αρχικηΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ«Έφτιαξα ένα online μάθημα και τώρα έχω παθητικό εισόδημα από αυτό»: Ο Κωνσταντίνος Ξέρας εξηγεί πως να το κάνεις και εσύ

«Έφτιαξα ένα online μάθημα και τώρα έχω παθητικό εισόδημα από αυτό»: Ο Κωνσταντίνος Ξέρας εξηγεί πως να το κάνεις και εσύ

Συχνά ακούμε για τα online μαθήματα. Ένα πεδίο το οποίο έχει γιγαντωθεί τα τελευταία χρόνια. Αλλά πως μπορεί κάποιος να φτιάξει ένα δικό του online course και να βγάλει χρήματα από αυτό; Ο Κωνσταντίνος Ξέρας το έχει κάνει. Το μάθημα που δημιούργησε είναι online στην γνωστή πλατφόρμα Coursera και ο ίδιος έχει παθητικό εισόδημα από αυτό.

Τώρα μιλά στο It’s Possible για το πως ξεκίνησε, δίνει τα δικά του tips για όποιον θέλει να κάνει κάτι αντίστοιχο, ενώ αναλύει και το πως ακριβώς έρχονται τα χρήματα μέσα από μία online πλατφόρμα μαθημάτων.

Πως καταφέρατε να έχετε έσοδα μέσα από το μοντέλο των online μαθημάτων;

Όλα ξεκίνησαν το 2014 όταν πήγα για μεταπτυχιακές σπουδές στη Δανία. Το εκπαιδευτικό σύστημα της Δανίας στηρίζεται στο να μαθαίνει ο φοιτητής τις γνώσεις που θα τον κάνουν έτοιμο να συνεισφέρει στη κοινωνία και οχι στο να μαθαίνει κάποιος παπαγαλία τα μαθήματα για να τα περάσει. Αυτό το περιβάλλον με έκανε να καταλάβω μερικά πράγμα που από αυτή τη χρονιά έγιναν τα μότο μου:

«Σκοπός της εκπαίδευσης δεν είναι η γνώση αλλά η δράση» και οτι «η διαβίου μάθηση είναι αυτή που θα σε κάνει πάντα περιζήτητο».

Έτσι παραλληλα με τις σπουδές μου, ξεκίνησα να μαθαίνω καινούρια skills που πίστευα ότι ήταν σημαντικά στην αγορά εργασίας. Εκείνη την εποχή γινόντουσαν όλο και πιο γνωστές πλατφόρμες Online μαθημάτων όπως η Coursera και η Udemy. Έτσι μαζί με το Youtube ήταν οι 3 κύριες πηγές μάθησης μου. Είχα τελειώσει πολλά course και πάντοτε θαύμαζα την ενέργεια που οι Instructor έβγαζαν μέσα από τα course τους.

Κάποια χρόνια αργότερα το 2021, μετά από χρόνια δουλειάς σε διάφορες start up αλλά και  Fortune 500 εταιρείες, σκέφτηκα ότι θα μπορούσα να περάσω στην άλλη άκρη της όχθης και απο μαθητής να γίνω δάσκαλος όπου και το έκανα. Που άλλου; Στην αγαπημένη μου πλατφόρμα Udemy. Αγόρασα μια επαγγελματική κάμερα για το λάπτοπ, ένα μικρόφωνο και έφτιαξα ένα δυομισάωρο βίντεο που λέγεται Digital Transformation With Alteryx. Σήμερα έχω 600 organic μαθητές και σταδιακά βελτιώνω το course μου.

Σχετικά με τα έσοδα, δεν είναι και τόσο υψηλά, γιατί έχω μόνο ένα course προς το παρόν και δεν είναι η κύρια ασχολία μου, αλλά υπάρχουν Instructor στο Udemy που έχουν 10 ή παραπάνω course και χιλιάδες μαθητές και σε αυτούς θέλω να μοιάσω.

Η αγορά των online courses είναι μία από τις πιό κερδοφόρες με projected value τα US$63.06bn μέχρι το 2027 (πηγή εδώ) οπότε πιστεύω πολύ σε αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο.

