Στο φως έρχονται μέρα με τη μέρα οι επιπτώσεις της προβληματικής σχέσης ανάμεσα στην ιδιωτική ΤΡΑΙΝΟΣΕ και το δημόσιο ΟΣΕ που εντείνουν την ταλαιπωρία των επιβατών και φρενάρουν οποιεσδήποτε καλές προθέσεις για το μέλλον του σιδηρόδρομου.
Με αφορμή τις μεγάλες καθυστερήσεις και ακυρώσεις δρομολογίων στον Προαστιακό της Αθήνας την περασμένη εβδομάδα, λόγω του καιρού αλλά και τεχνικού προβλήματος στην ηλεκτροδότηση, πολλοί ταλαιπωρημένοι επιβάτες έθιξαν το θέμα της ενημέρωσης. Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ επιχείρησε να ενημερώσει (στην αρχή κατόπιν εορτής) μόνο μέσω του twitter ενώ η πλειοψηφία των επιβατών στους σταθμούς βρίσκονταν στο σκοτάδι. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι μόνοι που προσπαθούσαν να βοηθήσουν τους επιβάτες ήταν οι υπάλληλοι security που όμως δεν είχαν και οι ίδιοι πληροφόρηση.
Σε ερώτησή του athenstransport.com, για ποιο λόγο δεν χρησιμοποιούνται τα μεγάφωνα των σταθμών για ανακοινώσεις σχετικά με καθυστερήσεις ή ακυρώσεις δρομολογίων, η απάντηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ήταν αφοπλιστική: «Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν έχει πρόσβαση στα συστήματα ενημέρωσης των σταθμών δεδομένου ότι ανήκουν στον διαχειριστή υποδομής, ΟΣΕ» (!!!)
Πρόκειται μάλλον για μία παγκόσμια πρωτοτυπία αφού μία εταιρεία (η μόνη στην Ελλάδα) που πραγματοποιεί επιβατικά σιδηροδρομικά δρομολόγια δεν έχει δικαίωμα να χρησιμοποιήσει τη μικροφωνική εγκατάσταση των σταθμών.
Επόμενη ερώτησή του ίδιου site για το αν υπάρχει κάποια πρόθεση για συνεργασία ή συνεννόηση με τον ΟΣΕ προκειμένου να γίνονται ανακοινώσεις στους σταθμούς, δεν υπήρξε απάντηση. Ωστόσο, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ πρόσθεσε πως ανακοινώσεις σε περίπτωση σοβαρών καθυστερήσεων θα γίνονται μέσω twitter ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη η δημιουργία εφαρμογής για ενημέρωση μέσω push notifications σε κινητά.
Προφανώς όμως, οι εφαρμογές και τα social media δεν μπορούν να αντικαταστήσουν τις άμεσες ανακοινώσεις στους σταθμούς. Μέχρι πριν λίγα χρόνια (τουλάχιστον ως το 2012) ανακοινώσεις για καθυστερήσεις γίνονταν σε όλους τους σταθμούς ενώ μέσω του ίδιου συστήματος υπήρχαν και επαναλαμβανόμενες ανακοινώσεις σχετικά με τα εισιτήρια, την απαγόρευση του καπνίσματος κλπ. Στη συνέχεια, άγνωστο γιατί, το σύστημα εγκαταλείφθηκε την περίοδο που άρχισε να ανατίθεται σε ιδιώτες η διαχείριση του συνόλου των εκδοτηρίων εισιτηρίων του Προαστιακού.
Φυσικά, τα μεγάφωνα δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα στους σταθμούς του Προαστιακού. Το σύνολο των εγκαταστάσεων στους σταθμούς ανήκει στον ΟΣΕ, πράγμα που σημαίνει ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ακόμα και αν το επιθυμεί, δεν έχει δικαίωμα να επισκευάσει ένα χαλασμένο πίνακα δρομολογίων ή ένα σπασμένο κάθισμα. Υπό ιδανικές συνθήκες βέβαια θα υπήρχε κάποιο σύμφωνο μεταξύ των δύο εταιρειών (άγνωστο γιατί αυτό δεν έγινε κατά την πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ) ή έστω οι δύο εταιρείες θα είχαν την όρεξη να καθίσουν σε ένα τραπέζι και να συνεννοηθούν για την επίλυση των πολλών προβλημάτων του Προαστιακού.
Από την πλευρά του ΟΣΕ έχει εξαγγελθεί πως στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα ο οργανισμός θα αναλάβει δράση για την αποκατάσταση βλαβών και την αναβάθμιση των υπηρεσιών σε όλους τους σιδηροδρομικούς σταθμούς. Αν και δεν έχει ανακοινωθεί κάτι συγκεκριμένο για τους σταθμούς του Προαστιακού της Αθήνας, σε όσα ανακοινώθηκαν περιλαμβάνεται ο εκσυγχρονισμός των οπτικοακουστικών συστημάτων ενημέρωσης του κοινού και παρακολούθησης δρομολογίων, καθυστερήσεων, πληροφόρησης και εξυπηρέτησης επιβατών.