αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΓιατί τα ελληνικά υδατοδρόμια έχουν «κολλήσει»

Γιατί τα ελληνικά υδατοδρόμια έχουν «κολλήσει»

Η δημιουργία δικτύου υδατοδρομίων που ανήκε στη λίστα των μεγάλων έργων της σημερινής κυβέρνησης, θα παραμείνει μακέτα. Παρά τις συνεχείς εξαγγελίες, οι μετακινήσεις με υδροπλάνα δεν θα γίνουν πραγματικότητα ούτε το φετινό –πέμπτο κατά σειρά– καλοκαίρι, όπως αναφέρει το Capital.gr. Κι ενώ το εγχώριο και διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον συνεχίζει να υφίσταται, ούτε οι συγκρατημένα αισιόδοξες εκτιμήσεις για περιορισμένες πτήσεις με υδροπλάνα το καλοκαίρι του 2020 εκτιμάται ότι θα λάβουν χώρα, αυτήν τη φορά λόγω των αυτοδιοικητικών εκλογών του Μαΐου, όπως και των επικείμενων εθνικών εκλογών.

Η αιτία; Σύμφωνα με τον πρόσφατο νόμο Σπίρτζη (4568/2018), η ίδρυση υδατοδρομίων αποτελεί υπόθεση των, κατά τόπους, Οργανισμών Λιμένων και των Λιμενικών Ταμείων, όπως και των Περιφερειών, που θα κατεβάσουν μολύβια για μακρύ χρονικό διάστημα πριν αλλά και μετά τις κάλπες. Πώς όμως διαμορφώνεται η κατάσταση των επενδύσεων στα υδατοδρόμια, που αποτελούν ένα από τα μεγάλα έργα για την επιστροφή στην ανάπτυξη, που έχει προτείνει ο ΣΕΒ;

Οι άδειες και οι επενδυτές

Από το 2013, οπότε υπήρξε η πρώτη σημαντική αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου, μέχρι σήμερα έχουν αδειοδοτηθεί μόλις τρία υδατοδρόμια, σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα, ενώ, αυτήν τη στιγμή, σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός για την επιλογή αναδόχου που θα αναλάβει τη λειτουργία τους. Ταυτόχρονα, σε διαδικασία αδειοδότησης βρίσκονται πέντε αεροδρόμια στο Ιόνιο (Κεφαλλονιά, Λευκάδα, Ιθάκη, Ζάκυνθος και Μεγανήσι) για τα οποία τα λιμενικά ταμεία έχουν υπογράψει προγραμματικές συμβάσεις με την Περιφέρεια Ιονίων Νήσων. Όπως και 20 υδατοδρόμια στο Νότιο Αιγαίο (Ρόδος – δύο), Χάλκη, Σύμη, Τήλος, Κάρπαθος, Καστελόριζο, Αγαθονήσι, Νίσυρος, Αστυπάλαια, Κάσος, Μύκονος, Σαντορίνη, Κύθνος, Κέα, Άνδρος, Σίκινος, Σέριφος, Δονούσα και Ανάφη), έργο για το οποίο έχει οριστεί τεχνικός σύμβουλος η εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια. Όπως εξηγούν στελέχη του κλάδου, εάν η διαδικασία έκδοσης της άδειας ίδρυσης προχωρήσει με γοργούς ρυθμούς, θα ήταν δυνατό να υπάρξει το καλοκαίρι του 2019 μια κρίσιμη μάζα υδατοδρομίων, που θα επιτρέψει την υλοποίηση, σε πιλοτική, έστω βάση, δρομολογίων. Βέβαια, άγνωστος «Χ» παραμένει η ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίου στην Αττική, που θα πρέπει να λειτουργήσει ως κόμβος.

Παρά τις δυσκολίες, όμως, το project «υδατοδρόμια» εξακολουθεί να προσελκύει ισχυρό επενδυτικό ενδιαφέρον, ενώ επίκειται, σύμφωνα με πληροφορίες του «Κ», η σύσταση Ένωσης Εταιρειών Υδατοδρομίων με αντικείμενο την προώθηση των αιτημάτων των παικτών του κλάδου. «Το διεθνές ενδιαφέρον είναι ουσιαστικό και θερμό. Ωστόσο, η επενδυτική κοινότητα αναμένει την επιτάχυνση των διαδικασιών για τη δημιουργία ενός επαρκούς δικτύου υδατοδρομίων, που θα διασφαλίσει την κερδοφορία των συγκεκριμένων επενδύσεων» σημειώνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικά Υδατοδρόμια, Αναστάσιος Γκόβας.