Όλο αυτό είναι κοντά σε αυτό που λέμε «παθητικό εισόδημα». Αλλά τι ακριβώς σημαίνει «παθητικό εισόδημα»; Διότι κάποιοι ίσως νομίζουν ότι είναι χρήματα… που πέφτουν μαγικά από τον ουρανό

Το πιό απλό παράδειγμα παθητικού εισοδήματος που θα το καταλάβουν όλοι είναι όταν αγοράζεις ένα σπίτι για να το νοικιάσεις και παίρνεις κάθε μήνα κάποιο ενοίκιο. Στις περισσότερες περιπτώσεις κάποιος δουλεύει πολύ σκληρά για πολλά χρόνια για να αποκτήσει αυτό το σπίτι για να παίρνει στο τέλος του μήνα ενα «εισόδημα» που είναι το ενοίκιο. Υπάρχουν βέβαια και περιπτώσεις που μπορεί κάποιος να κληρονομήσει το σπίτι και να είναι απλά τυχερός.

Στον online κόσμο τα πράγματα αλλάζουν λιγάκι. Πιστευω οτι ολοι θα έχουν ακούσει τη φράση “Content is king”. Το καλό content είναι αυτό που ψάχνουν καθημερινά οι χρήστες του ίντερνετ και όταν αυτό το content  τους βοηθάει να καταφέρουν κάτι στη ζωή τους, τότε είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν γ’αυτο. Aυτή την ιδέα πήρε η Udemy και έφτιαξε ενα ωραίο επιχειρηματικό μοντέλο όπου ο κάθε Content creator μπορεί να φτιάξει το δικό του course, να το ανεβάσει στη πλατφόρμα και κάποιος πελάτης να το αγοράσει απο οπουδήποτε στη γη. Σχετικά με το παθητικο εισόδημα, ο Content creator, από τη στιγμή που θα ανεβάσει το course του θα μπορεί να λαμβάνει ένα ποσοστό από τις πωλήσεις μόλις γίνει κάποια αγορά. Λέγεται παθητικό εισόδημα γιατί μπορείς να έχεις εισόδημα οποιαδήποτε στιγμή της ημέρας, ακόμα και όταν κοιμάσαι (δεν δουλεύεις ενεργά όταν παίρνεις το εισόδημα). Ακούγεται καλό, αλλά σκεφτείτε το παράδειγμα με το ενοικιαζόμενο σπίτι – ο σπιτονοικοκύρης χρειάστηκε να δουλέψει πολλά χρόνια για να αποκτήσει αυτό το σπίτι, έτσι και στο Online course ο Instructor, ξόδεψε πολλές ώρες για να το φτιάξει και πολλές ώρες για να μάθει το skill που διδάσκει. Επίσης μια σημαντική διαφορά είναι οτι στον Online κόσμο, δεν μπορείς να πάρεις κληρονομιά το course απο τη γιαγιά σου και να είσαι απλά τυχερός όπως με το σπίτι. Πρέπει όλα να τα φτιάξεις μόνος σου και έτσι χτίζεται και το Reputation σου.

Στη περίπτωση μου, για αυτό το δυομισάωρο course που βλέπετε ξόδεψα γύρω στον ένα μήνα και περιμένω  να είναι επίκαιρο για τα επόμενα 3 χρόνια τουλάχιστον (κάνω κάποια μικρά update κάθε μισό χρόνο). Βέβαια πιστεύω οτι μου πήρε τόσο χρόνο επειδή ήταν το πρώτο μου και μπορεί τα επόμενα να μου πάρουν λιγότερο χρόνο, άλλα αυτό που πρέπει να ξέρει κάποιος που θέλει να φτιάξει ένα course στο Udemy είναι οτι θέλει προσπάθεια να μάθεις κάτι και να αφιερώσεις τον ανάλογο χρόνο και για να το μάθεις αλλά και για να το διδάξεις σε ένα βίντεο.

Εσείς επιλέξατε την πλατφόρμα Udemy. Τι οικονομικό κόστος έχει αυτό για κάποιον και τι άλλες «υποχρεώσεις» ενδεχομένως έχει προς την πλατφόρμα;

Εγώ σαν Instructor δεν πληρώνω τίποτα για να ανεβάσω το course μου στη πλατφόρμα. Η Udemy χρησιμοποιεί το μοντέλο του marketplace όπου φέρνει σε επαφή 74+ χιλιάδες instructors που προσφέρουν 213+ χιλιάδες courses σε ενα κοινο των 57+ εκατομμυρίων ανθρώπων παγκοσμίως. Αυτά τα νούμερα ακούγονται καλά, αλλά για να τα καταφέρει η εταιρία να τα κάνει όλα αυτά, παίρνει ένα μεγάλο θα έλεγα commission και δίνει στον Instructor ένα μικρότερο . Παρακάτω είναι τα ποσοστά που παίρνει ενας Instructor σε κάθε περίπτωση:

