αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣΔημιουργώντας μια ιντερνετική «βιβλιοθήκη» για μικρές ιστορίες: Ο συνιδρυτής του Fably μιλά στο It’s Possible

Δημιουργώντας μια ιντερνετική «βιβλιοθήκη» για μικρές ιστορίες: Ο συνιδρυτής του Fably μιλά στο It’s Possible

«Μπορεί στην Ελλάδα να έχουμε οικονομικά προβλήματα, αλλά τι νόημα έχει αν δεν προσπαθήσεις και κάτι;». Κάπως έτσι ολοκληρώνει την συνέντευξη του στο It’s Possible, ο συνιδρυτής του Fably, Σωκράτης Χαρίσης. Έχει σημασία, όταν μέσα από ένα ολόκληρο story, βγαίνει ένα τέτοιο συμπέρασμα στο τέλος. Άλλωστε, οι ιστορίες μπορούν να κάνουν τη διαφορά και να εμπνεύσουν και άλλους ανθρώπους.

Ιστορίες, ανεβαίνουν και στην πλατφόρμα που έχει δημιουργήσει ο ίδιος, μαζί με όλη την ομάδα του. Το Fably είναι μια ελληνική πλατφόρμα, στην οποίο μπορούν οι συγγραφείς ή οι απλοί χρήστες να ανεβάσουν τις δικές τους ιστορίες. Και κάπως έτσι, να δημιουργηθεί μια ιδιαίτερη «βιβλιοθήκη». Αλλά πως φτάσαμε σε αυτή την ιδέα και ποιο είναι το business plan μέσα από το οποίο θα έρθει η ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη της; Ο Σωκράτης Χαρίσης απαντά σε όλα.

Με τι ασχολούσασταν πριν ξεκινήσετε το Fably και πως ακριβώς προέκυψε η ιδέα για το project σας;

Το 2013 έδωσα πανελλήνιες και πέρασα στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο τμήμα πληροφορικής. Ξεκίνησαν κανονικά να πηγαίνω στα μαθήματα μου και ήμουν ένας μέσος φοιτητής. Κάπου εκεί γνώρισα δύο πολύ καλές φίλες, οι οποίες με προσκάλεσαν να πάρω μέρος μαζί τους σε έναν διαγωνισμό μάρκετινγκ της Loreal. Αφού ήξερα να χρησιμοποιώ πολύ καλά το Photoshop.

Εσείς προσωπικά δεν είχατε κάποια σχέση με το μάρκετινγκ σε επίπεδο σπουδών ή επαγγελματική εμπειρίας.

Όχι, εγώ σπούδαζα πληροφορική και δεν είχα κάποιο background στο μάρκετινγκ. Πήγα λοιπόν μαζί τους σε αυτόν τον διαγωνισμό. Λάβαμε μέρος, και ο στόχος ήταν να φτιάξουμε ένα «φανταστικό project». Να σχεδιάσουμε την καμπάνια που θα κάναμε. Να φτιάξουμε όλα του τα γραφικά και να παρουσιάσουμε το πως θα το προωθούσαμε στην αγορά. Βγήκαμε νικητές στο ελληνικό κομμάτι του διαγωνισμού και μετά πήγαμε στο εξωτερικό, αφού η τελική φάση του διαγωνισμού γινόταν σε παγκόσμιο επίπεδο, με 45 συμμετοχές από 45 διαφορετικές χώρες.

Πήγαμε στη Γαλλία για ένα 4ημερο. Διαγωνιστήκαμε με τις άλλες ομάδες και φτάσαμε μέχρι τα ημιτελικά. Πέρα από αυτό, καταφέραμε να κερδίσουμε το «βραβείο κοινού». Το εν λόγω βραβείο δόθηκε στην ομάδα που η αφίσα της είχε μεγαλύτερη απήχηση στο Facebook. Αυτή ήταν η δική μας.

Εγώ λοιπόν επέστρεψα στην Ελλάδα – χρονικά στο τέλος του πρώτου έτους τον σπουδών μου- και ο απολογισμός ήταν ένα βραβείο, μια πολύ μεγάλη εξειδίκευση πάνω στο design, κάποιες πολύ καλές γνωριμίες και δύο πολύ καλές φίλες. Όλα τέλεια. Δίνω επίσης την εξεταστική μου και περνάω κάποια μαθήματα.

