αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΑυξήσεις ακόμα και άνω του 30% σε τιμές προϊόντων

Αυξήσεις ακόμα και άνω του 30% σε τιμές προϊόντων

Μεταλλικά είδη, ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές συσκευές, έπιπλα και πλαστικά, από πιάτα μέχρι καρέκλες κήπου, πωλούνται σε τιμές αυξημένες από 5% έως πάνω από 30%, με το ράλι των τιμών στις πρώτες ύλες και τις αυξήσεις στα τιμολόγια ηλεκτρικού ρεύματος να προμηνύουν αναταραχή στην αγορά αγνώστου διάρκειας.

Οι εκτιμήσεις περί προσωρινού φαινομένου, με ύφεση από το τέλος του έτους, αποδεικνύονται υπεραισιόδοξες. Δεν επιβεβαιώνονται από παραγωγούς, προμηθευτές και λιανέμπορους που πλήττονται από τη διεθνή συγκυρία,  ενώ ακόμη και οι επενδυτές μεγάλων ομίλων προβλέπουν εξομάλυνση μετά τα μέσα του 2022. Και αυτά ενώ είναι σε πλήρη εξέλιξη οι αυξήσεις σε είδη τροφίμων.

Το αρνητικό σπιράλ θέλει τους παραγωγούς ενέργειας να μετακυλίουν τη δική τους επιβάρυνση στη βιομηχανία, με αποτέλεσμα αύξηση του κόστους παραγωγής και κατά συνέπεια, αναβάθμιση των κινδύνων τόσο για τις εξαγωγές, από τη συνέχιση εκτέλεσης συμβολαίων με ζημίες ή από την αθέτηση συμφωνιών, όσο και για τις τιμές καταναλωτή.

Το περιβάλλον υπονομεύει τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, που είναι αδύνατον να απορροφήσουν άλλους κραδασμούς, με αποτέλεσμα γενικευμένες αυξήσεις στην αγορά. Αυξήσεις παρατηρούνται από τα είδη super market, τα προϊόντα στα καταστήματα οικιακού εξοπλισμού και επίπλων, μέχρι τα οικοδομικά υλικά, τα ηλεκτρονικά είδη, ακόμη και τα αυτοκίνητα, όπου οι αυξήσεις κυμαίνονται σε 30-60%.

Πρόσφατη έρευνα του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθήνας (ΒΕΑ) έδειξε ότι εξαιτίας της αύξησης των τιμών ηλεκτρικής ενέργειας, σχεδόν επτά στις δέκα βιοτεχνίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις (68%) αναγκάζονται να μετακυλίσουν βάρος στις τελικές τιμές προϊόντων και υπηρεσιών.

Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις εκτιμούν ότι οι τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών τους θα αυξηθούν γύρω στο 10% εξαιτίας των ανατιμήσεων στην ενέργεια, ενώ 15% εκτιμά ότι η αύξηση θα ξεπεράσει ακόμη και το 30%.

Στελέχη εταιρειών super market, αν και πριν από λίγες εβδομάδες εμφανίζονταν καθησυχαστικά προβλέποντας προσωρινές αυξήσεις σε επιλεγμένα προϊόντα, σήμερα είναι πιο ανήσυχα. Στα μη τρόφιμα, οι ανατιμήσεις κυμαίνονταν στα επίπεδα του 2% έως 7% περί τα τέλη Σεπτεμβρίου και σήμερα υπερβαίνουν σε ορισμένες κατηγορίες το διπλάσιο αυτών των ορίων. Προμηθευτές και λιανέμποροι πιέζουν εκατέρωθεν, καθώς ο ανταγωνισμός στα δύο στρατόπεδα αυξάνεται.

Όπως μας μεταφέρουν προμηθευτές και στελέχη της βιομηχανίας απορρυπαντικών και ειδών οικιακής χρήσης όπως γάντια, σφουγγαρίστρες, σκόνες, είδη προστασίας κ.α., οι προμηθευτές πρώτων υλών, ειδικά για τα πλαστικά, έχουν ανεβάσει τα κόστη και καθώς εξαντλήθηκαν τα αποθέματα που είχαν προμηθευτεί σε χαμηλότερες τιμές, προχωρούν σε αυξήσεις τελικών προϊόντων για να προστατεύσουν τα περιθώρια κέρδους τους. Αυτή η τάση επηρεάζει από τα είδη φροντίδας του σπιτιού μέχρι τα σαμπουάν και καλλυντικά.

Το ίδιο ισχύει σε όλο το φάσμα του λιανεμπορίου. Οι μεγάλες εταιρείες όπως ΙΚΕΑ, Praktiker, Leroy Merlin, Πλαίσιο, Κωτσόβολος, MediaMarkt δεν μπορούν να προβούν άμεσα σε αλλαγές τιμών σε μεγάλο εύρος προϊόντων, καθώς έχουν δεσμευθεί με καταλόγους (διάρκειας από εβδομάδα, 1-2 μήνες ή 12μηνους όπως π.χ. η ΙΚΕΑ), αλλά στις επόμενες εκδόσεις θα αναγκαστούν να κάνουν αναπροσαρμογές. Ειδικά οι εταιρείες οικοδομικών υλικών και εξοπλισμού σπιτιού βρίσκονται μπροστά σε μεγάλες προκλήσεις.

Πηγές σε μεγάλες αλυσίδες λένε στο Εuro2day.gr ότι οι αυξήσεις σε ορισμένα είδη είναι συνεχείς, αναφέροντας ενδεικτικά τα είδη ξυλείας, με ανατιμήσεις έως και 30% εντός του έτους.

Με βάση τους σημερινούς τιμοκαταλόγους, σε είδη με μεταλλικά μέρη οι αυξήσεις κυμαίνονται σε 10-15% μέχρι τέλος έτους, σε ηλεκτρονικά και ηλεκτρικές συσκευές από 5 έως 10% έως τον Νοέμβριο ενώ νέες ανατιμήσεις ετοιμάζονται για τη νέα χρόνια. Στα έπιπλα, μεγάλη αλυσίδα οικιακού εξοπλισμού δρομολογεί αυξήσεις 10%, ενώ στα είδη κήπου προωθεί στους καταλόγους της αυξήσεις έως 20% από τον Φεβρουάριο του 2022.

Πηγή: Euro2day.gr

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

eighteen − fourteen =