αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΑυτοί είναι οι μεγάλοι «παίχτες» που διεκδικούν την Αττική Οδό

Αυτοί είναι οι μεγάλοι «παίχτες» που διεκδικούν την Αττική Οδό

Μεγαλύτερο του αναμενομένου ήταν το επενδυτικό ενδιαφέρον για τη διεκδίκηση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, δικαιώνοντας τις προσδοκίες και τις εκτιμήσεις των στελεχών του ΤΑΙΠΕΔ, που έκαναν λόγο για πολύ μεγάλη παρουσία ξένων επενδυτικών και κατασκευαστικών ομίλων. Κατά τη χθεσινή διαδικασία υποβολής φακέλων εκδήλωσης ενδιαφέροντος, συμμετείχαν εντέλει οκτώ σχήματα, εκ των οποίων τα περισσότερα με αμιγώς ξένες συμμετοχές από χώρες όπως Ισπανία, Αυστραλία, Ιταλία, Πορτογαλία και Γαλλία. Παράλληλα, η Intrakat δεν συμμετείχε τελικά στον διαγωνισμό, παρότι μέχρι την τελευταία στιγμή συζητούσε με δύο διαφορετικά σχήματα. Πάντως, πηγές της εταιρείας δεν απέκλειαν χθες τη συμμετοχή της στην επόμενη φάση του διαγωνισμού (π.χ. μέσω της διεύρυνσης κάποιου σχήματος).

Ετσι, στην αφετηρία του διαγωνισμού για την ανάθεση της μεγαλύτερης σε αξία σύμβασης παραχώρησης (υπολογίζεται ότι το τίμημα θα κυμανθεί μεταξύ 2 και 3 δισ. ευρώ) βρέθηκαν χθες η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – FS Ark Holdco, το σχήμα Ακτωρ Παραχωρήσεις – Αβαξ – Ardian, Μυτιληναίος – Vinci Highways – Vinci Concessions – Mobility Partner και η κοινοπραξία Macquarie – Fincop Infrastructure. Η εν λόγω εταιρεία αποτελεί το «όχημα» με το οποίο συμμετέχει ο όμιλος Κοπελούζου, ενώ η αυστραλιανή Macquarie είναι από τα μεγαλύτερα επενδυτικά fund υποδομών, με περιουσιακά στοιχεία 370 δισ. ευρώ υπό διαχείριση. Πρόσφατα, η εταιρεία εξαγόρασε το 49% του ΔΕΔΔΗΕ. Αντίστοιχα, η FS Ark, που συμμετέχει στον διαγωνισμό, σε συνεργασία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αποτελεί «όχημα» του ομίλου Igneo (πρώην First Sentier), που διαχειρίζεται κεφάλαια της τάξεως των 14,5 δισ. ευρώ.

Η Ardian που συνεργάζεται με τους νυν διαχειριστές της Αττικής Οδού, Ακτωρ Παραχωρήσεις και Αβαξ, αποτελεί έναν επενδυτικό όμιλο με υπό διαχείριση κεφάλαια ύψους 120 δισ. ευρώ. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία παραχωρήσεων στον κόσμο ως προς το μέγεθος του δικτύου διαχείρισης, με περισσότερα από 8.000 χλμ. δρόμων υπό διαχείριση και ένα εκτεταμένο χαρτοφυλάκιο που εκτείνεται στη Γαλλία, την Ιταλία, την Ισπανία, την Πορτογαλία, τη Βραζιλία και τη Χιλή. Αντίστοιχα, από το εξωτερικό καταγράφονται οι συμμετοχές της Abertis Infraestructuras από την Ισπανία, η οποία διαχειρίζεται 8.600 οδικών αξόνων, των ιταλικών GRUPPO FININC – INC SpA (μέλος του ίδιου ομίλου της οικογένειας Ντολιάνι από το Τορίνο), αλλά και της κοινοπραξίας των Brisa – Auto Estradas de Portugal – Rubicone Bidco. Οι δύο πρώτες προέρχονται από την Πορτογαλία και η Rubicone Bidco από τη Μεγ. Βρετανία. Αμιγώς γαλλικής προέλευσης είναι η συμμετοχή της κοινοπραξίας VAUBAN – DIF – EGIS. Η τελευταία έχει ήδη εξασφαλίσει τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, καθώς συμμετέχει με ποσοστό 25% στη σχετική κοινοπραξία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Εφόσον δεν υπάρξουν τυχόν ζητήματα με τους φακέλους των υποψηφίων, τα παραπάνω σχήματα θα κληθούν να υποβάλουν δεσμευτικές οικονομικές προσφορές στις αρχές του 2023, καθώς πρόθεση του ΤΑΙΠΕΔ είναι η όλη διαδικασία να έχει ολοκληρωθεί εντός του επόμενου έτους, ενόψει και της ολοκλήρωσης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης το φθινόπωρο του 2024. Μια παράμετρος που μπορεί να επηρεάσει το τίμημα είναι και κατά πόσον η χώρα θα έχει πετύχει κατά τη στιγμή των προσφορών πιστοληπτική αξιολόγηση επενδυτικής βαθμίδας, καθώς αυτό θα διαμορφώσει τα κόστη και τις αποδόσεις των επενδυτών. Οσον αφορά τη σύμβαση παραχώρησης αυτή έχει ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό, ωστόσο παραμένουν ακόμα πολλά σημαντικά πράγματα να προσδιοριστούν, όπως το κατά πόσον θα υπάρχει δικαίωμα αύξησης των διοδίων, υπό ποιους όρους και σε τι εύρος και ποια χρονική στιγμή.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

three × 2 =