αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΑυτά είναι τα Ελληνικά προϊόντα που πρωταγωνιστούν στις εξαγωγές

Αυτά είναι τα Ελληνικά προϊόντα που πρωταγωνιστούν στις εξαγωγές

Σε εγρήγορση βρίσκονται οι Έλληνες εξαγωγείς, προκειμένου να ανταποκριθούν στις νέες προκλήσεις που αναδύονται στην παγκόσμια οικονομία. Η έντονη αβεβαιότητα που προκαλεί ο πόλεμος στην Ουκρανία και οι συνέπειες στην εφοδιαστική αλυσίδα εξακολουθούν να ταλανίζουν το διεθνές εμπόριο ενώ η ενεργειακή κρίση, η αύξηση του κόστους χρήματος και ο υψηλός πληθωρισμός θέτουν νέα εμπόδια στην επιχειρηματική δραστηριότητα.

Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, οι ελληνικές επιχειρήσεις κατάφεραν να διευρύνουν το αποτύπωμά τους στο εξωτερικό, διατηρώντας και επεκτείνοντας το δίκτυο διανομής τους, παρά τις δυσμενείς συνθήκες. Παράλληλα, αναζήτησαν διέξοδο σε νέες αγορές και εκμεταλλεύτηκαν τις ευκαιρίες που αναδύονται για να διοχετεύσουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους.

Ειδικότερα, σύμφωνα με ανάλυση του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών (ΚΕΕΜ), επί των προσωρινών στοιχείων της ΕΛ-ΣΤΑΤ, οι εξαγωγές, για το διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου του 2022, αυξήθηκαν συνολικά κατά 41,4% και ανήλθαν σε 40,08 δισ. ευρώ. Οι εισαγωγές στο ίδιο διάστημα, αυξήθηκαν κατά 49,4%, με τη συνολική τους αξία να διαμορφώνεται στα 66,40 δισ. ευρώ. Ως αποτέλεσμα των παραπάνω κινήσεων, το εμπορικό έλλειμμα ενισχύθηκε κατά 63,5% και άγγιξε το εννεάμηνο του 2022 τα -26,32 δισ. ευρώ.

Η Ιταλία εξακολουθεί και κατά το πρώτο εννεάμηνο του 2022 να αποτελεί τον σημαντικότερο προορισμό των ελληνικών εξαγωγών ενώ μεγάλη έκπληξη αποτελεί η Βουλγαρία, η οποία καταλαμβάνει τη δεύτερη θέση, σε σχέση με την 6η που κατείχε, για το εξεταζόμενο διάστημα του 2021.

Ακολουθεί η Γερμανία, προς την οποία η αύξηση των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων (κατά 24,7%), το εννεάμηνο του 2022, οδήγησε στο να κατέλθει στην 3η από την 2η θέση και μετά η Κύπρος, η οποία καταλαμβάνει την 4η από την 3η θέση που κατείχε.

Ακολουθούν οι ΗΠΑ, οι οποίες βρίσκονται στην 5η από την 7η θέση που κατείχαν το εννεάμηνο του 2021, προς τις οποίες καταγράφεται μεγάλη άνοδος των εξαγωγών (41,5%), η Τουρκία και το Ηνωμένο Βασίλειο στις θέσεις 6 έως 7, για τη μεν Τουρκία 1 θέση πιο χαμηλά, για το δε Ηνωμένο Βασίλειο 2 θέσεις πιο ψηλά, από το αντίστοιχο περσινό διάστημα, λόγω της αύξησης των εξαγωγών κατά 84,6% προς το Ηνωμένο Βασίλειο.

Στην 8η θέση βρίσκεται η Ισπανία (από 10η) και έπεται η Λιβύη, προς την οποία σημειώθηκε διπλασιασμός των ελληνικών εξαγωγών (κατά 104,1%), με αποτέλεσμα να κατακτήσει την 9η από 12η θέση κατάταξης για το εννεάμηνο του 2022. Την πρώτη δεκάδα των κυριότερων προορισμών των ελληνικών εξαγωγών συμπληρώνει η Ρουμανία, η οποία βρισκόταν στην 8η θέση κατά το αντίστοιχο διάστημα του 2021.

Πλην της πρώτης δεκάδας των χωρών-πελατών των ελληνικών προϊόντων για το εννεάμηνο 2022, αξίζει να σημειωθεί, η σημαντικότατη πτώση στην κατάταξη της Γαλλίας (13η θέση από 4η), της Νότιας Κορέας (21η από 14η) και της Κίνας (32η από 15η) σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και η άνοδος της Δημοκρατίας της Μακεδονίας (11η από 16η) και της Μάλτας (19η θέση από 29η).