  • 97% εάν η πώληση του course γίνει απο τον Instructor μέσω κουπονιού ή referral link
  • 50% εάν η πώληση του course γίνεται από το Marketing και προώθηση της πλατφόρμας
  • 25% όταν η πώληση γίνεται από Affiliate της πλατφόρμας. (50% παίρνει ο Affiliate και το 50% μοιράζεται μεταξύ του Instructor και της Udemy)
  • 37% εάν η πώληση έγινε αφου ο πελάτης έψαξε το marketplace και βρήκε το course ή πάτησε κάποιο προωθητο link της Udemy (δεν χρησιμοποιήθηκε κάποιο κουπόνι ή referral link)

Απ’ οτι βλεπετε η Udemy παίρνει μεγάλο ποσοστό αλλά αυτό είναι πολύ δίκαιο. Μιλάμε για το μεγαλύτερο Marketplace στο κόσμο, οπου δημοσιεύει και προωθεί τόσα courses για όλους εμάς τους  Instructors σε τόσο μεγάλο κοινό. Επίσης μη ξεχνάμε οτι η Udemy δίνει βήμα για περαιτέρω προώθηση σε κάποιους Instructors. Όπως όταν μου ζήτησες να πω για την εμπειρία μου στο Its Possible, έτσι και κάποιοι άλλοι Instructors εμφανίζονται σε podcast ή κανάλια στο Youtube για να μιλήσουν για τα προϊόντα τους και να γίνουν ποιό γνωστοί. Οπότε παρά το υψηλό commission, θα πρέπει να βλέπουμε τη πλατφόρμα σαν εναν καλό partner παρά σαν εργοδότη που κρατάει το καλύτερο μερίδιο για αυτόν.

Όσον αφορά τη τιμή των course μπορεί να κυμαίνεται απο τη τιμή των $9.99 μέχρι και $199.9. Η διακύμανση αυτή αναπροσαρμόζεται απο τον αλγόριθμο της Udemy που καταλαβαίνει πότε να βάλει τη μία ή την άλλη τιμή στο εύρος αυτο. Η τιμή αυτή αναπροσαρμόζεται κάθε μέρα και ανάλογα τη χώρα ή την ώρα της ημέρας.

Ωστόσο τα περισσότερα course κυμαίνονται στο χαμηλότερο εύρος και ποιό συνήθως στη τιμή τών $9.99 αφού αυτό είναι και το προωθητικό μύνημα της Udemy οτι έχει τα ποιό Affordable courses.

Ένα μυστικό που μπορώ να μοιράσω με τους επισκέπτες του It’s Possible είναι ότι αν θέλουν να πάρουν φτηνά κάποιο course και το δούνε ότι είναι 200$ τότε μπορούν να ανοίξουν την ιστοσελίδα απο Private browser στο Incognito mode και έτσι θα μπορούν να δουν μια νέα εκπτωτική τιμή. Φυσικά και δεν με πειράζει να το αποκαλύψω αφού ξέρω ότι το 95% των πωλήσεων ενός Instructor έρχονται από αυτές τις φθηνές πωλήσεις!

Σχετικά με τις υποχρεώσεις προς τη πλατφόρμα, ένας Instructor θα πρέπει να ανεβάζει υλικό συγκεκριμένων προδιαγραφών που μπορεί κάποιος να βρεί μέσα στη ιστοσελίδα της Udemy. Αυτο το υλικό μπορείς να το δημιουργήσεις στο καναπέ σου, στο γραφείο σου ή από κάποιο νησί, πραγματικά δεν τους νοιάζει. Πέρα από αυτό δεν ζητάνε χρήματα ή έχουν κάποιες υψηλές προδιαγραφές για να ανεβάσεις το course σου. Και το λέω αυτό γιατί υπάρχουν άλλες μικρότερες πλατφόρμες όπως η Pluralsight και η Linkedin Learning που ο Instructor θα πρέπει να βιντεοσκοπήσει το Course στα στούντιο τους και η επιλογή των Instructor είναι χρονοβόρα.