Αμέσως μετά όμως αρχίζω να σκέφτομαι το τι μπορώ να κάνω από εκεί και πέρα. Εκεί βρέθηκε στον δρόμο μου ο Κώστας Κοπανίδης, και ξεκινήσαμε να σκεφτόμαστε το πως μπορούμε να «χτίσουμε» το Fably.

Πως όμως καταλήξατε στην συγκεκριμένη ιδέα; Είναι αλήθεια ότι δεν πρόκειται για ένα πολύ συνηθισμένο project

Μπήκαμε σε ένα διαγωνισμό καινοτομίας με μια άλλη ιδέα, πήγαμε καλά εκεί, και αμέσως μετά ενώ συζητούσαμε, ο Κώστας εξέφρασε έναν προβληματισμό: Υπάρχει μια πλατφόρμα που να «ανεβαίνουν» ιστορίες, οι οποίες μέχρι σήμερα «χάνονται»; Και ποιες είναι οι ιστορίες που «χάνονται» σε διάσπαρτα blogs ή στα newsfeeds των social media; Οι μικρές ιστορίες. Τι είδους; Όλων των ειδών οι ιστορίες. Τότε σκέφτηκα κι εγώ, ότι μάλλον δεν υπάρχει ένα τέτοιο project. Και λέω πάμε να το «τρέξουμε»!

Μιλήσαμε με κάποιους μέντορες οι οποίοι μας καθοδήγησαν, μπήκαμε και στο ACEin του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έτσι ξεκινήσαμε να χτίζουμε την ιδέα, την πλατφόρμα, το μάρκετινγκ της πλατφόρμας, το λογότυπο. Όλα από το μηδέν.

Με απλά λόγια, τι ακριβώς κάνει η πλατφόρμα;

Στο Fably μπαίνεις είτε μέσω desktop, είτε μέσω mobile, και διαβάζεις διάφορες ιστορίες που σου αρέσουν. Μπορείς να βρεις οποιαδήποτε ιστορία θέλεις, σε οποιοδήποτε είδος. Για παράδειγμα: κωμωδία, περιπέτεια, ρομάτζο ή επιστημονική φαντασία. Ενώ μέσα σε δύο βήματα, μπορείς να δημιουργήσεις και τη δική σου ιστορία.

Οι ιστορίες που υπάρχουν στο Fably, σου παίρνουν 5 ως 10 λεπτά για να τις διαβάσεις, την κάθε μια. Μπαίνεις, διαβάσεις όσες θέλεις, ρίχνεις ατελείωτο διάβασμα αν έχεις χρόνο ή δημιουργείς κάτι δικό σου.

Ο Σωκράτης Χαρίσης

Αυτό που είδα εγώ, είναι ότι έχετε και ιστορίες μικρές, αλλά και κάποιες αρκετά μεγάλες σε έκταση. Τελικά, ποιες διαβάζονται περισσότερο;

Οι μικρές. Εμείς από την αρχή δεν θέλαμε να βάλουμε κάποιο όριο λέξεων. Οπότε ο καθένας μπορεί να πειραματιστεί, όπως νομίζει. Κάποιοι έχουν προτιμήσει να φτιάξουν μικρότερες ιστορίες, κάποιοι άλλοι μεγαλύτερες. Μπορώ να σας πω όμως ότι οι περισσότερες είναι μικρές και διαβάζονται μέσα σε 5-10 λεπτά το πολύ.

Πως εντοπίζετε τους συγγραφείς; Τους εντοπίζετε εσείς ή σαν εντοπίζουν αυτοί;

Όταν ξεκινήσαμε την πλατφόρμα, «τρέξαμε» έναν διαγωνισμό δημιουργικής γραφής. Για 1 μήνα. Ο διαγωνισμός τελείωσε και το Fably κατάφερε και μάζεψε τις πρώτες 150 ιστορίες του. Ένας αριθμός πολύ καλός, ειδικά για τα ελληνικά δεδομένα.