Ως προς τους προορισμούς των ελληνικών εξαγωγών ανά οικονομική ένωση, σημειώνεται αύξηση κατά 41,9% προς την Ε.Ε.

Όσον αφορά στις κατηγορίες προϊόντων, καύσιμα, βιομηχανικά προϊόντα και τρόφιμα αποτελούν τους απόλυτους πρωταγωνιστές στον αγώνα της εξωστρέφειας.

«Η διαρκής αναζήτηση νέων ευκαιριών επέκτασης αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της στρατηγικής των Ελλήνων εξαγωγέων. Η στασιμότητα άλλωστε σε ένα ρευστό περιβάλλον που συνεχώς μεταβάλλεται ισοδυναμεί με θανάσιμο κίνδυνο για τη βιωσιμότητα των εξαγωγικών επιχειρήσεων. Η στροφή σε νέες περιοχές, οι οποίες μπορεί να αποδειχθούν ιδιαίτερα κερδοφόρες, επιβάλλεται, όπως και η διερεύνηση ευκαιριών στις υφιστάμενες αγορές που δραστηριοποιούνται οι εξαγωγείς. Τη λογική αυτή ακολουθούν εδώ και πάρα πολλά χρόνια οι ελληνικές εξαγωγικές επιχειρήσεις, οι οποίες συνεχίζουν ακάθεκτες στον δρόμο της ανάπτυξης παρ’ όλες τις αντιξοότητες, ανέφερε η πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδη, σχολιάζοντας τα παραπάνω.

«Ενεργειακή κρίση, αύξηση επιτοκίων, υψηλός πληθωρισμός, ακριβότερες πρώτες ύλες σε συνδυασμό με έντονη αβεβαιότητα συνθέτουν ένα εκρηκτικό κοκτέιλ που χρήζει ιδιαίτερης προσοχής. Για μια ακόμη χρονιά -όπως όλα δείχνουν- οδηγούμαστε προς ένα ακόμη ιστορικό ρεκόρ εξωστρέφειας, στέλνοντας ισχυρό μήνυμα για τις δυνατότητες των ελληνικών εξαγωγών. Με την αρωγή της Πολιτείας, μέσα από δράσεις όπως η μείωση των φορολογικών και ασφαλιστικών εισφορών αλλά και τον θεσμό της οικονομικής διπλωματίας, μπορούμε να πάμε ακόμη πιο ψηλά και να στηρίξουμε ακόμη περισσότερο τα δημόσια ταμεία και την απασχόληση».

Τα προϊόντα που πρωταγωνίστησαν

Ως προς τη σύνθεση των εξαγωγών κατά μεγάλες κατηγορίες προϊόντων, η αύξηση κατά 41,4% προκύπτει κυρίως από τις ισχυρά ανοδικές τάσεις στις εξαγωγές καυσίμων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 91,5% και βιομηχανικών προϊόντων που παρουσιάζουν άνοδο κατά 24,3%. Επίσης, ενισχυμένες καταγράφονται οι εξαγωγές αγροτικών προϊόντων κατά 18,4%. Οι εξαγωγές πρώτων υλών εμφανίζουν αύξηση της τάξεως του 7,5%, ενώ και οι χαμηλές σε αξία εξαγωγές της κατηγορίας Είδη & συναλλαγές μη ταξινομημένα ενισχύονται κατά 44,1%.

Τα προϊόντα πετρελαίου αποτελούν και για το εννεάμηνο του 2022, το κυριότερο εξαγώγιμο προϊόν της χώρας, με αύξηση 74,4% σε σχέση με το εννεάμηνο του 2021. Στη 2η θέση ακολουθούν τα φάρμακα, τα οποία κατέγραψαν όμως μείωση της τάξεως του -22,4%, στην 3η θέση εκτοξεύεται, από την 52η που κατείχε, το φυσικό αέριο με αύξηση 1701,1%, ως αποτέλεσμα της τεράστιας αύξησης της τιμής του εξαιτίας του πολέμου Ρωσίας-Ουκρανίας, ενώ στην 4η θέση βρέθηκαν τα προϊόντα αλουμινίου, με άνοδο 42,9%, και υποχώρηση όμως κατά μία θέση από την 3η θέση που κατείχαν το εννεάμηνο του 2021. Στην 5η θέση, από την 4η, υποχωρούν τα άλλα τυριά, ενώ στην 6η, από την 5η, τα ιχθυηρά σε σχέση με την αντίστοιχη εξεταζόμενη περίοδο του 2021.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

sixteen − four =