αρχικηΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ«Ή καινοτομείς ή πεθαίνεις»: Τα ελληνικά σούπερ μάρκετ στρέφονται στο online πεδίο

«Ή καινοτομείς ή πεθαίνεις»: Τα ελληνικά σούπερ μάρκετ στρέφονται στο online πεδίο

Γιατί μια αγορά που κάνει συνολικό τζίρο περίπου 11 δισ. ευρώ να ενδιαφέρεται για ένα κομμάτι που κάνει τζίρο 40-50 εκατ. ευρώ; Τόση είναι η αναλογία του συνολικού τζίρου των σούπερ μάρκετ με τον τζίρο των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα. «Innovate or Die», δηλαδή «Ή καινοτομείς ή πεθαίνεις», είπαν χαρακτηριστικά την περασμένη Τρίτη οι κ. Μυλωνάς και Κορδώνης, στελέχη της Cardlink, σε εκδήλωση για το ηλεκτρονικό εμπόριο, δίνοντας ουσιαστικά την απάντηση.

Και αποτελεί σίγουρα βασικό κίνητρο πίσω από την απόφαση της μεγαλύτερης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, της «Σκλαβενίτης», να δραστηριοποιηθεί και αυτή στο ηλεκτρονικό εμπόριο, προχωρώντας στην εξαγορά του ηλεκτρονικού σούπερ μάρκετ caremarket.gr. Απόφαση που είχε προαναγγελθεί από το φθινόπωρο του 2018 και άρχισε να υλοποιείται από τις 21 Ιανουαρίου 2020.

To κίνητρο, βεβαίως, δεν είναι υπαρξιακής φύσεως, αλλά πρόκειται για μια επιχειρηματική απόφαση που στηρίζεται σε αριθμούς. Ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά μικρός σε σύγκριση με τον συνολικό τζίρο του κλάδου, αλλά είναι εξόχως δυναμικός. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, οι πωλήσεις των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα διαμορφώθηκαν το 2018 σε 28,5 εκατ. ευρώ –χωρίς ΦΠΑ– σημειώνοντας αύξηση 47,5% σε σύγκριση με το 2017, όταν ο τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ είχε διαμορφωθεί σε 19,5 εκατ. ευρώ. Το 2016 ανήλθε στα 14,8 εκατ. ευρώ. Τον Νοέμβριο του 2019 ο ρυθμός ανάπτυξης των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν ήταν 40,6%.

Δεδομένου του γεγονότος ότι το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ είναι μια αγορά σε «βρεφικό» στάδιο στην Ελλάδα, οι παραπάνω επιδόσεις κάθε άλλο παρά ασήμαντες είναι. Παγκοσμίως, όπου η συγκεκριμένη δραστηριότητα μετρά περισσότερα χρόνια ζωής, ο ρυθμός ανάπτυξης των ηλεκτρονικών πωλήσεων των σούπερ μάρκετ ήταν το 2018 20,3% σε σύγκριση με το 2017 (σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας ερευνών αγοράς Kantar) και οι πωλήσεις αυτές αντιστοιχούν σε ποσοστό 5,1% του συνολικού τζίρου του λεγόμενου οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων. Παγκοσμίως, το μεγαλύτερο μέρος των ηλεκτρονικών πωλήσεων (72%) γίνεται από τα αμιγώς ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ, ενώ το υπόλοιπο 28% γίνεται από τα ηλεκτρονικά καταστήματα που έχουν δημιουργήσει οι παραδοσιακοί λιανέμποροι. Στην Ελλάδα, πάντως, βλέπουμε μέχρι τώρα τα αμιγώς ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ να καταλήγουν στην «αγκαλιά» των παραδοσιακών λιανεμπόρων: το welovesupermarket.gr στη «ΜΕΤRΟ ΑΕΒΕ» (συμφερόντων Παντελιάδη), το caremarket.gr στην «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης», ενώ το e-fresh.gr φέρεται να βρέθηκε στο στόχαστρο της «ΑΒ Βασιλόπουλος», αλλά συνεχίζει –για την ώρα τουλάχιστον– την αυτόνομη πορεία του.

Για ποιο λόγο θεωρείται ότι υπάρχει προοπτική ανάπτυξης των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα; Πέρα από το γεγονός ότι ο εν λόγω κλάδος και συνολικά το ηλεκτρονικό εμπόριο απέκτησε πολύ περισσότερους «οπαδούς» μετά την επιβολή των capital controls, καθοριστικό ρόλο διαδραματίζουν οι αγοραστικές συνήθειες των νεότερων σε ηλικία καταναλωτών. Το 72% των συνολικών δαπανών σε ηλεκτρονικές αγορές παγκοσμίως γίνεται από τους εκπροσώπους της λεγόμενης Generation Z, άτομα δηλαδή που έχουν γεννηθεί από τα μέσα της δεκαετίας του ’90 έως τα μέσα της δεκαετίας του 2000. Είναι καταναλωτές απολύτως εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, που συνήθως βαριούνται να περιδιαβάζουν στους διαδρόμους των φυσικών σούπερ μάρκετ για να ψωνίζουν.

Οι ειδικοί της αγοράς επισημαίνουν και έναν ακόμη παράγοντα για το οποίο το ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ έχει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης στην Ελλάδα: Παρεμφερείς κατηγορίες ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, καλλυντικά, βιταμίνες και έτοιμο φαγητό, μπορούν να «φιλοξενηθούν» από τα σούπερ μάρκετ.

Ο τζίρος της ηλεκτρονικής παραγγελίας φαγητού έφτασε το 2018 τα 300 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με την Convert Group, και των ηλεκτρονικών φαρμακείων τα 120 εκατ. ευρώ.

Πηγή: Καθημερινή

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

two × 2 =