αρχικηΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΈως… 8 μήνες αναμονή για εγκατάσταση ταχυφορτιστή στην Ελλάδα

Έως… 8 μήνες αναμονή για εγκατάσταση ταχυφορτιστή στην Ελλάδα

«Range anxiety». Με τον όρο αυτόν περιγράφεται το άγχος του οδηγού για το εάν το αυτοκίνητό του έχει επαρκή καύσιμα για να φτάσει στον προορισμό του. Για τους οδηγούς ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων το άγχος είναι ακόμη μεγαλύτερο, γιατί δεν έχει αναπτυχθεί επαρκώς το δίκτυο υποδομής δημόσιας φόρτισης.

Το «range anxiety» περιγράφεται από την ίδια την αγορά σαν ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων και ως εκ τούτου επισημαίνουν την ανάγκη εξάπλωσης του δικτύου φόρτισης με τη σωστή κατανομή και γεωγραφική διασπορά, έτσι ώστε να καλύπτει όλη την επικράτεια, ως τη βασικότερη προτεραιότητα για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.  

Εκπρόσωποι ελληνικών εταιρειών που πρωταγωνιστούν στην ανάπτυξη της νέας αγοράς, διαβεβαιώνουν πως εάν επιλυθούν προβλήματα αδειοδότησης των σταθμών φόρτισης, ο Ελληνας οδηγός θα μπορεί να αποβάλει πλήρως το «άγχος της μπαταρίας» και να απολαύσει την εμπειρία της ηλεκτροκίνησης σε λιγότερο από δύο χρόνια. Πρόκειται για απόλυτα ρεαλιστικό στόχο, σύμφωνα με τα όσα μεταφέρουν στην «Κ» παράγοντες της αγοράς, υπό την προϋπόθεση ότι θα απλοποιηθεί το αδειοδοτικό πλαίσιο για την εγκατάσταση και λειτουργία δημοσίων σταθμών φόρτισης, που καθιστά την όλη διαδικασία εξαιρετικά χρονοβόρα.

«Κατά περιπτώσεις οι εγκρίσεις αδειοδοτήσεων μπορεί να καθυστερήσουν έως και 6-8 μήνες», τονίζει στην Καθημερινή ο διευθυντής Στρατηγικής και Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της NRG, Ηλίας Πετρής, μέσω της οποίας η Motor Oil εισήλθε και στην αγορά της ηλεκτροκίνησης, κάτι που επιβεβαιώνει και ο διευθύνων σύμβουλος της ElpeFuture, θυγατρικής της Ελληνικά Πετρέλαια, που αναπτύσσει εκτεταμένο δίκτυο σταθμών φόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων και τις αντίστοιχες υπηρεσίες ηλεκτροκίνησης, Σπύρος Κιαρτζής. Οι δύο πετρελαϊκοί όμιλοι πρωτοστατούν στην ανάπτυξη δικτύου φόρτισης αξιοποιώντας το εκτεταμένο δίκτυο των πρατηρίων τους σε όλη την επικράτεια και είναι αυτοί που έχουν εγκαταστήσει σχεδόν το 80% των διαθέσιμων ταχυφορτιστών δημόσιας χρήσης. Τα ΕΛΠΕ, σύμφωνα με τον κ. Κιαρτζή, έχουν εγκαταστήσει 35 ταχυφορτιστές, που καλύπτουν γεωγραφικά όλη τη χώρα και στοχεύουν σε έναν αριθμό 100 ταχυφορτιστών μέχρι το τέλος του έτους. Η NRG ξεκίνησε με την εγκατάσταση ενός ταχυφορτιστή σε κάθε ΣΕΑ της Ιόνιας Οδού πριν ακόμη θεσμοθετηθεί το πλαίσιο για την αγορά της ηλεκτροκίνησης, βλέποντας εγκαίρως ότι η χώρα θα έπρεπε να προσαρμοστεί στην οδηγία της Κομισιόν για την υποχρεωτική εγκατάσταση σταθμού φόρτισης ανά 60 χλμ. στους αυτοκινητοδρόμους και στους κεντρικούς οδικούς άξονες.

Μέχρι σήμερα, όπως τονίζει ο κ. Πετρής, έχει εγκαταστήσει 33 ταχυφορτιστές και 71 απλούς και σύντομα θα θέσει σε λειτουργία επιπλέον 15 απλούς και 7 ταχυφορτιστές, καλύπτοντας 91 πόλεις σε όλη την Ελλάδα. Ενα ευρύ δίκτυο κυρίως απλών φορτιστών σε περισσότερες από 65 πόλεις, σε συνεργασία με αλυσίδες λιανικών καταστημάτων και σούπερ μάρκετ, έχει αναπτύξει και η ΔΕΗ μέσω της «ΔΕΗ BLou», ενώ έχει εγκαταστήσει και 15 ταχυφορτιστές σε κομβικά σημεία, όπως το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», η ΔΕΘ και το ΙΚΕΑ. Στο μέχρι τώρα ταξίδι τους στην ηλεκτροκίνηση, οι ελληνικές εταιρείες έχουν καταγράψει και τις πρώτες «παιδικές ασθένειες» που εμφανίζει κάθε νέα αγορά.