Έτσι ξεκίνησε να λειτουργεί η πλατφόρμα. Οι καλύτερες από αυτές τις 150 ιστορίες βραβεύτηκαν. Με αρκετούς από τους συγγραφείς που συμμετείχαν τότε, αρχίσαμε να έχουμε μια στενή σχέση. Επικοινωνούμε μαζί τους συχνά, τους ρωτάμε τι βλέπουν θετικά και τι όχι σε σχέση με το Fably, τους καλούμε σε φιλανθρωπικές δράσεις, παρακολουθούμε παρουσιάσεις βιβλίων τους, γενικά προσπαθούμε να μεγαλώνουμε όλο και περισσότερο αυτή την κοινότητα.

Πλέον, επειδή η πλατφόρμα έχει αρχίσει να γίνεται πιο γνωστή, μεγαλώνει και μόνη της. Μας μαθαίνουν μέσα από τα social media ή από το site μας. Αρκετοί είναι αυτοί που έρχονται μόνοι τους, κάνουν εγγραφή στην πλατφόρμα και ξεκινάνε να «ανεβάζουν» τις ιστορίες τους.

Καλά όλα αυτά, αλλά κάποιος θα σκεφτεί: «Γιατί να δίνω τα κείμενα μου σε μια πλατφόρμα όπως το Fably, ενώ μπορώ να φτιάξω π.χ. ένα δικό μου blog και να τα δημοσιεύω εκεί»;

Το Fably είναι ένας κόσμος που θέλει να φιλοξενήσει όλες αυτές τις ιστορίες από όλους αυτούς τους συγγραφείς, επομένως το ένα κίνητρο είναι να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα στην οποία όταν μπαίνεις σαν αναγνώστης να ξέρεις ότι εκεί μέσα θα διαβάσεις πολλών ειδών ιστορίες.

Ότι είναι μια βιβλιοθήκη για τα βιβλία, θέλουμε να είναι το Fably για τις μικρές ιστορίες.

Έτσι θα ξέρει και ο εκάστοτε συγγραφέας ότι η ιστορία του υπάρχει κάπου και σίγουρα θα διαβαστεί. Αντί, δηλαδή, να ξεκινήσεις από το μηδέν μόνος σου, το Fably μπορεί να σε βοηθήσει να έχεις πολύ μεγαλύτερο reach, πολύ πιο γρήγορα.

Επίσης, από την πλατφόρμα θα μπορείς να κερδίσεις και χρήματα ως συγγραφέας. Σχεδιάζουμε μέσα στους επόμενους 6 μήνες, να δώσουμε τη δυνατότητα στον οποιονδήποτε δημοσιεύει την ιστορία του, να πληρώνεται ανά προβολή.

Άρα λοιπόν προσφέρουμε αναγνώριση, χρήματα στο προσεχές μέλλον, και την διαβεβαίωση ότι η ιστορία σου δεν θα χαθεί. Το blog σου μπορεί κάποια στιγμή να το βαρεθείς και να το κλείσεις. ‘Η μπορεί να μην χειρίζεσαι καλά τα social media. Από τη στιγμή που μπεις στο Fably όλα αυτά είναι λυμένα. Αφού και εμείς έχουμε το marketing plan μας, μέσα από το οποίο προωθούμε όλες τις ιστορίες.

Ποια από τις ιστορίες που έχουν ανέβει στην πλατφόρμα, σας έχει κάνει μεγαλύτερη εντύπωση;

Θα σας πω την αλήθεια. Οι μοναδικές ιστορίες που θυμάμαι, είναι αυτές που έχω γράψει εγώ. Παρόλα αυτά, γενικά μου αρέσουν πολύ οι ιστορίες τρόμου και μυστηρίου. Στην πλατφόρμα μας υπάρχουν αυτή τη στιγμή περίπου 50 τέτοιες ιστορίες, στην αντίστοιχη κατηγορία.

Για να δούμε και λίγο το business κομμάτι, πως σκοπεύετε να έχετε έσοδα από το project σας;

Το subscription model που σας περιέγραψα πριν, το επεξεργαζόμαστε έτσι ώστε να μπορούμε και εμείς να παίρνουμε μια μικρή προμήθεια από όλο αυτό. Και έτσι να αρχίσει η πλατφόρμα να γίνεται βιώσιμη οικονομικά.