Την ίδια στιγμή, πριν από μερικές ημέρες, η θυγατρική του ομίλου Ελλάκτωρ, Άκτωρ Facility Management ενίσχυσε το ποσοστό της στο 55% στην εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια.

«Παρά τη σημαντική καθυστέρηση με την οποία έχει βρεθεί αντιμέτωπο το εγχείρημα της δημιουργίας δικτύου υδατοδρομίων, εξακολουθούμε να στηρίζουμε τη συγκεκριμένη επένδυση. Κι αυτό διότι έχουμε την πεποίθηση ότι τα υδροπλάνα θα ικανοποιήσουν, σε μεγάλο βαθμό, τις συγκοινωνιακές ανάγκες των νησιών, εξασφαλίζοντας, κατ’ επέκταση, τη βιωσιμότητα και κερδοφορία της επένδυσής μας. Δίχως αμφισβήτηση όμως, είναι επιτακτικής σημασίας, οι διαδικασίες που καθυστερούν αναιτιολόγητα, κατά τα τελευταία χρόνια, να επιταχυνθούν με στόχο την έναρξη πτήσεων το συντομότερο δυνατόν» σημειώνει στο «Κ» ο Διευθύνων Σύμβουλος της Άκτωρ FM, Γιάννης Αναστασιάδης.

Η εταιρεία Hellenic Seaplanes αποτελεί τον έτερο βασικό παίκτη της συγκεκριμένης αγοράς, με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο, Νικόλα Χαραλάμπους, να αναφέρει ότι υπάρχουν, πλέον, «βάσιμες προσδοκίες για τη δημιουργία ενός δικτύου υδατοδρομίων, καθώς έχουν δρομολογηθεί οι διαδικασίες αδειοδότησης για έναν μεγάλο αριθμό εγκαταστάσεων».

Παρουσία στη συγκεκριμένη υπό δημιουργία αγορά, επιδιώκει να αποκτήσει και ο Ελληνομεξικάνος Ricardo Farias Nicolopoulos, που δραστηριοποιείται στην αεροπορική βιομηχανία, μέσω δικών του εταιρειών (Bi-National Air, Air Choice One κτλ.). Ο ίδιος σχεδιάζει, ακόμη, την κατασκευή ξενοδοχείου στην Πάτμο και γι’ αυτό ενδιαφέρεται να συμμετάσχει στο επενδυτικό σχέδιο για την ανάπτυξη υδατοδρομίου στο νησί.

Γιατί καθυστερούν τα έργα

Μία από τις βασικές αιτίες καθυστέρησης των τελευταίων χρόνων σχετίζεται με το γεγονός ότι το νέο νομοθετικό πλαίσιο Σπίρτζη θεσπίστηκε με καθυστέρηση περίπου δυόμισι ετών, με την προσμονή του να «παγώνει» τα, εν εξελίξει, επενδυτικά εγχειρήματα. Ταυτόχρονα, δεδομένου ότι η έκδοση άδειας ίδρυσης βρίσκεται στην αποκλειστική αρμοδιότητα είτε των Οργανισμών Λιμένος είτε των Λιμενικών Ταμείων (σημ.: υπογράφουν, συνήθως, προγραμματικές συμβάσεις με τις κατά τόπους περιφέρειες ελλείψει προσωπικού ή υποδομής), ουδείς μπορεί να διασφαλίσει ότι η διαδικασία προχωρά με γοργούς ρυθμούς. Ως εκ τούτου, ιδίως σε περιπτώσεις υδατοδρομίων, όπου η προεργασία για την αδειοδότηση δεν βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, αναμένεται να υπάρξει μπλακάουτ, ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών.

Η συνέχεια όμως προμηνύεται ακόμη δυσκολότερη, καθώς την άδεια ίδρυσης υπογράφουν οι συναρμόδιοι υπουργοί Υποδομών-Μεταφορών και Ναυτιλίας. Με άλλα λόγια, η εκτιμώμενη κυβερνητική αλλαγή μετά τις εθνικές εκλογές θα οδηγήσει, εκ νέου, σε αναστολή της διαδικασίας, με αποτέλεσμα η επίτευξη του στόχου για υδροπλάνα το καλοκαίρι του 2020 να συγκεντρώνει μικρά ποσοστά επιτυχίας. Η μη επιτάχυνση της διαδικασίας εντείνει τα ερωτήματα, εάν ληφθεί υπόψη ότι τα υδατοδρόμια δεν αποτελούν παρά υδάτινες επιφάνειες που απαιτούν μικρού μεγέθους παράκτιες υποδομές και κεφάλαια ύψους 150.000-200.000 ευρώ.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

19 − three =