αρχικηΟΙΚΟΝΟΜΙΑΈρευνα: Τι θα συνέβαινε στον πλανήτη και στην οικονομία αν η ναυτιλία έπαυε να λειτουργεί

Έρευνα: Τι θα συνέβαινε στον πλανήτη και στην οικονομία αν η ναυτιλία έπαυε να λειτουργεί

Η παγκόσμια οικονομία είναι απολύτως «εξαρτώμενη» από τη ναυτιλία. Διακίνηση πρώτων υλών, αγαθών και σύνθετων προϊόντων σε ποσοστό άνω του 80% θα ήταν αδιανόητη δίχως πλοιομεταφορά, ενώ η «εξαφάνιση» της ναυτιλίας θα οδηγούσε σε στραγγαλισμό και πτώχευση πολλών επιχειρήσεων, καθώς και σε κατάρρευση πολλών εθνικών χρηματιστηρίων με τεκτονικές συνέπειες στο παγκόσμιο οικονομικό σύστημα. Τα παραπάνω προκύπτουν από έρευνα που παρουσιάστηκε χθες στην εκδήλωση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, στο πλαίσιο της διεθνούς ναυτιλιακής έκθεσης «Ποσειδώνια».

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στον εμβληματικό χώρο της Σχολής Ναυτικών Δοκίμων στον Πειραιά, παρουσία της Προέδρου της Δημοκρατίας, της πολιτικής ηγεσίας, μελών της κυβέρνησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Εκκλησίας, επικεφαλής των ξένων κρατών στην Ελλάδα, της ηγεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, καθώς και εκπροσώπων της ελληνικής ναυτιλίας. Στόχος ήταν να αποτυπωθεί η δυναμική και ο αντίκτυπος της ναυτιλίας στην καθημερινότητα των πολιτών του κόσμου. Η έρευνα ήταν συγκεκριμένα αποτέλεσμα της συντονισμένης συνεργασίας τριών διεθνών οργανισμών και πιο συγκεκριμένα του World Maritime University, με την εποπτεία του καθηγητή Γεώργιου Θεοχαρίδη, Καθηγητή Ναυτικού Δικαίου και Ναυτιλιακής Πολιτικής, του United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD), με τη συμβολή του Dr. Jan Hoffmann, Head Trade and Logistics Branch, καθώς και της World Bank με τον Maximilian Weidenhammer, Consultant in Decarbonising Maritime Transport και την Simona Sulikova, Consultant in Decarbonising Maritime Transport.

Αναφερόμενος στην έρευνα, ο Καθηγητής Ναυτικού Δικαίου και Ναυτιλιακής Πολιτικής, World Maritime University (WMU), Γεώργιος Θεοχαρίδης, αναφερόμενος στην έρευνα, σημείωσε πως το ζήτημα της επίδρασης της εμπορικής ναυτιλίας στο παγκόσμιο γίγνεσθαι μέχρι σήμερα είχε ιδωθεί αποσπασματικά. «Πράγματι εκπονήθηκαν επιστημονικές μελέτες κατά καιρούς σχετικά με τη μεταφορική ικανότητα των πλοίων για τις ανάγκες του διασυνοριακού εμπορίου αλλά πάντοτε υπό ειδικά πρίσματα. Ωστόσο, παρά τον αναντίρρητο διεθνή χαρακτήρα της εμπορικής ναυτιλίας, ουδέποτε επιχειρήθηκε η ανατομία της επίδρασης αυτής στους καίριους άξονες του παγκόσμιου γίγνεσθαι. Έτσι όταν συναντηθήκαμε για πρώτη φορά με την Πρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κ. Μελίνα Τραυλού, σε μια εκδήλωση-συζήτηση για τη συνεισφορά της ναυτιλίας, απερίφραστα, μού εμπιστεύθηκε την ιδέα της για την ανάδειξη του αντίκτυπου της παύσης λειτουργίας της ναυτιλίας με επιστημονικά κριτήρια. Ασμένως αποδέχθηκα την πρόταση-πρόκληση και της εξέθεσα ότι το World Maritime University, που έχει ιδρυθεί από τον ΙΜΟ, έχει μείζον ενδιαφέρον στο επίμαχο γνωστικό πεδίο και μπορεί να συστήσει επιστημονική ομάδα εμπειρογνωμόνων για την εκπόνηση τέτοιας μελέτης» σημείωσε και συνέχισε λέγοντας:

«Τι εννοούμε όταν διατεινόμαστε ότι άνω του 80% του εμπορίου διεξάγεται με πλοία; Αν περιβλέψουμε την παρούσα αίθουσα ή το γραφείο μας ή το σπίτι μας, τούτο σημαίνει ότι 8 από τα 10 αντικείμενα δεν θα ήταν εδώ, αν δεν μας τα έφερναν τα πλοία. Επίσης 8 από τις 10 διασυνοριακές πωλήσεις αντικειμένων, δηλαδή με πωλητή σε μια χώρα και αγοραστή σε άλλη, δεν θα ήταν εφικτές δίχως τη φορτωτική πλοίου, η οποία διασφαλίζει την «παράδοση» του αντικειμένου έναντι καταβολής του τιμήματος. Η φορτωτική είναι επινόημα της συνέργειας εμπόρων και πλοιοκτητών. Υπό το φως των ανωτέρω, στην υποθετική περίπτωση ‘καθήλωσης’ των 100.000 εμπορικών πλοίων για 1 ημέρα, 1 εβδομάδα, 1 μήνα, 1 τρίμηνο, τι θα συνεπαγόταν αυτό; Πρώτο μέλημα αποτέλεσε η αποκρυστάλλωση μαθηματικού μοντέλου με συνδυασμό αξιόπιστων βάσεων δεδομένων. Ειδικότερα, η ομάδα έκανε χρήση της βάσης δεδομένων της UNCTAD, της βάσης δεδομένων PortWatch του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, η οποία αποθηκεύει δεδομένα από 1469 λιμένες, της βάσης δεδομένων Global Trade Analysis Project, της βάσης δεδομένων των Ηνωμένων Εθνών Big Data Platform, η οποία αντλεί στοιχεία από το δορυφορικό σύστημα ExactEarth, και της ετήσιας Έκθεσης Επιθεώρησης Ναυτιλιακού Εμπορίου της UNCTAD».

Τα πορίσματα της έρευνας

Τι προκαλούν αιτιωδώς, ωστόσο, όλα τα παραπάνω; Ποιος είναι ο αντίκτυπος; Αυτό ήταν το πρωταρχικό ζητούμενο της μελέτης, δηλαδή η επιστημονική απάντηση στο ερώτημα: ‘Τι θα συνέβαινε στον πλανήτη, αν η ναυτιλία έπαυε να λειτουργεί;’.

Σύμφωνα με τα πορίσματα που παρέθεσε ο κ. Θεοχαρίδης:

1. Η παγκόσμια οικονομία είναι «εξαρτώμενη» από τη ναυτιλία. Διακίνηση πρώτων υλών, αγαθών και σύνθετων προϊόντων σε ποσοστό άνω του 80% παρίσταται αδιανόητη δίχως πλοιομεταφορά.

2. Βιομηχανία και παραγωγή, γεωργία, ενέργεια, λιανεμπόριο, βασίζονται στην εισαγωγή πρώτων υλών και στηρίζονται στην πρόσβαση αγορών για τη λειτουργία και ανάπτυξή τους, τα οποία επιτυγχάνονται κυριαρχικά λόγω της ναυτιλίας.

3. Ο σχηματισμός και η διατήρηση βιώσιμων αλυσίδων εφοδιασμού είναι αδύνατος δίχως ναυτιλία. Τυχόν παύση της ναυτιλίας θα προξενούσε μη αναστρέψιμη ρήξη πολλών κρίκων αυτών των αλυσίδων.

4. Σε επίπεδο αγοράς, η εξαφάνιση της ναυτιλίας θα οδηγούσε σε στραγγαλισμό και πτώχευση πολλών επιχειρήσεων, καθώς και σε κατάρρευση πολλών εθνικών χρηματιστηρίων με τεκτονικές συνέπειες στο παγκόσμιο οικονομικό σύστημα.

5. Η έλλειψη αγαθών θα σηματοδοτούσε εκτόξευση του πληθωρισμού με δραματική μείωση του εισοδήματος και της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών.

6. Ανεργία, συνιστάμενη σε ναυτιλιακό προσωπικό αλλά, ιδίως, εργατικό δυναμικό λόγω κατάρρευσης των επιχειρήσεων.

7. Δραστηριότητες που τελούν σε εξάρτηση από πηγές ενέργειες, μεταφερόμενες από πλοία, θα αποδομούνταν, όπως, ενδεικτικά, η χρήση κινητών, ηλεκτρονικών συσκευών, οχημάτων, ηλεκτρονικών τραπεζικών συναλλαγών.

8. Επισύμβαση ανθρωπιστικών κρίσεων, αρχικά σε μικρονησιακά συμπλέγματα, κατόπιν σε περίκλειστα αναπτυσσόμενα κράτη και εν τέλει στα αναπτυσσόμενα.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΣΧΟΛΙΑ

Αφήστε ένα σχόλιο

four + nine =