Σίγουρα κυνηγάμε μια χρηματοδότηση με αυτό το πλάνο που έχουμε μέχρι τώρα, αλλά το επόμενο επιχειρηματικό βήμα που έχουμε στο μυαλό μας, είναι οι συνεργασίες με εκδοτικούς οίκους. Δηλαδή, οι οίκοι θα μπορούν π.χ. να ανεβάζουν στην πλατφόρμα τα e-books τους, και μετά ανάλογα με τα views θα κρατάμε εμείς μια προμήθεια.

Γενικότερα, θέλουμε να βαδίσουμε σε ένα μοντέλο που έχει τεσταριστεί και από άλλες μεγάλες πλατφόρμες, που λέει ότι: Είμαστε μια δωρεάν πλατφόρμα, αλλά αν κάποιοι χρήστες θέλουν κάτι πιο Premium, θα μπορούν να πληρώσουν λίγα χρήματα για να αποκτήσουν «παραπάνω δυνατότητες».

Αναφέρατε το κομμάτι της χρηματοδότησης. Μέχρι τώρα «τρέχετε» το project μόνοι σας. Θέλω να μου πείτε πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι αυτό, και δεύτερον τι κινήσεις σκοπεύετε να κάνετε σε αυτό το κομμάτι.

Μέσα στους επόμενους μήνες, θα επιχειρήσουμε με ένα πολύ solid πλάνο και παρουσίαση, να κυνηγήσουμε χρηματοδότηση. Όμως, δεν πρέπει να είναι αυτός ο αυτοσκοπός μιας startup.

Πρέπει να βρεις έναν τρόπο να βγάλει η επιχείρηση σου χρήματα από κάτι που κάνει. Όχι από κάτι που υποτίθεται ότι θα κάνει ή να πάρει ένα «δώρο» χρημάτων και να αρχίσει να το «καίει». Εμείς θα αναζητήσουμε τη χρηματοδότηση, αλλά θα είμαστε πρώτα σίγουροι ότι βγάζουμε λεφτά.

Στην Ελλάδα της κρίσης, δεν είναι εύκολο να «τρέξεις» μια startup μόνος σου. Παρόλο αυτά, οι ζυμώσεις που γίνονται εδώ, σε βοηθούν στο να αποκτήσεις όλο και περισσότερα skills, ώστε να φτάσεις να «σηκώσεις» λεφτά ή να βγάλεις λεφτά.

Αν είχατε μπροστά σας έναν πρωτοετή φοιτητή ο οποίος θα σας έλεγε ότι θέλει να ξεκινήσει την δική του startup στην Ελλάδα. Θα τον συμβουλεύατε να το κάνει ή όχι;

Θα τον συμβούλευα να το κάνει σίγουρα. Γενικά, το να κυνηγάς μόνος σου την σπουδαιότητα σε οτιδήποτε κάνεις, είναι μαγικό.

Σίγουρα πρέπει να το προσπαθήσει κάποιος. Κυνηγάς την προσωπική σου βελτίωση πρώτα από όλα, ενώ μετά στοχεύεις σε κάτι μεγαλύτερο: Να αλλάξεις ένα κομμάτι του κόσμου, μέσα από την δική σου προσπάθεια.

Οπότε το να επιχειρείς σε αυτή την ηλικία είναι κάτι φοβερό. Δεν επιχειρείς και πετυχαίνεις με την πρώτη. Επιχειρείς, αποτυγχάνεις, επιχειρείς, αποτυγχάνεις, επιχειρείς, αποτυγχάνεις, επομένως όσο πιο γρήγορα αποτύχεις, τόσο πιο γρήγορα μετά θα φτάσεις στην επιτυχία, ίσως στα 23-24 σου. Αφού οι γνώσεις και οι εμπειρίες που θα έχεις αποκτήσει θα είναι πολύ σημαντικές.

Μπορεί στην Ελλάδα να έχουμε οικονομικά προβλήματα, αλλά τι νόημα έχει αν δεν προσπαθήσεις και κάτι;

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

sixteen + five =