αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΓιατί ξαφνικά όλοι ψάχνουν για αποθήκες μέσα στις πόλεις

Γιατί ξαφνικά όλοι ψάχνουν για αποθήκες μέσα στις πόλεις

Σε «ανίχνευση του εδάφους» αναφορικά με τη βιωσιμότητα που μπορεί να έχει μια επένδυση για την απόκτηση αποθηκών μέσα στα μεγάλα αστικά κέντρα της Αττικής και ενδεχομένως και της Θεσσαλονίκης, έχουν επιδοθεί τους τελευταίους μήνες στελέχη της αγοράς ακινήτων και κυρίως των ΑΕΕΑΠ (Εταιρείες Επενδύσεων σε Ακίνητη Περιουσία). Πρόκειται για μια κατηγορία ακινήτων η οποία μέχρι σήμερα δεν θα μπορούσε να θεωρηθεί επενδυτικό προϊόν, καθώς αφορά σχετικά μικρά ακίνητα, χωρίς ιδιαίτερες προδιαγραφές και κυρίως χωρίς σημαντική ζήτηση. 

Η πανδημία

Ωστόσο, η πανδημία και οι αλλαγές που έχει προκαλέσει στις καταναλωτικές συνήθειες είναι πιθανό να διαφοροποιήσουν τα δεδομένα και στην εν λόγω κατηγορία ακινήτων. Η εκτόξευση του ηλεκτρονικού εμπορίου, καθώς και η διατήρησή του σε υψηλό επίπεδο ακόμα και μετά την άρση των μέτρων περιορισμού της κυκλοφορίας, διαφοροποίησε σημαντικά τα κανάλια διανομής των μεγάλων αλυσίδων και τις ανάγκες τους, μεταφέροντας μέρος της κατανάλωσης απευθείας στην κεντρική αποθήκη, έναντι του φυσικού καταστήματος/σημείου πώλησης. Ταυτόχρονα, ανέδειξε και μια σειρά από νέες επιχειρήσεις που ειδικεύονται στη διανομή διαφόρων προϊόντων. Η εξέλιξη αυτή έχει αυξήσει σημαντικά και τις δικές τους ανάγκες σε χώρους, ενώ το ίδιο ισχύει και για τις ίδιες τις εταιρείες ταχυμεταφορών, οι οποίες συνειδητοποίησαν τη χρησιμότητα επαρκών υποδομών εγγύτερα στον τελικό προορισμό του κάθε δέματος.

Το κατά πόσον θα υπάρξει ανάγκη και στην Ελλάδα για την υπηρεσία του «τελευταίου μιλίου», όπως αναφέρεται στο εξωτερικό η προσπάθεια των μεγάλων αλυσίδων να προσφέρουν ταχεία εξυπηρέτηση των πελατών των ηλεκτρονικών καταστημάτων ενισχύοντας τις υποδομές τους (μεταφοράς και αποθήκευσης) ώστε να καλύπτουν μεγάλο μέρος των αναγκών, είναι κάτι που θα φανεί στο μέλλον. Οπως σημειώνει στην «Κ» ο Αρις Καρυτινός, διευθύνων σύμβουλος της Prodea Investments, της μεγαλύτερης ΑΕΕΑΠ με ακίνητη περιουσία αξίας της τάξεως των 2 δισ. ευρώ, «αναμφίβολα, πρόκειται για μια αγορά η οποία τελεί ακόμα υπό διαμόρφωση. Ωστόσο, είναι προφανές ότι οποιοδήποτε κι αν είναι το κανάλι διανομής του προϊόντος (π.χ. ηλεκτρονικό κατάστημα ή φυσικό σημείο πώλησης), η αποθήκη θα είναι απαραίτητη, με αποτέλεσμα να συνεχίζουμε να αναζητούμε νέα ακίνητα για επένδυση, είτε μέσω απευθείας αγοράς είτε με στόχο την ανάπτυξη». Αλλωστε, αποδείχθηκε και στην πανδημία η χρησιμότητα των ακινήτων logistics, καθώς δεν επηρεάστηκαν από την κρίση. 

Η περιοχή του Ρουφ

Κατά τον κ. Καρυτινό, είναι πιθανό στο μέλλον να υπάρξει ανάγκη και για κτίρια αποθήκευσης και διανομής εγγύτερα στον τελικό προορισμό. «Κατά βάσιν απαιτούνται παλιά κτίρια σε χαμηλό κόστος, τα οποία όμως είναι αρκετά δυσεύρετα ή ακριβά. Ισως στο μέλλον, με τη συνδρομή και των τραπεζών, που βρίσκονται σε διαδικασία εκκαθάρισης των ισολογισμών τους, να βρεθούν τέτοια ακίνητα προς διάθεση, σε ελκυστικότερες τιμές», σημειώνει ο κ. Καρυτινός. Οσον αφορά τις περιοχές, μια πιθανή περίπτωση είναι εκείνη του Ρουφ. 

Οπως προκύπτει, η είσοδος των ΑΕΕΑΠ στην αγορά αυτή θα κριθεί κατ’ αρχάς στη ζήτηση που θα διαμορφωθεί για τέτοια ακίνητα και ασφαλώς και στη σχέση κόστους/απόδοσης. Αν, για παράδειγμα, τα προς πώληση κτίρια είναι ακριβά και μειώνουν την απόδοση, το πιθανότερο είναι να μην υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον. Σε κάθε περίπτωση, με δεδομένο ότι πρόκειται για μια νέα αγορά, οποιαδήποτε κίνηση θα πρέπει να συνοδεύεται από εξασφαλισμένη μίσθωση. «Πρώτα θα πρέπει να έχουμε τον μισθωτή/χρήστη του ακινήτου και στη συνέχεια θα προχωρήσουμε και στην αγορά του ακινήτου», τονίζει χαρακτηριστικά ο κ. Καρυτινός. 

Πηγή: Καθημερινή

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

4 × four =