 Τι tips θα δίνατε σε κάποιον που σκέφτεται να δημιουργήσει τώρα ένα δικό του online μάθημα;

  1. Μερικά χρόνια πριν θα του έδινα τη συμβουλή οτι αν έχει κάποιο skill που το χρειάζεται η αγορά να πάει να φτιάξει ενα course, αλλά σήμερα θα του δώσω άλλη συμβουλή που είναι οτι αν έχει κάποιο skill που το κάνει καλά να πάει να φτιάξει ενα course και να μη τον νοιάξει αν αυτό το skill ακούγεται περίεργο. Ο λόγος είναι ότι η Udemy έχει γίνει τόσο παγκόσμια εταιρία και έχει τόσο μεγάλο κοινό που είναι σίγουρο ότι όλο και κάποιος θα χρειαστεί να μάθει τα skills σου στην άλλη άκρη της γής είτε είναι για niche market είτε όχι.
  2. Just do it – όταν κάποιος έχει κάποιo skill ή είναι καλός σε κάτι, θέλει συνέχεια να βελτιώνεται. Αυτό όμως του δημιουργεί το mindset οτι υστερεί σε κάτι και δεν είναι σε θέση να διδάξει τη γνώση του σε κάποιον άλλον ανα πάσα στιγμή.  Έτσι ήμουν και εγώ. Σκεφτόμουν πάνω από ένα χρόνο νά φτιάξω το course. Μόλις το έφτιαξα έλεγα γιατί δεν το είχα κάνει νωρίτερα!
  3. Μη κάνετε εκπτώσεις σε εξοπλισμό. Η Udemy σαν εταιρία έχει κάποιες προδιαγραφές για τα βίντεο που πρέπει να ανεβάσετε που μπορείτε να τα βρείτε στη πλατφόρμα. Εγώ θα προσθέσω στο να μη μείνετε μόνο στις minimum προδιαγραφές, αλλά να φτιάξετε ένα βίντεο με τις καλύτερες συσκευές που προτείνουν μεγάλοι Instructors στο Ίντερνετ. Η διαφορά στη τιμή είναι μηδαμινή, και το αποτέλεσμα πολύ καλύτερο. Στη τελική έτσι δείχνετε οτι σέβεστε τους μαθητές που θα σας δούνε και έτσι θα έχετε και περισσότερους αγοραστες.
  4. Να μάθετε πρώτα πως λειτουργεί η πλατφόρμα. Η Udemy είναι το μεγαλύτερο Marketplace στο κόσμο, και όπως και με τα άλλα marketplace ποτέ δεν μένει στάσιμο. Όπως η Amazon αλλάζει το Interface και τους κανόνες της στο να εμφανίζει τα προϊόντα , έτσι και η Udemy εχει τους δικούς της νόμους και κανόνες σχετικά με τους αλγόριθμους που προωθεί τα courses που αλλάζουν πολύ συχνά. Εάν μάθετε πως η Udemy προωθεί τα course της ανα πάσα στιγμή θα έιστε σε θέση να φτιάξετε και το κατάλληλο υλικό στη κατάλληλη μορφή.
  5. Προτού φτιάξετε το δικο σας course αγοράστε κάποιο άλλο (επιτυχημένο) course. Μπορεί εσείς να έχετε στο μυαλό σας για το πως ένας καλός δάσκαλος θα πρέπει να διδάσκει, αλλά κάποιες φορές θα εκπλαγείτε πως ενα teaching style κάποιου Instructor μπορεί να είναι τόσο επιτυχημένο. Επίσης θα καταλάβετε πώς οι μαθητές αλληλοεπιδρούν με τον Instructor και ποιοί είναι οι λόγοι για τους οποίους ένα μαθητής αφήνει άσχημα reviews έτσι ώστε να μην επαναλάβετε ένα λάθος.

Εσείς έχετε στα πλάνα να δημιουργήσετε και άλλα online μαθήματα στο μέλλον;

Ναι φυσικά. Η επιχειρηματικότητα είναι μέρος της ζωής μου και κάθε χρόνο βάζω συγκεκριμένους στόχους να δημιουργώ διάφορα digital assets.  Συγκεκριμένα για το Udemy θέλω να φτιάξω για το 2023  ενα course για το πως ενας Product Owner  θα μπορεί να φτιάξει ενα project end-to-end στο λογισμικό Jira. Πιστεύω ότι υπάρχει ένα μεγάλο κενό στην αγορά για τους νέους Product Owners που θέλουν να έχουν ενα benchmark για το πως να οργανώσουν τα προϊόντα τεχνολογίας τους.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

eighteen + seven =