Τα προβλήματα εντοπίζονται κυρίως στην ανάπτυξη δικτύου ταχυφορτιστών (ισχύ άνω των 50 κιλοβάτ), τεχνολογία που επιτρέπει το γέμισμα της μπαταρίας ενός μέσου κυβισμού ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου σε μισή ώρα έναντι δύο ωρών περίπου του απλού (ισχύ 20-22 κιλοβάτ). Η εγκατάσταση ενός απλού ταχυφορτιστή είναι απλή και προϋποθέτει κατά βάση το αίτημα της εταιρείας προς τον ΔΕΔΗΕ για ηλεκτροδότηση μαζί με μια επικαιροποίηση της υπεύθυνης δήλωσης του εγκαταστάτη ηλεκτρολογικού εξοπλισμού. Τα πράγματα είναι πιο δύσκολα στην περίπτωση των ταχυφορτιστών, για τους οποίους η εγκατάσταση απαιτεί επαύξηση ισχύος και γίνονται εξαιρετικά περίπλοκα όταν απαιτεί νέο υποσταθμό. Σε αυτές τις περιπτώσεις η καθυστέρηση μετράει αρκετούς μήνες. Ο κ. Κιαρτζής από τα ΕΛΠΕ αναφέρει περίπτωση εγκατάστασης ταχυφορτιστή στη Γλυφάδα όπου χρειάστηκε να περιμένει 8 μήνες για να ολοκληρωθούν οι εργασίες αναβάθμισης του δικτύου διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, και ο κ. Πετρής από την NGR ταχυφορτιστή στο Τατόι που αναμένει 7 μήνες τον ΔΕΔΔΗΕ. «Ολοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, πολεοδομία, δήμοι, περιφέρειες, ΔΕΔΔΗΕ, υπηρεσίες αρχαιολογίας, πρέπει να βοηθήσουν να απλοποιηθεί περισσότερο η διαδικασία αδειοδοτήσεων», τονίζει ο γενικός διευθυντής ηλεκτροκίνησης της ΔΕΗ BLou, Κυριάκος Κοφινάς, επισημαίνοντας την ανάγκη αύξησης του αριθμού δημόσιων προσβάσιμων σημείων φόρτισης.

Σημαντικό ρόλο σε αυτό θα παίξουν οι δήμοι, οι οποίοι είναι υποχρεωμένοι βάσει κοινοτικής οδηγίας να αναπτύξουν ένα σημείο φόρτισης ανά χίλιους κατοίκους. Με χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο, 328 από τους 332 δήμους της χώρας καταρτίζουν μελέτες για να εντοπίσουν τα καταλληλότερα σημεία φόρτισης. Το μοντέλο ανάπτυξης σημείων φόρτισης στους δήμους δεν έχει ακόμη αποφασιστεί, αν και επικρατέστερο φαίνεται να είναι αυτό της δημοπρασίας για την ανάθεσή τους σε ιδιώτες έναντι ανταλλάγματος.

Το θέμα της τιμής φόρτισης απασχολεί επίσης τις εταιρείες, ιδίως στην παρούσα συγκυρία των υψηλών τιμών. Η τιμή φόρτισης για ταχυφορτιστές κυμαίνεται γύρω στα 50-62 λεπτά/ kWh. Η φόρτιση χρεώνεται ως υπηρεσία με συντελεστή ΦΠΑ 24% και θα μπορούσε να μειωθεί στα χαμηλά επίπεδα του 6% που ισχύει για την ηλεκτρική ενέργεια, σύμφωνα με εκπροσώπους της αγοράς και να μειωθεί το κόστος φόρτισης περίπου κατά 15%.

Ενα τρίτο ζήτημα που θέτει η αγορά είναι το υψηλό κόστος εγκατάστασης, το οποίο μόλις σε ποσοστό 20%-25% αντιστοιχεί στο μηχάνημα, με το μεγαλύτερο ποσοστό να αντιπροσωπεύει το κόστος σύνδεσης με το δίκτυο όταν απαιτείται επαύξηση ισχύος ή νέος μετασχηματιστής. Κάποιες εταιρείες προτείνουν την επιδότηση μέρους αυτού του κόστους από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Σε ό,τι αφορά τα περί καθυστερήσεων, η πλευρά του ΔΕΔΔΗΕ αντιπαρέρχεται, υποστηρίζοντας ότι οι συνδέσεις διαρκούν το πολύ δέκα ημέρες. Αυτή τη στιγμή, τονίζουν κύκλοι της εταιρείας, έχουμε 138 αιτήματα εκ των οποίων έχουν ολοκληρωθεί τα 90 και 15 έχουν ανακληθεί. Αναφέρουν επίσης ότι από 334 σημεία φόρτισης σε όλη την επικράτεια έφτασαν τον Σεπτέμβριο του 2021 στα 1.040. «Υλοποιούμε έργα όπου χρειάζεται και προσβλέποντας στη μελλοντική ζήτηση προγραμματίζουμε την ενίσχυση του δικτύου στην Αττική με 1 GW στην υψηλή τάση και στη μέση και χαμηλή τάση “τρέχουν” έργα για αρκετούς υποσταθμούς», υπογραμμίζουν από τον ΔΕΔΔΗΕ.

Πηγή: Καθημερινή

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

20 + fourteen =