και ενθαρρύνετε την ομάδα να πάρει ακόμη περισσότερα ρίσκα. Οι μικρές αποτυχίες μπορούν να οδηγήσουν σε μεγαλύτερη επιτυχία, αρκεί να εφαρμόσετε τις γνώσεις σας στις μελλοντικές σας πρωτοβουλίες.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

13 + 13 =